|
PRELEGERI DE
ISTORIE MEDIE UNIVERSALĂ I. EVUL MEDIU TIMPURIU ÎN EUROPA ŞI ORIENTUL APROPIAT Autori: dr. ZENO - KARL PINTER, dr. IOAN
MARIAN ŢIPLIC - pentru uzul învăţământului de zi
şi I.D.D. - © copyright: 2004 Prelucrare
Web: Cosmin Suciu; Powered by: Institutul pentru Cercetarea Patrimoniului Cultural
Transilvanean în Context European
(IPTCE)
GENEZA STATELOR MEDIEVALE EUROPENE Începuturile regatului german Alegerea unui suveran necarolingian într-una din
cele mai întinse şi importante părţi ale fostului stat franc
şi anume în Francia Răsăriteană sau Austrasia nu a
stârnit mari nelinişti la începutul secolului al X-lea, sau cel
puţin acesta este tabloul zugrăvit de documentele şi
cronicile acestei perioade ce par să nici nu sesizeze noua
situaţie. Atitudinea este explicabilă mai ales după ce
evenimente asemănătoare se desfăşuraseră deja în
Burgundia şi Italia iar atacurile vikingilor în nord, ale sarazinilor în
sud şi ale maghiarilor în răsărit reprezentau pentru
contemporanii evenimentelor realităţi mult mai concrete şi mai
tragice decât schimbarea unei linii dinastice. Acum pericolele externe
imediate, cărora ultimii suverani carolingieni nu le-au mai putut face
faţă duc la o schimbare masivă de atitudine în toate
straturile societăţii de la elita nobiliară
nemulţumită de incapacitatea suveranilor de a-i purta spre victorii
militare aducătoare de noi feude şi garante ale apărării
teritoriului ca principală condiţie a protejării
supuşilor productivi şi până la păturile de jos, ce
îşi văd ameninţată existenţa cotidiană şi
care încep să înlocuiască în liturghie laudaţia imperială
"Christus vincit, Christus reinat
in Christus imperat" cu
oraţia "A furuore normanorum
libera nos o domine". În asemenea
condiţii, mai importantă decât descendenţa carolingiană
devine pentru ascensiunea noilor dinastii, capacitatea de a conduce şi
apăra diferite teritorii în calitate de mari seniori locali. Astfel funcţia
ducală desfiinţată sau redusă la simplu titlu nobiliar de
către carolingieni în perioada apogeului lor politic, dobândeşte în
această nouă etapă noi valenţe sau mai bine zis revine la
importanţa iniţială, de autoritate militară şi
administrativă a unui teritoriu. Aspectul secesionist al creşterii
unor asemenea autorităţi locale nu mai reprezenta acum nici un
pericol căci în primul rând nu mai exista o autoritate centrală
capabilă să conducă eficient un teritoriu foarte întins iar în
al doilea rând, în marele stat al francilor încep să se cristalizeze noi
comunităţi de limbă şi teritoriu, sau cu alte cuvinte
apar noi popoare interesate de conturarea unor noi entităţi
politice mai reprezentative şi mai efective. În mod concret, în
zonele de graniţă permanent confruntate cu pericole externe
îşi încep în această perioadă ascensiunea mari familii
nobiliare ce vor marca istoria centrului Europei în secolele următoare.
Bunicul viitorului rege german Henric I, pe nume Liudolf s-a stins în anul
866, iar urmaşul său Brun moare în luptă cu vikingii în anul
880, făcând ca linia dinastică să se moştenească
spre cel de-al doilea fiu pe nume Otto, tatăl lui Henric I, şi care
a fost primul reprezentant al dinastiei liudolfingilor ce poartă titlul
de duce al Saxoniei şi care conduce autoritar această întinsă
şi puternică provincie.
Iată de ce la stingerea ramurii răsăritene a dinastiei
carolingiene în anul 911, mai marii Franciei de răsărit sau a
Germaniei cum fără rezerve putem de acum numi acest teritoriu, se
hotărăsc să ofere coroana acestui puternic nobil saxon. Din
motive de bătrâneţe Otto refuză însă înalta funcţie
şi se pare că motivul său a fost întemeiat căci se stinge
în anul imediat următor 912. O altă dinastie ducală
însemnată a fost cea bavareză al cărei întemeietor pe nume
Liutpold se trăgea dintr-o familie de nobili din zona Freising şi
datorită calităţilor sale ajunge markgraf în vremea lui Arnulf
de Carintia reuşind să apere cu succes fosta marcă de
răsărit pe o frontieră impresionantă, din Boemia
până în Pannonia şi Carintia. In această calitate, în fruntea
armatelor bavareze el va cădea în anul 907, pe câmpul de luptă de
la Bratislava (Presburg) în sângeroasa bătălie cu maghiarii. Fiul
său pe nume Arnulf nu se va mai considera markgraf al mărcii
răsăritene ci se va numi "din mila lui Dumnezeu duce al
bavarezilor" iar Analele de la Salzburg menţionează chiar
pentru anul 920 ridicarea acestuia la rang de rege. Dinastia
franconă. O dinastie mult mai puţin puternică a
fost însă aleasă în anul 911, pentru început, să preia coroana
germană: dinastia franconă de origine din zona Mainului, prin
reprezentatul acesteia Konrad I, înrudit încă cu vechea dinastie a
carolingienilor. Insă doar descendenţa nu l-a ajutat pe Konrad
să se impună în întregul teritoriu al Germaniei şi cu atât mai
puţin în faţa unor duci puternici de talia celor deja amintiţi
din Saxonia sau Bavaria. Lotharingienii chiar au preferat secesiunea de
Germania unindu-se cu Francia Apuseană unde mai stăpâneau descendenţi
direcţi ai carolingienilor. Nici sprijinul bisericii interesată de
existenţa unei autorităţi centrale stabile şi nici
intervenţia papalităţii din anul 916 prin conciliul de la
Hohenaltheim nu au reuşit să îl impună pe noul suveran ce va
rămâne până la moarte rege doar cu numele. Conştient de
absurdul situaţiei Konrad îl roagă pe patul de moarte pe fratele
şi urmaşul său la tron Eberhard să renunţe la
coroană şi îi convinge pe baronii franconi să-l aleagă ca
viitor rege pe Henric puternicul duce al Saxoniei, fiul lui Otto care în 911
refuzase înalta funcţie. Dinastia saxonă. Eberhard personal se
va deplasa în Saxonia pentru a-i înmâna lui Henric insignele puterii regale.
Delegaţia franconă îl va găsi pe ducele saxon la
vânătoare de păsări cu arcul, obicei nu tocmai nobil, ceea ce
îi va aduce lui Henric porecla de "Păsărarul". În luna mai a anului
919, la Fritzlar a avut loc înscăunarea oficială a lui Henric, dar
la eveniment nu au participat decât franconii şi saxonii, bavarezii
şi suebii considerându-se independenţi. Bavaria şi Suebia au
putut fi incluse în sfera regatului numai după mai multe campanii
militare şi după îndelungate tratative ce au dus la
recunoaşterea de către bavarezi şi suebi a
autorităţii regale dar şi la confirmarea unor însemnate
privilegii acestor ducate de către rege. Mult mai simplă a fost
realipirea Lotharingiei al cărei duce Giselbert implicat în luptele
interne din Franţa cere ajutor in anul 923 germanilor care intervin
victorios în conflict iar ducele depune omagiu vasalic lui Henric. Intervenind
în vest, regele neglijează însă graniţa
răsăriteană unde maghiarii întreprind devastatoare atacuri
pătrunzând adânc în interiorul ţării. Henric prins şi în
conflict cu bavarezii se vede nevoit chiar să plătească tribut
maghiarilor în schimbul unei păci încheiate pe 10 ani. Regele german
foloseşte răgazul câştigat pentru a încheia conflictul intern
cu Bavaria iar observând tactica de luptă a maghiarilor bazată pe
cavaleria uşoară întăreşte frontiera
răsăriteană cu o adevărată salbă de
cetăţi şi fortificaţii. Astfel în 933, la expirarea
păcii Henric bazându-se pe o puternică armată de vasali din
tot regatul şi pe avantajul teritoriului întărit, refuză plata
unui nou tribut iar maghiarii răspund promt cu o puternică invazie
aşteptată dealtfel de germani la Riade pe râul Unstrut unde
hoardele maghiare suferă o grea înfrângere, în urma căreia, pentru
mai bine de două decenii Germania va fi scutită de atacurile
acestora. Având asigurată graniţa răsăriteană
şi liniştea internă pe de o parte şi având la
dispoziţie puternica armată concentrată împotriva maghiarilor
pe de altă parte, regele hotărăşte să rezolve
şi situaţia de la graniţa nordică şi porneşte
în 934, anul imediat următor bătăliei de la Unstrut, într-o
campanie împotriva vikingilor soldată cu cucerirea provinciei Schleswig
din sudul peninsulei Iutlanda şi cu reorganizarea fostei mărci
daneze. Chiar dacă, cel puţin în problema mărcii daneze,
Henric a acţionat mai mult în spiritul apărării propriului
ducat, implicit s-a obţinut o mai mare siguranţă pentru
întregul regat ceea ce a dus evident la sporirea prestigiului noului rege
şi la o nouă concepţie despre unitatea regatului german în
care chiar dacă nu a fost primul rege, Henric I Păsărarul
poate fi considerat fără rezerve adevăratul întemeietor. Otto cel Mare. Pentru a nu periclita această nouă unitate a
regatului, Henric reuşeşte la scurt timp înainte de moarte să
impună mai marilor regatului numirea ca succesor a fiului său Otto
care va prelua coroana în anul 936 şi va duce cu cinste mai departe
politica tatălui său, ceea ce va face ca să fie numit
"cel Mare" de contemporani şi de istoriografie. Actul festiv
de încoronare s-a desfăşurat pe 7 august şi nu
întâmplător în vechea reşedinţă imperială a lui
Carol cel Mare de la Aachen, fiind descris cu lux de amănunte de cronicarul
contemporan evenimentelor Widukind de Corvey şi rămânînd astfel ca
exemplu şi model al unor astfel de ceremonii. Prinţul saxon Otto, a
apărut îmbrăcat în port francon ca semn al reconcilierii şi al
ştergerii unor atât de vechi animozităţi în atriumul Domului
imperial unde a fost recunoscut oficial ca rege de mai marii Germaniei. De
aici cortegiul a intrat în rotonda imperială unde poporul şi clerul
l-au aclamat pe proaspăt alesul suveran din nou cu vechea formulă
de laudaţio din vremea de glorie a carolingienilor "Christus
Reinat, Christus Imperat". În faţa altarului pe care erau
aşezate însemnele puterii regale, coroana, spada şi sceptrul, Otto
a fost aşteptat de arhiepiscopul de Mainz care l-a uns după
tradiţia carolingiană din vremea lui Pepin cel Scund cu ulei sfânt,
simbol al protecţiei divine şi al acceptului bisericii, i-a
aşezat pe cap coroana şi i-a înmânat sceptrul cu sigiliu şi
spada, simbolurile puterii lumeşti. La mesa religioasă, noul rege
s-a aşezat în celebrul tron al lui Carol cel Mare din tribuna domului.
Ceremoniile s-au încheiat cu o masă festivă în palatul imperial,
prilej cu care marii nobili ai regatului, demonstrându-şi supunerea, au
preluat atribuţiunile servitorilor servindu-l la masă pe rege. Acest tablou al
supunerii marilor duci şi al unităţii germane a fost însă
foarte curând uitat iar proaspătul suveran sa văzut nevoit
să-şi apere cu îndârjire coroana în primul rând în faţa
propriilor fraţi care în virtutea vechii tradiţii carolingiene se
simţeau nedreptăţiţi de alegerea unui unic
moştenitor şi care evident au găsit repede sprijinitori în
rândurile marii nobilimi ducale ce vede din nou ocazia autonomizării sau
chiar a independenţei propriilor teritorii într-un moment în care
pericolele externe păreau să se fi diminuat. Primul pretendent, un
frate mai în vârstă dar dintr-o primă căsătorie a lui
Henric I, anulată de biserică, este ucis în anul 938. Fratele mai
tânăr al lui Otto, pe nume Henric susţinut şi de mama
comună Matilda, se considera mai îndreptăţit la ocuparea
tronului căci a fost născut după ce Henric Păsărarul
devenise rege, deci era fiu de rege, pe când Otto era fiu de duce. Revolta
lui Henric a putut fi doar cu mare greutate înfrântă în anul 941, când
fratele rebel jură supunere regelui. Şi în planul
politicii externe începutul domniei lui Otto este agitat. Francezii care
după mai mult timp readuc în tron un reprezentant al dinastiei
carolingiene găsesc astfel motivaţia pentru a reanexa Lotharingia
cu oraşul Aachen simbol al vechii dinastii. Otto confruntat cu problemele
interne mai sus amintite reuşeşte cu greu să oprească la
graniţa de vest armatele franceze şi să păstreze
Lotharingia. Desigur stabilitatea în Franţa nu a durat mult timp iar
Otto devine în curând arbitrul luptelor pentru putere dintre ultimii reprezentanţi
ai carolingienilor şi noua dinastie a capeţienilor. În anul 849
regele german rezolvă în conciliul de la Ingelheim chiar o schismă
declanşată în sânul bisericii franceze cu prilejul alegerii
arhiepiscopului de Reims. După rezolvarea
acestor probleme de început ale domniei, Otto va începe să reformeze
administraţia regatului, urmărind destul de îndeaproape modelul
aplicat de Carol cel Mare în administrarea imperiului. Astfel noile
funcţii ducale sunt atribuite doar rudelor apropiate, iar în vechile ducate
domeniile regale sunt scoase de sub administraţia ducilor şi date
în grijă unor conţi palatini ce aveau şi rol de controlori ai
activităţii ducale, fiind foarte apropiaţi ca atribuţii
foştilor Missi Dominici ai lui Carol cel Mare. Se urmărea de asemenea
ca ducii şi conţii palatini să fie din provincii diferite
şi eventual rivale pentru a nu se putea coaliza împotriva suveranului.
Un astfel de exemplu strălucit îl întâlnim în Bavaria unde este impus ca
duce fostul frate rebel Henric iar faptul că Otto nu avea mare încredere
în loialitatea acestuia se demonstrează prin alegerea în funcţia de
conţi palatini a unor reprezentanţi ai vechii dinastii ducale a
Liutpolzilor ce se considerau îndreptăţiţi la funcţia
ducală urmăreau cu mare atenţie şi raportând cu mare
plăcere toate neregulile în speranţa redobândirii vechilor
poziţii. Cu toată această abilă politică au existat
şi disfuncţionalităţi cum s-a întâmplat în anul 953, când
chiar prinţul moştenitor
Liudolf impus ca duce în
Suabia se revoltă şi îi cheamă în ajutor pe maghiari împotriva
propriului tată. Răspândirea acestei veşti şi imaginea
încă vie a invaziilor maghiare din vremea lui Konrad şi Henric I,
au făcut însă ca toate forţele să se coalizeze în jurul
regelui şi împotriva prinţului moştenitor obligat să se
supună în anul 954. Împăcarea dintre rege şi prinţ nu i-a
împiedicat însă pe maghiari să încerce din nou o invazie în
Germania în anul 955 considerând că problemele interne le-ar fi
favorabile. Dar la vestea că maghiarii au intrat în ţară, se
strânge imediat o impresionantă armată cu unităţi venite
din toate provinciile regatului, în fruntea căreia Otto personal îi
înfruntă pe maghiari în marea bătălie de pe Lech (sau
Lechfeld) în apropiere de Augsburg desfăşurată pe 10 august
955. Rezultatul a fost catastrofal pentru maghiari care sunt zdrobiţi de
cavaleria grea germană, iar Otto este sărbătorit şi
aclamat de trupele sale pe câmpul de luptă ca "Pater patriae"
şi salvator al creştinătăţii, făcând ca din nou
să renască ideea unui “imperium cristianum” în Occidentul şi
Centrul Europei. Dacă pe câmpul
de bătălie de la Lechfeld răsunau ovaţii ce aminteau de
gloria imperială, în Italia înalta funcţie lumească a ajuns
să fie disputată de mici principi locali, figuri şterse ale
istoriei peninsulare. Astfel după moartea împăratului Berengar din
Burgundia de Sud, coroana imperială este râvnită de contele Hugo de
Arles, înrudit după mamă cu familia carolingiană şi
sprijinit de papalitate. Planurile îi sunt însă zădărnicite de
puternica opoziţie a populaţiei romane conduse de principele
Alberich. În aceste condiţii, ambiţiosul conte Hugo încearcă
să-şi întărească poziţiile în Burgundia unde
atacă posesiunile familiei de Welfen înlăturându-l pe
moştenitorul legitim Konrad. În acest conflict ce se desfăşura
prea aproape de graniţa regatului său ameninţându-i
stabilitatea, Otto intervine însă energic în anul 940 înfrângându-l pe
Hugo de Arles şi reinstalându-l pe Konrad ce acceptă protectoratul
german. După aceste evenimente din Burgundia, în Italia potentaţii
locali încep din nou să-şi orienteze privirile spre nordul Alpilor
unde părea să reînvie vechea putere protectoare a atât de
fărâmiţatei peninsule. Astfel markgraful Berengar de Ivreea,
nepotul împăratului Berengar cere ajutor regelui german împotriva
permanentei ameninţări ce venea dinspre Burgundia de Sud din partea
lui Hugo de Arles. Contele burgund moare însă în anul 948, înainte ca
Otto să intervină iar Berengar de Ivreea se pune în slujba lui
Lothar, fiul şi moştenitorul lui Hugo de Arles care însă moare
după numai doi ani, eveniment de care profită Berengar de Ivreea
încoronându-se în 950 rege al Italiei. Căutând legitimitate acestei noi
poziţii şi pentru urmaşii săi în linie dinastică,
markgraful italian încearcă să îşi căsătorească
propriul fiu cu văduva lui Lothar de Arles, şi sora lui Konrad de
Welfen prinţesa Adelheid sau Adelaida. Cum prinţesa refuză
această căsnicie Berengar de Ivreea o răpeşte şi o
încarcerează încercând în acest fel să o facă să îşi
reconsidere poziţia. Numai că familia burgundă de Welfen se
afla prin omagiul lui Konrad din 940 sub protecţia personală a
regelui german care în 951 intervine prompt în conflictul italian.
Prinţesa burgundă este repede eliberată de armatele germane
iar drept mulţumire şi în conformitate cu tradiţia cavalerească
îşi oferă mâna salvatorului ei Otto care nu ezită să
accepte oferta, cu siguranţă nu doar din raţiuni de onoare
cavalerească. Prin legarea acestei căsătorii Otto devenea
pretendent atât la coroana Italiei cât şi la teritoriile întinse ale
familiei de Welfen din Burgundia. Astfel în anul 952, Otto se şi
proclamă rege al Italiei. Se pare însă că situaţia
militară nu era foarte clară, iar cum regele nu dorea să se
lanseze într-un conflict prelungit ce ameninţa să se transforme
într-un război de uzură în Italia, departe de propriile resurse
materiale şi umane îl numeşte pe Berengar de Ivreea vicerege pentru
Italia şi se întoarce cu cea mai importantă cucerire, mireasa
Adelheid, în Germania. Soluţia
italiană se pare că nu a fost însă acceptată pe deplin de
nici una din părţi iar prima scânteie va reaprinde din nou
conflictul. Această scânteie a venit dinspre Roma şi mai exact
dinspre palatul Lateran unde succesiunea pontificală din anul 955 a
provocat mari probleme. Principele roman Alberich, cel ce s-a impus cu succes
în faţa papalităţii şi a lui Hugo de Arles şi care
timp de peste 20 de ani a condus cu mână de fier cetatea eternă
fiind de-a dreptul venerat de populaţie, reuşeşte să
smulgă romanilor pe patul de moarte în anul 954, promisiunea ca la proxima
vacanţă a scaunului pontifical să fie ales papă fiul
său Octavian. Reprezentanţii Romei îi promit cu titlul de
jurământ muribundului îndeplinirea acestei ultime dorinţe,
deşi o astfel de promisiune ca de altfel orice înţelegere asupra
alegerii unui nou papă în timpul vieţii pontifului uns, era
necanonică şi nelegitimă. Cu toate acestea, la un an după
moartea lui Alberich, voinţa sa este respectată iar principele
Octavian care nici măcar nu avea vocaţie spirituală este
înscăunat în Catedra Petri luându-şi numele pontifical de Ioan al
XII-lea, una dintre primele schimbări de nume cunoscute în istoria
papalităţii. Dar adoptarea unui nume biblic nu l-a înzestrat
automat pe noul papă cu mai mult har, dimpotrivă suveranul pontif
nu dădea semne că ar dori să renunţe la vreuna din
plăcerile lumeşti făcând şi în continuare mai multă
cinste numelui său de botez decât celui pontifical şi purtându-se
ca un adevărat suveran laic al Romei. Aceasta a stârnit desigur indignare
mai ales în rândurile clerului roman ce trimite repetate solii la curtea
germană, prin care lui Otto i se cere ca în calitate de rege al Italiei
să intervină şi să restabilească ordinea în Roma. În
acelaşi timp, din nordul Italiei soseau în Germania refugiaţi
politici ce se plâng regelui de abuzurile viceregelui Berengar. Unele izvoare
relatează chiar că papa l-ar fi chemat în ajutor pe regele Otto
împotriva lui Berengar şi a inamicilor săi romani. Cert este
că în toamna anului 961, Otto cel Mare trece Alpii şi într-un adevărat marş triumfal înaintează
spre Roma, unde în 2 februarie 962 va fi încoronat împărat de către
acelaşi controversat papă Ioan al XII-lea. Desigur relaţiile
dointre cei doi suverani cu caractere şi ambiţii atât de marcante
nu puteau rămâne neâncordate iar tensiunea răzbate prin evenimentele
desfăşurate imediat după restaurarea imperiului. Otto
întăreşte prin aşa-numitul Privilegium
Ottonianum, donaţiile carolingienilor către biserica
romană şi deci implicit recunoaşte statul papal dar -
după cum reiese din protocolul original păstrat - tot doar în
modelul iniţiat de carolingieni ca teritoriu vasalic şi nicidecum
în spiritul aşazisei Donatio Constantini aşa cum se spera în urma
punerii în circulaţie a mai multor falsuri. Otto nu uită nici
să reîntărească precizările carolingiene prin care
împăratul participă la alegerea papilor. De asemenea este demn de
reţinut că reconfirmarea vechilor acte privilegiale de către
Otto se face doar o zi după ce papa acceptă să ridice
Magdeburgul la rang de arhiepiscopie cu rol de misionarizare a slavilor.
Toate acestea duc la concluzia că spre deosebire de încoronarea lui
Carol cel Mare restaurarea imperiului sub Otto s-a făcut în urma unor intense tratative politice şi
a fost planificată în cele mai mici amănunte. La numai un an
după aceste înţelegeri între papalitatr şi imperiu se ajunge
la conflict deschis. Atitudinea tranşsntă a lui Otto şi
implicarea în politica italiană nu mai convin papei Ioan care începe
să comploteze şi să ducă tratative cu duşmanii
împăratului pentru a crea o coaliţie antigermană. În aceste
condiţii Otto trece din nou la Sud de Alpi în anul 963, iar evenimentele
ne sunt descrise cu lux de amănunte în a sa "Historia Ottonis" de episcopul cronicar Liutprand din
Cremona, participant direct la evenimente.
Otto ocupă cu forţa armelor oraşul şi
organizează un conciliu pus sub autoritatea sa şi în care îl depune
în lipsă pe papa Ioan a XII-lea, care fugise din Roma. În locul papei
depus este numit cu consens imperial un funcţionar curial ce va conduce
destinele bisericii până la alegerea unui nou papă. Toate aceste
acţiuni demonstrează un interes deosebit pe care Otto cel Mare îl
acordă Romei şi politicii italiene, cel mai probabil în ideea de a
controla papalitatea ca suprastructură a bisericii catolice de care
suveranul avea nevoie. Aceste ambiţii politice şi imperiale ale lui
Otto cel Mare au marcat practic toată a doua jumătate a secolului
al X-lea, atât în planul relaţiilor cu papalitatea cât şi a celor
cu Bizanţul. În acest sens noul imperator occidental a iniţiat
tratative cu Imperiul Bizantin în scopul recunoaşterii imperiului
apusean iar calea aleasă a fost cea a alianţei matrimoniale. Otto
încearcă să obţină pentru fiul său Otto al II-lea,
asociat la domnie, mâna unei prinţese bizantine şi în acest fel
să realizeze o alianţă politică a celor două
imperii. Văzându-şi însă ameninţată poziţia
papa recurge la o acţiune de diversiune diplomatică trimiţând
în ajunul negocierilor o scrisoare la Constantinopol prin care se adresează
împăratului bizantin cu formula Imperator
Grecorum, în timp ce, referindu-se la Otto, foloseşte formula Imperator Romanorum, jignind astfel
voit orgoliile curţii de la Constantinopol ce se considera singura
moştenitoare a Imperiului Roman. Cu terenul astfel pregătit nu este
de mirare că delegaţia ottoniană este primită cu
răceală la Constantinopol, iar negocierile eşuează. Doar
în anul 972, prin schimbarea conducerii la Constantinopol se ajunge
totuşi la alianţa matrimonială dintre Otto al II-lea şi o
prinţesă bizantină chiar dacă mireasa Teophanu nu era porphirogenetă din dinastia
macedoneană şi prin urmare nici nu a adus ca zestre teritoriile
sud-italiene pe care Otto le ocupase dealtfel deja păstrându-le ca
zălog pentru eventualitatea în care tratativele vor fi eşuat.
Astfel după oficierea căsătoriei şi recunoaşterea de
către Bizanţ a imperiului apusean Otto a retrocedat aceste
teritorii ca dovadă a bunelor sale intenţii. Ultimii ottonieni. Otto al II-lea a preluat
conducerea imperiului în anul 973, după ce deja în 967, deci în timpul
imperiului tatălui său, fusese încoronat la Roma, fiind astfel clar
stabilită succesiunea. Cu toate acestea primii ani de domnie au fost
marcaţi de probleme la nord de Alpi ceea ce l-a împiedicat pe
Împărat să reia politica italiană a tatălui său.
Abia în anul 981, Otto al II-lea va putea să vină la Roma pentru
a-l sprijini pe papă împotriva duşmanilor aliaţi acum cu
Bizanţul ce pe bună dreptate îşi vedea ameninţate
provinciile italiene. După pacificarea Romei Otto al II-lea porneşte
o campanie în sudul peninsulei pentru a proteja populaţia de
permanentele atacuri sarazine cărora administraţia bizantină
de mult nu le mai putea face faţă şi pentru a arăta în
acest fel cine este adevăratul Romanorum
imperator augustus, cum va apare de acum în documente titulatura
oficială a suveranului. După mai multe succese, campania se
termină însă tragic prin bătălia de la Catrone în
Calabria, unde emirul sicilian Abul Qasim cade în luptă ceea ce
stârneşte un val de furie în armata sarazină şi va duce la
înfrângerea armatei germane. Chiar împăratul era să cadă
prizonier şi scapă doar refugiindu-se pe o corabie. Spre norocul
său observă la timp că era o corabie bizantină al
cărei căpitan dându-şi seama ce captură importantă a
făcut, fără să vrea luase deja curs spre Constantinopol.
Împăratul sare în mare şi reuşeşte să se salveze
şi în final să ajungă la Roma, unde va muri însă
după un an de "boala italiană", malaria pe care o
contractase în Calabria. Astfel Otto al II-lea este singurul împărat
medieval ce şi-a găsit locul de veci în Roma. Otto al III-lea, a
preluat imperiul ca minor şi a
fost pus mai întâi sub regenţa mamei sale Teophanu iar după moartea
acesteia în anul 991 sub regenţa bunicii sale împărăteasa
Adelheid. In ceea ce priveşte succesiunea, Otto al II-lea a avut
grijă să o stabilească încă din timpul vieţii.
Astfel alegerea noului rege s-a făcut la Verona prin reprezentanţi
italieni şi germani ce au depus împreună omagiul în semn de unitate
a celor două regate reunite sub coroana imperială. La ceremonia de
încoronare desfăşurată la Aachen în ziua de Crăciun a
anului 983 a oficiat, pe lângă arhiepiscopul de Mainz, şi
arhiepiscopul Ravenei. In timpul lui Otto
al III-lea, politica imperială atinge apogeul. Astfel fiind chemat în
ajutor de papă, Otto III, se instalează în Roma şi o conduce
ca un adevărat împărat. El numeşte doi papi succesivi
fără a ţine cont de dorinţele romanilor: este vorba de
primul papă german Brun (Grigore V) şi de francezul Gerbert
d'Aurilac mare erudit şi principal consilier al împăratului.
Revolte ca cea a senatorului Crescentius sunt înăbuşite în sânge
iar Otto făureşte planuri de a ridica pe colina palatină peste
vechile palate ale cezarilor un nou Palatium. Sunt modificate titulaturile la
curte şi se adoptă ceremonialul bizantin iar vechiul sigiliu este
înlocuit cu unul nou ce purta inscripţia "Renovatio imperii Romanorum". Se pare însă că
tânărul suveran avea şi unele probleme de natură psihică,
aşa cum demonstrează deschiderea mormântului lui Carol cel Mare în
anul 1000 sau formule de "servus Jesus Christi" sau "servus
apostolorum" pe care şi le arogă. |