|
CERCETĂRI ARHEOLOGICE ÎN PEŞTERA
CAUCE
(I)
(sat Cerişor,
comuna Lelese, judeţul Hunedoara)
English Abstract: ARCHAEOLOGICAL STUDIES IN THE CAUCE CAVE (I) Autori: Sabin Adrian LUCA,Cristian ROMAN, Dragoş DIACONESCU, ISBN 973-590-995-2 Cu contribuţii de: Eugen
ORLANDEA, Cosmin SUCIU şi
Corneliu BELDIMAN. Nivelul III. Cultura
Petreşti Cele câteva vase
aparţinând culturii Petreşti reprezintă resturile unei depuneri
cu caracter ritual, ca şi în cazul depunerilor nivelului IIa şi b. Cele 62 de
aşezări petreştene repertoriate de Iuliu Paul sunt situate în
totalitate pe Podişul Transilvaniei şi în zonele depresionare
marginale acestuia.[1]
Aşezările sunt situate, invariabil, fie pe cursul apelor mai mari,
fie în preajma izvoarelor. În prima fază (A) comunităţile
culturii Petreşti preferau terasele joase sau mijlocii ale unor pâraie
şi chiar văile secundare. În faza A-B aşezările au
evoluat, ajungându-se la aşezări deschise, de mare întindere, ce
ocupau în final atât terasele joase şi mijlocii ale unor cursuri de
apă, cât şi zona inferioară a versantelor domoale şi
însorite ale dealurilor.[2] În cursul fazei A-B se
produce un proces de roire al
aşezărilor, atât în zona iniţială a spaţiului
ecologic exploatat economic (mărirea densităţii), cât şi
pe spaţii mai largi, determinând extinderea considerabilă a ariei
de răspândire a culturii. Astfel, o bună parte din aşezările
din fazele A–B şi B îşi au perechea
situată doar la câţiva kilometri distanţă de
aşezarea principală.[3] În nici una din
aşezările cercetate până în prezent nu au fost identificate
şanţuri sau alte sisteme de apărare. Acest fapt nu exclude
posibilitatea ca acestea să existe, dar să fie descoperite prin
cercetările viitoare.[4] Caracteristice pentru
purtătorii culturii Petreşti sunt locuinţele de
suprafaţă. Încă din a doua etapă (A2) a primei
faze încep să construiască locuinţe cu platformă de lemn, acoperite cu un nivel gros de lut
(chirpici). Acest tip de locuinţă se generalizează, devenind
predominant în fazele A-B şi B.[5] Ceramica culturii
Petreşti[6],
cu cele trei categorii principale: grosieră, intermediară şi
fină are ca forme principale în faza A: străchinile şi
castroanele de mărimi mici şi mijlocii, cărora li se
adaugă oalele cu gât cilindric mai îngust sau mai larg, cupele de forme
şi dimensiuni variate, inclusiv cu tub de scurgere, vasele de provizii,
capacele şi paharele. Castroanele carenate,
după cum se poate observa şi la Cerişor, nivelul III,
ca formă tipică pentru cultura Petreşti, se dezvoltă
într-o serie de variante, unele comune atât ceramicii nepictate, cât şi
celei pictate. În fazele A-B şi B
continuă unele forme ale fazei anterioare şi apar altele noi: noi
tipuri de străchini, castroanele joase, suporturile de formă
tronconică goale în interior sau cu corp relativ cilindric, tot gol în
interior, fructierele, cupele-pocal, farfuriile, oalele borcan, oalele
piriforme cu corpul bombat, din care se dezvoltă, în cursul fazei B,
vasele de tip amforă. Ceramica pictată
dezvoltată de-a lungul evoluţiei culturii Petreşti, a fost
grupată în trei mari categorii.[7] În confecţionarea
ceramicii pictate comunităţile culturii Petreşti au folosit
tehnica superioară a pictării înainte de arderea vaselor, după
cum se poate observa şi la Cerişor, nivelul III.[8] Dintre formele de vase pe
care se aplică pictura specifice sunt ceştile, oalele cu buza
dreaptă, castroanele, străchinile cu umărul carenat, vasele de
tip fructieră şi suporturile relativ cilindrice. Pasta ceramicii pictate
este pură şi densă. Arderea oxidantă a dat în general o
pastă portocalie sau cărămizie, rezonantă şi de
foarte bună calitate. Motivele ornamentale
predominante în prima fază (A), după cum se poate observa şi
la Cerişor, nivelul III, sunt benzile de linii paralele, înguste,
de culoare roşie, roşie-sângerie, roşie-maronie, vişinie,
mărginite sau alternând uneori cu benzi mai late din aceeaşi
culoare, pe fondul portocaliu, crem sau alb-gălbui al vasului. Frecvente
sunt şi registre de romburi pline încadrate cu romburi concentrice,
alternând cu triunghiuri pline, mărginite de benzi unghiulare, precum
şi serii de benzi liniare în zig-zag. Motivul spiralei şi
opusul său unghiular, meandrul, vor constitui elementele ornamentale de
bază în cadrul motivisticii din faza mijlocie (A-B) şi târzie (B) a
culturii Petreşti. Meandrele sunt pictate atât în maniera benzilor late,
pline, de culoare maroniu-roşcată, vişinie, maronie sau, mai
rar, albe, mărginite cu linii de bordură de culoare
închisă-negre, ciocolatii, maron realizându-se astfel o ceramică
policromă, cât şi în aceea a benzilor liniare, compuse din mai
multe linii paralele, de grosimi egale, cu sau fără linii de
bordură mai groase, din aceeaşi culoare. Într-o grupă
stilistică aparte se situează ceramica ornamentată cu motive
meandrice, spiralice sau unghiulare, formate din benzi late, sau dungi groase
de culoare roşie, maron sau chiar vişinii aşternute pe fondul
portocaliu, crem sau alb–gălbui în faza A-B şi mai ales cărămizii
în faza B. Această categorie de ceramică pictată apare în
cursul fazei A, menţinându-se, iar apoi diversificându-se de-a lungul
întregii evoluţii a culturii Petreşti. S-a presupus[9]
că în faza mijlocie şi finală a culturii Petreşti pictura
se aplică cu precădere pe vasele cu caracter ritual. Originea culturii şi
cea a ceramicii pictate care o caracterizează a fost problema cea mai
des abordată de către toţi cercetătorii care s-au ocupat,
direct sau tangenţial, cu studiul culturii Petreşti.[10] S-au emis ipoteze şi
s-au sugerat soluţii diferite încercându-se, mai ales, explicarea
apariţiei ceramicii pictate pe baze locale mai vechi. A câştigat
teren, într-o vreme, ipoteza potrivit căreia cultura Petreşti,
respectiv ceramica pictată ce o caracterizează, s-a născut
prin preluarea tehnicii aplicării ei înainte de ardere din cultura
Criş, prin intermediul culturii Turdaş.[11] N. Vlassa considera
cultura Petreşti ca dezvoltându-se organic din cultura Turdaş[12]
prin etapele evolutive Tărtăria-Tăualaş şi Lumea Nouă, care o preced. Mai
mult, acesta aprecia[13]
că, cultura Petreşti ia naştere ca o specie pictată a ceramicii culturii Turdaş,
rămânând, până la sfârşitul evoluţiei sale, numai o
categorie pictată, alături de care evoluează lent formele de
vase neornamentate şi motivele decorative moştenite genetic din
cultura Turdaş. Un argument pentru aceasta este faptul că în faza
finală a culturii Turdaş, caracteristica bandă punctat
incizată delimitată de două linii, se descompune,
rămânând doar o fâşie de puncte sau incizii, o categorie
ceramică componentă a ceramicii Petreşti, fiindu-i cel
puţin la fel de proprie ca şi specia pictată.[14] I. Paul consideră
că procesul de difuziune şi lărgire treptată a ariei
culturii Petreşti a cuprins întregul teritoriu din partea de
vest–sud-vest a Podişului Transilvaniei, ocupat anterior de cultura
Turdaş. Procesul pare să fi fost lent şi treptat, precedat de
o mişcare în sens invers a purtătorilor culturii Turdaş
dinspre vest spre est–sud-est şi de un anumit proces de
convieţuire, schimburi şi influenţe etno-culturale reciproce,
soldate cu împrumuturi, preluări, adoptări ale unor elemente de
cultură materială şi spirituală, reflectate îndeosebi în
ceramică. El se încheie însă, invariabil, prin suprapunerea
(ocuparea) de către purtătorii culturii Petreşti a tuturor
aşezărilor de tip Turdaş din zonele amintite. Rezultatul este
dispariţia treptată a formelor de cultură materială
turdăşene, predominarea şi apoi exclusiva manifestare a
culturii materiale şi spirituale tipice pentru cultura Petreşti,
precum şi extinderea considerabilă a aşezărilor
iniţial mai restrânse şi,
probabil, mixte.[15] La limita
sud–sud-estică a ariei de răspândire a fenomenului
turdăşean constatăm o încercare de pătrundere în grupuri
relativ mici a unor comunităţi turdăşene, urmată de
o convieţuire de scurtă durată, soldată cu asimilarea acestora de către
purtătorii culturii Petreşti. Cele două culturi continuă
să se dezvolte însă, în unele zone, în paralel, încă o perioadă
de timp: Turdaşul în bazinul central al văii Mureşului şi
în zonele limitrofe, iar Petreştiul, în centrul şi sud-estul
Podişului Transilvaniei.[16]
În intervalul de timp ce coincide, parţial, cu dezvoltarea etapei finale
a fazei A şi cu o bună parte din evoluţia fazei A–B a culturii
Petreşti, influenţele etno-culturale şi presiunea permanentă a acestora se fac adânc simţite în
întregul bazin central al văii Mureşului precum şi în zonele
limitrofe. Convieţuirea Turdaş-Petreşti pare a fi fost de mai
lungă durată în această zonă. Ea se încheie până la
urmă şi aici cu generalizarea treptată a culturii
Petreşti, sub forma aşezărilor de mare întindere corespunzând
fazelor A-B şi B.[17] Chiar şi Iuliu Paul
consideră neclar procesul genezei propriu-zise a culturii Petreşti[18]
considerând sigur doar faptul că ea s-a născut pe fondul general
vechi neolitic, de sorginte egeo-microasiatică. Geneza şi
evoluţia sa internă reprezintă o ilustrare a procesului de
conturare şi constituire, în epoca neo–eneolitică şi în
această zonă, a culturilor distincte, cu specific propriu, rezultat
al unei dezvoltări independente şi originale, dar şi a unor
continue şi complexe influenţe reciproce dintre ariile culturale
învecinate. Din acest proces nu sunt excluse influenţe mai
îndepărtate, exercitate pe calea schimburilor, din aproape în aproape sau
chiar prin aporturi etno-culturale directe, prin mişcări de
populaţie de amploare diferită. Determinantă trebuie să
fi fost, până la urmă, evoluţia internă a
societăţi, a grupurilor umane care au creat cultura Petreşti.[19] Relativ recent a fost
susţinută originea sudică a culturii Petreşti[20],
argumentată şi de noile descoperiri din Banat, care susţin
ideea conform căreia, drumul infiltrării culturii Petreşti în
Transilvania este prin Banat materialele de aici părând a fi mai vechi
decât cele din Transilvania. Astfel, cele mai timpurii manifestări
Petreşti din Transilvania pot fi stabilite în vremea fazei C1
a culturii Vinča,
foarte probabil la sfârşitul acestei etape[21],
fiind legate de fenomenul Petreşti
A / Grup Foeni din Banat[22],
definit de Fl. Draşovean. Poate că noile teze formulate de cercetătorul
timişorean cu privire la geneza şi evoluţia fazei A a culturii
Petreşti sunt suficiente pentru remodelarea unor observaţii mult
prea teoretizante ale autorului transilvănean.[23] Trebuie să
adăugăm o nuanţă uneia dintre afirmaţiile colegului
Fl. Draşovean, care spune că:. . . – cultura Petreşti faza A este cea care pune capăt
evoluţiei grupului Turdaş din valea Mureşului mijlociu. . . .[24]
Observaţiile stratigrafice şi tipologico–stilistice făcute în
ultimii 10 ani prin cercetarea sistematică a unor situri arheologice din
Transilvania (Turdaş-Luncă,
Orăştie-Dealul Pemilor, punct
X2 sau Miercurea Sibiului-Petriş)
arată că, după un moment pe care-l putem numi cultură Turdaş „pură”,
apar purtătorii grupului cultural
Foeni-Mintia care transformă decisiv mediul cultural în sens
petreştean, dar nu duc la dispariţia elementelor culturale
Turdaş (cum ar fi banda punctat-incizată), care supravieţuiesc
până către sfârşitul culturii Petreşti. Cert este faptul că
prima fază a culturii Petreşti îşi începe evoluţia la un
orizont cronologic contemporan cu faza Precucuteni II şi cu faza C2
a culturii Vinča.
Cultura Petreşti s-a constituit ca o cultură profund originală
capabilă apoi să emită impulsurile necesare pentru
naşterea marelui complex Ariuşd-Cucuteni-Tripolije.[25]
Cele două culturi (Petreşti şi Cucuteni) s-au dezvoltat apoi
sub semnul unui sincronism parţial, cu un anumit specific care a constat
în faptul că fiecare dintre fazele culturii Petreşti le-a precedat
în timp pe cele ale culturii Cucuteni, faza B a celei din urmă
continuând să se dezvolte încă o bună bucată de timp
după încheierea procesului de dezvoltare a Petreştiului B. Materiale
turdăşene se găsesc în aşezări (sau niveluri) ale
culturii Petreşti până în faza A-B, inclusiv, a acesteia, ele
pierzându-şi cu timpul identitatea culturală.[26]
Asupra raporturilor Turdaş-Petreşti este suficientă precizarea
că nivelurile Turdaş sunt anterioare celor Petreşti. Noile cercetări
arheologice de la Turdaş efectuate de S.A. Luca între anii 1992-1998
arată faptul că cea mai veche locuire petreşteană vine
după trei subniveluri mai vechi, turdăşene.[27]
În cele mai noi subniveluri turdăşene apar şi elementele
Foeni-Mintia, nepictate, după
cum rezultă din descoperirile efectuate până la ora actuală. |
[1] Paul 1992, p. 16.
[2] Paul 1992, p. 17.
[3] Paul 1992, p. 18.
[4] Paul 1992, p. 21.
[5] Paul 1992, p. 25.
[6] Paul 1992, p. 56-65.
[7] Paul 1992, p. 67.
[8] Paul 1992, p. 67-69.
[9] Paul 1992, p. 93.
[10] Paul 1992, p. 117.
[11] Berciu 1961, p. 21.
[12] Vlassa 1967, p. 419; 1976, p. 135.
[13] Vlassa 1962; 1963; 1976, p. 29-30.
[14] Vlassa 1976, p. 66.
[15] Paul 1992, p. 18-19.
[16] Paul 1992, p. 19.
[17] Paul 1992, p. 20.
[18] Paul 1992, p. 124.
[19] Paul 1992, p. 124-125.
[20] Lazarovici 1979, p. 167; 1987, p. 39-40.
[21] Draşovean 1996, p. 99.
[22] Ibidem.
[23] Draşovean 1994 a-c; 1996, p.
93-100.
[24] Draşovean 1994b, p. 19.
[25] Paul 1992, p. 132.
[26] Luca 1997b, p. 71.
[27] Luca 1998, p. 252-263.