a) Triburile germanice în
primele secole ale mileniului I b) Căderea Imperiului
Roman de Apus c) Organizarea bisericii
creştine şi primele concilii ecumenice |
PRELEGERI DE
ISTORIE MEDIE UNIVERSALĂ I. EVUL MEDIU TIMPURIU ÎN EUROPA ŞI ORIENTUL APROPIAT Autori: dr. ZENO - KARL PINTER, dr. IOAN
MARIAN ŢIPLIC - pentru uzul învăţământului de zi
şi I.D.D. - © copyright: 2004 Prelucrare
Web: Cosmin Suciu; Powered by: Institutul pentru Cercetarea Patrimoniului Cultural
Transilvanean în Context
European (IPTCE)
DECLINUL LUMII ANTICE Orice reflectare asupra Evului Mediu ne duce
inevitabil cu gândul la începuturile sale, căci, aşa cum deja s-a
putut constata, orice epocă istorică îşi are
rădăcinile în perioada precedentă şi lasă
moştenire anumite trăsături epocii următoare. În acest
sens, se poate observa că la geneza universului medieval au contribuit
trei factori constructiv determinanţi: moştenirea culturală a
antichităţii, religia creştină şi organizarea
politică impusă de migraţia popoarelor. Migratorii au creat
relaţiile de dominare şi relaţiile politice, atât în
privinţa înfăţişării hărţii Europei cât
şi în privinţa ţesutului interior al noilor ţări
şi regate, a căror guvernare şi organizare a fost
determinată de noii stăpâni. Biserica creştină oferea în
acelaşi timp omului de rând comunitatea într-un mod deosebit, atât
pentru prezent, cât şi dincolo de aceste limite. Ea apreciază cu
totul alte valori şi încearcă să atragă membrii ei spre
acestea. Tot biserica este principalul mijlocitor al culturii antice, desigur
doar în măsura în care elementele acestei culturi erau apreciate drept
bune şi folositoare. Este evident că o perpetuare a culturii
şi civilizaţiei antice în toate aspectele şi domeniile nu
putea fi de durată, nici biserica nu putea să-şi impună
neîngrădit ideologia şi nici noii stăpâni migratori nu puteau
ignora realităţile întâlnite şi rezultate în urma unui
îndelungat proces evolutiv al societăţii umane, istoria şi
viaţa scurgându-se spre o sinteză a acestor elemente în totalitatea
lor, sinteză care înseamnă întotdeauna altceva decât părţile
ei componente. După cum s-a arătat deja, Cellarius
delimitează începutul Evului Mediu cu domnia lui Constantin cel Mare
(306-337), primul împărat roman care şi-a avut reşedinţa
în Byzantion/Constantinopol. Mutarea capi-talei de la Roma la Constantinopol
şi transformarea, încetul cu încetul, a Imperiului Roman într-unul
bizantin constituie într-adevăr un capitol important al începuturilor
Evului Mediu. De acum teritoriul imperiului devine loc de
desfăşurare a unor evenimente turbulente la care participă
numeroase popoare ce îşi fac tumultuos intrarea pe scena istoriei
europene. Tocmai aceste popoare atrag acum întreaga atenţie asupra lor,
romanii trecând în planul secund iar imperiul aflat în permanentă
defensivă nu mai reprezintă decât culisele pentru istoria altor
popoare. Domnia lui Constantin aparţine încă perioadei reformelor
antichităţii romane târzii, când se mai fac unele eforturi de
reorganizare a imperiului, eforturi în care, conform opiniei
împăratului, biserica creştină trebuia să joace şi
ea un rol. Unele legende care au circulat mai târziu afirmă că
însăşi mutarea capitalei la Constantinopol ar fi avut
semnificaţii mult mai adânci decât căutarea unui loc mai prielnic
şi mai uşor de apărat. În Constantinopol, oraşul
apostolilor, Constantin nu ar mai fi dorit să fie împărat roman, ci
principe al creştinătăţii iar plecarea din Roma ar fi
avut simbol de rupere a legăturilor cu trecutul şi cu
zeităţile păgâne ale căror temple dominau cetatea
eternă. Cert este că din punct de vedere politic, vechea
capitală Roma, pierduse orice rol şi semnificaţie, din ea
rămânând doar urmele fostei glorii, iar dacă barbarii se
străduiau să ajungă la Roma, o făceau doar în virtutea
unor tradiţii de mult depăşite de realităţi, în
virtutea legendelor despre oraşul de aur şi despre
nenumăratele şi neasemuitele comori ce s-ar afla acolo. In
realitate Roma nu a rămas capitală nici măcar pentru
părţile apusene ale imperiului târziu, când noua
reşedinţă a acestor teritorii se va stabili la Ravena. Chiar
dacă împăratul Constantin a primit botezul creştin de la episcopul
Eusebius abia pe patul de moarte, chiar dacă până în acelaşi
moment nu a renunţat niciodată la funcţia de „Pontifex
Maximus” al credinţelor romane păgâne, chiar dacă metodele
sale de guvernare numai creştine nu pot fi numite, datorită opririi
persecuţiilor asupra creştinilor prin edictul de la Mediolanum, a
intervenţiei sale în conciliul de la Niceea, Constantin cel Mare a
intrat în credinţa creştină ca sfânt alături de mama sa
Elena. Antipodul său a fost, mai
târziu, ultimul împărat al dinastiei constaniniene, Iulian, numit în mod
îndreptăţit de creştini Apostatul (361-363), dar domnia sa a
fost prea scurtă pentru a mai anula cursul dat istoriei de Constantin. Iniţiativa lui Diocleţian de
introducere a unui sistem de guvernare bazat pe împărţirea imperiului
a fost păstrată şi de Constantin, deşi acesta a domnit
vreme îndelungată singur. Prin împărţirea imperiului se dorea
păstrarea de fapt a unităţii statale şi nicidecum
dezmembrarea, coregenţa a doi împăraţi impunându-se din motive
de apărare a unui teritoriu imens, supus la presiuni fără
precedent pe limes, situaţie în care securitatea putea fi mai uşor
asigurată de doi împăraţi cu responsabilităţi
zonale. Rezultatul a fost însă altul decât cel scontat, ajungându-se în
cele din urmă la despărţirea reală şi
definitivă a imperiului. Doar pentru scurtă vreme imperiul se mai
reunifică sub Constantius (337-341), care reuşeşte să-i
înlăture pe ceilalţi patru contracandidaţi, pentru ca apoi
Valentinian (364-375) să fie silit să-l accepte pe fratele său
Valens (367-378) drept coregent. După ce împăratul Teodosius
(379-395), numit „cel Mare”, mai mult din motive religioase decât politice
reuşeşte mai mult din întâmplare şi pentru scurt timp să
stăpânească întregul imperiu, se ajunge ca la moartea sa imperiul să
fie definitiv împărţit între fii săi. Fiul mai vârstnic,
Arcadius (396-408) moşteneşte partea de răsărit mai
bogată şi cu capitala Constantinopol, pe când fiul mezin, Honorius
(395-423) trebuie să se mulţumească cu părţile
apusene, unde - fapt semnificativ – nu rezidează la Roma, ci mai întâi
la Mediolanum (Milano) şi din anul 404 la Ravena. Relaţia de
fraternitate a celor doi împăraţi trebuia să reprezinte în
continuare o garanţie a păstrării unităţii şi a
conducerii coerente a imperiului, dar tinereţea celor doi şi nu în
ultimul rând ambiţiile unor sfetnici au dus la distanţarea celor
două părţi, chiar şi la conflicte de graniţă,
cu rezultatul inevitabil al evoluţiei părţilor
răsăritene spre un Imperiu Bizantin în timp ce Imperiul Apusean se
va sfărâma sub tăvălugul migraţiei popoarelor. Nici
părţile răsăritene nu au fost scutite de atacuri şi
asedii ale unor popoare migratoare, dar desfiinţarea toală a
acestui stat nu se va produce decât în anul 1453, prin cucerirea
Constantinopolului de către armatele turceşti ale lui Mehmed al
II-lea, dată considerată de acelaşi Cellarius ca sfârşit
al Evului Mediu.
a) Triburile germanice în
primele secole ale mileniului I b) Căderea Imperiului
Roman de Apus c) Organizarea bisericii creştine şi primele concilii ecumenice |