4.
Constituirea regatelor barbare (Z.
K. Pinter) a) Britania şi cucerirea
anglo-saxonă c) Italia sub dominaţie
ostrogotă d) Longobarzii şi cucerirea
Italiei e) Francii şi întemeierea
statului franc Regatul franc merovingian Decăderea regalităţii merovingiene şi ascensiunea carolingienilor în statul franc Perioada carolingiană Carol cel Mare şi restaurarea Imperiului occidental Expansiunea teritorială a francilor sub Carol cel Mare Organizarea Imperiului Carolingian Decăderea şi destrămarea Imperiului
Carolingian |
PRELEGERI DE
ISTORIE MEDIE UNIVERSALĂ I. EVUL MEDIU TIMPURIU ÎN EUROPA ŞI ORIENTUL APROPIAT Autori: dr. ZENO - KARL PINTER, dr. IOAN
MARIAN ŢIPLIC - pentru uzul învăţământului de zi
şi I.D.D. - © copyright: 2004 Prelucrare
Web: Cosmin Suciu; Powered by: Institutul pentru Cercetarea Patrimoniului Cultural
Transilvanean în Context European
(IPTCE)
Peninsula Iberică. La sud de Pirinei, odată cu vandalii pătrund şi suebii,
care în secolul al V-lea întemeiază sub regele lor Hermerich un regat ce
se va extinde treptat, mai ales după trecerea aliaţilor lor în
Africa, asupra unor zone întinse din Galicia şi până pe coastele de
sud-est ale Peninsulei Iberice. Asupra acestui regat înfloritor avea
însă să planeze curând ameninţarea armată, venită nu
din partea romanilor, ci din partea vizigoţilor, aliaţi ai
romanilor. După mijlocul secolului al V-lea, în urma unui tratat
încheiat cu reprezentanţii stăpânirii romane din provincie,
vizigoţii pătrund în Hispania împingându-i pe suebi tot mai mult
spre Galicia, de unde începuse expansiunea lor şi unde vor fi obligaţi
să se aşeze ca supuşi ai vizigoţilor. Bineînţeles
că vizigoţii nu au cucerit provincia spre folosul
administraţiei romane ce i-a solicitat şi în loc să se
restabilească autoritatea provincială romană, în Hispania, începe
aşezarea vizigoţilor. Deja în a doua jumătate a secolului al
V-lea începe colonizarea vizigotă cu precădere în teritoriile
cuprinse între Ebro şi Tojo, în zona oraşelor Zaragoza şi
Toledo. Regatul sueb din extremitatea nord-vestică a peninsulei este
sfâşiat mai întâi de lupte interne, după care intră în anonimat
pentru mai bine de un secol. În schimb despre vizigoţii conduşi
acum de Alarich al II-lea ştim că sunt înfrânţi în anul 507 de
francii lui Clovis, iar un an mai târziu capitala lor Toulouse este
cucerită, aproape toate posesiunile vizigote de la nord de Pirinei
intrând în componenţa statului franc. Iată deci premisele
mutării centrului de greutate a statului vizigot la sud de Pirinei la
începutul secolului al VI-lea. Centrul regatului vizigot din Hispania se
stabileşte la Toledo, oraş renumit în epocă datorită
conciliilor ecleziastice desfăşurate aici. Oraşul devine de
fapt cu adevărat capitală abia spre sfârşitul secolului al
VI-lea, odată cu catolicizarea vizigoţilor în urma celui de-al
treilea conciliu de la Toledo, din anul 589. Regii vizigoţi au mai
rezidat până în anul 580 la Barcelona, şi chiar la nord de Pirinei
în oraşul Narbonne, pe care îl recuceresc pentru scurt timp, cu sprijin
ostrogot, de la franci. Înfrângerea din anul 507 de la Vouillé a atras mai
întâi o perioadă de dominaţie ostrogotă, care s-a făcut
destul de puternic simţită cu toată înrudirea dintre cele
două ramuri ale goţilor. Dominaţia ostrogotă
încetează practic abia când trimisul lui Teodoric, pe nume Theudis, ce
trebuia să exercite o regenţă pentru nepotul său vizigot,
se proclamă el insuşi rege al vizigoţilor şi este ucis în
anul 548. Uciderea lui Theudis nu a fost decât rezultatul unor lungi lupte
dinastice declanşate încă în anul 531, când Amalrich, ultimul rege
al vechii dinastii vizigote, se stinge fără urmaş.
Războaiele dinastice au slăbit foarte mult regatul şi au
permis astfel intervenţia unor puteri străine în Hispania. Astfel
regele Athanagild (551-568) cere ajutor bizantinilor împotriva
înaintaşului său Agila, ceea ce a avut ca urmare instaurarea pentru
aproape un secol a dominaţiei bizantine în sud-estul peninsulei.
Athanagild devine prin fiicele sale Galswintha şi Brunhilda socrul
regilor franci Chilperich de Neustria şi Sigibert de Austrasia, prin
această alianţă dinastică încercându-se stabilirea
păcii între cele două popoare. Fiica lui Sigibert de Austrasia
şi a Brunhildei, prinţesa Ingunde, devine soţia prinţului
vizigot Hermengild pe care îl converteşte la catolicism şi îl
determină să se ridice împotriva tatălui său arianist,
regele Leowigild. Conflictul extins pe durata mai multor ani a fost din nou
prilej de amestec al francilor, suebilor, bascilor şi nu în ultimul rând
al bizantinilor, care îl încurajează şi îl susţin pe
prinţul rebel. Cu tot acest sprijin, Hermengild este învins în anul 854
şi moare un an mai târziu în împrejurări necunoscute. În timpul
acestui război civil, luptând împotriva fiului rebel şi a
aliaţilor săi, regele Leowigild reuşeşte să
recucerească de la bizantini unele teritorii şi chiar oraşul
Cordoba, dar nu poate elimina definitiv stăpânirea bizantină din
peninsulă. Expediţiile sale se îndreaptă şi spre nord,
contra bascilor pe care îi înfrânge, dar nu îi poate supune definitiv. În
schimb reuşeşte să desfiinţeze statul suebilor şi
să supună autorităţii sale Galicia. Aici, după
primirea botezului în rit roman, regele sueb Theudemir (558-570), întreprinde
unele acţiuni de emancipare de sub dominaţia vizigotă, fiind
însă împiedicat de intervenţia energică a lui Leowigild. Fiul
şi urmaşul lui Theudemir, pe nume Miro (570-582) reuşeşte
încă să menţină integritatea statului suebilor printr-o
politică de pace promovată şi de urmaşul său.
Odată cu uzurparea acestuia de către cumnatul său, regele
vizigot consideră că este cea mai bună ocazie de invadare a
Galiciei. În urma unui succes rapid, ultimul rege sueb a fost ras pe cap,
călugărit şi trimis în exil, iar teritoriul se alipeşte
regatului vizigot în anul 585. Mai importantă poate, decât expansiunea
teritorială, a fost tot ca urmare a războiului civil, trecerea acestui
popor la religia oficială romană. Fiul şi urmaşul lui
Leowigild, pe nume Rekkared I (586-601), a urmat exemplul nefericitului
său frate Hermengild, primind botezul în rit roman, ce-i drept abia
după ocuparea tronului. Urmând exemplul regelui franc Clovis, el încearcă
să atragă clerul de partea sa şi să realizeze
aşa-numita uniune tron–altar prin proclamarea în anul 589, cu prilejul
celui de-al treilea conciliu de la Toledo, a creştinismului de rit roman
ca religie de stat a tuturor vizigoţilor. Arianismul se mai
practică, însă, în special în cercurile dominate de sentimente
antiromane, ducând chiar la izbucnirea unor revolte contra lui Rekkared
şi la refugierea unor episcopi arianişti în Mauretania, unde se va
înfiinţa chiar o misiune ariană pentru Africa. Convertirea suebilor şi vizigoţilor la
credinţa romană nu se datorează însă doar atitudinii
regilor lor, ci şi unor personalităţi de marcă ale lumii
creştine ce au activat în această perioadă în Hispania. Una
dintre aceste personalităţi a fost Martin de Braga. Originar din
Pannonia, el a întreprins un pelerinaj în Palestina, unde se
călugăreşte şi este trimis de mănăstirea sa în
Galicia. Aici devine mai întâi abate, apoi episcop şi arhiepiscop,
funcţie pe care o va îndeplini cu cinste până la moartea sa, în
anul 579. Opera sa teologică este puternic marcată de morala
stoică a lui Seneca şi a fost dedicată în mare parte regelui
sueb Miro. Lui Martin de Braga îi datorăm şi o amplă
colecţie de protocoale conciliuale de inestimabilă valoare istoriografică.
Un alt personaj de marcă al vieţii bisericeşti hispanice a
fost Leandru din Sevilla, provenit dintr-o familie romană
înstărită din Cartagena în sud-estul Hispaniei. Nu se cunosc
amănunte ale ascensiunii sale, dar se ştie că a fost unul
dintre cei mai importanţi sfetnici şi sprijinitori ai prinţului
rebel Hermengild, calitate în care a fost şi trimis la Constantinopol ca
negociator al alianţei cu bizantinii. După moartea lui Leowigild,
devine sfetnic al lui Rekkared şi sufletul celui de-al treilea conciliu
de la Toledo. Din păcate ampla sa operă antiarianistă s-a
pierdut, iar în domeniul operei scrise este astfel depăşit de
fratele său mai tânăr Isidor, care i-a şi urmat ca arhiepiscop
de Sevilla. Opera sa teologică cuprinsă în 20 de volume şi
numită „Etymologiae” a devenit
un fel de manual de dogmatică, iar tratatul său de
ştiinţe ale naturii „Denatura
rerum” s-a bucurat de mare apreciere în epocă. Aceste lucrări
au fost dedicate regelui Sisebut (612-621) al cărui principal
sfătuitor a fost şi pe care l-a îndemnat însă să ia
şi unele măsuri mai puţin apreciabile împotriva evreilor pe
care îi socotea stânjenitori ai unităţii religioase a regatului. Ca istoric, Isidor marchează trecerea de la
Antichitate la Evul Mediu, căci cronica sa universală mai
trădează încă ceva din universalismul istoriografiei imperiale
în timp ce din „Historia Gothorum”
se desprinde atât admiraţia faţă de poporul germanic, de fapt
străin lui, cât şi un puternic sentiment patriotic spaniol. De o
importanţă covârşitoare este şi opera sa juridică,
transmisă posterităţii prin celebra culegere de legi
eclesiastice şi hotărâri conciliuale „Colectio Isidoriana”, unul dintre cele mai vechi documente de
acest fel păstrate. Dealtfel, talentul său politic şi juridic
s-a demonstrat cel mai pregnant cu prilejul organizării celui de-al patrulea
conciliu de la Toledo din anul 633, care practic pune capăt
războaielor dinastice prin stabilirea electivităţii tronului
vizigot printr-un consiliu de baroni şi episcopi. Unificarea religioasă a peninsulei a avut
repercusiuni deloc neglijabile asupra relaţiilor dintre noii veniţi
germanici şi autohtonii romanici, ducând practic la formarea poporului
spaniol şi a limbii spaniole. Deja regele Leowigild ridicase
interdicţia căsătoriilor între vizigoţi şi romani,
iar prin legiuirea cunoscută drept „Lex Visigothorum” a regelui
Rekkeswind (649-672) romanii şi vizigoţii sunt supuşi
aceloraşi legi şi prin aceasta devin de fapt supuşi egali ai
aceleiaşi ţări şi ai aceluiaşi rege. Cu toate
că prin conciliul de la Toledo din anul 633 s-a pus capăt
conflictelor dinastice, regii care au urmat pe tronul vizigot nu au fost
personalităţi marcante, fapt explicabil tocmai prin electivitatea
tronului şi ca atare prin tot mai accentuata dependenţă a
suveranilor faţă de aristocraţie şi înaltul cler. De
menţionat ar fi regele Wamba (672-680), remarcabil mai ales prin
politica sa culturală şi prin numeroasele construcţii cu care
împodobeşte capitala Toledo. Regatul vizigot pare să fi atins sub
Wamba maxima înflorire, sau cel puţin aşa reiese din „Historia
Wambae regis”, scrisă de Iulian, arhiepiscop de Toledo şi cel
dintâi primat al Spaniei. După acest apogeu urmează însă
declinul, căci regii care se perindă în continuare pe tron nu sunt
decât marionete în mâinile marii aristocraţii laice şi
ecleziastice. În aceste condiţii Spania a fost o pradă
uşoară pentru expansiunea arabă ce cuprinsese deja Africa de
Nord. Regele Roderich, care ocupase în anul 710 tronul prin uzurpare, este
înfrânt un an mai târziu în bătălia de pe Guadalete, la Jerez de la
Frontera, de către musulmanii chemaţi, după unele izvoare, de
duşmanii regelui. Marii aristocraţi şi comandanţi
militari vizigoţi încheie păci separate cu arabii, lăsând
practic capitala să cadă fără luptă în mâinile
purtătorilor războiului sfânt islamic. Episcopul fuge la Roma
părăsindu-şi cu laşitate comunitatea, iar regele
marionetă Agila al II-lea priveşte neputincios prăbuşirea
totală a regatului. Deja în anul 716, la numai cinci ani după ce au
pus piciorul în Europa, arabii ocupaseră deja întreaga peninsulă,
începând chiar incursiuni peste Pirinei până la Narbonne. Doar în
regiunea bascilor niciodată total supusă de regii vizigoţi, se
refugiază acum urmaşul regelui Roderich, Pelajo şi conduce o
îndârjită rezistenţă antiarabă. El pune aici bazele
regatului Asturiei, ultimul germene al Spaniei creştine şi punctul
de plecare al acţiunii de recucerire din Evul Mediu dezvoltat
|