b
|
REPERTORIUL ARHEOLOGIC AL JUDEŢULUI SIBIU Autor: Sabin Adrian Luca, Zeno Karl Pinter,
Adrian Georgescu. ISBN 973-590-856-5, Editura Economică, Sibiu 2003. Volum realizat cu sprijinul deosebit al: Asociaţia NIKE – pentru sprijinirea
învăţământului şi cercetării istorice şi
arheologice sibiene; S.C. Clio Consult S.R..L.;
Fundaţia AZZOLA, Sibiu. Copyright ă 2004 by Editura Economică 2003. Seria Bibliotheca
Septemcastrensis III, Universitatea “Lucian
Blaga” Sibiu, Institutul pentru Cercetarea
şi Valorificarea Patrimoniului Naţional în Context European.
107.
Hosman (Holcmány,
Holzmengen, Hultsmänjen, Helzmenia), comuna Nocrich Anul primei atestări scrise: 1317-1320; Item vacavit semel
ecclesia de Holzmenia; 1319; Henricus rector ecclesiae de Holzmenia.[1] 1. La
238 m E de gară, pe locul numit Luminiş (Auf dem Heles), s-au găsit 1909 fragmente de chiupuri şi alte
forme ceramice, seminţe şi resturi organice din epoca romană
(MNB). Bibliografie: Pex 1909, p. 44;
Protase 2000, p. 150; Popa 2000, p. 171; 2001, p. 423; 2002,
p. 100. 2.
Bazilica romanică trinavată a fost ridicată în secolul XIII,
cu patru travee şi un turn în partea de V. Din acest edificiu se mai
păstrează portalul de V, etajele inferioare ale turnului şi
pilaştrii cu arcade, ce despart nava centrală de colaterale. Deosebit de important este
portalul de V, una dintre cele mai valoroase mărturii de artă
romanică din Transilvania. Ancadramentul retras în
patru trepte este ornamentat cu trei colonete cilindrice ale căror
capiteluri formează o friză. Pe partea exterioară sunt
reprezentate animale fabuloase ce îşi găsesc corespondenţe în
portalul Domului Sf. Ştefan din Viena. În curbura portalului sunt
reprezentate figuri în relief: un diavol ce răpeşte sufletul
unui tânăr, Apostolul Petru cu cheia Raiului, doi diaconi
şi un bărbat în rugăciune, iar pe partea opusă: doi
donatori purtând macheta unei biserici, Evanghelistul Marcu cu leul
şi o sirenă. Deasupra portalului, la S
de fereastra rotundă a faţadei de V, se află zidit un relief
ce reprezintă un personaj nud şi unul înveşmântat,
relief ce a generat mai multe păreri în literatura de specialitate: Adam
şi Eva, Botezul Domnului sau un relief roman
refolosit. În jurul anului 1500, se
mai ridică două etaje ale turnului şi se amenajează o
galerie de luptă din lemn susţinută pe grinzi în consolă
la ultimul nivel. În aceeaşi perioadă, se demolează navele
laterale şi se zidesc arcadele către nava centrală. Incinta din jurul
bisericii a fost construită în secolul XV, când se construieşte o
curtină dublă, cu două turnuri pe zidul exterior şi patru
turnuri pe zidul interior. Turnul de poartă
uneşte cele două incinte şi păstrează încă
hersa din lemn, deasupra căreia se poate citi anul 1502. Bibliografie: Vătăşianu
1959, p. 58-60; Treiber 1971, p. 97-98; Drăguţ 1979,
p. 28; Fabritius-Dancu 1980, pl. 129; Gheorghiu 1985, p. 173; Fabini
1998, p. 301-304. |