9. Societate şi biserică în Evul Mediu timpuriu (Z. K. Pinter, I. M. Ţiplic) a) Relaţiile vasalice şi
cavalerismul b) Biserica occidentală,
Papalitatea şi puterea laică în Evul Mediu timpuriu |
PRELEGERI DE
ISTORIE MEDIE UNIVERSALĂ I. EVUL MEDIU TIMPURIU ÎN EUROPA ŞI ORIENTUL APROPIAT Autori: dr. ZENO - KARL PINTER, dr. IOAN
MARIAN ŢIPLIC - pentru uzul învăţământului de zi
şi I.D.D. - © copyright: 2004 Prelucrare
Web: Cosmin Suciu; Powered by: Institutul pentru Cercetarea Patrimoniului Cultural
Transilvanean în Context European
(IPTCE)
Biserica occidentală, Papalitatea şi puterea
laică în evul mediu timpuriu Şi în biserică şi în structurile
sale organizatorice pătrund în perioada carolingiană relaţiile
de tip vasalic. Deşi legaţi teoretic doar de papa de la Roma
şi de Dumnezeu, preoţii şi mai ales înalţii prelaţi
nu se puteau lipsi de cele lumeşti şi ca atare erau nevoiţi
să obţină beneficii de la suveranii laici. Pe lângă
aceste aspecte, înaltele funcţii eclesiastice erau de la sine
considerate şi înalte funcţii în ierarhia statală ceea ce
făcea ca suveranii să fie interesaţi în a interveni în
alegerea acestor principi eclesiastici de a căror servicii se foloseau
în administraţia statală. Cum orice serviciu era
răsplătit cu un beneficiu iar relaţia vasalică se baza pe
omagiul personal, se ajunge ca reprezentanţii bisericii să
deţină mari beneficii funciare condiţionate şi ca atare
să devină practic vasali ai suveranilor. Această situaţie
va sta la baza unor îndelungate controverse şi chiar conflicte între
puterea laică şi cea eclesiastică. S-a arătat deja că biserica romană
a devenit protejată a carolingienilor încă din vremea în care
suveranilor franci le-a fost acordat titlul de „patricius romanorum” iar
încoronarea suveranilor franci prin ungere şi sub auspiciile bisericii,
ca şi restaurarea imperiului au făcut treptat din papalitate cea
mai înaltă instanţă spirituală a Occidentului. Pe de
altă parte, deşi papei îi era garantată suveranitatea în teritoriile
pontificale create prin donaţii carolingiene, nu era exclus amestecul
suveranului – care de altfel era şi patricius şi mai târziu chiar
imperator – în Roma şi în „Patrimonium Petri”. Această relaţie
în fond tot de tip vasalic dintre papalitate şi puterea laică a
fost reglementată în prima etapă prin jurăminte omagiale
pentru ca apoi să fie instituţionalizată prin ceremonialul
încoronării şi consfinţită în scris. Printre primele
griji ale papilor s-a numărat întotdeauna confirmarea sau reconfirmarea
de către noul suveran încoronat a donaţiilor lui Pepin cel Scund
şi Carol cel Mare către biserica romană, precum şi
stabilirea reglementărilor legate de alegerea papilor şi de
autoritatea patriciului sau împăratului în Roma. În anul 817, împăratul Ludovic cel Pios a
întărit şi confirmat prin actul cunoscut drept „Ludovicianum”
donaţiile făcute de iluştrii săi înaintaşi Pepin
şi Carol către biserica romană reprezentată în acel
moment de papa Pascal I. Deşi păstrate doar în copii mai recente,
aceste documente reprezintă cea mai veche atestare a privilegiului
imperial acordat bisericii şi ca atare prima menţiune a unui stat
papal. Din acest document se poate deduce destul de limpede că suveranii
carolingieni şi-au păstrat dreptul şi autoritatea asupra
acestor teritorii ceea ce ne duce cu gândul mai mult la o vasalizare a
acestor teritorii, în formă de beneficiu condiţionat, decât la o
donaţie necondiţionată. Condiţionarea acestui beneficiu
consta în principal în păstrarea dreptului de imixtiune în alegerea papilor,
întocmai ca în lumea vasalică laică, în care seniorul care
oferă feudul îşi poate alege vasalul cel mai fidel. Ludovicianumul
din anul 817 a fost completat în acest sens în mod concret în anul 824 prin
aşa-numita „Constitutio Lothariana” devenind practic un contract de
aproape două pagini cu clauze destul de clar stabilite pentru
această perioadă. Necesitatea unui asemenea act într-o lume în care
jurământul ţinea loc de contract scris a fost o necesitate
dictată de nevoia unui document justificativ pentru puterea
imperială în momentul unei intervenţii în Roma. În anul 824, anul
redactării acestui document, la moartea papei Pascal izbucnesc în Roma
nelinişti şi dezordini legate de ocuparea scaunului pontifical.
Împăratul îşi trimite în consecinţă coregentul la Roma
să facă ordine iar acesta îl instalează practic pe papa Eugen
al II-lea dar îi smulge în schimb un jurământ de fidelitate însoţit
de obligaţia ca în viitor orice suveran pontif, înainte de ungerea
papală, să depună omagiu în faţa împăratului sau a
trimişilor acestuia, pentru teritoriile statului papal. Prin urmare
împăratul era implicat în alegerea papilor fără a i se putea
reproşa amestecul în treburile bisericii. După alegerea papei în
mod liber de către conclavul cardinalilor, împăratul trebuia
informat pentru a putea trimite „missi” care să primească omagiul
faţă de puterea imperială şi să asiste apoi la
ungere. Deci nu papa, reprezentantul lui Dumnezeu, depunea omagiu şi
devenea vasal ci omul care ulterior va fi uns în înalta funcţie eclesiastică.
Astfel, spre deosebire de perioada dominaţiei bizantine, împăratul
nu avea drept constitutiv de confirmare ci doar un drept de consens asupra
scaunului pontifical. S-ar putea spune că alegerile de papi erau doar
supravegheate prin politica intimidării căci papa putea fi ales dar
nu putea fi uns fără acordul împăratului. Aceasta lăsa
destul loc pentru imixtiune în situaţii excepţionale şi
păstra în acelaşi timp aparenţa neamestecului. Motivaţia
rezida în faptul că împăratul chiar aflat la mare distanţă,
era în calitatea sa de patricius cel mai înalt demnitar laic din Roma şi
în consecinţă cetăţean roman cu drepturi depline,
calităţi în care nu putea fi exclus de la o atât de importantă
decizie. Din aceste calităţi decurge şi invers, dreptul de a
se împotrivi în condiţii speciale, ca orice cetăţean,
înscăunării unui papă nepotrivit. Sigur că spre deosebire
de „orice cetăţean” împăratul avea şi mijloacele de
a-şi impune voinţa, mijloace ce decurg din statutul teritoriilor
statului papal. Este evident că cel ales canonic pe linie
bisericească nu putea fi altă persoană decât cea
investită de împărat cu beneficiile italiene ale statului papal.. Din perioada carolingiană există
mărturii suficiente că datoria anunţării alegerii papei a
fost luată în serios şi sunt cunoscute chiar relatări despre
intervenţii ale autorităţii imperiale în cazuri
excepţionale, chiar despre ameninţări de depunere a papei
instalat fără acord imperial. O asemenea situaţie de criză
se înregistrează în cazul papei Grigore al IV-lea, (827-844), care
intervine de partea lui Lothar în conflictul acestuia cu tatăl său,
împăratul Ludovic cel Pios, din anul 833, motiv pentru care
trimişii împăratului îl ameninţă cu destituirea. Apoi
când la moartea lui Grigore al IV-lea, un uzurpator reuşeşte pentru
scurt timp să se instaleze la Lateran, împăratul Lothar îl trimite
pe fiul său Ludovic al II-lea la Roma să cerceteze situaţia
şi să facă ordine, deşi papa legitim Sergiu al II-lea
reuşise deja să se impună. În cazul lui Leon al IV-lea,
urmaşul lui Sergiu al II-lea, uns înainte de sosirea missilor imperiali,
acesta se înjoseşte penibil în faţa trimişilor franci jurând
că ungerea a fost absolut necesară datorită
ameninţărilor sarazine şi depune imediat omagiul, deşi
era deja papă uns după toate regulile canonice. Desigur protecţia şi intervenţia
imperială în Roma a dat şi greş în anumite situaţii.
Astfel la atacul piraţilor sarazini asupra Romei în anul 846, prilej cu
care Domul Sf. Petru aflat încă în afara zidurilor este jefuit, ajutorul
franc ajunge prea târziu. Drept compensare împăratul va finanţa
refacerea domului şi va înconjura zona cu un zid de apărare. Noul
cartier a fost însă numit de romani „Civitas Leonina” după numele
papei care a coordonat construcţia şi care probabil în faţa
poporului şi-a asumat toate meritele acestor lucrări. La moartea
papei Leon al IV-lea, missi imperiali încearcă să-l impună cu
forţa, împotriva voinţei cetăţenilor romani şi a
colegiului cardinalilor, pe un protejat al curţii imperiale: cardinalul
Anastasius. Tentativa nu reuşeşte, francii fiind nevoiţi în
cele din urmă să-l scoată din temniţă pe papa ales
canonic, Benedict al III-lea, şi să-l recunoască. Iată deci în linii mari tabloul
relaţiilor dintre papalitate şi imperiu în perioada
carolingiană, o situaţie de echilibru sensibil, ameninţat de
cea mai mică schimbare a raporturilor de putere. O astfel de schimbare
se produce în momentul dezmembrării imperiului carolingian şi a
lipsei de autoritate a noilor suverani de la nord de Alpi, mult prea antrenaţi
în conflicte succesorale şi lupte interne pentru a mai putea interveni
eficient în Roma. Decăderea puterii imperiale şi eşuarea
politică evidentă a acelui „Imperium Christianum” visat de Carol
cel Mare, duce implicit la sporirea prestigiului papalităţii,
făcând ca papa să fie privit tot mai mult ca singurul
conducător al lumii creştine din Occident. Chiar în Francia se
înregistrează acum o orientare reformatoare în sânul bisericii care
încearcă desprinderea structurilor eclesiastice ale regatului de sub
autoritatea laică şi supunerea directă sub singulara
autoritate a Romei. Această tendinţă este vizibilă prin
apariţia în secolul al IX-lea, mai întâi în Lotharingia şi apoi în
Francia Apuseană a unor falsuri complexe privind legislaţia
bisericească. Pline de hotărâri falsificate ale vechilor sinoade
din perioada constituirii structurilor ierarhice ale bisericii apusene,
aceste culegeri de legi bisericeşti caută să legitimeze
supremaţia bisericii asupra lumii laice. Un exemplu în acest sens îl
constituie „Capitula Angilrami”, care s-a vrut să pară un act al
episcopului de Metz emis în anul 785 şi ale cărui precizări ar
fi completat exact în sensul dorit cunoscuta „Collectio Dyonisio-Hadriana”, culegere de legi bisericeşti
dăruită de papa Hadrian împăratului Constantin cel Mare. La
acesta se adaugă un fals şi mai grosolan, al episcopului Otgar de
Mainz care pretinde că ar fi găsit în arhiva domului o sumedenie de
capitulare cu care încearcă din nou să „completeze” în sens dorit
adevărata colecţie de capitulare a abatelui Ansegis. Cel mai
renumit fals al epocii îl vor constitui însă aşa-numitele „Decrete Pseudoisidoriene” care vor da
în istoriografie numele întregului complex de falsuri din această
perioadă. Ca autor apare un oarecare Isidor Mercator, care vroia să
pară în intenţia falsificatorului, unul şi acelaşi cu
Isidor din Sevilla a cărui „Hispano Colectio” a reprezentat una dintre
cele mai vechi culegeri de legi şi hotărâri conciliuale ale
bisericii. Punctul în jurul căruia gravitează toate aceste falsuri
este aşa-zisa „Donatio Constantiniana” prin care se încerca
susţinerea ideii, vehiculate doar în tradiţia orală, conform
căreia Constantin cel Mare ar fi investit pe papi cu puteri imperiale în
părţile de apus ale imperiului, iar după stabilirea capitalei
la Constantinopol ar fi dăruit bisericii Roma şi Italia. În fapt
este interesant de semnalat faptul că în epocă nu a existat nici
cea mai mică suspiciune asupra autenticităţii acestor
documente, realitatea fiind descoperită abia la sfârşitul evului
mediu şi începutul epocii moderne, după ce în mare parte aceste
falsuri şi-au atins scopul şi au jucat un rol important în
evoluţia dreptului bisericesc medieval. Impactul acestor prevederi
asupra instituţiei papale este destul de vizibil prin schimbarea de
atitudine a suveranilor pontifi sesizabilă tocmai în această
perioadă. Mai întâi această schimbare de atitudine poate fi
sesizată în perioada pontificatului lui Nicolae I (858-867). În aprigile
dispute ce vor duce până la schisma cu Bizanţul, papa Nicolae
îşi menţine neclintit poziţia, la fel ca în conflictul cu
episcopii franci şi cu suveranii carolingieni. Când regele Lotharingiei,
Lothar al II-lea, după o scurtă căsătorie de
obligaţie îşi repudiază soţia legitimă Theudeberga
în anul 857, pe motiv că nu îi poate dărui urmaşi şi
doreşte să se căsătorească cu amanta sa Waldrada,
conciliuul bisericii lorene desface căsătoria după presiuni
din partea regelui şi mai ales după ce şi regina îşi
dă acceptul. Papa intervine energic în favoarea reginei refugiate în
Francia Apuseană şi îi depune pe arhiepiscopii de Köln şi
Trier ameninţându-l pe Lothar al II-lea cu excomunicarea. Este pentru
prima dată când papalitatea foloseşte cea mai puternică
armă a ei împotriva unui suveran. Papa nu s-a lăsat înduplecat nici
când împăratul Ludovic al II-lea a intervenit în favoarea fratelui
său şi nici când acesta ocupă militar Roma. Este poate prima
aplicare reuşită a grevei foamei şi a protestelor paşnice
cunoscută în evul mediu, căci acum papa se retrage în post absolut
şi îi îndeamnă pe romani la procesiuni împotriva acţiunii de
forţă a împăratului care până la urmă se retrage din
Roma. Neavând de ales, Lothar o reprimeşte pe Theudeberga dar probabil
că a tratat-o în aşa fel încât acum ea este cea ce îl imploră
pe papă să aprobe desfacerea uniunii conjugale. Papa rămâne
însă neclintit în hotărârea sa iar cearta conjugală de la
curtea Lotharingiei se va întinde în timp peste pontificatul lui Nicolae I,
până la moartea regelui Lothar. Chiar dacă divorţul s-a „rezolvat” pe cale naturală prin moartea soţului,
încăpăţânarea papei Nicolae a cauzat consecinţe politice
grave dincolo de pontificatul său, căci deşi obligat să
trăiască cu Theudeberga, regele Lothar nu a avut cu aceasta
urmaşi, în schimb a avut bastarzi din relaţia cu Waldrada, ceea ce
a generat mari probleme succesorale, generatoare de conflicte în care este
atrasă şi Francia Apuseană. Tot papa Nicolae este cel ce
intervine energic în cazul ocupării unor episcopate france, chestiune ce
până atunci nu intra în atribuţiunile papei. El intervine împotriva
destituirii episcopului Rothad de Soissons de către conciliul bisericii
din Francia Apuseană şi de către arhiepiscopul Hinkmar.
Motivul imixtiunii este găsit de papă exact în acele scrieri
pseudoisidoriene în care judecarea unui episcop reprezenta „causa maior”,
fiind deci de competenţa papei şi nu a arhiepiscopului. Iată
deci de ce la Roma falsurile pseudoisidoriene au fost luate atât de serios
şi în acelaşi timp motivul pentru care istoriografia îşi pune
încă până astăzi întrebarea dacă aceste falsuri nu au
putut fi sesizate sau nu s-a dorit să fie sesizate până în perioada
premodernă când oricum nu mai aveau nici un sens. Cert este că în această luptă
pentru putere, papalitatea aproape că uită de „cele sfinte”, motiv
pentru care în perioada secolului al IX-lea capitala ştiinţei
teologice nu mai este la Roma. Ideile teologice novatoare ce vor duce la
reformarea bisericii romane se vor naşte la nord de Alpi, în
importantele centre episcopale sau aşezăminte mănăstireşti
ca cele de la Reims, Mainz, St. Denis, St. Galen, Fulda sau Reichenau, mari
lăcaşuri de cult şi cultură în acelaşi timp. În
sfera politicului în schimb, papalitatea ajunge repede să se bucure de
mare importanţă. Moartea lipsită de urmaşi a
împăratului Ludovic al II-lea în anul 875, pune practic papalitatea în
situaţia de a dispune după bunul plac de coroana imperială.
Deşi împăratul decide pe patul de moarte stabilirea succesiunii pe
linia unchiului său Ludovic Germanicul şi a urmaşilor acestuia,
papalitatea se hotărăşte pentru regele Franciei Apusene, Carol
Pleşuvul, mai apropiat curiei papale încă din perioada intrigilor
legate de căsătoria lui Lothar al II-lea de Lorena. Ambiţiosul
rege franc nici nu a aşteptat prea mult şi s-a pus pe drum spre Roma,
pentru ca aici, asemeni bunicului său Carol cel Mare, să
primească în ziua de Crăciun coroana imperială din mâinile
papei Ioan al VIII-lea. Încă o dată se demonstra că în
Occident puterea spirituală a papalităţii începe să se situeze
deasupra puterii laice a împăratului. Noul împărat, de la care se
aştepta restaurarea imperiului în vechea sa grandoare, a depus
într-adevăr toate eforturile pentru a stăpâni situaţia de la
sud de Alpi şi pentru a se impune definitiv în faţa
pretenţiilor nepotului său din Francia Răsăriteană
şi a aliaţilor acestuia din Italia. Pentru a face faţă
acestei situaţii, împăratul a fost însă nevoit să
facă unele concesii vasalilor săi pentru ca aceştia să-l
susţină în nepopulara şi costisitoarea sa politică
italiană. În acest sens, în anul 877, împăratul întăreşte
şi consfinţeşte vasalilor săi dreptul de moştenire
ereditară asupra feudelor, în cazul în care vasalul moare în luptă.
Această a fost prima fisură în edificiul vasalităţii
şi de fapt singurul rezultat al acestei hotărâri căci lui
Carol nu-i va mai folosi deoarece se stinge încă în acelaşi an de
boala contractată în Italia. În această situaţie papa
doreşte să ofere coroana fiului lui Carol şi în acest sens
întreprinde chiar o călătorie la nord de Alpi, dar fără
rezultat. Căutările papei ţin până în anul 881 când este
încoronat Carol cel Gros, care mai mult dintr-un context de împrejurări
decât datorită calităţilor sale ajunge să
stăpânească mai mult teoretic aproape tot teritoriul fostului
imperiu. Handicapat şi grav bolnav acesta este uzurpat în anul 887,
după ce pierduse de fapt deja autoritatea asupra Franciei Apusene, de
către nepotul său nelegitim Arnulf de Carintia. În Italia
domină în aceste condiţii o dezordine profundă, titlul
imperial ajunge să fie disputat între nişte mici şi
neînsemnaţi seniori locali. Marchizul Berengar de Friaul se
războieşte cu ducele Wido de Spoleto pentru suprema funcţie
lumească. Ducele Wido reuşeşte să obţină de la
papa Ştefan al V-lea (885-891) şi apoi de la urmaşul acestuia,
papa Formosus, (891-896) recunoaşterea şi încoronarea fiului
său Lambert, care nu are decât singurul merit de a fi fost primul
împărat necarolingian şi de a fi creat astfel un precedent. De
asemenea, prin această încoronare a unui personaj oarecare se
crează ideea că papa poate să încoroneze pe cine doreşte,
fără a ţine cont de descendenţă, de dreptul de
moştenire sau de capacitatea şi puterea celui ales. Interesant este
că această atitudine nu se naşte neaparat din dorinţa
papei ci mai mult din necesitate. În consecinţă nimic nu îl
împiedică pe papă să cheme în 896 pe Arnulf de Carintia la sud
de Alpi împotriva lui Lambert şi să îl încoroneze şi pe acesta
făcând astfel să existe simultan doi împăraţi iar
dacă Lambert nu ar fi murit într-un stupid accident de vânătoare
această situaţie s-ar fi prelungit. În anul 899 moare şi
Arnulf, făcând să nu mai existe nici un împărat după ce
până nu de mult existau doi. |