|
CERCETĂRI ARHEOLOGICE ÎN PEŞTERA
CAUCE
(I)
(sat Cerişor,
comuna Lelese, judeţul Hunedoara)
English Abstract: ARCHAEOLOGICAL STUDIES IN THE CAUCE CAVE (I) Autori: Sabin Adrian LUCA,Cristian ROMAN, Dragoş DIACONESCU, ISBN 973-590-995-2 Cu contribuţii de: Eugen
ORLANDEA, Cosmin SUCIU şi
Corneliu BELDIMAN. Nivelul II. Cultura
Turdaş Depunerile aparţinând
acestei culturi sunt dispuse sub forma a două subniveluri distincte. La baza stratului (subnivel
IIa) se află vasele pictate cu bitum în stil Tăualaş. Restul depunerilor s-au
descoperit într-un subnivel (IIb) cu elemente Foeni-Mintia, Precucuteni
şi Turdaş. În urma acestor
observaţii considerăm că depunerile stratului IIa şi IIb
au caracter ritualic. În favoarea acestei supoziţii vine atât structura
pe categorii a materialului ceramic (specia uzuală este
reprezentată foarte slab, mare parte din vase reprezintă forme,
ornamente speciale şi rare în siturile de suprafaţă). Cultura Turdaş este
definită pe baza cercetărilor de la Turdaş-Luncă.
Situl arheologic eponim culturii Turdaş era cunoscut încă din
secolul trecut.[1] O
dată cu anul 1875, Z. von Torma
şi-a început cercetările ce au arătat caracterul preistoric al
descoperirilor de aici.[2] După un deceniu de la
dispariţia baronesei-arheolog, au loc noi cercetări la Turdaş
realizate, în anul 1910, sub conducerea lui M. Roska. Conducerea Muzeului
Transilvaniei se întreba care erau reperele stratigrafice ale
materialelor arheologice descoperit, mai ales că în doar câteva zeci de
ani Mureşul rupsese, deja, cca 80 de metri din staţiune.[3] M. Roska, s-a ocupat
şi de studiul colecţiei Z. von Torma, ce a totalizat peste 10.000
piese, provenite mai ales de la Turdaş, dar şi din Valea Nandrului,
peştera Nandrului şi peşterile Geoagiului. Majoritatea
pieselor aparţin neoliticului, eneoliticului, dar sunt şi materiale
arheologice din epoca bronzului, hallstattiene, materiale celtice, piese
romane sau din perioada migraţiilor.[4] Săpături pe o
suprafaţă mică au fost executate la Turdaş de Vl. Dumitrescu în anii '30, ai
secolului nostru. Cercetarea s-a efectuat în colaborare cu O. Floca, proaspăt numit director
al muzeului din Deva. Din discuţiile avute cu Vl. Dumitrescu în anii '80
rezultă că reputatul cercetător nu a săpat în zona
centrală sau de est a aşezării. Acesta afirma că
aşezarea nu se mai păstrează, aserţiune preluată de
mulţi dintre cercetătorii contemporani.[5] I. Paul a efectuat –
la rândul său – cercetări de mică amploare în acest sit.[6] Cercetări de
suprafaţă au mai realizat Fl.
Draşovean şi T.
Mariş în anul 1982[7],
iar în 1986 s-a cercetat malul surpat şi întinderea aşezării,
materialele adunate în ambele ocazii fiind înregistrate tot la Muzeul de
Istorie a Transilvaniei.[8]
Colecţia Z. von Torma a făcut obiectul unor studii semnate de Z. Kalmar-Maxim.[9] Cercetările
sistematice au reînceput la Turdaş odată cu anul 1992, campaniile
continuând de atunci în fiecare an până în 1998[10]. Siturile arheologice cu
niveluri turdăşene
denotă o evoluţie relativ scurtă din punct de vedere
cronologic, dar dinamică, a comunităţilor contemporane lor. De
cele mai multe ori, compararea stratigrafiei acestora arată că
există niveluri contemporane pe un areal relativ întins, ceea ce
denotă unitatea culturii în spaţiul său de evoluţie. Mare
parte din aşezările turdăşene au două sau mai multe
niveluri de cultură / locuire, existând o evoluţie internă a
culturii[11], ce se
întinde pe o perioadă de mai multe generaţii, probabil de peste
200-300 ani. Această observaţie este valabilă şi studiind
nivelul II de la Cauce. Arealul geografic în care
se dezvoltă cultura Turdaş se axează pe cursul mijlociu
şi inferior al Mureşului, concentrarea cea mai mare a
aşezărilor înregistrându-se în spaţiul judeţelor
Hunedoara şi Alba, dar şi pe afluenţii Mureşului, în
judeţele Cluj, Sibiu şi Mureş, fiind repertoriate până
acum peste 60 de aşezări sigure Turdaş.[12] Purtătorii culturii
Turdaş şi-au construit aşezările în lunci neinundabile,
pe terase joase, mijlocii sau înalte şi au folosit pentru locuire
(temporar sau pentru anumite ritualuri ?) şi peşterile. Locuinţele specifice
culturii sunt, pentru nivelurile vechi (de exemplu Orăştie-Dealul Pemilor, punct X2,
nivelul bordeielor sau Turdaş-Luncă,
nivelul I şi II inferior) bordeiele mult adâncite sau semibordeiele, uneori
cu pat de pietre pe fund, mult chirpici rezultat în urma distrugerii,
pereţi şi acoperiş lemnos.[13]
În nivelurile mai noi sunt evidenţiate locuinţe de
suprafaţă (de exemplu Orăştie-Dealul Pemilor, punct X2, nivelul locuinţelor de
suprafaţă sau Turdaş-Luncă,
nivelul II – superior), realizate din structură lemnoasă şi
chirpici, unele fiind chiar cu platformă construită din pietre de
râu.[14]
În unele săpături au apărut şi şanţuri şi
gropi de fundaţie a locuinţelor (de exemplu, la Turdaş-Luncă, nivelul II – superior).[15]
Structura materialului arheologice şi importurile ceramice descoperite
în nivelul IIa şi b de la Cauce ne face să-l
paralelizăm cu nivelul II – superior de la Turdaş-Luncă. Foarte rar există în
cultura Turdaş pictură înainte de ardere. Din bordeiul B1/1992
– nivelul I de la Turdaş-Luncă s-a publicat un fragment
ceramic pictat înainte de ardere cu o culoare închisă.[16]
Motivul ornamental este realizat cu o dungă groasă curbată în
unghi de 45o. Vasul este foarte bine lustruit, de culoare
ciocolatie. Tot înainte de ardere s-a
realizat ornamentul de pe un vas de la Turdaş-Luncă
locuinţa L1/1992, nivelul II – superior.[17]
Celelalte caracteristici ale fragmentului ceramic sunt identice cu cele ale
fragmentului de mai sus. Ornamentarea
suprafeţei vasului prin pictare este destul de bine reprezentată în
cultura Turdaş, realizându-se în principal prin procedeul numit crusted (după ardere). Pictura cu
pastă roşie se face prin umplerea cu substanţă a
spaţiului dintre benzile incizat-punctate, aceasta fiind o caracteristică
a culturii Turdaş. Avem un astfel de exemplu ilustrat în peştera Cauce.
Analogii pentru pictura după ardere cu roşu, galben sau alb avem în
multe aşezări turdăşene. Pictura cu roşu în tehnică crusted s-a descoperit şi
este ilustrată la Turdaş-Luncă[18]
în asociere cu pictura cu negru bituminos. În unele cazuri ea acoperă
spaţiile umplute în prealabil cu puncte incizate, aşa cum se
observă în unele locuinţe[19]
(bordeiul B4/1995, nivelul II – inferior). Tot cu roşu este
acoperit şi o parte din spaţiul dintre inciziile de pe vasul
ceramic din bordeiul B4/1995[20],
nivelul II – inferior, ca şi cel din locuinţa L4/1995,
nivelul II – superior[21]. Pictura cu galben în tehnică crusted s-a descoperit în
bordeiul B4/1995 din nivelul II – inferior de la Turdaş-Luncă[22].
Din nou constatăm că aceasta umple spaţiile dintre benzile
tăiat-incizate. Pictura cu alb s-a
realizat la Turdaş-Luncă sub forma unor dungi subţiri
paralele, pe interiorul vasului locuinţa L1/1992, nivel II –
superior. [23] Factura,
forma şi modul de realizare a ornamentului pictural ne sugerează
că acesta a fost „importat” dinspre arealul culturii Salca-Herpály.
Pictură alb-gălbuie, angobată, s-a descoperit şi la
Călan-La Podină[24]. Pictura cu negru bituminos se poate realiza fie prin ornamentarea
propriu-zisă a unor vase „nude”, fie prin acoperirea cu culoare a
interiorului benzii ornamentate în prealabil cu incizii scurte. Motive realizate după
primul procedeu sunt cele aşa-zise Tăualaş, după
staţiunea unde s-au descoperit primele vase ornamentate astfel.[25] Ceramica pictată în
stilul Tăualaş s-a descoperit atât în nivelul intermediar (II) de
la Turdaş[26] cât
şi în aşezarea turdăşană de la Orăştie-Dealul Pemilor.[27]
Pictura cu negru bituminos mai este întâlnită atât la Deva–Tăualaş[28],
Călan-La Podină[29],
Zlaşti-Gruiul lui Moş[30] şi Nandru Vale-La Dos[31]. La Turdaş-Luncă acest mod de ornamentare se
întâlneşte o dată cu nivelul II – inferior (bordeiul B4/1995[32]).
Se poate observa că vasul este pictat cu o bandă neagră atât
pe interiorul cât şi pe exteriorul buzei, motivele pornind pe exteriorul
recipientului sub forma unor dungi groase perpendiculare sau oblice pe buza
acestuia. Cel de al doilea procedeu
a fost rar observat până acum, dar nu a fost publicat ca atare. Putem
exemplifica această tehnică de ornamentare prin fragmentele
ceramice descoperite în bordeiul B1/1992 din nivelul I.[33] S-a constatat în ultimii
ani că materialele pictate cu bitum în maniera descoperirilor de la
Tăualaş, apar întotdeauna în asociere cu materialele punctat
incizate aparţinând culturii Turdaş. De asemenea, compararea
materialelor de la Tăualaş cu a celor din aşezările
turdăşene, nu duce la constatarea unor diferenţe evidente,
concluzia firească fiind aceea că aspectul Tăualaş este de domeniul istoricului
cercetărilor[34],
materialele acestuia fiind prezente în toate aşezările Turdaş
cercetate, în faza evoluată a culturii, deci constituind o categorie, o
categorie a acestei culturi. Legăm apariţia
picturii cu bitum în stil
Tăualaş – care este o specie ornamentală a culturii Turdaş – de existenţa unor legături
culturale cu nord-vestul actual al României, poate Salca-Herpály.[35]
Tipologia ornamentului tăulăşean are originea dinspre grupul
Suplac, unde pictura cu bitum în benzi groase, în unghiuri sau triunghiuri,
este uzuală. Menţionăm, de
asemenea, existenţa în nivelul II – superior, locuinţa L1/1992,
a unui vas ceramic pictat pe interior cu dungi albe, paralele, perpendiculare
pe buza recipientului.[36]
Acest vas aparţine celor mai noi descoperiri turdăşene din
situl eponim şi este, atât după factură, după formă,
cât şi după modul de ornamentare, un import cultural dinspre lumea
Salca-Herpály. Pictura cu culoare
neagră se realizează pe vasele neornamentate cu incizii.[37] Unele dintre vasele
amintite au afinităţi formale, în ornamentică, cu cultura Vinča.
Unele ornamente au afinităţi cu cultura Tisa sau cu grupul cultural
Iclod.[38] În Banat, colegul Fl.
Draşovean constată existenţa unor legături ale culturii
Salca-Herpály[39] cu grupa
Gorsza[40], în
momentul existenţei grupului Foeni sau cu materiale arheologice dispuse
cronologic la orizont Vinča C1.[41] Credem că pictura cu
bitum este un import tehnologic dinspre partea de nord-vest a României, poate
prin filiera grupului Foeni, ale cărui influenţe pătrund spre
est până, cel puţin la aşezarea de la Turdaş-Luncă. Pe aceeaşi filieră
pătrunde spre Transilvania şi pictura cu vişiniu pe fondul
roşu al vasului, până la Archiud.[42]
Se pare că aceasta stă la
baza picturii fazei Petreşti A. Ornamentele lustruite,
mult mai des întâlnite în arealul culturii Vinča sau a grupului Foeni,
sunt rar întâlnite în cultura Turdaş. La Turdaş-Luncă
putem da doar un exemplu. Fragmentul a fost descoperit în bordeiul B1/1992,
nivelul I. [43] Trebuie precizat că
nivelul intermediar de la Turdaş (II) prezintă materiale Vinča
C, inclusiv în complexe închise[44],
dar nu într-o cantitate care să definească acest nivel ca fiind Vinča
C din punct de vedere cultural.[45] De un nou val vincian –
esenţial pentru explicarea naşterii culturii Turdaş – se poate
vorbi la nivelul cronologic Vinča C, proces migraţionist numit de
Gh. Lazarovici şoc,[46]
datorită schimbărilor pe care le determină, inclusiv în
arealul culturii Turdaş, aflată deja în fază de formare.[47] O posibilă cale de
pătrundere de comunităţi străine spre interiorul arcului
carpatic ar fi culoarul Timişului şi Begăi, argumentul fiind
aşezările Vinča C din Banatul nordic[48].
Ipoteza este contrazisă[49],
propunându-se ca şi cale de acces zona colinară din nord-estul
Banatului, din care – pe drumuri de creastă – comunităţile
vinciene ar fi putut trece în Ţara Haţegului, pe Valea Bistrei.
Acelaşi autor indică o altă cale de pătrundere: Valea
Mureşului, cu multe descoperiri Vinča C sau
contemporane cu această fază.[50] O ultimă ipoteză
privind drumul de pătrundere spre Transilvania al
comunităţilor Vinča C, este formulată recent[51]:
drumul de creastă cu un acces foarte uşor, Lugoj – Făget –
Ilia, peste zona Pădurenimii
din Munţii Poiana Ruscă, cu un debuşeu important şi în
depresiunea Hunedoarei şi către culoarul Streiului. Pentru
această cale de pătrundere pledează peşterile cu niveluri
de depunere arheologică de pe rama de est a munţilor Poiana
Ruscă, ca şi aşezările preistorice de suprafaţă
din aceiaşi munţi. Atragem atenţia
că situaţia importurilor de la Turdaş–Luncă lasă să se înţeleagă faptul
că nivelul în care apar materiale caracteristice grupului cultural
Foeni-Mintia este cel numerotat cu sigla II (intermediar), în care cultura
Turdaş este deja formată. Credem că, mai degrabă, grupul Foeni şi descoperirile de
la Mintia (poate definibile drept grupul Foeni-Mintia) reprezintă,
mai degrabă, o fază preliminară a culturii Petreşti, faza
A, aşa cum aceasta a fost definită de I. Paul[52],
decât un element de geneză pentru cultura Turdaş. În caz contrar,
întreaga definire a culturii Petreşti s-ar prăbuşi. De fapt,
acest grup cultural (Foeni, Foeni-Mintia) arată una dintre posibilele
roiri dinspre Banat a unor comunităţi care duc la transformarea
culturii Turdaş în sens petreştean (şi la Cauce
elementele Foeni-Mintia se află în nivelul IIb, după nivelul
IIa, cel care conţine ceramică pictată de tip
Tăualaş). Ca la Turdaş-Luncă (nivelul II –
superior) şi Orăştie-Dealul Pemilor, punct X2,
nivelul II, la Cauce importurile Precucuteni se leagă de
descoperirile târzii ale culturii Turdaş. În ceea ce priveşte
numele culturii Turdaş, în timp au apărut termenii de cultura Vinča-Turdaş,
Turdaş-Vinča
– pe lângă cele de aspect, facies, grup cultural sau cultură
Turdaş.[53] Uneori
s-a căutat absolutizarea rolului culturii Vinča în
geneza şi evoluţia culturii Turdaş, mai ales prin adoptarea
unor periodizări specifice aşezărilor vinciene.[54]
Asupra acestor definiri ne-am exprimat opinia în mai multe rânduri, după
cum rezultă din bibliografia notelor anterioare. |
[1] Gooss 1877, p. 103.
[2] Gooss 1878, p. 593.
[3] Pósta 1910, p. 435.
[4] Roska 1941, p. 4.
[5] Luca 1993, nota 1.
[6] Ibidem.
[7] Draşovean et Mariş 1982-1983.
[8] Lazarovici et alii 1991, p. 24.
[9] Kalmar 1984; 1985-1986; 1991.
[10] Luca 1993; 1995; 1996; 1996a; 1996b;
1996c; 1997a; 1997b; 1997c; 1998a, p. 103-105; 1998b; 2001; Luca et alii 1994;
1995; 1996; 1997a; 1998a.
[11] Luca 1997b, p. 76.
[12] Luca 1997b, p. 68-70.
[13] Luca 1997b, p. 30-32.1
[14] Luca 1997b, p. 28-29.
[15] Luca 2001, locuinţa L1/1992, nivelul II – superior: fig.
2/17-18; 4/1-3, 5; 5/2, 5, 7-8, 10-12; 8; 20; 26; 32/4; 36/9; locuinţa L4/1995,
nivelul II – superior: fig. 7/6-11, 13-15; 10/2-3, 8; 14; 19; 22/2-3, 6, 9-10;
28/2, 4-5, 7, 9; 29/4-5.
[16] Luca 2001, fig. 25/1.
[17] Luca 2001, fig. 32/5.
[18] Luca 2001, fig. 15/7.
[19] Luca 2001, fig. 27/6 sau 7.
[20] Luca 2001, fig. 28/2.
[21] Luca 2001, fig. 28/6.
[22] Luca 2001, fig. 27/6.
[23] Luca 2001, fig. 8/5.
[24] Ciută 2003, p. 35, fig. 2/3.
[25] H. Dumitrescu 1984, pl. I; Lazarovici et Dumitrescu 1985-1986, p. 8-9, 20-21.
[26] Luca 1997a, p. 253, pl. I/1-2.
[27] Luca 1997b, p. 74.
[28] Frecvent ca stil în stratul superior,
între descoperirile de mare profunzime stratigrafică neexistând decât un
singur fragment ceramic care poate că a ajuns aici fortuit: H. Dumitrescu
1984, pl. I; Lazarovici et Dumitrescu 1985-1986, p. 8-9, 20-21.
[29] Andrei et Roşu 1998; Ciută
2003, p. 35, fig. 2/5.
[30] Draşovean et Mariş 1998, p.
96.
[31] Luca et Roman 1999.
[32] Luca 2001, fig. 28/4-5.
[33] Luca 2001, fig. 15/7, 12.
[34] Luca 1997a, p. 254; 1997b, p. 74.
[35] Luca 1998, p. 254.
[36] Luca 2001, fig. 8/5.
[37] Luca 1997b, p. 60-61.
[38] Luca 1997b, p. 62.
[39] Kalicz et Raczky 1984; 1987.
[40] Horváth 1982, p. 221-222; 1987.
[41] Draşovean 1991; 1996, p. 86-87, 89,
107.
[42] Kalmar 1999, pl. XIX/1.
[43] Luca 2001, fig. 15/5.
[44] La fel ca la Orăştie: LUCA
1997b, p. 74.
[45] Luca 1997a, p. 257.
[46] Lazarovici 1987; 1994.
[47] Luca 1997b, p. 73.
[48] Lazarovici 1987, p. 34.
[49] Draşovean 1996, p. 96.
[50] Ibidem.
[51] Luca 1998a, p. 102.
[52] Paul 1992.
[53] Vlassa 1967; 1976; Lazarovici 1977a, p.
223-224; 1977c, p. 28-29; Draşovean 1996, p. 93-94; Luca 1997a, p. 252;
1997b, p. 72-74; 1998a, p. 103; 1998b, p. 165.
[54] Milojčić 1949; Garašanin 1993.