4.
Constituirea regatelor barbare (Z.
K. Pinter) a) Britania şi cucerirea
anglo-saxonă c) Italia sub dominaţie
ostrogotă d) Longobarzii şi cucerirea
Italiei e) Francii şi întemeierea
statului franc Regatul franc merovingian Decăderea regalităţii merovingiene şi ascensiunea carolingienilor în statul franc Perioada carolingiană Carol cel Mare şi restaurarea Imperiului occidental Expansiunea teritorială a francilor sub Carol cel Mare Organizarea Imperiului Carolingian Decăderea şi destrămarea Imperiului
Carolingian |
PRELEGERI DE
ISTORIE MEDIE UNIVERSALĂ I. EVUL MEDIU TIMPURIU ÎN EUROPA ŞI ORIENTUL APROPIAT Autori: dr. ZENO - KARL PINTER, dr. IOAN
MARIAN ŢIPLIC - pentru uzul învăţământului de zi
şi I.D.D. - © copyright: 2004 Prelucrare
Web: Cosmin Suciu; Powered by: Institutul pentru Cercetarea Patrimoniului Cultural
Transilvanean în Context European
(IPTCE)
Longobarzii şi cucerirea Italiei. Unirea Peninsulei Italice cu Imperiul Roman de
Răsărit nu avea însă să dureze. Un alt popor germanic,
cel al longobarzilor, va marca istoria acestei părţi a Europei la
numai un deceniu de la înfrângerea ostrogoţilor în cea mai amplă
şi cea din urmă încercare a Constantinopolului de a restaura
vechiul imperiu. Încă în timpul războiului cu Totila, un
masiv şi foarte puternic contingent longobard se afla în slujba trupelor
imperiale ale lui Narses, luptând foarte eficient împotriva
ostrogoţilor. Probabil că deşi distrus de războaie, sudul
cu clima sa plăcută i-a fascinat pe aceşti luptători
plecaţi din nordul continentului, aşezaţi iniţial pe
cursul inferior al Elbei, apoi în zona părăsită de poporul
rugilor de la nord de Dunărea austriacă şi după
emanciparea de sub suzeranitatea hunică, în Pannonia lăsată
liberă de ostrogoţi. Ceea ce i-a determinat însă finalmente
să pornească sub conducerea regelui lor Alboin în anul 568 spre
Italia, au fost noile realităţi politice create în Pannonia prin
pătrunderea în acest spaţiu a triburilor avarilor. După unele
afirmaţii vehiculate în epocă, longobarzii ar fi fost chemaţi
în peninsulă de chiar generalul Narses, nemulţumit de poziţia
marginală în care se afla ca şi comandant militar al Italiei
şi de intrigile ce se urzeau împotriva sa la Constantinopol. Cel mai
probabil, se confundă, însă, în izvoarele vremii, chemarea
longobarzilor cu deja menţionata colaborare militară împotriva
goţilor. Deşi un număr foarte mare de soldaţi ai armatei
imperiale, cei mai mulţi de origine germanică, au trecut de partea
longobarzilor, iar populaţia total nemulţumită de
administraţia şi fiscalitatea excesivă impusă de
Constantinopol îi aştepta pe aceşti noi barbari ca pe nişte
salvatori, cucerirea peninsulei nu s-a făcut foarte rapid datorită
frământărilor din sânul societăţii longobarde. Partea de
nord a Italiei şi zona muntoasă au fost rapid cucerite, dar Pavia,
viitoarea capitală a regatului longobard a rezistat unui asediu de 3
ani. Ea cade abia în anul 572, cu câteva săptămâni înainte de
asasinarea regelui Alboin, pusă la cale de soţia sa de origine
gepidă. Şi următorul rege longobard moare asasinat, iar tronul
rămâne vacant mai mult de un deceniu, ceea ce face ca Italia să fie
cucerită în continuare, mai mult prin acţiuni individuale ale unor
principi longobarzi. Acest proces nu a putut fi oprit nici după anul
584, când este ales un nou rege în persoana lui Autharis. Principii
cuceritori, prin eforturi proprii, ai diferitelor provincii pretindeau
autonomie deplină şi suveranitate, acţionând în continuare pe
cont propriu şi marcând în acest fel evoluţia ulterioară, nu
doar a istoriei regatului longobard, ci a întregii Italii. Colonizarea
şi aşezarea longobarzilor nu s-a desfăşurat ca de obicei,
după sistemul de încartiruire roman sau cu comisii mixte, ci pe baza
dreptului cuceritorului, populaţia romană fiind expropiată
total în zonele de mai puternică densitate a populaţiei longobarde.
Acesta a fost cazul zonei care şi astăzi poartă în nume
amintirea poporului longobarzilor: Lombardia (de la Longobardia). Deşi
sedentarizaţi şi stabilizaţi în mare parte, longobarzii au
continuat acţiunile de jaf în peninsulă trecând Apeninii şi
ameninţând Roma. În sudul Italiei este prădată, în anul 581,
vestita mănăstire benedictină de la Monte Cassino, este
asediat Neapolul şi jefuit tot ţinutul Beneventului. O parte a
populaţiei romane de aici se refugiază acum în Sicilia, în timp ce
papa Grigore cel Mare reuşeşte prin plata unui tribut să-l
îndepărteze de Roma pe noul rege Agilulf. Important este că prin
caracterul cuceririlor longobarde, acum se cristalizează în Italia
nişte graniţe ce vor persista pe toată durata Evului Mediu.
Imperiului Roman de Răsărit îi rămân practic doar câteva
posesiuni în sudul peninsulei şi Ravena cu împrejurimile sale, unde mai
rezida un exarh ca reprezentant al puterii imperiale. Astfel în zonele nordice
au mai rămas cu populaţie predominant romană Insulele
Veneţiene, Istria, Romagna şi Pentopolisul pe coasta Adriaticii. În
sud se întindea principatul longobard de Spoleto, care izola Roma cu Campagna
şi Tuscia de Ravena, oferind papalităţii posibilitatea creerii
unei puteri laice şi punând bazele viitorului stat papal. Mai la sud de
Roma se întindea un alt principat longobard în Benevent, permanentă
ameninţare pentru districtul de Neapole, condus încă de un Dux
bizantin. Supuse unei administraţii bizantine erau şi
ţinuturile din sudul extrem, Calabria şi Bruthia ca şi
insulele Sicilia şi Sardinia, ameninţate însă în această
perioadă nu de vreun popor germanic ci de primii piraţi mahomedani. În Italia se naşte acum, după cum s-a
arătat deja, o nouă forţă determinantă pentru
evoluţia lumii medievale: papalitatea, iar Grigore cel Mare este
fără îndoială personalitatea care a dominat această
turbulentă perioadă din istoria peninsulei. Deşi posteritatea
l-a numit „cel mare”, el nu s-a numit pe sine decât „servus servorum Dei” (slujitor al slujitorilor lui Dumnezeu),
formulă pe care a consacrat-o şi pe care a lăsat-o
moştenire tuturor papilor ce i-au urmat. Grigore a fost considerat în
acelaşi timp primul papă medieval şi ultimul reprezentant al
Antichităţii romane. Reprezentant al ordinului senatorial roman, el
îşi începe cariera în administraţia publică ajungând să
ocupe funcţia de prefect al Romei înainte de a se dedica bisericii. Se
retrage apoi la o mănăstire ctitorită de el, dar este trimis
curând ca reprezentant al papalităţii la Constantinopol pentru
a-şi pune talentul diplomatic în slujba idealurilor bisericii romane în
timpul conflictelor dogmatice. Întors din Bizanţ este ales papă
şi prin aceasta practic conducător al Romei. În pontificatul
său de 14 ani, a stabilit contacte cu noile state create pe ruinele
Imperiului Roman de Apus, ridicând în acest fel rolul spiritual al Romei
şi făcând din papalitate o instituţie universală, în care
romanitatea vedea o nouă modalitate de continuitate a imperiului, în
planul spiritual. În acest sens, adoptarea titlului de slujitor al lui
Dumnezeu a avut rolul de respingere a pretenţiilor de dominaţie
universală ale patriarhului de la Constantinopol şi de a scoate în
evidenţă adevărata universalitate a papalităţii
şi a bisericii romane bazată doar pe servirea idealului
creştin. Evenimentele politice din Italia au avut
fireşte urmări şi asupra evoluţiei bisericii
creştine romane. Frământări importante au început odată
cu cucerirea peninsulei de către armatele lui Justinian, prilej cu care
în anul 553, papalitatea îşi dă consimţământul
monofizitismului agreat de împărat. Urmările nu au întârziat
să apară. Sub conducerea Aquileii, nordul Italiei se rupe de
papalitate, iar arhiepiscopul de Aquileea îşi ia titlul de patriarh.
Problema cea mai importantă o constituiau însă longobarzii
creştinaţi în rit arianist la sosirea lor în Italia. Primele
încercări de convertire a acestora la catolicism le întreprinde
prinţesa bavareză Theudelinde, care devine în anul 589 regină
prin căsătoria cu Autharis. După moartea acestuia, se
căsătoreşte cu noul rege Agilulf, iar după ce şi
acest rege moare, conduce regatul în numele fiului comun Adalwald, botezat
deja în rit roman. Theudelinde a fost colaboratoarea cea mai importantă
a papei Grigore cel Mare, atât în politica de catolicizare a longobarzilor
cât şi în eforturile sale de pacificare a peninsulei. Dar această
pacificare a fost de scurtă durată, căci după moartea
reginei în anul 628, se ajunge la revitalizarea curentului antiroman şi
la reabilitarea arianismului. Regele Rotharis care urmează la tron, este
cunoscut mai ales datorită codificării dreptului popular longobard
în aşanumitul „Edictus Rothari”
un adevărat monument de drept germanic. După moartea lui Rotharis,
în anul 652, urmează o perioadă de jumătate de secol de lupte
dinastice. Cu toate acestea în acest interval de timp se înregistrează
trei evenimente pozitive prin urmările lor istorice: catolicizarea
longobarzilor sub regii de origine bavareză, desfiinţarea schismei
din Aquileea prin Conciliul de la Pavia şi încheierea păcii cu
Bizanţul. Principii catolici de origine bavareză ajung la coroana
longobardă prin ducele Aripert de Asti, un nepot al Theudelindei, în
anul 653. Acesta va împărţi regatul între fiii săi, dar
împotriva acestora se va ridica ducele Grimoald de Benevent, uzurpându-le
puterea. În anul 671 se întoarce din exil Perctorit, unul dintre fiii lui
Aripert de Asti reuşind să-l instaleze în tronul longobard pe fiul
său Kunikpert, restabilind politica proromană a familiei sale
şi accelerând în acest fel procesul de romanizare a poporului său.
Sub aceste auspicii se încheie probabil şi pacea cu Imperiul Roman de
Răsărit. Dintre regii care au urmat, demn de
menţionat este Liutprand (712-744), foarte energic şi ambiţios
el reuşeşte să supună ducatele independente de Spoleto
şi Benevent şi să încheie un contract pentru Veneţia cu
primul doge cunoscut cu numele Paulutius. Urmaşul său, regele
Ratchis (744-749) este înlăturat şi trimis la mănăstirea
Monte Cassino de fratele său Aistulf (749-756). Acesta
reuşeşte să înlăture definitiv dominaţia
bizantină din Ravena, desfiinţând exarhatul şi alungând pe
ultimul exarh Eutychus în anul 751. |