a) Triburile germanice în
primele secole ale mileniului I b) Căderea Imperiului
Roman de Apus c) Organizarea bisericii
creştine şi primele concilii ecumenice |
PRELEGERI DE
ISTORIE MEDIE UNIVERSALĂ I. EVUL MEDIU TIMPURIU ÎN EUROPA ŞI ORIENTUL APROPIAT Autori: dr. ZENO - KARL PINTER, dr. IOAN
MARIAN ŢIPLIC - pentru uzul învăţământului de zi
şi I.D.D. - © copyright: 2004 Prelucrare
Web: Cosmin Suciu; Powered by: Institutul pentru Cercetarea Patrimoniului Cultural
Transilvanean în Context
European (IPTCE)
ORGANIZAREA BISERICII CREŞTINE ŞI PRIMELE CONCILII ECUMENICE. O examinare a lucrărilor existente cu
privire la istoria Bisericii creştine relevează faptul că cele
mai multe dintre ele reflectă o anumită poziţie
confesională sau teologică. Studierea originii şi
evoluţiei creştinismului trebuie făcută în contextul
politico-social existent în perioada ultimului secol înainte de Christos
şi în primul secol al erei creştine; creştinismul devenind cea
mai globală şi universală dintre toate religiile care au
apărut în Orientul Apropiat şi
Îndepărtat şi pe lângă aceasta a influenţat
decisiv istoria rasei umane. Creştinismul este religia întemeiată pe
învăţătura, persoana şi viaţa lui Iisus Christos
şi s-a născut în secolul I, în Imperiul Roman, aşa cum
apreciază unii istorici latini precum Tacitus, Suetoniu sau Pliniu cel
Tânăr, dar această religie ne este cunoscută, de la originea
sa şi până în zilele noastre, în primul rând datorită scrierilor elaborate pe vremea primelor
generaţii de creştini (cele patru evanghelii). Încă de la
început Iisus a adunat mulţimi, a atras ucenici, i-a ales pe cei
doisprezece apostoli şi procedând astfel, el şi-a manifestat
voinţa de a constitui o instituţie,
căci, simbolic, cifra 12 aminteşte de cele 12 triburi care
alcătuiau poporul lui Israel. Însărcinaţi să continue
opera lui Christos, cei 12 apostoli anunţă evanghelia şi
adună Biserica în Ierusalim, în
toată Iudeea şi în Samaria şi până la marginea
pământului (Faptele
apostolilor, 1, 8). Treptat, împreună cu colaboratorii care îi
însoţesc, cei 12 întemeiează
comunităţi creştine şi le organizează,
înfiinţând sfaturi de bătrâni înţelepţi cu
căpeteniile sau preoţii lor, care asigură conducerea comunităţilor
sau diversele servicii ce le sunt necesare. Imperiul prin care au călătorit
aceşti misionari cuprindea multe oraşe, mai ales în est şi
acest fapt a determinat structura administrativă a Bisericii primitive.
După câteva decenii de iniţiative apostolice în tot bazinul
mediteranean, se constată la începutul secolului al II-lea p. Ch., o
structură care se generalizează şi despre care depune
mărturie Iganţiu din Antiohia,
adus la Roma pentru a fi martirizat. Se instaurează o ierarhie a
preoţilor după cum urmează: -
episcopul, urmaşul
apostolilor, căpetenia bisericii locale; -
preoţii, colaboratorii
săi, care alcătuiesc în jurul lui un sfat; -
diaconii, care îndeplinesc
diverse servicii în comunitate. Prin activitatea apostolilor, a colaboratorilor
şi succesorilor lor, care vor fi numiţi episcopi,
comunităţile creştine se înmulţesc în Imperiul Roman
şi în capitala sa, Roma. În secolul al II-lea, după cum o dovedesc
scrisorile lui Ignaţiu din Antiohia şi scrierile lui Ireneu,
episcop de Lyon, se confirmă un fenomen triplu: · generalizarea structurii episcopale a bisericilor locale (un episcop,
cu un colegiu de preoţi şi diaconi); · conştiinţa alcătuirii unei singure Biserici prin comuniunea
tuturor bisercilor cu biserica din Roma; · consensul asupra ansamblului cărţilor Noului Testament. Tot în secolul al II-lea ierarhia de tip misionar
este înlocuită de o dublă ierarhie: de ordine (episcop, preot,
diacon, subdiacon) şi de jurisdicţie (a episcopului asupra clerului
şi a comunităţii sale locale). În secolul al V-lea Biserica creştină
era organizată în 5 patriarhate: Roma (deţinea primatul), Constantinopol
(cea mai mare comunitate de creştini), Alexandria (număr mare de
preoţi şi călugări), Antiohia (cel mai mare patriarhat,
cu 17 mitropolii şi 138 de episcopate, dar cu o populaţiei
eterogenă) şi Ierusalim (care îşi datora prestigiul
prezenţei Locurilor Sfinte). Cei cinci patriarhi păstrau
relaţii colegiale - fiecare îşi avea legatul său permanent la
sediile celorlaţi patriarhi - îşi trimiteau reciproc actele
Sinoadelor ţinute. Începând din sec. IX, în Imperiul Bizantin,
împăratul a intervenit direct şi legal în alegerea unui patriarh
dintr-o listă de trei candidaţi, reprezentată de
mitropoliţi şi apoi le conferea, în cadrul unei ceremonii,
investitura. Originile poziţiei politice a Bisericii
creştine se situează într-o
perioadă anterioară cu patru secole epocii carolingiene. Spre
deosebire de Imperiul Roman, unde funcţiile sacerdotale erau conferite
asemenea unor funcţii civile, Biserica creştină acorda aceste
funcţii unor persoane alese şi consacrate printr-un ritual
religios. Făcând o distincţie netă între obligaţiile religioase
şi îndatoririle civice (Daţi
cezarului ce se cuvine cezarului şi lui Dumnezeu ceea ce i se cuvine lui
Dumnezeu), Biserica se separa de stat, fapt ce a generat, la începutul
mileniului II, un conflict deschis între papalitate şi Imperiul german -
care se vroia continuatorul celui roman. Conciliile
ecumenice În istoria Bisericii creştine au existat
două mari perioade de controversă teologică: între anii
325-451 şi în perioada Reformei. Prima perioadă a controversei teologice
s-a caracterizat prin convocarea de concilii ecumenice ale
conducătorilor Bisericii şi aceste concilii au formulat principii
universale ale bisericii creştine, cum ar fi crezul de la Niceea şi
cel atanasian. A fost epoca în care au evoluat principalele dogme ale
Bisericii, care erau rezultatul gândirii şi cercetării intense a
Bibliei şi a scrierilor ecleziastice, dogme ce au fost stabilite cu
prilejul celor 7 concilii ecumenice[1],
care au fost reprezentative pentru întreaga Biserică. Problema
relaţiei dintre Dumnezeu Tatăl şi Fiul Său Iisus Christos
a devenit acută în Biserică la scurtă vreme după
încetarea persecuţiilor. 1. Conciliul de la Niceea. În anul 318 sau 319, Alexandru, episcop de
Alexandria, le-a predicat prezbiterilor lui despre Marele mister al unităţii Trinităţii. Unul
dintre prezbiteri, Arius, un cărturar ascet şi predicator popular,
a atacat predica, deoarece el credea că nu a reuşit să
menţină o distincţie între persoanele din Dumnezeire. Problema
era de natură soteriologică: putea Christos să-l salveze pe om
dacă El era un semizeu, inferior adevăratului Dumnezeu? Controversa
a devenit atât de înverşunată, încât Alexandru a reuşit
să determine condamnarea lui Arius de către conciliu, fapt ce a
tras fuga condamnatului la palatul lui Eusebiu din Nicomedia. Deoarece
disputa s-a centrat în Asia Mică, ea ameninţa atât unitatea
imperiului cât şi a Bisericii, şi împăratul Constantin s-a
văzut nevoit să convoace un conciliu ecumenic, care s-a întrunit la
Niceea la începutul verii anului 325. Au
fost prezenţi între două sute şi trei sute de episcopi ai
Bisericii, dar din partea apuseană a imperiului au fost mai puţin
de zece. Împăratul a prezidat prima şedinţă şi a
plătit toate cheltuielile; pentru prima dată Biserica s-a
văzut dominată de conducerea politică a capului statului;
problema perenă a relaţiei dintre Biserică şi stat a
răzbătut destul de clar, dar episcopii erau mult prea
preocupaţi de aspectele teologice pentru a se mai gândi şi la
această problemă. La conciliu au fost reliefate trei puncte de
vedere: a) Arius, sprijinit de Eusebiu din Nicomedia, a
insistat că Christos nu a existat din veşnicie, ci a avut un
început prin actul creator al lui Dumnezeu, înainte de timp. El credea
că Christos era de esenţă diferită (heteros) de Tatăl. b) Atanasie a devenit principalul exponent a ceea
ce avea să devină doctrina ortodoxă. Ideea sa era
prezentată prin lucrarea De
incarnatione, fiind vorba de afirmarea existenţei din veşnicie
a lui Christos, care este de aceeaşi esenţă cu Tatăl (homoousis). c) Eusebiu din Caesarea, liderul grupului de
opinie cel mai numeros, a propus o vedere moderată, care combina cele
mai bune idei ale lui Arius şi ale lui Atanasie. El susţinea
că Christos nu a fost creat din nimic, ci el era născut din
Tatăl înainte de Timp şi pe baza acestei vederi s-a elaborat
şi Crezul niceean, care este Credeul de astăzi al Bisericii
Ortodoxe. Soluţionarea la Niceea a problemei teologice
referitoare la relaţia Fiului cu Tatăl a ridicat noi probleme în
legătură cu relaţia dintre natura umană şi cea
divină a lui Christos. În general, teologii legaţi de Alexandria
puneau accentul pe divinitatea lui Christos, iar cei din Antiohia, pe
umanitatea lui. Apolinarius, episcop de Laodiceea, a elaborat o
concepţie despre cele două naturi ale lui Christos, care nu
acordă importanţa cuvenită adevăratei
umanităţi; Christos a avut cu adevărat un trup şi un spirit,
dar spiritul din om a fost înlocuit în Christos de logos. În contrast cu această concepţie, Nestorie,
devenit episcop de Constantinopol, a elaborat o teorie conform căreia în
Christos sau combinat cele două naturi, rezultând un Om perfect. 2. Conciliul de la Constantinopol.
Între anii 325-361, sub Constantin şi fiii săi, ortodoxia (doctrina lui Atanasie) a
avut de rezistat la o reacţie ce a dus la impunerea arianismului în detrimentul
ei, dar în anul 381, Teodosiu a definit, într-un edict emis la Tessalonic,
credinţa adevăraţilor creştini ca fiind vederile
formulate de ortodocşi la Niceea şi pentru a da legitimitate
şi din punct de vedere teologic a convocat un nou conciliu ecumenic. În
mai 381 s-au întrunit la Constantinopol 150 de episcopi, care au restabilit
teza lui Atanasie şi au impus ierarhia între cele cinci patriarhate, în
sensul că cel din Constantinopol urma, ca importanţă, celui
din Roma. Episcopii întruniţi la Constantinopol au definitivat teza cu
privire la un Dumnezeu în trei ipostaze: Tatăl, Fiul şi Sfântul
Duh. 3. Conciliul de la Efes. Problemele
legate de naturile lui Christos nu au fost rezolvate nici în urma acestui
conciliu şi ca urmare a răspândirii tezelor lui Nestorie a fost
convocat un nou conciliu la Efes în anul 431. Conciliul a fost deschis
şi condus de Ciril de Alexandria, în 22 iunie 431 şi s-a
desfăşurat în catedrala din Efes. Încă de la început, cei 198
de episcopi, au aprobat cele 12
anatematisme ale lui Ciril şi au declarat că în Christos sunt două firi, una divină
şi alta umană, dar o singură persoană, cea divină a
fiului lui Dumnezeu, condamnând nestorianismul şi excomunicându-l pe
Nestorie. Ca reacţie la opiniile nestorienilor a fost din nou acccentuată
natura divină a lui Christos în dauna naturii lui umane şi
reprezentantul acestei opinii a fost Eutih, arhimandrit al unei
mănăstiri din Constantinopol. Teoria acestuia susţinea faptul
că după întrupare cele două naturi ale lui Christos, cea umană
şi cea divină, s-au contopit în una singură - cea divină.
Această concepţie a avut drept urmare negarea adevăratei
umanităţi a lui Christos, fiind condamnată într-o lungă
scrisoare, cunoscută sub numele de Tomul,
scrisă de Leon I, episcop al Romei (440-461). 4. Conciliul de la Calcedon. Împăratul Marcian, informându-l pe Leon I
de urcarea s-a pe tron, i-a comunicat şi intenţia sa de a convoca
un conciliu ecumenic pentru data de 1 septembrie 451, la Niceea. Conciliul a
fost convocat la 8 octombrie 451 dar la Calcedon, cu toată opoziţia
manifestată de Leon I; majoritatea reprezentanţilor au fost din
răsărit, apusul fiind reprezentat de trimişii lui Leon I
şi de episcopii africani. Hotărârile acestui conciliu sunt foarte importante
pentru organizarea administrativă a Bisericii creştine, deoarece
acum s-a definitivat organizarea acesteia în cinci patriarhate iar monahismul
a fost supus disciplinei ierarhice a scaunelor episcopale. O altă
hotărâre importantă pentru evoluţia ulterioară a celor
două părţi ale fostului Imperiu roman, a fost cea prin care
s-a proclamat egalitatea între scaunele episcopale din Constantinopol şi
Roma, episcopul Romei păstrând primul rang onorific. Conciliul a
elaborat şi o cristologie în concordanţă cu Scriptura,
stabilindu-se că Christos a fost complet în ce priveşte Dumnezeirea
Lui şi complet în ceea ce priveşte umanitatea Lui. Conform acestei
teze, opiniile lui Eutih au fost combătute, dar ele au fost reînviate în
monofizitism, curent care a tulburat pacea Imperiului Răsăritean
până la jumătatea secolului al VI-lea şi păstrători
ai acestei opinii mai sunt şi astăzi în Egipt, Etiopia, Liban,
Turcia şi Rusia (bisericile copte). După rezolvarea acestor probleme diverse în
Biserica Răsăriteană, părţii din est a
creştinismului i-au rămas puţine contribuţii de adus la
cursul principal al creştinismului. Cu excepţia contribuţiilor
lui Ioan din Damasc în secolul al VIII-lea, teologia
răsăriteană a stagnat până în timpurile moderne. Rezolvarea
relaţiei dintre natura umană şi divină a lui Christos a
fost urmată de discuţia asupra relaţiei voinţelor Lui. Ereziile şi controversele generate
de primele patru sinoade ecumenice au constituit probleme mai ales în partea
răsăriteană a Imperiului. Teologia şi cristologia nu au
fost probleme grave în Apus, unde filosofia romană, mai practică,
şi-a impus modelul şi asupra gândirii bisericeşti, orientând-o mai ales spre problemele
practice. Biserica Apuseană nu era interesată atât de teologia
metafizică speculativă, cât erau gânditorii greci, mai
raţionalişti, ai Bisericii Răsăritene.
|
[1] Niceea (325) - pentru a clarifica
disputa ariană; Constantinopol (381) - pentru susţinerea
personalităţii Duhului Sfânt şi a umanităţii lui
Christos; Efes (431) - pentru a sublinia unitatea personalităţii lui
Chirstos; Calcedon (451) - pentru afirmarea relaţiei dintre cele două
naturi ale lui Christos; Constantinopol (553) - pentru a dezbate disputa
monofizită; Constantinopol (680) - pentru a condamna monoteliţii;
Niceea (787) - pentru a dezbate problemele legate de controversa
iconoclastă.