a) Triburile germanice în
primele secole ale mileniului I b) Căderea Imperiului
Roman de Apus c) Organizarea bisericii
creştine şi primele concilii ecumenice |
PRELEGERI DE
ISTORIE MEDIE UNIVERSALĂ I. EVUL MEDIU TIMPURIU ÎN EUROPA ŞI ORIENTUL APROPIAT Autori: dr. ZENO - KARL PINTER, dr. IOAN
MARIAN ŢIPLIC - pentru uzul învăţământului de zi
şi I.D.D. - © copyright: 2004 Prelucrare
Web: Cosmin Suciu; Powered by: Institutul pentru Cercetarea Patrimoniului Cultural
Transilvanean în Context
European (IPTCE)
Triburile germanice în primele secole ale mileniului I Izvoarele care cuprind cele mai
ample informaţii despre germani sunt lucrările De bello gallico (scrisă la mijlocul sec. I a. Ch. de
Caesar) şi De origine et situ
germanorum (scrisă în jurul anului 98 p. Ch. de Tacitus). Multă
vreme obscure, originile germanilor au dat naştere la numeroase
interpretări sau legende. Cel mai cunoscut mit este cel al unui neam
străvechi "Urvolk“, popor de origine caucaziană
din care ar fi apărut familia popoarelor indoeuropene şi care ar fi
păstrat caracteristicile sale etnice mai pure decât moştenitorii
săi. Locul de origine a celui mai vechi dintre
popoarele germanice - constituit din fuziunea populaţiei neolitice
locale cu elemente etnice indo-europene - se situează în zona din sudul
Suediei, Peninsula Iutlanda şi teritoriul Germaniei Septentrionale,
cuprins între gurile fluviilor Weser şi Oder, având la bază fuziunea
dintre populaţiile finice descendente ale vechii culturi Grand Marais[1]şi
ale populaţiilor neolitice venite din câmpiile dunărene,
reprezentante ale culturii ceramicii
lineare[2]. În timpul
primei jumătăţi a mileniului II a. Ch., germanicii sunt
încă în epoca bronzului şi cunosc un oarecare declin datorat
avântului celtic, rupturii relaţiilor cu Orientul şi unei
progresive deteriorări a climei, deteriorare ce se continuă
până în secolul al VI-lea p. Ch., determinând apariţia pe
ţărmurile baltice a numeroase popoare, zona fiind numită de
Jordanes ca fabrică de popoare. La începutul mileniului I p. Ch. germanii
ajunseseră până la Vistula în est, până la Rin în vest, în sud
atinseseră linia Dunării
superioare (dincolo de care expansiunea lor era blocată de romani), iar
la nord ocupau aproape jumătate din Peninsula Scandinavă. Numele de germani, care era al unui singur
grup de populaţii[3],
denumire dată de romani germanilor occidentali, nu a fost adoptat de
germanii înşişi ca o denumire generică, chiar dacă ei
aveau o oarecare omogenitate culturală şi religioasă,
datorată în principal limbii şi credinţelor comune.
Această omogenitate s-a păstrat şi în perioada migraţiei
lor, când cele trei grupuri s-au diversificat în mai multe triburi sau confederaţii de triburi: germanii
de nord (ingveonii) au dat
naştere popoarelor medievale ale danezilor, suedezilor şi
norvegienilor, germanii de răsărit (herminonii) au constituit grupul tribal al goţilor
(stăpânind regiunea Vistulei timp de aproape 1300 de ani - cca. 800 a.
Ch. - 500 p. Ch.), alte triburi fiind herulii, rugii, schirii,
aşezaţi pe cursul inferior al Oderului, burgunzii şi vandalii
pe cursul său mijlociu, gepizii, între Oder şi Vistula, iar
germanii de vest (istveonii) s-au
împărţit în mai multe ramuri, dintre care triburile saxonilor
şi anglilor au trecut marea fondând, în Britania, un regat nou, alte
ramuri germanice fiind cele ale francilor, aşezaţi pe cursul
superior al Rinului, frizii, în Olanda, iuţii, în Peninsula Iutlanda,
longobarzii, între cursurile inferioare ale Weserului şi Elbei, suabii,
între Elba şi Oder şi marcomanii în Boemia. În ajunul marilor invazii situaţia acestor
triburi era următoarea: la est, din actuala Ucraină până în
Dacia, se întindeau goţii, împărţiţi, de o parte şi
de alta a Niprului, în ostrogoţi (goţi
"strălucitori") şi vizigoţi (goţii
"înţelepţi"). Aceştia sunt cei mai bine
organizaţi şi cei mai periculoşi inamici ai Romei. În câmpia
ungară, gepizii ("cei înceţi") se învecinează cu
vandalii hasdingi, în Silezia, vandalii silingi i-au împins pe marcomani în
Bavaria, burgunzii ocupă valea râului Main şi fac presiuni în
spatele alamanilor. Aceştia apăruţi în urma regrupării
diverselor neamuri ale germanicilor occidentali (alle Männer) sub
influenţa orientală, forţează armatele romane să evacueze
Câmpurile Decumate[4] şi pătrund între limesul
renan şi cel dunărean. Pe Rin apar francii ("oamenii
liberi"), care au absorbit vechile triburi occidentale ale sicambrilor,
chamavilor, bructerilor, chattilor. Ei se împart în două grupuri: de la
Bonn la Köln, francii numiţi în secolul al VII-lea ripuari, între Rin
şi Escaut, francii salieni, care îşi trag numele de la fluviul
Yssel. Pe ţărmurile Mării Nordului, alungate începând cu
secolul al III-lea de ridicarea nivelului mării, se pun în mişcare
o serie de popoare de marinari şi de "piraţi": iuţii
şi anglii din Danemarca, saxonii dintre gurile Elbei şi Weserului,
frizonii din Groeningen şi Frizia şi mai la est, dintre Elba
şi Oder, micul popor al longobarzilor. Spre deosebire de infiltrările şi
incursiunile triburilor germanice în Imperiul Roman din secolele III-IV,
marea lor migraţie din secolul al V-lea a avut ca urmare
străpungerea liniilor fortificate romane de pe Rin şi de pe cursul
superior al Dunării şi stabilirea migratorilor în aproape toate provinciile
imperiului. Spre norocul Romei, comunitatea de limbă
şi de rasă n-a putut face să se nască la aceste popoare
un sentiment "naţional", dar o civilizaţie germanică
există totuşi. Triburile germanice cu care romanii au intrat mai
întâi în conflict - spre sfârşitul
secolului al II-lea a. Ch. - au fost cimbrii, originari din nordul
Iutlandei şi teutonii din regiunea aproximativ centrală a Germaniei
de azi, dar germanicii cei mai reprezentativi au fost goţii, vandalii,
longobarzii şi francii. Viaţa socială. Ca la majoritatea popoarelor "barbare"
şi la germani unitatea de bază a vieţii sociale o forma
familia patriarhală, compusă din părinţi şi fiii
necăsătoriţi. Germanicii nu cunosc nici statul, nici
oraşele în manieră romană, ci comunităţi: neamul, tribul,
clanul (sippe) şi familia,
care sunt cadrele vieţii lor politice şi sociale. Într-un neam sunt
unite cu legături destul de
lejere grupurile care formează un ţinut (gau), grupuri care se adună într-un loc sacru, aproape de un
arbore sau de un munte, pentru a discuta despre alegerea unui şef, a
porni un război sau a judeca neînţelegerile dintre triburi. Tribul,
comunitatea familială şi sătească, era condus de o
aristocraţie bazată pe naştere sau pe valoare, care
stăpâneşte cea mai mare parte a pământului. Acestei
aristocraţii, ierarhic, îi urmează mulţimea oamenilor liberi
care purtau arme şi care îşi dau prin aclamaţii părerea
în cadrul adunărilor; urmează apoi în eşalonul inferior
sclavii, prizonierii de război sau datornicii insolvabili, legaţi
de cultivarea pământului, dar care pot, răscumpărându-se,
să intre în categoria liberţilor, dar nu pot să facă
parte din poporul germanic, deoarece doar apartenenţa la o familie îi
dă germanicului posibilitatea de a fi liber. Oamenii liberi se bucurau de toate drepturile,
puteau să poarte arme, să participe la adunarea generală a
oamenilor liberi (thing) şi
aveau de asemenea dreptul la preţul
sîngelui (wergeld[5]).
Cu timpul, însă, a avut loc un proces de stratificare socială, prin
care unii membrii ai comunităţii care se remarcaseră în mod
deosebit au ajuns să se bucure de o consideraţie specială din
partea tribului şi să li se acorde funcţii de răspundere;
din rândul acestora se va forma clasa nobililor. Liberţii proveneau în mare parte din rândul
prizonierilor, care primeau pământuri pentru a le cultiva şi în
schimbul acestora ei trebuiau să plătească noilor lor
stăpâni anumite dări în natură - grâne, vite, veşminte.
Liberţii vor fi cei care vor constitui categoria cea mai numeroasă
de ţărani liberi, dar fără dreptul de a lua parte la
treburile tribului. Sclavii aveau de drept o poziţie deplorabilă,
dar de fapt viaţa lor nu era atât de grea. A bate sau a pune la
muncă silnică un sclav e un lucru rar, constata Tacitus. Familia germanică aminteşte prin
structură de grupul familial din vechea Romă, tatăl având
puterea absolută, pe care o împarte cu singura sa soţie,
păzitoarea purităţii şi tradiţiei familiale.
Dacă e să dăm crezare scriitorilor romani, adulterul era
reprimat sever: vinovata era rasă
în cap şi, în prezenţa rudelor, soţul o alunga din casa lui
(Tacitus). Ceremonialul căsătoriei simbolizează soliditatea
instituţiei familiale. Soţul, în prezenţa rudelor, aduce dota
viitoarei soţii - animale şi arme - pe care femeia o va transmite
copiilor săi; la rândul ei, femeia îi dă o armă soţului
ei pentru a arăta că este pregătită să împartă
cu el viaţa periculoasă de războinic. Acest tablou, valabil în
ansamblul său, acoperă, de fapt, o mare diversitate care
există între grupurile germanice, ierarhizarea socială fiind mai
puternică la germanicii orientali decât la cei occidentali. În lipsa unei puteri publice centralizate,
rezolvarea treburilor obşteşti - distribuirea terenurilor
cultivabile şi administrarea justiţiei - rămânea de
competenţa căpeteniei ginţii sau tribului sau a unui sfat de
bătrâni. Acest sfat se întrunea într-o adunare tribală (alta decât
adunarea tuturor războinicilor), unde comunica hotărârile luate în
privinţa problemelor specificate mai sus. Mai târziu tribul va avea, ca
organism central de decizie, adunarea generală a tuturor
războinicilor (thing), care se
întrunea laolaltă în zilele
hotărâte, ori când e lună nouă, ori când e lună
plină (Tacitus). În timpul lui Tacitus, germanii îşi alegeau un
singur conducător militar în caz de război, un dux, ale cărui prerogative încetau odată cu terminarea
războiului. Tot acum apare şi un al doilea tip de conducător (rex) ales de popor dintr-o
anumită gintă regală, dar nu printr-un drept de succesiune
ereditară. Funcţia sa pare să fi fost mai mult de ordin moral,
influenţa putându-şi-o impune prin calităţile lui; drept
de viaţă şi de moarte asupra supuşilor având doar
preoţii. Un fenomen social propriu popoarelor germanice a
fost apariţia unui grup de persoane constituind suita căpeteniei,
grup numit de Tacitus comitatus.
Membrii acestui comitatus se vor
transforma într-o clasă privilegiată, într-un fel de
aristocraţie tribală şi apariţia lor demonstrează
existenţa unei clase de războinici de profesie, care se deosebesc
de simplii soldaţi ţărani. Aristocraţii pot fi cu
deosebire şefi războinici, precum la goţi şi longobarzi,
dar şi mari proprietari de pământ care controlează cele mai
bune terenuri şi le pun în exploatare cu lucrători aserviţi,
ca la burgunzi. Aceste structuri premergătoare societăţii
feudale explică relativa uşurinţă cu care burgunzii
şi vizigoţii s-au putut instala în cadrul marilor
proprietăţi galo-romane prin intermediul ospitalităţii[6]. Suprapopularea locală, datorată în
acelaşi timp unei creşteri demografice - provenită dintr-o
alimentaţie mai bună decât în teritoriile romane, cu lactate
şi carne -, presiunii exercitate de popoarele orientale şi de
extinderea marilor proprietăţi private, împinge o mulţime de
oameni liberi către marginile satelor pe care le despăduresc; de
aici apar înfruntările repetate între triburi vecine şi, în
consecinţă, întărirea rolului aristocraţilor
apărători şi cuceritori. Organizarea militară şi viaţa
economică. Vechii
germani i-au impresionat pe romani, ca războinici, în mai mare
măsură decât galii, care nu
se mai compară nici ei
înşişi cu germanii în ceea ce priveşte vitejia, scria
Caesar (Războiul gallic).
Germanicul era mai înainte de toate un soldat şi apoi un
ţăran, el trebuind să fie întotdeauna gata de atac. Sistemul
proprietăţii colective îşi găseşte corespondent
şi în organizarea militară a germanicilor, deoarece, până la
apariţia regatelor, nu exista o armată organizată unitar
şi disciplinată, existînd doar bande
constituite din toţi membrii bărbaţi ai unei familii mari sau
unui grup de familii, care acţionau individual, spontan, fără
a ţine seama de vreo elementară tactică militară.
Şefii, înconjuraţi de tineri tovarăşi de arme,
antrenează în bătălie războinicii grupaţi în triburi,
aţâţaţi la luptă de strigătele femeilor, iar
dacă sunt înfrânţi se sinucid pe câmpul de bătaia sau se
retrag în oppida[7]
de lemn. (...) Ceea ce este cel mai
mare imbold la vitejie: fiinţele cele mai dragi lor chiar stau în apropiere
- de locul bătăliei n.a. - de
unde se aud urletele femeilor şi ţipetele copiilor -(...) La mame,
la soţii se duc luptătorii să-şi arate rănile (...)
şi tot ele duc de mâncare
ostaşilor şi-i îmbărbătează (Tacitus). Armamentul germanicilor era mult mai rudimentar
şi mai puţin eficient chiar şi decât cel al galilor, fierul în
confecţionarea armelor fiind folosit extrem de rar. Armele pe care
şi le putea procura oricine erau ghioaga, praştia, arcul cu
săgeţi şi - din sec. III p. Ch. - lancea lungă de frasin,
cu vârful ascuţit călit în foc. Când fierul a devenit mai uşor
de procurat s-a generalizat folosirea spadei lungi - devenită acum arma
principală -, cu un singur tăiş sau cu două
tăişuri, la care se adaugă lăncile (framee) şi topoarele. Cavaleria germanică era
limitată ca număr şi întrucât foarte puţini îşi
puteau procura un cal de luptă, cavaleria se identifica cu nobilimea.
Numai în sec. VI p. Ch. popoarele germanice au acordat cavaleriei un rol
principal în luptă. În privinţa potenţialului economic,
vorbind despre Germania, Tacitus constată că este o ţară urâtă, cu firea
cerului aspră, pustie şi tristă la vedere (...), ori numai
pădure plină de groază, ori numai baltă urâtă (...)
pe ici, pe colo se mai schimbă (...) în grâne rodnică, pomilor
neprielnică, îmbelşugată în vite (...), aceasta-i singura lor
şi cea mai mare avuţie. În sec. I a. Ch. germanicii erau în mod
prevalent crescători de animale, dar aveau şi o agricultură
relativ dezvoltată, care satisfăcea nevoile unei populaţii de
cca. 5-6 milioane de oameni, la cât era apreciată populaţia
Germaniei în timpul lui Caesar. Pământurile erau desţelenite în
comun de colectivitatea satului sau a grupului de familii şi se practica
rotaţia agrară: un an terenul era cultivat, iar în următorul
era lăsat pentru păşunat. Spre sfârşitul sec. I p. Ch.
pământurile se împărţeau între
ei, după cinstea fiecăruia (Tacitus), deci nu unei familii, ci
unui individ; căpetenia tribului şi războinicii de prestigiu
şi mai bogaţi primeau o bucată de teren mai fertilă
şi mai mare decât ceilalţi, fapt ce a favorizat apariţia unei
categorii sociale noi - nobilimea - ce îşi va transmite funcţiile şi propietatea în mod
ereditar. Ostrogoţii din teritoriile Ucrainei actuale
erau agricultori sedentari, care vor cere împăratului Valens să le
permită să se aşeze în Tracia, pentru că această
ţară are pământul foarte
fertil (Ammianus Marcellinus, Istoria
romană). Vizigoţii sunt menţionaţi de autorii din
sec. IV ca fiind, nu păstori, ci plugari, dar despre viaţa
şi modul lor de a lucra
pământul nu ştim nimic. Viaţa religioasă. Deşi dispun de o informaţie mult mai
bogată decât cea a celtologilor, istoricii religiei germanice insistă
asupra dificultăţii intreprinderii lor şi aceasta,
datorită surselor de natură diferită şi de valoare
inegală: piese arheologice, texte din perioada romană, descrieri
ale misionarilor creştini şi mai ales poemele (edde)[8] skalzilor islandezi. Totuşi, în
ciuda unor mari lacune (nici o informaţie cu privire la goţi
şi burgunzi), în ciuda unei eterogenităţi a credinţelor,
rezultat al unor influenţe variate (celtice, romane, orientale,
creştine), nu se poate să te îndoieşti de o anumită
unitate fundamentală a religiei germanicilor. Germanicii venerau în esenţă natura
şi forţele sale, ea fiind pentru ei un câmp de bătălie
unde se înfruntă zeii: Wotan care conduce în comerţ, în lupte
şi în furtuni, Tiwaz care dirijează cerul şi patronează
adunările, Donar al cărui braţ aruncă fulgerul, Nerthus
zeiţă a fecundităţii, sărbătorită
primăvara, Freya divinitate a dragostei şi a căminului. Când,
în secolul al IV-lea, germanicii au adoptat săptămâna de 7 zile, ei
au înlocuit numele de zei romani cu acelea ale propriilor zei, astfel:
marţi este ziua lui Tiwaz (Dienstag,
Tuesday), joia a lui Donar (Donnerstag,
Thursday), vinerea este consacrată Freyei (Freitag, Friday). Acest panteon este împărţit în
două categorii, care grupează zeii ce caracterizează o
societate războinică, respectiv una de agricultori, fiind vorba
despre Asii şi Wanii, în fruntea tuturor fiind
Wotan-Odin; existând astfel o corespondenţă cu panteonul grec sau
cu cel roman. Alături de zeii enumeraţi, în legendele
mitologice un rol important îl deţin uriaşii, care erau
înzestraţi cu darul înţelepciunii şi de aceea erau uneori
consultaţi de către zei. Alte făpturi mitice erau piticii,
apoi monştrii gigantici - Şarpele Lumii, lupul Fenrir - şi
elfii - la origine spirite ale morţilor - care au o influenţă
hotărâtoare asupra vegetaţiei. |
[1] Cultura Grand Marais = cultură arheologică paleolitică specifică
Europei nordice.
[2] Cultura ceramicii lineare =
cultură arheologică specifică neoliticului, care acoperă o
vastă arie între Marea Neagră şi Oceanul Atlantic.
[3] Numele
de Germania ar fi nou şi dat de puţin timp; un trib germanic - de pe teritoriul Belgiei actuale, tungrii -, s-ar fi chemat atunci germani; numele acesta
însă, numai al unei seminţii, nu al neamului întreg, s-a
răspândit încetul cu încetul (Tacitus, Germania, II, 3).
[4] Agri decumati = teritoriul dintre
malul drept al Rinului şi Dunăre, anexat Imperiului Roman în secolul
I p. Ch, sub dinastia flaviană.
[5] Wergeld = răscumpărarea
sângelui vărsat, plătită de autorul unei crime familiei victimei
sale, în funcţie de rangul social al celui ucis.
[6] Sistem de încartiruire a
soldaţilor romani, cărora proprietarii de pământ trebuiau
să le asigure găzduirea şi întreţinerea; acesta a fost
adoptat şi de germanici, care au preluat între o treime şi două
treimi din proprietăţi în teritoriile în care s-au aşezat, iar
în alte cazuri s-au mulţumit cu dreptul de a percepe taxele aferente
respectivelor pământuri.
[7] oppida
= fortificaţie de lemn
[8] edda
= colecţie de legende mitologice şi eroice, fixate în scris sub
formă versificată în sec. XI, iar în proză în sec. XIII.