5. Lumea islamică (I. M. Ţiplic) a) Arabia preislamică.
Formarea statului şi procesul de islamizare b) Califatul omayyad din
Damasc c) Califatul abbasid din Bagdad. Spania şi supravieţuirea omeyyadă |
PRELEGERI DE
ISTORIE MEDIE UNIVERSALĂ I. EVUL MEDIU TIMPURIU ÎN EUROPA ŞI ORIENTUL APROPIAT Autori: dr. ZENO - KARL PINTER, dr. IOAN
MARIAN ŢIPLIC - pentru uzul învăţământului de zi
şi I.D.D. - © copyright: 2004 Prelucrare
Web: Cosmin Suciu; Powered by: Institutul pentru Cercetarea Patrimoniului Cultural
Transilvanean în Context European
(IPTCE)
Califatul omayyad din Damasc. În urma divergenţelor între cele două tabere, până la
urmă a fost ales ca prim
locţiitor al trimisului lui Allah (Halifa Rasul Allah), Abu Bekr,
tatăl Aişei, soţia preferată a Profetului. Cu Abu Bekr
şi cu următorii trei şefi ai noii comunităţi
politico-religioase, au fost puse definitiv bazele instituţiei
califatului, califul rămânând sursa unică a puterii politice. Primul din cei patru califi pe care tradiţia
îi desemnează sub numele de raşidun
(inspiraţi) a fost Abu Bekr (632-634), în timpul căruia islamul
îşi asigură stăpânirea asupra Arabiei, în special în regiunea
centrală. Urmaşul lui a fost Omar ibn al-Khattab (634-644) şi
în perioada califatului său, în urma victoriilor contra armatelor
bizantine în anul 636, Siria şi Palestina devin teritorii ale nou creatului
stat arab. A urmat cucerirea Irakului şi victoria împotriva Imperiului
persan şi ocuparea Mesopotamiei. Latifundiile foste
proprietăţi ale Imperiului Bizantin sau celui Persan au devenit
domenii ale statului arab. Administrarea acestor domenii era lăsată
în atribuţia organismelor locale existente, dar sub un atent control al
guvernatorului numit. Conform principiului fundamental care
călăuzea politica cuceritorilor, lumea era împărţită
în musulmani şi ne-musulmani; existau deci două categorii sociale:
a învingătorilor şi a supuşilor; între ultimii,
privilegiaţi erau protejaţii
(dimmi), practicanţii unei religii monoteiste, care în schimbul
protecţiei acordate plăteau un impozit special. Domnia califului
Omar se încheie după zece ani, el fiind asasinat de un sclav persan. Pe tronul califilor inspiraţi s-a urcat Othman (644-656), un socru al lui
Muhammad, care nu s-a dovedit la fel de incisiv în privinţa
lărgirii graniţelor statului, deşi incursiunile militare au
fost frecvente. Califatul lui s-a caracterizat prin polarizarea
societăţii arabe şi prin apariţia discordiilor şi
conflictelor interne. Ca urmare a acestei stări de lucruri Othman este la
rândul său asasinat de un apropiat al său. Noul calif, Ali ibn Abi Talib (656-661), nu a
reuşit să facă faţă problemelor, fiind confruntat
şi cu unele tendinţe de sciziune ale statului venite din partea
guvernatorului Siriei, Muawiya, care s-a proclamat calif în anul 658. Treptat
acesta şi-a extins dominaţia asupra Egiptului şi în anul 661,
prin uciderea lui Ali, Muawiya a rămas singur stăpânitor. Noul
calif a pus bazele unei dinastii, cea a omayyazilor, neacceptată de o
minoritate (şiiţii),
fideli memoriei şi drepturilor la califat familiei Profetului. În cursul acestor lupte se definitivează
şi unele tendinţe în sânul islamului, apărând trei
orientări de tradiţie islamică: suniţii, şiiţii
şi kharidjiţii. Cei 90 de ani de domnie a dinastiei omayyade
(661-750) au însemnat, din punct de vedere militar, cucerirea Maghrebului, a
Khorasanului. Sub raport politic şi organizatoric, Muawiya a creat o
monarhie ereditară cu tendinţe absolutiste. Cu omayyazii, islamul
s-a înscris în plin Ev Mediu, ca prelungirea marilor imperii ale
antichităţii. Teritorial, acest imperiu acoperă,
fără Grecia şi Asia Mică, ţările unde s-au
instalat statele succesoare lui Alexandru cel Mare, precum şi o
bună parte a jumătăţii meridionale a cuceririlor romane.
Faptul are consecinţe incalculabile: pentru prima dată, aceste
două ansambluri, de la gurile Indusului până în Spania, sunt
reunite sub aceeaşi autoritate, topite în acelaşi domeniu economic,
destinate aceleiaşi culturi. Dintre califii omayyazi s-au remarcat
îndeosebi Abd al Malik (685-705) şi al-Walid I (705-715), în timpul
cărora imperiul cunoaşte maxima sa extensiune - din Spania
până în oazele din Bukhara şi Samarkand. Oricât de mare şi oricât de puternic va fi
fost imperiul omayyad, crizele perpetue care-l zguduie, arată îndeajuns
că arabii, părăsind peninsula, au dus cu ei obiceiurile
tribale de instabilitate politică. Deşi, califii omayazi au
încercat să înalţe interesele dinastice la rangul de principiu de
guvernământ, chiar şi în cadrul clanului lor contestarea
tribală era prezentă. |