9. Societate şi biserică în Evul Mediu timpuriu (Z. K. Pinter, I. M. Ţiplic) a) Relaţiile vasalice şi
cavalerismul b) Biserica occidentală,
Papalitatea şi puterea laică în Evul Mediu timpuriu |
PRELEGERI DE
ISTORIE MEDIE UNIVERSALĂ I. EVUL MEDIU TIMPURIU ÎN EUROPA ŞI ORIENTUL APROPIAT Autori: dr. ZENO - KARL PINTER, dr. IOAN
MARIAN ŢIPLIC - pentru uzul învăţământului de zi
şi I.D.D. - © copyright: 2004 Prelucrare
Web: Cosmin Suciu; Powered by: Institutul pentru Cercetarea Patrimoniului Cultural
Transilvanean în Context European
(IPTCE)
Structuri sociale în mediul rural Dislocarea Imperiului de Apus,
fărâmiţarea regatelor în mari principate teritoriale,
hărţuirea continuă exercitată de sarazini şi
normanzi, apoi lenta creştere demografică care începe să se
manifeste odată cu secolul al X-lea, în timp ce activitatea
comercială îşi reia avântul - în Adriatica, Marea Nordului, Baltica
-, toate acestea au făcut ca sistemul carolingian al marilor domenii
să evolueze. Sistemul feudal, care reprezintă originalitatea
societăţii Occidentului medieval, începând cu secolul al XI-lea,
combină un număr de date observabile încă înainte de anul
1000, dar care, la această dată, dobândesc un caracter definitiv,
în ciuda importantelor decalaje de la o regiune la alta a
creştinătăţii. Sistemul feudal se întemeiază pe un mod de
exploatare a pământului şi de integrare a oamenilor pe care
francezii îl numesc seigneurie rurale,
englezii manorial system iar germanii
Landsherrschaft. Ca structură,
domeniul feudal era împărţit în rezerva seniorială şi în
gospodării deţinute de ţărani, gospodării grevate de
diverse statute juridice. Pe de o parte, proprietarul feudal acordă ţăranilor,
oricare ar fi statutul lor juridic, astfel de gospodării pentru care
aceştia îi sunt datori cu prestaţii în bani, în natură sau în
muncă. Pe de altă parte, marele proprietar profită de
situaţia lui excepţională, de edificiul unui castel şi de
acapararea puterii politice, pentru a-şi impune dominaţia - le ban/banus - nu numai asupra
oamenilor care-i lucrează pământurile, ci şi asupra celor
cărora le poate acorda protecţie, deci pe care-i poate constrânge
datorită castelului său. Această realitate feudală
şi seniorială ţine de o viziune coerentă despre
societate, viziune exprimată de gânditorii timpului, adică oamenii
Bisericii, prin două noţiuni esenţiale: · fiecare ocupă în lume locul pe care-l vrea Dumnezeu; · locul fiecăruia e hotărât ţinând seama de una dintre
cele trei funcţii pe care omul le poate îndeplini în societate -
rugăciunea, lupta şi munca. Rolul cel mai important în societate revenea
Bisericii, bunul mers al lumii medievale se sprijinea pe ordinul
războinicilor, dar supravieţuirea clericilor şi a
războinicilor era asigurată de cea de a treia stare, a
ţăranilor, care lucra pământul în cadrul satului, al
domeniului seniorial şi al parohiei rurale. După dispariţia
sclaviei, practic desfiinţată spre anul 1000, statutul lor juridic
oferă nenumărate varietăţi şi trepte, de la
ţăranul iobag până la ţăranul liber. Societatea medievală, la fel ca cea
antică, era bazată în mare parte - la începuturile ei - pe munca
sclavilor, deosebirea este că Evul Mediu i-a creat sclavului
condiţii de viaţă mai uşoare şi încă din secolul
al IX-lea a manifestat tendinţa de a înlocui sclavia cu starea de
iobăgie. Triburile germanice care au migrat în Imperiul Roman de Apus în
secolul al V-lea au contribuit la
slăbirea şi descompunerea relaţiilor de tip sclavagist.
În timpul incursiunilor sau al cuceririi
unor provincii de către migratori, numeroşi sclavi,
profitând de fuga stăpânilor, au izbutit să se elibereze din
sclavie. Eliminarea progresivă a sclaviei nu s-a datorat Bisericii,
declinul ei în Europa medievală a început - în perioada cuprinsă
între secolele X-XIII - când în ţările occidentale sursele de
aprovizionare cu sclavi se împuţinaseră. Satele. Izvoarele istorice cu privire la viaţa rurală a Europei
apusene în Evul Mediu timpuriu sunt puţine şi de valoare
inegală; în polipticele sau inventarele de bunuri funciare
aparţinând mănăstirilor sunt înregistrate numele domeniilor,
întinderea rezervei senioriale şi a loturilor ţăranilor
dependenţi, cu indicarea situaţiei juridice a
deţinătorilor lor şi a obligaţiilor. Pentru epoca
carolingiană, însă, s-au păstrat informaţii relativ mai
numeroase despre structura, organizarea şi funcţionarea domeniului
rural. Gruparea în jurul unor incinte rituale a jucat un
rol în formarea aşezărilor ţărăneşti încă
la celţi şi vechii germani, de asemenea necesitatea de a se apăra
în caz de pericol era un motiv puternic pentru a determina micile
colectivităţi constituite din câteva familii mari să se
aşeze în zone înalte - o modalitate tipică pentru satele din
regiunile mediteraneene, evidentă îndeosebi în Italia. Dar ceea ce a
jucat un rol extrem de mare în fixarea acestor colectivităţi a fost
exploatarea solului; prima funcţie
a aglomeraţiei a fost de ordin economic (calitatea solului, vecinătatea
unui curs de apă sau un drum aflat în apropiere) - J. Chapelote, R.
Fossier. Satul, desemnând o categorie
social-teritorială complexă, constituit în jurul celor două
centre economice, castelul şi biserica, se consideră că apare
abia spre sfârşitul secolului al XI-lea, când familiile
ţărăneşti erau concentrate în astfel de
aşezări, aglomeraţii de gospodării în jurul cărora
se întindeau terenurile arabile. Începând din secolul al XII-lea şi
până la sfârşitul Evului Mediu în viaţa satului se petrece un
proces de progresivă diferenţiere între ţăranii mai
săraci şi cei mai bogaţi. Sub presiunea unor
necesităţi - nevoia de a-şi asigura subzistenţa, nevoia
de a fi protejaţi împotriva incursiunilor de jaf -, ţăranii
vor ajunge sub dependenţa seniorului, constituindu-se astfel un sistem
de relaţii economice şi sociale între categoriile
societăţii medievale: sclavii, colonii, servii, ţăranii
liberi. Sclavii. Aşa cum am văzut sclavia - cel puţin în accepţiunea
clasică - nu reprezenta un segment social foarte numeros în Evul Mediu
timpuriu, dar nici nu a fost eradicată, chiar dacă Biserica venea cu
precepte prin care se considera că toţi oamenii sunt egali în
faţa lui Dumnezeu. Biserica însăşi folosea munca sclavilor pe
domeniile sale, în schimb interzicea aducerea în stare de sclavie a unui
creştin şi propunea stăpânilor de sclavi, ca o faptă
bună, să-i elibereze (sic!). Istoriografia clasică, ilustrată mai
ales de Marc Bloch, consideră că şerbia, puţin
răspândită în secolul al IX-lea, i-a înglobat, progresiv, pe
toţi descendenţii sclavilor carolingieni, ai colonilor incapabili
de a rezista presiunii stăpânilor şi chiar pe proprietarii unui
alodiu, a căror situaţie economică s-a degradat continuu. La
sfârşitul secolului al XI-lea şerbii erau constrânşi, din
punct de vedere fiscal, la plata a trei taxe: chevage - măruntă sumă de bani pe care şerbul
o dădea seniorului în chip de
recunoaştere a condiţiei sale inferioare; formariage - taxă datorată de către un şerb
stăpânului său atunci când dorea să se
căsătorească cu fata unui şerb aparţinând unui alt
domeniu decât al său; la mainmorte
- un fel de drept de succesiune dat seniorului de către moştenitorii vreunui şerb, în caz
contrar bunurile defunctului revenind seniorului. Dacă nu era un adevărat sclav,
şerbul medieval nu era un om liber: îi era interzis să devină
călugăr sau preot, nu putea da în judecată, nici să
dispună liber de bunurile sale,
nu era recrutat în serviciul de oaste, cu excepţia Germaniei unde
exista o cavalerie servilă, nu putea să se mişte liber, fiind
legat de senior printr-o legătură personală. Sclavii nu
posedau nimic, aparţinând toată viaţa stăpânului lor, iar
copiii născuţi de mame sclave deveneau şi ei sclavi. Mai putea
deveni sclav şi un om liber ca urmare a unei pedepse sau pur şi simplu o disperată
situaţie de mizerie, care-l împingea să se vândă ca sclav.
Eliberarea sclavilor implica obligativitatea plăţii unei sume de
răscumpărare, a unei taxe (capitatio)
şi obligaţia sclavilor de a rămâne în continuare pe domeniul
fostului stăpân, devenind cottari
adscripti. Sclavii eliberaţi - o categorie juridică
intermediară între sclavi şi oamenii liberi - continuau să
rămână dependenţi. Colonii. Această categorie socială este
cunoscută sub numele general de coloni,
tributarii sau specifice aldii
şi aldiones, ultimul folosit mai ales în izvoarele longobarde.
Juridic liberi ca persoană (ingenui),
ei continuau să fie legaţi, ca şi în secolele IV-V, de lotul
de pământ pe care-l deţineau de la proprietar, fiind astfel, de
fapt, semiliberi. Pentru lotul pe care-l deţineau (colonica), ei datorau proprietarului redevenţe din recolte
şi uneori bani şi prestaţii în muncă. Instituţia colonatului îşi are originea
în antichitate; în Imperiul Roman colonul era un cultivator agricol legat de
pământul pe care îl avea cu drept de moştenire şi pe care-l
cultiva în schimbul livrării unor produse şi al unui impozit
personal. Colonii Evului Mediu, la fel ca cei din perioada romană, nu
puteau părăsi acest lot, nici să-l vândă, nu se puteau
căsători decât cu permisiunea seniorului, nu se puteau
căsători în afara senioriei, nu le era interzisă
căsătoria cu o femeie liberă, dar nici nu era prea uşor
acceptată de senior şi, la fel ca şi sclavul, nu erau
scutiţi de pedepse corporale. În relaţiile sale cu statul, colonul
avea, în schimb, o poziţie juridică net superioară sclavului:
putea apela la o instanţă judecătorească, putea să
intenteze proces, putea să depună mărtuire într-un proces, era
supus obligaţiei serviciului militar şi presta jurământ de
credinţă suveranului. În raporturile sale cu proprietarul, colonul
avea obligaţia să-şi cultive lotul dat, fără să
poată fi obligat la alte obligaţii decât cele prevăzute de
dreptul cutumiar. Servii. Termenul de servus
este folosit în textele epocii carolingiene în mai multe sensuri, indicând la
început sclavul, apoi iobagul, adică servul legat de domeniul unei seniorii
(servus glebae adscriptus). În
secolul al XI-lea, delimitarea conceptului şi termenului de servus, cu sensul de iobag este
clară şi definitivă; în texte sunt numiţi homines, rustici, villani. Spre
deosebire de sclav, servul avea personalitate juridică, prin urmare
putea să-şi întemeieze o familie şi să-şi constituie
un patrimoniu. Sub aspect economic servul se deosebea de sclav prin faptul
că el poseda patrimoniu real, avea aproape aceleaşi drepturi ca
şi ţăranul liber, în sensul că posesiunea sa nu mai era
precară şi nu era legat de pământ ca şi colonul. Sub
aspect juridic, ceea ce îl definea pe serv în mod esenţial era faptul
că, în timp ce sclavul avea în proprietarul său un stăpân,
servul avea în el şi un apărător, căruia, ca atare, îi
datora o compensaţie. M. Bloch spunea, referindu-se la mutaţiile
terminologice imperceptibile pentru un contemporan, că în Evul Mediu
toţi oamenii - cu excepţia războinicilor şi a clericilor
- erau servi. Ţăranii liberi şi
ţăranii dependenţi. Fie că este desemnat ca manat[1], ca villan[2] sau ca şerb, ţăranul medieval era supus unui stăpân,
seniorul proprietar al domeniului.
Ţăranii liberi, mici proprietari individuali sau membri ai
obştilor săteşti, reprezentau în secolele VI-VIII o
însemnată parte a populaţiei Europei apusene. Obştile
săteşti, îndeosebi de tip germanic, aveau o însemnată pondere
în sistemul relaţiilor agrare în Italia de Nord, în nordul şi estul
Galliei, în Britania anglo-saxonă şi pe tot teritoriul Germaniei de
la est de Rin şi nord de Dunărea superioară şi mijlocie.
Totuşi documentele vremii au referiri extrem de puţine cu privire
la ţăranii liberi, încât această categorie rămâne cel mai
puţin cunoscută în cadrul societăţii medievale. Punând accentul pe locul de
reşedinţă al ţăranului, termenul de mansus se referea la început la zona
împrejmuită a gospodăriei familiei, apoi, circumscria toate
bunurile agricole şi horticole iar în cele din urmă, cuvântul mansus a fost folosit şi ca
unitate de măsură, definind întinderea de pământ socotită
necesară întreţinerii unei familii[3].
Păstrându-şi dreptul de preemţiune (dominum eminens) asupra posesiunilor pe care le concesiona
ţăranilor săi, seniorul primea, de pe fiecare astfel de
mansă, o taxă în bani sau natură: censul. Structura unei proprietăţi
ţărăneşti diferea după natura aşezării
satului; în zonele colinare şi în cele recent defrişate, terenul
agricol al familiei era concentrat într-o singură arie, iar în regiunile
de câmpie, unde aşezările erau mai compacte, era împărţit
în mai multe loturi. Ţăranul liber sub raport juridic poseda
in proprio un teren agricol şi
în acelaşi timp putea primi de la senior o bucată de pământ pe
care să o cultive în schimbul unor obligaţii, fiind, deci,
totodată proprietar şi colon. Lotul de pământ deţinut de ţăran
se numea precarium sau precaria, adică lucru
obţinut prin rugăminte, considerându-se că feudalul lua sub
"ocrotirea" lui pe micul proprietar, la "rugămintea"
acestuia. În virtutea statutului
său, ţăranul liber din punct de vedere juridic avea dreptul de
a purta arme (la vechii germani, omul liber fusese în primul rând
războinic), dreptul de a se întruni periodic în adunări în care se
aprobau legi sau se împărţea dreptatea, de a exploata în comun
terenuri necultivate (păduri, păşuni) şi de a hotărî
primirea sau nu de noi membri în comunitatea sătească. Toate aceste
privilegii, în provinciile romanizate, au ajuns, chiar din secolul al
VIII-lea, să se piardă, deoarece ţăranul liber a fost tot
mai mult împovărat de îndatoriri, încât situaţia lui de liber se apropia de cea a colonului
şi în această situaţie multora nu le mai rămânea decât
să caute protecţia unui feudal, ajungând în stare de
dependenţă. Situaţie este ilustrată de Grigore de Tours,
care relatează că în anul 585, în timpul foametei care a bântuit în
întreaga Gallie, pentru a obţine hrană, săracii intrau în dependenţă. Datoriile, amenzile
judiciare grele sau impozitele mari sileau adesea pe cei care nu aveau
posibilitatea să le plătească să-şi închine
pământul celor bogaţi şi puternici, devenind dependenţi
sau chiar iobagi. Formele de intrare în dependenţă a
oamenilor liberi erau variate, în ceea ce priveşte condiţia lor
juridică, natura deţinerii pământului şi obligaţiile
datorate. Când ţăranul îşi închina pământul şi
persoana unui feudal laic sau ecleziastic, lotul său, devenit din
proprietate posesiune, era numit precaria
oblata, când ţăranul primea de la feudal o bucată de
pământ spre a-l munci, acesta era numit precaria data. O formă combinată a acestor două
era reprezentată de precaria
remuneratoria, practicată îndeosebi de biserică, care spre a-l
stimula pe micul proprietar liber să-şi cedeze pământul sub
forma de precaria oblata, îi adăuga un lot suplimentar, sub formă
de precaria data. În secolele VI-IX categoriile constitutive ale
ţărănimii dependente din fostele provincii ale Imperiului
Roman de Apus - sclavii înzestraţi cu gospodărie, colonii,
ţăranii liberi ajunşi în stare de dependenţă -
treceau printr-un proces de contopire. Aservirea ţărănimii
libere s-a desăvârşit în timpul urmaşilor lui Carol cel Mare,
îndeosebi de la mijlocul secolului al IX-lea, în condiţiile sporirii
obligaţiilor militare şi fiscale. Oglindind acest proces,
ţăranii dependenţi şi lipsiţi de libertate
personală au fost indicaţi prin numele generic de servi, termenul antic de servus, iniţial propriu numai
sclavilor, fiind extins asupra tuturor celor care îşi pierduseră
libertatea personală. Paralel cu cele două categorii ale
ţărănimii dependente - şerbii şi cei liberi în
dependenţă - s-a păstrat şi categoria redusă
numericeşte a ţăranilor alodiali, liberi ca persoană
şi totodată mici proprietari de pământ. |
[1] manat = din latinul manere (a rămâne).
[2] villan = locuitor al unei villae.
[3] O familie includea trei
generaţii, ceea ce însemna că numărul ei putea fi de 20-30 de
persoane. Mansus ca unitate de măsură varia de la o regiune la alta,
în funcţie de natura solului şi de toate condiţiile legate de productivitatea
terenului respectiv.