9. Societate şi biserică în Evul Mediu timpuriu (Z. K. Pinter, I. M. Ţiplic) a) Relaţiile vasalice şi
cavalerismul b) Biserica occidentală,
Papalitatea şi puterea laică în Evul Mediu timpuriu |
PRELEGERI DE
ISTORIE MEDIE UNIVERSALĂ I. EVUL MEDIU TIMPURIU ÎN EUROPA ŞI ORIENTUL APROPIAT Autori: dr. ZENO - KARL PINTER, dr. IOAN
MARIAN ŢIPLIC - pentru uzul învăţământului de zi
şi I.D.D. - © copyright: 2004 Prelucrare
Web: Cosmin Suciu; Powered by: Institutul pentru Cercetarea Patrimoniului Cultural
Transilvanean în Context European
(IPTCE)
Relaţiile vasalice şi cavalerismul Din punct de vedere
etimologic, termenii de “vasal” şi “vasalitate” au intrat în limbajul
istoric derivând din rădăcina celtică “gwas” sau “gwasaul”, cu
înţelesul de slujitor, de unde prin latinizare s-a ajuns la “vassus” sau
“vassalus”, prin care se desemnează un om liber intrat în serviciul unui
“dominus” sau “senior”, în schimbul unui beneficiu. Acest beneficiu este
numit şi “feud”, termen ce provine din germana veche, “fehü” însemnând animal iar „fehü-od“
răsplată în animale, amintind de perioada migraţiei, în care
răsplata unor fapte de arme se făcea cel mai adesea în vite. Relaţia de interdependenţă
personală datorată unui bun transferat în posesia unei persoane pe
baza unei obligaţii contractuale prestabilite a existat din totdeauna
dar nu a definit fundamentul relaţiilor sociale aşa ca în
Occidentul medieval. Relaţii de tip vasalic au mai fost practicate
şi în alte spaţii geografice sau în alte epoci. Încă în
vechiul regat egiptean, în perioada dinastiei a VI-a, deci mileniul III
î.d.C., regele înzestra pe înalţii funcţionari în schimbul
slujbelor lor cu pământ ce nu putea fi înstrăinat ci doar
moştenit, deci în posesie condiţionată. Şi în China
„relaţii de tip vasalic” sau „feudal” sunt amintite din vremuri
străvechi, dar cu certitudine ele sunt atestate din perioada dinastiei
Tschou, cca. 1100 î.d.C., când funcţionează o reală ierarhie
vasalică. Feudul chinez era numit „feng” şi putea exista ca beneficiu,
„kvoh” sau ca alodiu „fuiung” iar vasalii erau ierarhizaţi pe cinci
categorii: „kung” erau vasali ai coroanei, „hou” vasalii primilor urmaţi
de micii vasali: „peh”, „tsi” şi „nan”. În Bizanţ sunt cunoscute
din secolul al VII-lea d.C., aşa-numite „teritorii de soldă”
acordate în schimbul serviciului militar „stratioţilor”, iar în lumea
islamică este cunoscut încă din antichitatea târzie feudul numit
„ikta” ca beneficiu condiţionat de serviciul militar. În Turcia
relaţiile vasalice au supravieţuit impresionant de mult, sistemul
pământului atribuit în schimbul serviciului militar desfiinţându-se
abia în anul 1856. În Europa apuseană relaţiile vasalice
apar în secolul al VIII-lea, când se generalizează şi se
legiferează practica existentă deja din perioada migraţiilor,
de intrare a oamenilor liberi, capabili să poarte arme, în ceata
militară, respectiv sub protecţia unui şef militar. În
perioada migraţiei, şeful militar devenea proprietarul tuturor
bunurilor capturate în urma campaniilor militare şi era cel ce
hotăra împărţirea prăzii de război, în general a
beneficiilor către luptătorii cei mai buni. În această
perioadă, când comunităţile se aflau încă în
mişcare, bunul cel mai de preţ îl reprezentau animalele, în special
vitele, (Fehü), de unde un bun primit ca recompensă în urma unui
serviciu prestat sau în vederea prestării în continuare a unui serviciu
începe să se numească "feud" (Fehü-od). În momentul sedentarizării populaţiilor
germanice, atributele şefului militar se transferă asupra regelui,
care acum deţine ca singur proprietar, bunul cel mai de preţ
dobândit în urma aşezării şi întemeierii primelor state:
pământul. De acum, pe lângă termenul de feud, va apare tot mai des
şi cu precădere în izvoarele de limbă latină, termenul de
"beneficium", care era perceput în secolele VI-VII, în sensul
său etimologic, de "binefacere", de răsplată pentru
slujbe aduse anterior. În urma perceperii unei astfel de danii,
cunoscută şi sub denumirea de "beneficiu
necondiţionat" sau "alodiu", obligaţia vasalului
înceta, el putând folosi pământul sau animalele obţinute în
această formă fără să mai datoreze seniorului alte
slujbe. Dacă dorea să mai obţină şi alte beneficii,
el participa şi la următoarele campanii militare, fără o
înţelegere prealabilă certă, sperând doar într-o
recompensă în urma victoriei, a implicării sale personale în
obţinerea acestei victorii şi desigur în cazul în care va
supravieţui. Situaţia se schimbă radical în secolele
VIII-IX, când prin întărirea puterii centrale şi datorită
sustragerii tot mai adesea a vasalilor cu beneficii necondiţionate de la
îndatoririle militare, se trece la sistemul beneficiului condiţionat de
îndeplinirea unor slujbe, ba chiar se încearcă transformarea vechilor
danii necondiţionate în feude condiţionate de serviciul militar.
Prin acordarea unui beneficiu viager condiţionat, între suzeran, numit
iniţial "dominus" apoi "senior" şi vasal se
încheie un contract bilateral prin care ambele părţi se puneau de
acord asupra obligaţiilor reciproce bazate în special pe fidelitate
şi ajutor şi consfinţite prin "omagiul vasalic", un
legământ prin care vasalul devenea "omul" seniorului său.
Un astfel de contract de vasalitate era valabil doar atâta timp cât cele
două părţi îşi puteau îndeplini obligaţiile prestabilite
şi doar pe perioada vieţii persoanelor care încheiau contractul.
Neachitarea obligaţiei contractuale era automat considerată
trădare sau în limbajul epocii „felonie” sau „hiclenie” şi însemna
pentru vasal pierderea feudului, care putea fi atribuit unui alt vasal
capabil să se achite de obligaţiile prestabilite. Desigur existau
şi excepţii, Carol cel Mare stabilind printr-un capitulariu databil
între anii 801 şi 813 condiţiile în care un vasal îşi putea
părăsi seniorul, respectiv: dacă seniorul încearcă să-l
aservească, deci să atenteze la libertatea sa, dacă seniorul
atentează la viaţa vasalului sau la onoarea soţiei acestuia
sau dacă având posibilitatea să-l ajute nu l-a ajutat. Dacă
până în secolul al VIII-lea mulţi vasali numiţi şi
"vasii pauperiores" erau adăpostiţi şi
hrăniţi de senior aidoma cetei militare din perioada migraţiei
şi confundându-se adesea cu servitorii de curte, începând cu secolul al
VIII-lea se produce o radicală schimbare în statutul vasalului.
Această modificare este determinată în special de modificarea
strategiei şi tacticii militare, a concepţiei generale de purtare a
războiului. În epoca migraţiilor, toţi bărbaţii
apţi să poarte arme participau la campaniile militare, însă
după sedentarizare şi după dobândirea unor loturi agricole
fertile, mulţi foşti migratori se transformă în agricultori
sedentari cărora nu le mai convine să-şi rişte viaţa
şi să-şi părăsească ogoarele de câte ori regele
purta război, mai ales că în această perioadă campaniile
militare se purtau numai vara, când lucrările agricole erau în toi. În
aceste condiţii, mulţi dintre foştii luptători preferau
să se pună cu pământul lor sub protecţia unui senior pe
care se obligau să-l întreţină iar în schimb acesta le prelua
obligaţiile militare. Situaţia convenea şi
regalităţii care începe să prefere o armată chiar mai
mică dar de profesionişti bine echipaţi şi motivaţi,
unei gloate numeroase de ţărani neantrenaţi, prost
înarmaţi şi dornici doar să se întoarcă la
gospodăriile lor cât mai curând. Mai mult decât atât, în această
perioadă, pe întregul continent se produce o amplă transformare a
organizării interne a armatelor. Din antichitate şi până în
secolele VII-VIII, nucleul armatelor europene îl constituia infanteria,
însă prin apariţia pe scena istoriei continentale a popoarelor de călăreţi
asiatici şi apoi a arabilor, care datorită folosirii
scăriţei de călărie dezvoltă trupe de cavalerie
uşoară extrem de eficiente, apare necesitatea reformării
structurale a oştirilor Europei.
Majordomul francilor, Carol Martel, a fost se pare cel ce a sesizat
importanţa trecerii rapide de la infanterie la cavalerie şi mai
mult a creerii unei armate de cavalerie grea, cu care să se poată
opune cavaleriei uşoare a arabilor care ameninţau teritoriul
său. Marele strateg franc a observat excelent diferenţa între calul
asiatic rapid, dar mic şi calul european mult mai masiv şi capabil
să poarte în şa un luptător înarmat greu şi cu
armură de protecţie, punând practic bazele armatelor ce vor domina
evul mediu european şi câştigându-şi renumele de
"părinte al relaţilor vasalice". Un echipament de
cavalerie grea costa însă foarte mult şi nu era la îndemâna
fiecărui luptător. Astfel echipamentul minim al unui cavaler costa
34 de solidi, respectiv: un cal de luptă - 7 solidi, o spadă - 7
solidi, o armură - 12 solidi, un coif - 6 solidi, un scut - 1 solid
şi o lance - 1 solid, ceea ce echivala în epocă preţul a 17
boi. Prin urmare vasalul care era obligat să se prezinte la oaste cu un
astfel de echipament, trebuia să deţină un beneficiu
condiţionat suficient de mare ca să-i acopere cheltuielile de
înarmare şi întreţinere. Datorită acestui cost ridicat, Carol
cel Mare a stabilit prin lege în anul 805, în urma consiliului imperial de la
Heristal, ca feudul minim al unui cavaler să cuprindă 12 manse
ţărăneşti dependente. Cu alte cuvinte 12 gospodării
ţărăneşti puteau susţine un luptător echipat cu
armament de cavalerie grea, respectiv un cavaler prelua sarcinile militare
ale luptătorilor pe care iniţial îi furnizau cele 12
gospodării. Aşadar raporturile între senior şi vasal erau
stabilite şi în funcţie de mărimea sau importanţa
beneficiului. Un vasal ce deţinea un beneficiu cuprinzând dublul sau
triplul numărului de manse minim stabilit prin lege, trebuia să
participe la oaste cu un număr proporţional de cavaleri pe care ori
îi înarma şi întreţinea el, ori îşi subvasaliza beneficiul. Necesarul mereu crescând de cavaleri pentru
numeroasele campanii militare ale carolingienilor a dus însă foarte
repede la o criză de feude, pământul regatului fiind în mare parte
epuizat datorită daniilor necondiţionate oferite de merovingieni
marilor seniori şi bisericii. Mai întâi Carol Martel încearcă
să îşi răsplătească vasalii cu feude provenite din
confiscarea marilor domenii deţinute necondiţionat de nobilii
răzvrătiţi şi opozanţi ai politicii sale. După
epuizarea acestei resurse, carolingienii îşi vor îndrepta privirea spre
cel mai mare proprietar funciar după rege: biserica. Pământurile
acordate ca beneficiu condiţionat bisericii, numite şi „precariu”
aveau de fapt acelaşi statut juridic cu feudele cavalereşti
însă obligaţia vasalică a bisericii nu era de natură
militară ci spirituală. Spre deosebire de cavaleri care în schimbul
beneficiului depuneau un omagiu personal şi prestau serviciu militar,
preoţii sau călugării ce obţineau un beneficiu viager
condiţionat îl preluau în numele instituţiei bisericii şi erau
obligaţi în schimbul acestuia să se roage pentru mântuirea
sufletului donatorului. Cum aceste rugăciuni continuau şi după
moartea seniorului şi deci obligaţia contractuală era mereu
îndeplinită de alţi şi alţi slujitori ai bisericii,
contractul vasalic nu se putea desface prin dispariţia uneia dintre
părţi aşa ca în cazul feudului cavaleresc, ceea ce determina
practic blocarea feudului şi intrarea acestuia în posesia perpetuă
a bisericii. Secularizarea parţială a pământurilor bisericii
i-a pus la dispoziţie lui Carol Martel un imens fond funciar, pe baza
căruia a reuşit să închege puternica armată vasalică
francă. Desigur aceste măsuri au dus la încordarea relaţiilor
cu biserica, motiv pentru care Pepin cel Scund, nevoit fiind din nou să
apeleze la domeniul eclesiastic pentru armată şi în acelaşi
timp interesat fiind în stabilirea unor raporturi cordiale cu papalitatea,
s-a văzut obligat în anul 751 să acorde episcopilor dreptul de
strângere a decimei bisericeşti pe toate pământurile regatului,
indiferent cui aparţineau ele. Carol cel Mare, cu abilitatea sa
diplomatică desăvârşită, pus fiind în aceeaşi
situaţie ca înaintaşii săi, ştie să rezolve problema
printr-un compromis. El a reuşit să îi convingă pe
înalţii prelaţi că este periculos ca marile domenii ale
bisericilor şi mănăstirilor să nu fie apărate de
nişte cavaleri destoinici, capabili să ofere în timp util o
protecţie eficientă acestor lăcaşuri de cult şi
atunci când suveranul, prins de alte probleme sau aflat la mare
distanţă, nu le poate veni destul de repede în ajutor. Ca atare
sunt înzestraţi cu feude din domeniile eclesiastice vasali cavaleri
într-un sistem de supunere mixt. Capitolele 7 şi 13 ale capitulariului
de la Heristal, emis în anul 779, definesc acest beneficiu militar şi
bisericesc ca „precariu din poruncă regească”, respectiv „precariae
de verbo dominico” sau „precariae verbo regis datae”, posesorii lui fiind
obligaţi să plătească bisericii o parte a censului adunat
de la ţărani şi decima dublă. Prin acest sistem se ajungea de fapt la o dublă
vasalizare, faţă de biserică şi faţă de rege.
Vasalitate dublă sau multiplă apare de altfel şi prin stabilirea
în capitulariul de la Heristal a participării la oaste proporţional
cu mărimea beneficiului, ceea ce iniţial se încearcă a se
rezolva de marii seniori prin înarmarea servitorilor de curte sau a
scutierilor, ulterior însă din ce în ce mai mulţi vasali cu
beneficii mari recurg la înzestrarea cu pământ a unor oameni liberi,
deci la subvasalizare. În acest fel, vasalul regelui îşi crea el
însuşi o ceată de cavaleri vasali care se înarmau şi se
întreţineau dintr-un feud mai mic şi având aceleaşi
obligaţii faţă de seniorul lor, ca acelea pe care acesta le
avea faţă de rege. Astfel se întâmplă ca aceeaşi
persoană să fie vasal al regelui şi senior al altor vasali mai
mici generându-se ierarhizarea vasalităţii sau piramida
vasalică excelent oglindită în cataloage heraldice ca
„Schwabenspiegel” sau „Sachsenspiegel” din Germania, în care în vârful
piramidei apare regele „primul scut”, urmat de principii eclesiastici „al
doilea scut”, apoi principii laici „al treilea scut” iar la bază
toţi ceilalţi vasali „al patrulea scut”. Această ierarhizare a
fost repede acceptată de capetele încoronate care în acest fel pot mai
uşor coordona administrarea statelor şi a armatelor. Deja Carol cel
Mare afirma: „...şi fiecare
să ceară supunere celor de sub ascultarea sa pentru ca să se
supună şi să asculte şi mai bine de hotărârile
şi poruncile noastre...”. În acest fel legăturile vasalice
devin relaţia de bază a evului mediu, fiind practic indispensabile
atât în raporturile dintre stat şi supuşi cât şi în cele
stabilite între particulari. Această situaţie se legiferează
sub Carol cel Pleşuv, în anul 847, când printr-un capitulariu se prevede
ca fiecare om liber al regatului să fie vasal al regelui sau vasal al
unui vasal al regelui. Sistemul vasalic a funcţionat destul de bine pe
toată durata evului mediu timpuriu, atâta timp cât beneficiul a fost
condiţionat şi feudul nu a intrat în proprietatea, ci doar în
posesia vasalilor, iar legătura stabilită prin omagiu a rămas
una personală. În momentul în care, începând cu secolul al IX-lea feudul
poate fi moştenit ereditar vor apare şi primele crize ale sistemului.
Ajungându-se la situaţia ca un vasal prin moştenire să
deţină feude de la mai mulţi seniori apare imediat problema
faţă de care dintre aceştia trebuie să-şi facă
datoria în cazul în care între aceşti seniori se iscă un conflict.
Aşa se ajunge la ierarhizarea omagiului, vasalul depunând „omagiu ligiu”
sau principal faţă de unul dintre seniori, pe care trebuia să
îl sprijine în orice condiţii şi „omagiu plan” sau secundar
faţă de ceilalţi seniori pe care era obligat să îi ajute
doar în afara obligaţiei principale şi doar dacă aceasta nu
contravenea intereselor seniorului faţă de care a depus omagiu
ligiu. Relaţiile vasalice au generat prin
caracterul lor o instituţie şi o mentalitate: cavalerismul, care la
rându-i a creat o elită războinică, o castă militară
privilegiată s-ar putea spune; cea a cavalerilor. Aceştia
reprezintă în evul mediu una dintre cele trei categorii fundamentale ce
constituie societatea medievală, aşa cum deja în secolul al XI-lea
sesiza Adalbert de Laon ce împarte ierarhic oamenii vremii sale în „oratores”
adică cei ce se roagă, „belatores” adică războinicii, cei
ce se luptă – cavalerii şi „laboratores” cei ce muncesc. În
categoria cavalerilor puteau intra doar oamenii liberi şi în general cei
ce proveneau din familii nobiliare. Doar cu foarte mici excepţii şi
doar în cazuri absolut speciale, pentru merite militare deosebite sau pentru
servicii extraordinare, aveau acces în această categorie oameni din alte
pături sociale. În general băieţii născuţi din
familii cavalereşti urmau o educaţie specială,
structurată pe cicluri de 7 ani. Astfel până la vărsta de 7
ani, copilul era lăsat în grija femeilor. Urma al doilea ciclu, între 7
şi 14 ani, când era încredinţat unui educator fie la un alt cavaler
fie alături de alţi copii de aceeaşi vârstă şi
situaţie la curtea tatălui său. Educaţia din această
perioadă se axa în principal pe exerciţii fizice pregătitoare
folosirii armelor şi pe mânuirea armelor simple sau „nenobile”: arcul,
praştia, bâta. Pe lângă acest gen de educaţii aceşti
tineri numiţi paji, erau iniţiaţi în arta muzicii şi a
poesiei prin care trebuiau să întreţină pe soţia
cavalerului şi pe celelalte femei din anturajul acesteia. De la vârsta
de 14 ani, tinerii nobili deveneau scutieri şi se mutau de obicei la
curtea unui senior mai mare unde încep pregătirea militară
riguroasă învăţând să mânuiască armele
cavalereşti: spada, lancea, scutul, buzduganul, securea de luptă.
În această a treia perioadă scutierii mai în vârstă puteau
primi şi „botezul focului”, luptând în condiţii reale în ceata
armată a seniorului lor. La împlinirea vârstei de 21 de ani, tinerii
scutieri erau consideraţi majori şi teoretic puteau să
devină cavaleri. Practic însă nu toţi scutierii deveneau
automat cavaleri la împlinirea acestei vârste deoarece noua calitate implica
şi primirea unui feud care să poată întreţine un
luptător individual. Din acest motiv unii scutieri rămâneau
încă mulţi ani luptători întreţinuţi în ceata unui
cavaler mai mare sperând să se remarce pe câmpul de luptă şi
să fie înzestraţi cu un feud în urma unor fapte deosebite de arme.
Cel ce avea posibilitatea să-şi procure un cal, un echipament
adecvat şi un feud, fie prin grija familiei sau prin înzestrarea unui
senior – care în acest caz devenea naşul tânărului – putea deveni
cavaler în urma unui somptuos ceremonial la care participau numeroşi
invitaţi din întregul ţinut. Ceremoniile se desfăşurau
îndeobşte la curtea viitorului senior şi debutau de cu seara când
tânărul era închis în capelă, unde trebuia să-şi petreacă
noaptea în costum de penitenţă, cufundat în rugăciune şi
meditaţie împăcându-se cu Domnul. Nu în ultimul rând se
urmărea prin această „probă” şi testarea
calităţilor psihice ale viitorului cavaler, căci într-o
perioadă dominată de misticism şi superstiţii petrecerea
unei nopţi singur într-o biserică nu era un lucru simplu.
Dimineaţa zilei următoare debuta tot în capelă cu slujba
religioasă, prilej cu care candidatul primea absoluţiunea şi
se împărtăşea depunând apoi jurământul de
credinţă faţă de biserică, suveran şi starea de
cavaler. După slujbă tânărul se echipa de luptă şi
trebuia să demonstreze calităţile sale militare într-un turnir
în care se confrunta cu foştii săi colegi scutieri sau cu cavaleri
invitaţi pentru a participa la acest eveniment. În unele cazuri se
practicau însă şi simple exerciţii de mânuire a spadei şi
a lanciei. Urma ceremonialul „încingerii” sau „loviturii” de cavaler. Un
astfel de eveniment este redat în imagini foarte sugestive în „Codexul de la
Oxford” a lui Mateus din Paris unde tânărul candidat urcat pe un podium
îmbracă aşa-numita „cămaşe de arme” purtând blazonul
său în timp ce doi paji îi leagă la picioare pintenii, unul dintre
simbolurile cavalerilor. Apoi flancat de un scutier ce poartă lancea cu
fanion şi scutul, seniorul îi „încinge” la brâu centura cu spada, cel
mai însemnat simbol al cavalerilor. După sărutul seniorului urma
„lovitura” de cavaler, aplicată de senior cu palma, cu mănuşa
sau cu latul spadei şi care trebuia să fie ultima pe care un
cavaler trebuia să o suporte fără să o răzbune. De
obicei imediat după acest ritual urma omagiul vasalic pe care
proaspătul cavaler trebuia să îl depună faţă de
seniorul său. În armură completă şi îngenunchiat în
faţa seniorului aşezat de data aceasta într-un tron, vasalul pune
mâinile sale împreunate ca pentru rugăciune între palmele seniorului
său jurând credinţă şi fidelitate, ajutor şi sfat.
Apoi seniorul îi înmânează vasalului un însemn al beneficiului cu care
îl înzestrează: un inel sigilar, o lance-drapel cu însemnele feudului
respectiv sau pur şi simplu un bulgăre de pământ, o
ramură de copac sau un mănunchi de spice din acel feud. Cu aceasta
festivitatea propriu zisă era încheiată, însă de cele mai
multe ori totul se termina cu un mare banchet. Aceste festivităţi
la care se adunau cavalerii unui întreg ţinut sau chiar din zone
îndepărtate împreună cu familiile lor, erau şi un foarte bun
prilej de punere la cale a logodnei celui ce de acum era considerat
bărbat capabil să întemeieze o familie. Viaţa cotidiană a unor astfel de
cavaleri se desfăşura în coordonate destul de spartane.
Locuinţa cavalerească a fost iniţial turnul
locuinţă, „donjonul”, o construcţie în primul rând
militară ce asigura însă şi adăpost cavalerului şi
familiei sale. Aceste turnuri organizate în general pe trei nivele: parter,
etaj şi platformă de luptă, erau destul de neconfortabile, cu
ziduri groase de piatră şi deschideri înguste, de fapt ambrazuri de
tragere, prin care lumina zilei pătrundea anevoios. Parterul era folosit
în general doar ca depozit şi nu avea deschidere de acces dinspre
exterior. Accesul în turn se făcea cu o scară mobilă direct la
primul etaj ce reprezenta locuinţa cavalerului de unde pe scări
interioare se cobora la parter sau se urca pe platforma de luptă.
Mobilierul era extrem de sărăcăcios iar încălzirea
precară a acestui spaţiu de locuit se realiza la început printr-o
vatră deschisă de la care fumul nu se evacua printr-un horn ci prin
ferestre asigurând adesea şi afumarea şi conservarea unor produse
din carne atârnate în tavan. Donjonul era iniţial înconjurat cu un
şanţ şi val de apărare cu palisadă în interiorul
căruia erau ridicate construcţii uşoare din lemn pentru
adăpostul slugilor, grajduri şi coteţe pentru animale de
curte. În jurul acestor turnuri locuinţă se va dezvolta în decursul
timpului castelul nobiliar prin ataşarea unor clădiri anexe, a unei
capele şi a unor ziduri de incintă. Ocupaţia principală a
nobililor cavaleri era războiul iar în vederea permanentei
pregătiri de luptă participau la turniruri, care în prima fază
erau un fel de mini războaie sau la vânătoare, un fel de
război cu animalele sălbatice. Ambele „sporturi cavalereşti”
erau destul de riscante şi se terminau adesea tragic. Turnirul se
practica de fapt cu aceleaşi arme ce se foloseau şi în război
doar că nu erau ascuţite, iar o vânătoare cavalerească
urmărea răpunerea unor animale mari şi periculoase, fiind
practicată tot cu arme cavalereşti şi mai rar cu arme de
luptă la distanţă ca arcul sau arbaleta considerate nedemne
şi generatoare de laşitate. Activităţi cavalereşti
ce nu erau direct legate de război şi pregătirea militară
se regăsesc mai ales în muzică şi poezie, domenii în care
idealul cavaleresc de eroism, onoare şi fidelitate îşi
găseşte câmp de exprimare. Aşa sunt create adevărate
capodopere ale literaturii universale ca romanele cavalereşti, eposurile
de curte sau poemele eroice alături de creaţiile liricii de
adolaţiune, transmise înainte de aşternerea lor pe hârtie prin
cavalerii trubaduri ce colindau regatele medievale sau se întruneau în
aşa-numitele „turniruri ale trubadurilor” ca cel de la Wartburg din
Turingia, cunoscut prin scrierile şi imaginile păstrate în „Codex
Manesse”. |