3. Geneza universului medieval (Z.
K. Pinter) a) Marea migraţie a
popoarelor şi constituirea statelor b) Goţii şi migraţia
lor în imperiu c) Vizigoţii d) Burgunzii e) Hunii f) Vandalii |
PRELEGERI DE
ISTORIE MEDIE UNIVERSALĂ I. EVUL MEDIU TIMPURIU ÎN EUROPA ŞI ORIENTUL APROPIAT Autori: dr. ZENO - KARL PINTER, dr. IOAN
MARIAN ŢIPLIC - pentru uzul învăţământului de zi
şi I.D.D. - © copyright: 2004 Prelucrare
Web: Cosmin Suciu; Powered by: Institutul pentru Cercetarea Patrimoniului Cultural
Transilvanean în Context
European (IPTCE)
Hunii În Cântecul Nibelungilor găsim şi
numeroase referiri la personalitatea lui Attila, care în opinia mai multor
lingvişti nu ar fi de fapt numele marelui conducător al hunilor, ci
ar desemna mai curând un titlu sau o funcţie, traducerea sa din limba
germană veche, în care a fost redactat iniţial poemul, fiind cea de
„părintele” sau „tătucul”. Cert este că de personalitatea lui
Attila se leagă şi perioada de înflorire a statului hunilor,
desigur în măsura în care în cazul acestui popor asiatic de călăreţi
ai stepelor se poate vorbi de o organizare realmente statală în scurta
sa evoluţie în planul istoriei europene. Activitatea
războinică a hunilor se orientează mai întâi spre Imperiul
Roman de Răsărit, care s-a văzut nevoit să
răscumpere de la ei pacea prin plata unor tributuri anuale. Cu toate
acestea campaniile de jaf au continuat atingând apogeul în timpul
condominiului fraţilor Bleda şi Attila, între anii 441 şi 447,
când hoardele prădalnice ale hunilor au ajuns până în împrejurimile
Constantinopolului. Iată de ce tributul plătit de imperiu
creşte permanent, de la 350 livre de aur în anul 430, la 700 de livre de
aur în anul 436 şi până la 2100 livre de aur în anul 441. Mobilul
deplasării lor spre vest a fost intens discutat în istoriografia de
specialitate. Unul dintre motive pare să fi fost o cerere de ajutor
venită din partea renegatei surori imperiale Honoria, care după
obiceiul epocii trimite la curtea lui Attila o solie încărcată cu
daruri de preţ, daruri printre care se afla pur întâmplător şi
un inel sigilar. Acest obiect îl face pe conducătorul hunilor, venit
dintr-un mediu cultural cu obiceiuri şi tradiţii diferite de cele
romane, să creadă că Honoria doreşte să devină
mireasa sa şi ca atare formulează curţii de la Ravena
pretenţii teritoriale ca zestre. Refuzul exprimat de împărat la
aceste neobişnuite pretenţii declanşează practic
războiul. Hunii vizează mai întâi Galia, unde victoria părea
să fie mai uşoară datorită problemelor pe care generalul
Aetius le avea aici cu triburile germanice, iar zona le era cunoscută
hunilor din vremea nu de mult trecută, când însuşi generalul roman
i-a folosit împotriva burgunzilor şi a ambiţiosului rege al
acestora Gunther. Pe de altă parte se pare că a existat şi o
cerere de ajutor adresată hunilor de către un principe francon, ce
se afla în conflict cu confraţii săi aliaţi ai romanilor
şi ai lui Aetius. Cert este că hunii înaintează vijelios prin
Metz şi Reims, ajungând până la Orleans. Aetius reuşeşte
în primăvara anului 451 să strângă în grabă o armată
în care pe lângă romani luptau numeroase contingente de germanici
şi să se opună hunilor în apropiere de Troyes.
Bătălia de la Campus Mauriacus sau Câmpiile Catalaunice – una
dintre cele mai sângeroase confruntări militare ale acestei perioade
istorice – a opus pe temuţii călăreţi ai stepelor unei
alianţe romano-germanice şi nu în ultimul rând talentului militar
de excepţie al generalului Aetius. Hunii sunt grav înfrânţi şi
urmăriţi în retragerea lor dezordonată până la
Dunăre. Înfrânt hotărâtor, dar nici pe departe zdrobit definitiv,
Attila va relua deja în anul următor 452 ostilităţile, de data
aceasta direct în Italia, unde pătrunde cucerind Milanul şi Pavia
şi îndreptându-se ameninţător spre Roma. Din nou o armată
duşmană se îndrepta spre zidurile Romei fără ca
administraţia de la Ravena să poată interveni. O
delegaţie a Senatului roman condusă de papa Leon cel Mare îl
întâmpină pe Attila la Mantua şi prin plata unor sume
substanţiale reuşeşte să oprească marşul
hunilor spre Roma. Izvoarele romane pun această reuşită pe
seama harului papei Leon, care l-ar fi impresionat profund pe Attila, ceea ce
pare destul de greu de crezut. Alte izvoare menţionează o epidemie
izbucnită în oastea hunică şi nu în ultimul rând lansarea unor
zvonuri cum că o armată a Imperiului Roman de Răsărit
s-ar îndrepta spre sălaşurile hunilor din Pannonia, în care
rămăseseră doar bătrânii, femeile şi copiii, care în
faţa unei astfel de ameninţări erau lipsiţi de
apărare, fapt ce l-a determinat pe Attila să se întoarcă
grabnic în Pannonia. Este deci greu de stabilit cu certitudine care a fost
mobilul de bază al retragerii hunilor din Italia, cert este ca papa Leon
a intrat în tradiţie ca salvator al Romei şi că Attila a
început imediat ample pregătiri pentru organizarea unei expediţii
de pedepsire împotriva Imperiului Roman de Răsărit. Această
acţiune nu va mai avea însă loc, deoarece în anul 453 Attila moare
în noaptea nunţii sale cu prinţesa germanică Ildico. Important
de reţinut este faptul că acest „imperiu” hunic, ţinut în
supunere prin teroare şi groază de Attila, dispare practic
odată cu el. Fiii lui Attila declanşează conflicte
succesorale, de care va profita regele gepizilor Ardarich ce va reuşi
înjghebarea unei ample coaliţii antihunice la care vor adera aproape
toate triburile germanice supuse odinioară de huni: longobarzi,
ostrogoţi, alani, schiri, rugi, heruli. Coaliţia zdrobeşte
armata hunică în anul 454, pe râul numit Nedao din Pannonia, încă
neidentificat în teren, unde cade în luptă şi Ellac fiul mai
vârstnic al lui Attila şi principalul pretendent la preluarea puterii.
În aceste condiţii, cete răzleţe de huni, permanent
hărţuite de foştii supuşi se retrag în derută spre
răsărit. Grupul cel mai compact, condus de fiul mezin al lui Attila
devine clientelar Imperiului Roman de Răsărit, fiind aşezat la
graniţa Dunării de Jos iar alte grupuri răzleţe se
refugiază spre spaţiul nord-pontic, dispărând din izvoarele
vremii exact în aceleaşi locuri din care şi-au făcut atât de
tumultuos intrarea în istoria Europei. |