5. Lumea islamică (I. M. Ţiplic) a) Arabia preislamică.
Formarea statului şi procesul de islamizare b) Califatul omayyad din
Damasc c) Califatul abbasid din Bagdad. Spania şi supravieţuirea omeyyadă |
PRELEGERI DE
ISTORIE MEDIE UNIVERSALĂ I. EVUL MEDIU TIMPURIU ÎN EUROPA ŞI ORIENTUL APROPIAT Autori: dr. ZENO - KARL PINTER, dr. IOAN
MARIAN ŢIPLIC - pentru uzul învăţământului de zi
şi I.D.D. - © copyright: 2004 Prelucrare
Web: Cosmin Suciu; Powered by: Institutul pentru Cercetarea Patrimoniului Cultural
Transilvanean în Context European
(IPTCE)
Arabia preislamică. De-a lungul veacurilor, începând cu primele atestări scrise ale
istoriei şi până în secolul al VII-lea, acea imensă
peninsulă - situată între Marea Roşie, Eufrat, Golful Persic
şi Oceanul Indian, cunoscută sub denumirea de Arabia - a rămas
neschimbată şi aproape neafectată de evenimentele care au
zguduit restul Asiei şi au cutremurat din temelii Europa şi nordul
Africii. Arabii consideră că începuturile
tradiţiei ţării lor se pierd în negura timpurilor, în istoria
orientală făcându-se uneori referiri la vechii arabi primitivi sau la triburile
pierdute. În secolul al VII-lea acest popor aproape necunoscut de nomazi
din peninsula Arabiei îşi fac intrarea pe scena istoriei universale
într-un mod spectaculos: în mai puţin de zece ani, impulsionaţi de
noua lor religie, arabii cuceresc Iranul, Mesopotamia, Irakul, Siria, Africa
Septentrională şi Peninsula Iberică. Mai surprinzător,
însă, a fost faptul că aceşti cuceritori s-au dovedit
dotaţi şi cu remarcabile calităţi politice,
administrative şi culturale. Cadrul geografic în care au apărut arabii
şi în care şi-au afirmat mai întâi creativitatea culturală
şi civilizatorică este arida Peninsulă Arabică. Arabii
din regiunile centrale şi septentrionale ale peninsulei sunt în generali
nomazi, vorbind limba arabă prin excelenţă; arabii din sud,
populaţie în marea majoritate sedentară, vorbeau o limbă oarecum
asemănătoare cu dialectele etiopene. Peninsula Arabică,
datorită climei sale calde şi secetoase, este acoperită, pe
cea mai mare suprafaţă, de întinse deşerturi nisipoase, unde,
pe alocuri creşte o vegetaţie săracă. Condiţii mai
bune se găsesc numai în regiunile Yemen şi Hedjaz, de pe coastele
de sud-vest şi vest ale peninsulei. În Yemen, unde ploiele sunt mai frecvente, se
practica o agricultură, grădinărie şi pomicultură
relativ dezvoltate, cultivându-se cereale, orez, pomi fructiferi, îndeosebi curmali
şi plante aromatice şi se creşteau animale. De aceea încă
din Antichitate, Yemenul era numit Arabia
Fericită. În Hedjaz, deşi condiţiile naturale sunt mai
puţin prielnice decât în Yemen, au înflorit două importante
aşezări, Mecca şi Yathreb (numită ulterior Medina),
centre comerciale apărute pe drumurile de negoţ, care legau Yemenul
de Arabia de nord, de Egipt, de Siria şi de Irak. În Arabia centrală, septentrională
şi în deşertul Siriei dominau nomazii, beduinii, - marele rezervor
demografic al Arabiei, care se infiltrau în ţările din jur devenind
semi-nomazi. Cum s-a văzut, cea mai mare parte a Peninsulei Arabice era
populată de triburile de beduini (de la Badiya = stepă),
cunoscuţi şi sub numele lor etnic, arabi (A'rab), această ultimă denumire extinzându-se, treptat,
la toţi locuitorii, nomazi sau nu. Deşi
mentalitatea nomazilor excludea ideea de stat, totuşi au existat şi
în nord formaţiuni statale apărute în jurul unor centre comerciale
organizate de-a lungul marilor drumuri caravaniere. Două dintre acestea
au avut o importanţă internaţională: drumul care din
Yemen urca până în Siria de-a lungul coastei Mării Roşi,
trecând prin ţinutul Hedjaz, prin Mecca şi Medina; şi cel
care, pornind din părţile sudice ale Golfului Persic, urma cursul
Eufratului până în Siria centrală. În interiorul Peninsulei puternicul trib Kinda
reuşeşte, în secolul al V-lea să reunească mai multe
triburi într-o confederaţie, dar pentru scurt timp. Viaţa economico-socială, politică
şi religioasă a evoluat diferenţiat în funcţie de aceste
condiţii. În Yemen şi în Hedjaz, agricultura şi creşterea
sedentară a animalelor, meşteşugurile, negoţul şi
cămătăria au determinat o varietate mai mare de ocupaţii.
În aceste regiuni s-au format o aristocraţie
tribală, posesoare de turme mari de animale şi de
pământuri, negustori şi
cămătari, îndeosebi la Mecca, meşteşugari, agricultori
şi crescători de animale,
precum şi sclavi. Arabii nomazi, ca şi cei sedentari, erau
împărţiţi în triburi şi familii, fiecare condus de un şeic sau emir, a cărui lance
înfiptă în faţa cortului era însemnul ordinului caracteristic. Cu
toate acestea, funcţia respectivă, deşi transmisă din
generaţie în generaţie, nu era strict ereditară, ci depindea
de bunul plac al taberei. Toţi şeicii unui trib recunoşteau un
conducător unic, numit Şeicul
Şeicilor, care putea aduna sub stindardul său toate ramurile
risipite în caz că ar fi fost ameninţaţi de vreun pericol. În ansamblu, societatea arabă
preislamică se găsea în primele secole ale erei creştine, în
stadiul destrămării relaţiilor gentilice şi al
apariţiei categoriilor sociale. În aceste condiţii, fiecare trib
arab avea zeităţi proprii, dar în ajunul apariţiei islamului,
devenise tot mai puternică tendinţa unificării politice
şi religioase a arabilor. Religia Arabiei vechi este la fel de
risipită ca şi poporul său. Pe bază de animism, ea
supunea viaţa oamenilor unui mare număr de puteri, djinn-ii, care-i însoţesc, îi
ispitesc, le inspiră gândirea şi faptele. Centrul religios al triburilor arabe a ajuns
Mecca, care, datorită aşezării sale prielnice, devenise
aşezarea cea mai frecventată şi locul tradiţional de
contact al lumii arabe preislamice. Oglindind tendinţele de unificare
politică şi religioasă a triburilor arabe, pantheonul arab de
la Mecca, templul Caaba, ridicat în cinstea celui mai de seamă dintre
zeii arabi, Alah, cuprindea ca principal obiect de cult, o mare piatră
neagră cubică, probabil un meteorit, iar în nişe săpate
în peretele templului circa 360 de zeităţi, reprezentând zeitatea
sau zeităţile fiecărui trib. În acelaşi timp, sub
influenţa concepţiilor religioase ale comunităţilor
creştine şi evreieşti, stabilite la Mecca, Yathreb sau în Yemen,
începuse să se răspândească şi în lumea arabă ideea
existenţei unei divinităţi unice. În aceste condiţii, în
secolul al VI-lea a luat naştere doctrina hanifilor, care
propovăduiau renunţarea la cultul zeilor tribali şi
recunoşterea existenţei unei divinităţi unice. Formarea statului şi procesul de islamizare. În
primele decenii ale secolului al VII-lea, intensificarea procesului de
destrămare a relaţiilor gentilice şi de formare a categoriilor
sociale a creat premisele sociale necesare ale apariţiei statului arab.
Singurul organism politic pe care-l cunoşteau arabii - fie nomazi, fie
sedentari - era tribul; unele triburi mai slabe se puneau sub protecţia
altora mai puternice, altele se uneau prin alianţe în confederaţii. Formarea statului arab a fost grăbită
totodată şi de necesitatea purtării luptelor cu statul persan,
care reuşise să cucerească şi să
stăpânească Yemenul între 572-628 şi să-şi exercite
dominaţia asupra drumurilor comerciale din sudul şi sud-vestul Arabiei.
Premisele creării unui stat arab unitar şi apoi a unui imperiu, au
fost opera lui Muhammad (în arabă Preaslăvitul),
fondatorul unei relgii universaliste şi în acelaşi timp un abil
şi energic om de stat. Apariţia islamismului a fost
pregătită de existenţa în credinţele arabe preislamice a
concepţiei despre o zeitate principală - Allah - ca şi de influenţa concepţiilor mozaice
şi creştine despre o divinitate unică - Jahve, Dumnezeu -,
adaptate şi răspândite în lumea arabă de către hanifi. Muhammad sau Mahomed, marele întemeietor al
religiei islamice, s-a născut la Mecca în luna aprilie a anului 569, provenind
din tribul Koreiş, care stăpânea oraşul Mecca. Ca şi pe
Iisus, tradiţia îl prezintă sărac: la moartea mamei sale nu
moşteneşte decât o sclavă, câteva oi şi 5 cămile. La
douăzeci şi nouă de ani ajunge caravanier în slujba unei
bogate văduve, Khadidja, cu
cel puţin zece ani mai în vârstă ca el, cu care se
căsătoreşte. În această perioadă simte Muhammad
primele semne ale Revelaţiei: meditaţii, retrageri, plimbări
în jurul Meccăi. În sfârşit, pe muntele Hira, spre anul 612, în
26/27 din luna Ramadan, are loc strălucirea
supremă prin care Allah îi porunceşte: Predică în numele Domnului tău! Muhammad şi-a elaborat
doctrina între 610-620, expunând-o oral în faţa auditorilor săi.
După moarte, expunerila sale, notate sau reţinute de către
discipolii săi, au fost adunate într-o carte, Coranul, care cuprinde învăţăturile de bază
ale islamismului şi este considerat drept cartea sfântă a
islamiştilor. Potrivit Coranului,
musulmanul este obligat să respecte următoarele porunci de bază
ale islamului, cunoscute sub numele de cei
cinci stâlpi ai înţelepciunii: - recunoaşterea divinităţii unice
- Allah - al cărui profet este Muhammad; - cultul rugăciunii canonice, comportând
cele cinci prosternări zilnice: în zori, la amiază,
după-amiază, la apusul soarelui şi seara; - zekeat-ul
sau pomana legiuită, poate fi interpretată ca o reconvertire,
într-un sens spiritual, a virtuţilor tradiţionale de generozitate
şi ospitalitate practicate de Arabia păgână; - postul, din zori până în amurg, din luna
Ramadan; - pelerinajul - hadj - obligatoriu la Mecca, ce
devine, prin templul Caaba, centrul spiritual al lumii musulmane. La acestea unii autori mai adaugă şi djihad-ul, literal,
"efortul" pentru domnia lui Dumnezeu: efort personal de demnitate
sau de asceză, dar, de obicei, de participare la lucrarea comunitară
prin excelenţă, la lupta armată pentru expansiunea sau
apărarea Islamului. Islamul nu constituie o biserică şi el
nu are sacerdoţiu, cultul putând fi săvârşit de oricine; nu
este nici măcar necesar să fie practicat într-un sanctuar. Dar la
fel ca iudaismul şi creştinismul, islamul va sfârşi prin a
accepta un anumit număr de intermediari şi intercesori. Etica musulmană îmbină în acelaşi
spirit, pentru individ şi colectivitate, un ansamblu de practici în care
se regăseşte o dublă preocupare de asceză spirituală
şi de eforturi spre fericirea tuturor. Din prima categorie decurg
interdicţiile, alimentare în special, de exemplu carnea de porc sau de
animale nesângerate. În materie economică, Coranul, născut într-un
oraş negustoresc, nu condamnă comerţul, chiria, proprietatea
sau munca salariată. Datorită ostilităţii
koreişiţilor mica comunitate, ce s-a format în jurul lui Muhammad,
va cunoaşte exilul. În anul 615, Muhammad încheie un acord cu triburile
arabe yemenite din Yathreb şi împreună cu partizanii săi
părăseşte Mecca: acesta fiind exilul sau fuga (hedjira), Hegira, care va fi
luată drept începutul erei islamice. Din simplu predicator, Muhammad a
devenit şeful unei asociaţii noi, în care se vor destrăma
vechile legături de trib şi prin negocieri abile sau cu ajutorul
armelor el a instituit un model
exemplar pentru urmaşii săi, califii. Nici Coranul, nici Muhammad n-au reglementat instituţional
problema comunităţii, dispoziţiile luate pentru organizarea
statului la Medina, fiind luate de pe o zi pe alta, emanând direct de la Profet şi concepute pentru o
comunitate pusă numai sub conducerea sa. Muhammad nu a prevăzut
şi istoria rămâne mută asupra motivelor acestei carenţe,
cine va fi succesorul său şi pentru a rezolva această problemă
comunitatea de credincioşi a suferit acele rupturi care sunt cunoscute
şi astăzi: şiiţii şi suniţii. Primii considerau
că autoritatea, dreptul, justiţia şi toate semnele puterii nu
puteau fi separate de izvorul lor viu - scânteia
divină supravieţuind în bărbaţii familiei - ,
fără încetare, reînnoit prin intermediul descendenţilor lui
Ali, ginerele şi vărul lui Muhammad, descendenţi care deveneau
astfel ghizii (imamii)
comunităţii. Suniţii - ortodocşii musulmani - considerau
că Profetul nu putea avea descendenţi ci doar înlocuitori, însărcinaţi cu perpetuarea şi
aplicarea gândirii Profetului. |