9. Societate şi biserică �n Evul Mediu timpuriu (Z. K. Pinter, I. M. Ţiplic) a) Relaţiile vasalice şi
cavalerismul b) Biserica occidentală,
Papalitatea şi puterea laică �n Evul Mediu timpuriu |
PRELEGERI DE
ISTORIE MEDIE UNIVERSALĂ I. EVUL MEDIU TIMPURIU �N EUROPA �ŞI ORIENTUL APROPIAT Autori: dr. ZENO - KARL� PINTER, dr. IOAN
MARIAN ŢIPLIC - pentru uzul �nvăţăm�ntului de zi
şi I.D.D. - �� copyright: 2004 Prelucrare
Web: Cosmin Suciu; Powered by: Institutul pentru Cercetarea Patrimoniului Cultural
Transilvanean �n Context European
(IPTCE)
Relaţiile vasalice şi cavalerismul Din punct de vedere
etimologic, termenii de �vasal� şi �vasalitate� au intrat �n limbajul
istoric deriv�nd din rădăcina celtică �gwas� sau �gwasaul�, cu
�nţelesul de slujitor, de unde prin latinizare s-a ajuns la �vassus� sau
�vassalus�, prin care se desemnează un om liber intrat �n serviciul unui
�dominus� sau �senior�, �n schimbul unui beneficiu. Acest beneficiu este
numit şi �feud�, termen ce provine din germana veche, �feh�� �nsemn�nd animal iar �feh�-od�
răsplată �n animale, amintind de perioada migraţiei, �n care
răsplata unor fapte de arme se făcea cel mai adesea �n vite. Relaţia de interdependenţă
personală datorată unui bun transferat �n posesia unei persoane pe
baza unei obligaţii contractuale prestabilite a existat din totdeauna
dar nu a definit fundamentul relaţiilor sociale aşa ca �n
Occidentul medieval. Relaţii de tip vasalic au mai fost practicate
şi �n alte spaţii geografice sau �n alte epoci. �ncă �n
vechiul regat egiptean, �n perioada dinastiei a VI-a, deci mileniul III
�.d.C., regele �nzestra pe �nalţii funcţionari �n schimbul
slujbelor lor cu păm�nt ce nu putea fi �nstrăinat ci doar
moştenit, deci �n posesie condiţionată. Şi �n China
�relaţii de tip vasalic� sau �feudal� sunt amintite din vremuri
străvechi, dar cu certitudine ele sunt atestate din perioada dinastiei
Tschou, cca. 1100 �.d.C., c�nd funcţionează o reală ierarhie
vasalică. Feudul chinez era numit �feng� şi putea exista ca beneficiu,
�kvoh� sau ca alodiu �fuiung� iar vasalii erau ierarhizaţi pe cinci
categorii: �kung� erau vasali ai coroanei, �hou� vasalii primilor urmaţi
de micii vasali: �peh�, �tsi� şi �nan�. �n Bizanţ sunt cunoscute
din secolul al VII-lea d.C., aşa-numite �teritorii de soldă�
acordate �n schimbul serviciului militar �stratioţilor�, iar �n lumea
islamică este cunoscut �ncă din antichitatea t�rzie feudul numit
�ikta� ca beneficiu condiţionat de serviciul militar. �n Turcia
relaţiile vasalice au supravieţuit impresionant de mult, sistemul
păm�ntului atribuit �n schimbul serviciului militar desfiinţ�ndu-se
abia �n anul 1856. �n Europa apuseană relaţiile vasalice
apar �n secolul al VIII-lea, c�nd se generalizează şi se
legiferează practica existentă deja din perioada migraţiilor,
de intrare a oamenilor liberi, capabili să poarte arme, �n ceata
militară, respectiv sub protecţia unui şef militar. �n
perioada migraţiei, şeful militar devenea proprietarul tuturor
bunurilor capturate �n urma campaniilor militare şi era cel ce
hotăra �mpărţirea prăzii de război, �n general a
beneficiilor către luptătorii cei mai buni. �n această
perioadă, c�nd comunităţile se aflau �ncă �n
mişcare, bunul cel mai de preţ �l reprezentau animalele, �n special
vitele, (Feh�), de unde un bun primit ca recompensă �n urma unui
serviciu prestat sau �n vederea prestării �n continuare a unui serviciu
�ncepe să se numească "feud"� (Feh�-od). �n momentul sedentarizării populaţiilor
germanice, atributele şefului militar se transferă asupra regelui,
care acum deţine ca singur proprietar, bunul cel mai de preţ
dob�ndit �n urma aşezării şi �ntemeierii primelor state:
păm�ntul. De acum, pe l�ngă termenul de feud, va apare tot mai des
şi cu precădere �n izvoarele de limbă latină, termenul de
"beneficium", care era perceput �n secolele VI-VII, �n sensul
său etimologic, de "binefacere", de răsplată pentru
slujbe aduse anterior. �n urma perceperii unei astfel de danii,
cunoscută şi sub denumirea de "beneficiu
necondiţionat" sau "alodiu", obligaţia vasalului
�nceta, el put�nd folosi păm�ntul sau animalele obţinute �n
această formă fără să mai datoreze seniorului alte
slujbe. Dacă dorea să mai obţină şi alte beneficii,
el participa şi la următoarele campanii militare, fără o
�nţelegere prealabilă certă, sper�nd doar �ntr-o
recompensă �n urma victoriei, a implicării sale personale �n
obţinerea acestei victorii şi desigur �n cazul �n care va
supravieţui.� Situaţia se schimbă radical �n secolele
VIII-IX, c�nd prin �ntărirea puterii centrale şi datorită
sustragerii tot mai adesea a vasalilor cu beneficii necondiţionate de la
�ndatoririle militare, se trece la sistemul beneficiului condiţionat de
�ndeplinirea unor slujbe, ba chiar se �ncearcă transformarea vechilor
danii necondiţionate �n feude condiţionate de serviciul militar.
Prin acordarea unui beneficiu viager condiţionat, �ntre suzeran, numit
iniţial "dominus" apoi "senior" şi vasal se
�ncheie un contract bilateral prin care ambele părţi se puneau de
acord asupra obligaţiilor reciproce bazate �n special pe fidelitate
şi ajutor şi consfinţite prin "omagiul vasalic", un
legăm�nt prin care vasalul devenea "omul" seniorului său.
Un astfel de contract de vasalitate era valabil doar at�ta timp c�t cele
două părţi �şi puteau �ndeplini obligaţiile prestabilite
şi doar pe perioada vieţii persoanelor care �ncheiau contractul.
Neachitarea obligaţiei contractuale era automat considerată
trădare sau �n limbajul epocii �felonie� sau �hiclenie� şi �nsemna
pentru vasal pierderea feudului, care putea fi atribuit unui alt vasal
capabil să se achite de obligaţiile prestabilite. Desigur existau
şi excepţii, Carol cel Mare stabilind printr-un capitulariu databil
�ntre anii 801 şi 813 condiţiile �n care un vasal �şi putea
părăsi seniorul, respectiv: dacă seniorul �ncearcă să-l
aservească, deci să atenteze la libertatea sa, dacă seniorul
atentează la viaţa vasalului sau la onoarea soţiei acestuia
sau dacă av�nd posibilitatea să-l ajute nu l-a ajutat. Dacă
p�nă �n secolul al VIII-lea mulţi vasali numiţi şi
"vasii pauperiores" erau adăpostiţi şi
hrăniţi de senior aidoma cetei militare din perioada migraţiei
şi confund�ndu-se adesea cu servitorii de curte, �ncep�nd cu secolul al
VIII-lea se produce o radicală schimbare �n statutul vasalului.
Această modificare este determinată �n special de modificarea
strategiei şi tacticii militare, a concepţiei generale de purtare a
războiului. �n epoca migraţiilor, toţi bărbaţii
apţi să poarte arme participau la campaniile militare, �nsă
după sedentarizare şi după dob�ndirea unor loturi agricole
fertile, mulţi foşti migratori se transformă �n agricultori
sedentari cărora nu le mai convine să-şi rişte viaţa
şi să-şi părăsească ogoarele de c�te ori regele
purta război, mai ales că �n această perioadă campaniile
militare se purtau numai vara, c�nd lucrările agricole erau �n toi. �n
aceste condiţii, mulţi dintre foştii luptători preferau
să se pună cu păm�ntul lor sub protecţia unui senior pe
care se obligau să-l �ntreţină iar �n schimb acesta le prelua
obligaţiile militare. Situaţia convenea şi
regalităţii care �ncepe să prefere o armată chiar mai
mică dar de profesionişti bine echipaţi şi motivaţi,
unei gloate numeroase de ţărani neantrenaţi, prost
�narmaţi şi dornici doar să se �ntoarcă la
gospodăriile lor c�t mai cur�nd. Mai mult dec�t at�t, �n această
perioadă, pe �ntregul continent se produce o amplă transformare a
organizării interne a armatelor. Din antichitate şi p�nă �n
secolele VII-VIII, nucleul armatelor europene �l constituia infanteria,
�nsă prin apariţia pe scena istoriei continentale a popoarelor de călăreţi
asiatici şi apoi a arabilor, care datorită folosirii
scăriţei de călărie dezvoltă trupe de cavalerie
uşoară extrem de eficiente, apare necesitatea reformării
structurale a oştirilor Europei.�
Majordomul francilor, Carol Martel, a fost se pare cel ce a sesizat
importanţa trecerii rapide de la infanterie la cavalerie şi mai
mult a creerii unei armate de cavalerie grea, cu care să se poată
opune cavaleriei uşoare a arabilor care ameninţau teritoriul
său. Marele strateg franc a observat excelent diferenţa �ntre calul
asiatic rapid, dar mic şi calul european mult mai masiv şi capabil
să poarte �n şa un luptător �narmat greu şi cu
armură de protecţie, pun�nd practic bazele armatelor ce vor domina
evul mediu european şi c�ştig�ndu-şi renumele de
"părinte al relaţilor vasalice". Un echipament de
cavalerie grea costa �nsă foarte mult şi nu era la �ndem�na
fiecărui luptător. Astfel echipamentul minim al unui cavaler costa
34 de solidi, respectiv: un cal de luptă - 7 solidi, o spadă - 7
solidi, o armură - 12 solidi, un coif - 6 solidi, un scut - 1 solid
şi o lance - 1 solid, ceea ce echivala �n epocă preţul a 17
boi. Prin urmare vasalul care era obligat să se prezinte la oaste cu un
astfel de echipament, trebuia să deţină un beneficiu
condiţionat suficient de mare ca să-i acopere cheltuielile de
�narmare şi �ntreţinere. Datorită acestui cost ridicat, Carol
cel Mare a stabilit prin lege �n anul 805, �n urma consiliului imperial de la
Heristal, ca feudul minim al unui cavaler să cuprindă 12 manse
ţărăneşti dependente. Cu alte cuvinte 12 gospodării
ţărăneşti puteau susţine un luptător echipat cu
armament de cavalerie grea, respectiv un cavaler prelua sarcinile militare
ale luptătorilor pe care iniţial �i furnizau cele 12
gospodării. Aşadar raporturile �ntre senior şi vasal erau
stabilite şi �n funcţie de mărimea sau importanţa
beneficiului. Un vasal ce deţinea un beneficiu cuprinz�nd dublul sau
triplul numărului de manse minim stabilit prin lege, trebuia să
participe la oaste cu un număr proporţional de cavaleri pe care ori
�i �narma şi �ntreţinea el, ori �şi subvasaliza beneficiul. Necesarul mereu cresc�nd de cavaleri pentru
numeroasele campanii militare ale carolingienilor a dus �nsă foarte
repede la o criză de feude, păm�ntul regatului fiind �n mare parte
epuizat datorită daniilor necondiţionate oferite de merovingieni
marilor seniori şi bisericii. Mai �nt�i Carol Martel �ncearcă
să �şi răsplătească vasalii cu feude provenite din
confiscarea marilor domenii deţinute necondiţionat de nobilii
răzvrătiţi şi opozanţi ai politicii sale. După
epuizarea acestei resurse, carolingienii �şi vor �ndrepta privirea spre
cel mai mare proprietar funciar după rege: biserica. Păm�nturile
acordate ca beneficiu condiţionat bisericii, numite şi �precariu�
aveau de fapt acelaşi statut juridic cu feudele cavalereşti
�nsă obligaţia vasalică a bisericii nu era de natură
militară ci spirituală. Spre deosebire de cavaleri care �n schimbul
beneficiului depuneau un omagiu personal şi prestau serviciu militar,
preoţii sau călugării ce obţineau un beneficiu viager
condiţionat �l preluau �n numele instituţiei bisericii şi erau
obligaţi �n schimbul acestuia să se roage pentru m�ntuirea
sufletului donatorului. Cum aceste rugăciuni continuau şi după
moartea seniorului şi deci obligaţia contractuală era mereu
�ndeplinită de alţi şi alţi slujitori ai bisericii,
contractul vasalic nu se putea desface prin dispariţia uneia dintre
părţi aşa ca �n cazul feudului cavaleresc, ceea ce determina
practic blocarea feudului şi intrarea acestuia �n posesia perpetuă
a bisericii. Secularizarea parţială a păm�nturilor bisericii
i-a pus la dispoziţie lui Carol Martel un imens fond funciar, pe baza
căruia a reuşit să �nchege puternica armată vasalică
francă. Desigur aceste măsuri au dus la �ncordarea relaţiilor
cu biserica, motiv pentru care Pepin cel Scund, nevoit fiind din nou să
apeleze la domeniul eclesiastic pentru armată şi �n acelaşi
timp interesat fiind �n stabilirea unor raporturi cordiale cu papalitatea,
s-a văzut obligat �n anul 751 să acorde episcopilor dreptul de
str�ngere a decimei bisericeşti pe toate păm�nturile regatului,
indiferent cui aparţineau ele. Carol cel Mare, cu abilitatea sa
diplomatică desăv�rşită, pus fiind �n aceeaşi
situaţie ca �naintaşii săi, ştie să rezolve problema
printr-un compromis. El a reuşit să �i convingă pe
�nalţii prelaţi că este periculos ca marile domenii ale
bisericilor şi mănăstirilor să nu fie apărate de
nişte cavaleri destoinici, capabili să ofere �n timp util o
protecţie eficientă acestor lăcaşuri de cult şi
atunci c�nd suveranul, prins de alte probleme sau aflat la mare
distanţă, nu le poate veni destul de repede �n ajutor. Ca atare
sunt �nzestraţi cu feude din domeniile eclesiastice vasali cavaleri
�ntr-un sistem de supunere mixt. Capitolele 7 şi 13 ale capitulariului
de la Heristal, emis �n anul 779, definesc acest beneficiu militar şi
bisericesc ca �precariu din poruncă regească�, respectiv �precariae
de verbo dominico� sau �precariae verbo regis datae�, posesorii lui fiind
obligaţi să plătească bisericii o parte a censului adunat
de la ţărani şi decima dublă.� Prin acest sistem se ajungea de fapt la o dublă
vasalizare, faţă de biserică şi faţă de rege.
Vasalitate dublă sau multiplă apare de altfel şi prin stabilirea
�n capitulariul de la Heristal a participării la oaste proporţional
cu mărimea beneficiului, ceea ce iniţial se �ncearcă a se
rezolva de marii seniori prin �narmarea servitorilor de curte sau a
scutierilor, ulterior �nsă din ce �n ce mai mulţi vasali cu
beneficii mari recurg la �nzestrarea cu păm�nt a unor oameni liberi,
deci la subvasalizare. �n acest fel, vasalul regelui �şi crea el
�nsuşi o ceată de cavaleri vasali care se �narmau şi se
�ntreţineau dintr-un feud mai mic şi av�nd aceleaşi
obligaţii faţă de seniorul lor, ca acelea pe care acesta le
avea faţă de rege. Astfel se �nt�mplă ca aceeaşi
persoană să fie vasal al regelui şi senior al altor vasali mai
mici gener�ndu-se ierarhizarea vasalităţii sau piramida
vasalică excelent oglindită �n cataloage heraldice ca
�Schwabenspiegel� sau �Sachsenspiegel� din Germania, �n care �n v�rful
piramidei apare regele �primul scut�, urmat de principii eclesiastici �al
doilea scut�, apoi principii laici �al treilea scut� iar la bază
toţi ceilalţi vasali �al patrulea scut�. Această ierarhizare a
fost repede acceptată de capetele �ncoronate care �n acest fel pot mai
uşor coordona administrarea statelor şi a armatelor. Deja Carol cel
Mare afirma: �...şi fiecare
să ceară supunere celor de sub ascultarea sa pentru ca să se
supună şi să asculte şi mai bine de hotăr�rile
şi poruncile noastre...�. �n acest fel legăturile vasalice
devin relaţia de bază a evului mediu, fiind practic indispensabile
at�t �n raporturile dintre stat şi supuşi c�t şi �n cele
stabilite �ntre particulari. Această situaţie se legiferează
sub Carol cel Pleşuv, �n anul 847, c�nd printr-un capitulariu se prevede
ca fiecare om liber al regatului să fie vasal al regelui sau vasal al
unui vasal al regelui. Sistemul vasalic a funcţionat destul de bine pe
toată durata evului mediu timpuriu, at�ta timp c�t beneficiul a fost
condiţionat şi feudul nu a intrat �n proprietatea, ci doar �n
posesia vasalilor, iar legătura stabilită prin omagiu a rămas
una personală. �n momentul �n care, �ncep�nd cu secolul al IX-lea feudul
poate fi moştenit ereditar vor apare şi primele crize ale sistemului.
Ajung�ndu-se la situaţia ca un vasal prin moştenire să
deţină feude de la mai mulţi seniori apare imediat problema
faţă de care dintre aceştia trebuie să-şi facă
datoria �n cazul �n care �ntre aceşti seniori se iscă un conflict.
Aşa se ajunge la ierarhizarea omagiului, vasalul depun�nd �omagiu ligiu�
sau principal faţă de unul dintre seniori, pe care trebuia să
�l sprijine �n orice condiţii şi �omagiu plan� sau secundar
faţă de ceilalţi seniori pe care era obligat să �i ajute
doar �n afara obligaţiei principale şi doar dacă aceasta nu
contravenea intereselor seniorului faţă de care a depus omagiu
ligiu. Relaţiile vasalice au generat prin
caracterul lor o instituţie şi o mentalitate: cavalerismul, care la
r�ndu-i a creat o elită războinică, o castă militară
privilegiată s-ar putea spune; cea a cavalerilor. Aceştia
reprezintă �n evul mediu una dintre cele trei categorii fundamentale ce
constituie societatea medievală, aşa cum deja �n secolul al XI-lea
sesiza Adalbert de Laon ce �mparte ierarhic oamenii vremii sale �n �oratores�
adică cei ce se roagă, �belatores� adică războinicii, cei
ce se luptă � cavalerii şi �laboratores� cei ce muncesc. �n
categoria cavalerilor puteau intra doar oamenii liberi şi �n general cei
ce proveneau din familii nobiliare. Doar cu foarte mici excepţii şi
doar �n cazuri absolut speciale, pentru merite militare deosebite sau pentru
servicii extraordinare, aveau acces �n această categorie oameni din alte
pături sociale. �n general băieţii născuţi din
familii cavalereşti urmau o educaţie specială,
structurată pe cicluri de 7 ani. Astfel p�nă la vărsta de 7
ani, copilul era lăsat �n grija femeilor. Urma al doilea ciclu, �ntre 7
şi 14 ani, c�nd era �ncredinţat unui educator fie la un alt cavaler
fie alături de alţi copii de aceeaşi v�rstă şi
situaţie la curtea tatălui său. Educaţia din această
perioadă se axa �n principal pe exerciţii fizice pregătitoare
folosirii armelor şi pe m�nuirea armelor simple sau �nenobile�: arcul,
praştia, b�ta. Pe l�ngă acest gen de educaţii aceşti
tineri numiţi paji, erau iniţiaţi �n arta muzicii şi a
poesiei prin care trebuiau să �ntreţină pe soţia
cavalerului şi pe celelalte femei din anturajul acesteia. De la v�rsta
de 14 ani, tinerii nobili deveneau scutieri şi se mutau de obicei la
curtea unui senior mai mare unde �ncep pregătirea militară
riguroasă �nvăţ�nd să m�nuiască armele
cavalereşti: spada, lancea, scutul, buzduganul, securea de luptă.
�n această a treia perioadă scutierii mai �n v�rstă puteau
primi şi �botezul focului�, lupt�nd �n condiţii reale �n ceata
armată a seniorului lor. La �mplinirea v�rstei de 21 de ani, tinerii
scutieri erau consideraţi majori şi teoretic puteau să
devină cavaleri. Practic �nsă nu toţi scutierii deveneau
automat cavaleri la �mplinirea acestei v�rste deoarece noua calitate implica
şi primirea unui feud care să poată �ntreţine un
luptător individual. Din acest motiv unii scutieri răm�neau
�ncă mulţi ani luptători �ntreţinuţi �n ceata unui
cavaler mai mare sper�nd să se remarce pe c�mpul de luptă şi
să fie �nzestraţi cu un feud �n urma unor fapte deosebite de arme.
Cel ce avea posibilitatea să-şi procure un cal, un echipament
adecvat şi un feud, fie prin grija familiei sau prin �nzestrarea unui
senior � care �n acest caz devenea naşul t�nărului � putea deveni
cavaler �n urma unui somptuos ceremonial la care participau numeroşi
invitaţi din �ntregul ţinut. Ceremoniile se desfăşurau
�ndeobşte la curtea viitorului senior şi debutau de cu seara c�nd
t�nărul era �nchis �n capelă, unde trebuia să-şi petreacă
noaptea �n costum de penitenţă, cufundat �n rugăciune şi
meditaţie �mpăc�ndu-se cu Domnul. Nu �n ultimul r�nd se
urmărea prin această �probă� şi testarea
calităţilor psihice ale viitorului cavaler, căci �ntr-o
perioadă dominată de misticism şi superstiţii petrecerea
unei nopţi singur �ntr-o biserică nu era un lucru simplu.
Dimineaţa zilei următoare debuta tot �n capelă cu slujba
religioasă, prilej cu care candidatul primea absoluţiunea şi
se �mpărtăşea depun�nd apoi jurăm�ntul de
credinţă faţă de biserică, suveran şi starea de
cavaler. După slujbă t�nărul se echipa de luptă şi
trebuia să demonstreze calităţile sale militare �ntr-un turnir
�n care se confrunta cu foştii săi colegi scutieri sau cu cavaleri
invitaţi pentru a participa la acest eveniment. �n unele cazuri se
practicau �nsă şi simple exerciţii de m�nuire a spadei şi
a lanciei. Urma ceremonialul ��ncingerii� sau �loviturii� de cavaler. Un
astfel de eveniment este redat �n imagini foarte sugestive �n �Codexul de la
Oxford� a lui Mateus din Paris unde t�nărul candidat urcat pe un podium
�mbracă aşa-numita �cămaşe de arme� purt�nd blazonul
său �n timp ce doi paji �i leagă la picioare pintenii, unul dintre
simbolurile cavalerilor. Apoi flancat de un scutier ce poartă lancea cu
fanion şi scutul, seniorul �i ��ncinge� la br�u centura cu spada, cel
mai �nsemnat simbol al cavalerilor. După sărutul seniorului urma
�lovitura� de cavaler, aplicată de senior cu palma, cu mănuşa
sau cu latul spadei şi care trebuia să fie ultima pe care un
cavaler trebuia să o suporte fără să o răzbune. De
obicei imediat după acest ritual urma omagiul vasalic pe care
proaspătul cavaler trebuia să �l depună faţă de
seniorul său. �n armură completă şi �ngenunchiat �n
faţa seniorului aşezat de data aceasta �ntr-un tron, vasalul pune
m�inile sale �mpreunate ca pentru rugăciune �ntre palmele seniorului
său jur�nd credinţă şi fidelitate, ajutor şi sfat.
Apoi seniorul �i �nm�nează vasalului un �nsemn al beneficiului cu care
�l �nzestrează: un inel sigilar, o lance-drapel cu �nsemnele feudului
respectiv sau pur şi simplu un bulgăre de păm�nt, o
ramură de copac sau un mănunchi de spice din acel feud. Cu aceasta
festivitatea propriu zisă era �ncheiată, �nsă de cele mai
multe ori totul se termina cu un mare banchet. Aceste festivităţi
la care se adunau cavalerii unui �ntreg ţinut sau chiar din zone
�ndepărtate �mpreună cu familiile lor, erau şi un foarte bun
prilej de punere la cale a logodnei celui ce de acum era considerat
bărbat capabil să �ntemeieze o familie. Viaţa cotidiană a unor astfel de
cavaleri se desfăşura �n coordonate destul de spartane.
Locuinţa cavalerească a fost iniţial turnul
locuinţă, �donjonul�, o construcţie �n primul r�nd
militară ce asigura �nsă şi adăpost cavalerului şi
familiei sale. Aceste turnuri organizate �n general pe trei nivele: parter,
etaj şi platformă de luptă, erau destul de neconfortabile, cu
ziduri groase de piatră şi deschideri �nguste, de fapt ambrazuri de
tragere, prin care lumina zilei pătrundea anevoios. Parterul era folosit
�n general doar ca depozit şi nu avea deschidere de acces dinspre
exterior. Accesul �n turn se făcea cu o scară mobilă direct la
primul etaj ce reprezenta locuinţa cavalerului de unde pe scări
interioare se cobora la parter sau se urca pe platforma de luptă.
Mobilierul era extrem de sărăcăcios iar �ncălzirea
precară a acestui spaţiu de locuit se realiza la �nceput printr-o
vatră deschisă de la care fumul nu se evacua printr-un horn ci prin
ferestre asigur�nd adesea şi afumarea şi conservarea unor produse
din carne at�rnate �n tavan. Donjonul era iniţial �nconjurat cu un
şanţ şi val de apărare cu palisadă �n interiorul
căruia erau ridicate construcţii uşoare din lemn pentru
adăpostul slugilor, grajduri şi coteţe pentru animale de
curte. �n jurul acestor turnuri locuinţă se va dezvolta �n decursul
timpului castelul nobiliar prin ataşarea unor clădiri anexe, a unei
capele şi a unor ziduri de incintă. Ocupaţia principală a
nobililor cavaleri era războiul iar �n vederea permanentei
pregătiri de luptă participau la turniruri, care �n prima fază
erau un fel de mini războaie sau la v�nătoare, un fel de
război cu animalele sălbatice. Ambele �sporturi cavalereşti�
erau destul de riscante şi se terminau adesea tragic. Turnirul se
practica de fapt cu aceleaşi arme ce se foloseau şi �n război
doar că nu erau ascuţite, iar o v�nătoare cavalerească
urmărea răpunerea unor animale mari şi periculoase, fiind
practicată tot cu arme cavalereşti şi mai rar cu arme de
luptă la distanţă ca arcul sau arbaleta considerate nedemne
şi generatoare de laşitate. Activităţi cavalereşti
ce nu erau direct legate de război şi pregătirea militară
se regăsesc mai ales �n muzică şi poezie, domenii �n care
idealul cavaleresc de eroism, onoare şi fidelitate �şi
găseşte c�mp de exprimare. Aşa sunt create adevărate
capodopere ale literaturii universale ca romanele cavalereşti, eposurile
de curte sau poemele eroice alături de creaţiile liricii de
adolaţiune, transmise �nainte de aşternerea lor pe h�rtie prin
cavalerii trubaduri ce colindau regatele medievale sau se �ntruneau �n
aşa-numitele �turniruri ale trubadurilor� ca cel de la Wartburg din
Turingia, cunoscut prin scrierile şi imaginile păstrate �n �Codex
Manesse�. |