|
PRELEGERI DE
ISTORIE MEDIE UNIVERSALĂ I. EVUL MEDIU TIMPURIU ÎN EUROPA ŞI ORIENTUL APROPIAT Autori: dr. ZENO - KARL PINTER, dr. IOAN
MARIAN ŢIPLIC - pentru uzul învăţământului de zi
şi I.D.D. - © copyright: 2004 Prelucrare
Web: Cosmin Suciu; Powered by: Institutul pentru Cercetarea Patrimoniului Cultural
Transilvanean în Context European
(IPTCE)
VIAŢA PRIVATĂ IN EVUL MEDIU O istorie a evenimentului,
o istorie care se rezumă la studierea unor realităţi economice
şi sociale, la relatarea unor fapte politice şi militare, este considerată
astăzi tot mai mult a fi insuficientă şi incapabilă de a
reconstitui o imagine cât mai completă şi mai adecvată a
trecutului. O istorie totală,
o istorie umană nu poate
ignora şi omite ceea ce în viaţa oamenilor ţine de afectiv, de
reprezentările, de mentalitatea lor: un termen care s-ar putea traduce
mai explicit prin istoria
întâmplărilor cotidiene din viaţa oamenilor. Ce înseamnă viaţa privată în
timpurile feudale? Latina cronicilor şi a chartelor defineşte drept
privatus mediul familial, definind
tot ceea ce nu este festiv, în opoziţie cu publicus, ce se referă la suveranitate, regalitate. Prin
urmare, viaţa privată este viaţa de familie, trăită
nu pe plan individual ci convivial şi bazată pe încredere
reciprocă. Viaţa materială. În Evul Mediu timpuriu, din punctul de vedere al
Bisericii, omul este o fiinţă slabă, viciată,
degradată ca urmare a păcatului originar, dar, în opoziţie cu
această părere, se situează idealul nobililor războinici,
care căutau exaltarea corpului prin toate căile şi mijloacele
şi această tendinţă câştigă tot mai mult teren,
impunând atenţiei problemele de zi cu zi ale omului medieval. Faţă de antichitatea romană,
viaţa privată devine un factor primordial al civilizaţiei
şi oricât s-au chinuit noile regate barbare, statornicite pe teritoriul
fostului imperiu roman, să imite societatea romană atât la nivelul
instituţiilor, cât şi la cel al structurilor sociale, ele se lovesc
de un eşec. Pretutindeni, de la Curte până la cel mai umil funcţionar,
de la grupurile profesionale la cele religioase, de la oraş la
ţară, în prim plan apar persoanele
şi spaţiile private. Până şi averea devine o
chestiune privată, iar individul caută să privatizeze totul. Dacă în Evul Mediu oamenii se acomodau mai
greu, dar adesea mai sănătos decât noi, cu zilele şi
anotimpurile, în schimb, aveau efectiv mai mult de suferit datorită
felului încă sumar în care fusese rezolvată problema distanţei
şi a transporturilor. În acest context trebuie lăsată deoparte
problema siguranţei drumurilor, care este în întregime politică
şi a fost rezolvată atunci când a existat o putere
consolidată. În secolul al XIII-lea, drumurile erau în general sigure,
cu excepţia perioadelor de război. Problema distanţelor este
de natură fizică şi pentru a o rezolva trebuie luaţi în
considerare doi factori: drumurile şi mijloacele de transport. Încă
din perioada romană se construiseră drumuri rezistente, dar, în
perioadele de criză, întreţinerea acestora fusese neglijată
şi îndată ce venea ploaia ele deveneau atât de greu practicabile,
încât traficul carelor trebuia să se întrerupă. Mai practicabile
decât căile terestre, mai ales pentru transportul materialelor cu
greutate mare, erau cursurile de apă. Râuri în prezent nefolosite pentru
navigaţie (Loara, Garonna etc.) erau atunci focarul unei importante
activităţi de transport cu şalandele. În ceea ce priveşte mijloacele de transport,
ele nu foloseau atunci nimic din forţa mecanică, utilizându-se doar
forţa vântului pentru deplasarea corăbiilor pe mare, dar pe râuri
era folosită forţa umană sau animală. Toate
transporturile continentale erau, în consecinţă, reglate de viteza
de deplasare a omului sau a animalelor: cal, măgar, bou. Ştim
că un om face pe jos, în medie, între 4-7 km pe oră, că un cal
nu depăşeşte 10 km pe oră, deci un convoi rapid putea
parcurge între 40-60 km pe zi. Prin
urmare, spaţiul şi timpul dobândeau, pentru omul Evului Mediu, o
valoare mult mai considerabil decât cea la care au fost ele coborâte în
zilele noastre. Pentru a rezuma, oamenii Evului Mediu, expuşi în mod
direct condiţiilor naturale, le datorau acestora o serie de
caracteristici: pe plan individual, dezvoltarea calităţilor fizice
(robusteţe, rezistenţă) şi a celor morale aflate în
legătură cu primele, o anumită asprime a existenţei, un
ritm de viaţă care se conforma zilelor şi anotimpurilor. Habitatul medieval ne este cunoscut datorită
numeroaselor descoperiri arheologice şi pe baza acestora s-a putut
delimita o tipologie a locuinţelor: ţărăneşti,
nobiliare, mănăstireşti. Planul locuinţelor
ţăranilor era extrem de simplu: o sală relativ mare, unde se
lucra, se gătea, se mânca, se dormea. În jurul acestei case se aflau
alte clădiri anexe: pivniţa, grânarul etc. Iluminarea acestor
încăperi se făcea prin ferestre mici şi de obicei, în cazul
donjoanelor senioriale, cu dublă funcţionalitate: asigurarea iluminatului
şi elemente defensive (ambrazuri). Mobilierul unei case atât de simple
cum era locuinţa mediavală este foarte sumar şi se reducea
uneori la un pat şi o ladă, mobile cioplite grosolan din scânduri
groase. La cei foarte săraci, patul este o ladă care se umplea cu
fân, un sac umplut cu paie servind drept pernă la căpătâi.
Casele bogate îşi completează interiorul cu tapiserii, care permit
să se împrospăteze decorul căminului propriu şi, conform
paravanelor japoneze, asigură crearea unor spaţii intime în
sălile comune. Costumul Evului Mediu derivă din costumele
antice şi cele galice, de la care s-a păstrat în cazul
bărbaţilor, pantalonul lung sau scurt, din pânză sau din piele
tăbăcită, prinşi în talie printr-o centură.
Îmbrăcămintea feminină a fost întotdeauna lungă; cea a
bărbaţilor scurtă, exceptând situaţiile când era vorba
despre costume de ceremonie sau liturgice, imitate după cele din antichitate.
Îmbrăcămintea masculină se lungeşte către anul 1140,
în ciuda criticilor, care considerau că este o modă efeminată.
Între 1180-1340, costumul Evului Mediu a prezentat cea mai mare
frumuseţe, provenită din simplitatea formelor şi din adaptarea
perfectă la corpul uman, precum şi la materialele folosite: stofe groase
sau fine, care erau lăsate să formeze pliuri. Oamenii Evului Mediu făceau din produsele
locale baza alimentaţiei lor zilnice. Acest lucru a stat la baza
creării în fiecare regiune a unor preparate şi obiceiuri culinare.
Alimentaţia orăşenilor s-a diversificat, pe măsură
ce pieţele urbane au fost
aprovizionate de regiuni din ce în ce mai îndepărtate. Baza
alimentaţiei pentru toate categoriile sociale, era constituită din
pâine de grâu sau de secară, carne, vin, iar în locul cartofului
indispensabil nouă, din mazăre şi bob. Vânătoarea era în
acea perioadă un mijloc deloc
neglijabil de procurare a hranei pentru populaţia rurală. Se pare
că, în cazul celor bogaţi, alimentaţia era bazată aproape
în exclusivitate pe carne, şi că, în mediile modeste, se făcea
abuz de slănină. Pentru "a digera" toată
această carne, apare necesitatea de a folosi condimente, dintre care
cele mai răspândite erau usturoiul şi muştarul, iar din perioada
Cruciadelor, piperul, ghimberul, scorţişoara, aduse din Orient. În
ceea ce priveşte listele de bucate, ne sunt cunoscute cele ale splendidelor petreceri de la
curţile senioriale, cu ocazia sărbătorilor, dar ne vom opri
asupra meniului zilnic al unui ţăran. În 1312, în Normandia, pentru
o zi de muncă se primeau următoarle alimente: o pâine, mazăre,
trei ouă şi o bucată de brânză sau şase ouă
fără brânză şi băutura atât cât aveau şi le făcea plăcere. Sub imperiul influenţelor şi din
dorinţa de a copia viaţa de curte romană, reprezentanţii
regatelor barbare crează un adevărat cult pentru abundenţa
alimentară, cult ce va fi părăsit, începând din secolul al
X-lea, datorită intrării într-o perioadă extrem de
impregnată de spiritul religios. Acest ideal alimentar carolingian a
făcut obiectul unor reglementări impuse cu severitate
călugărilor şi clericilor în secolul al XI-lea. În aceste condiţii de viaţă
longevitatea în rândul populaţiei era extrem de scăzută,
mortalitatea mare datorându-se şi războaielor numeroase ale Evului
Mediu timpuriu. Câteva studii făcute asupra populaţiei unui sat întreg
din secolul al V-lea până în secolul VIII-lea întăresc efectiv
această constatare. Analiza antropologică a cimitirului din Frénouville,
în Normandia, permite să fie reconstituită demografia epocii,
confirmată şi de alte studii parţiale despre Franţa de
Nord. În general, procentul de mortalitate infantil este extrem de ridicat:
45 %. La naştere, speranţa de viaţă poate fi
apreciată la 30 de ani cel mult, iar longevitatea medie de 45 de ani la
bărbaţi, dar numai de 30-40 de ani la femei, din cauza naşterilor
imposibile sau a febrelor puerperale. Ritmul timpului şi al vieţii. În Evul Mediu ziua începea, pentru clerici, la
miezul nopţii, pentru ţărani o dată cu
răsăritul soarelui. Contorizarea şi marcarea momentelor zilei
era făcută, mai ales în oraşe şi în
localităţile din preajma mănăstirilor, de clopotele
bisericilor. Diviziunile timpului mai erau indicate prin repere alimentare
(prânz sau cină, prandium sau cena). Calendarul medieval era cel al sărbătorilor
bisericeşti. Nu se spunea 20 iulie, ci două zile înainte de Sf. Magdalena, nici 11 noiembrie, ci Sf. Martin. Anul începe de
Crăciun, mai puţin anul liturgic al cărui ciclu de
sărbători începe cu perioada de pregătire a Crăciunului.
În ceea ce priveşte anul civil, fiecare are propriul său obicei:
notarii de la Curtea Franţei şi cei din Ţările de Jos
schimbau anul la Paşte, dar cum această sărbătoare este
mobilă, unii ani au 13 luni, alţii 11 luni. În familiile nobile se nota cu grijă ora
naşterii copilului, pentru a i se putea face cât mai precis horoscopul.
Un mare număr de miniaturi evlavioase, de basoreliefuri sau de vitralii
care reprezintă Naşterea Fecioarei, a Sf. Ioan Botezătorul sau
a vreunui sfânt, ne prezintă naşterea unui copil într-o familie nobilă.
Educaţia dată copilului avea un caracter practic şi concret,
orientat de mediul şi pentru mediul social în care trăia. La vârsta
de 7 ani copilul era dat la şcoală - şcolile episcopale
existau din secolul al VII-lea - iar de la 10 ani băieţii îşi
începeau pregătirea militară, învăţând să
călărească, să îngrijească un cal şi să
mânuiască armele. După ce atingea vârsta de 14-15 ani, mergea la
curtea unui prinţ, unde educaţia sa se perfecţiona într-o
societate mai elegantă şi mai numeroasă. În sfârşit,
tânărul era ridicat la rangul de cavaler, ceea ce nu se întâmpla
fără a fi organizate petreceri.
Şi educaţia fetelor era orientată în sens practic,
întrucât după căsătorie ea era cea care trebuia să conducă
gospodăria. Pentru a face un tablou complet al educaţiei ar trebui
să luăm pe rând fiecare categorie socială şi profesiune
şi, de asemenea, fiecare nivel de bogăţie. În Evul Mediu căsătoria era un act
important din punct de vedere familial şi economic, în unele
situaţii patrimonial şi, câteodată, politic. Potrivit
tradiţiei romano-germanice, căsătoria implica două
formalităţi civile: logodna şi căsătoria
propriu-zisă. Logodna, constând esenţialmente într-o promisiune,
într-un angajament care avea valoare juridică, era un contract încheiat
între logodnic şi părintele sau tutorele fetei. A doua etapă,
căsătoria propriu-zisă, consta în executarea contractului
şi festivitatea nunţii. Cununia religioasă a fost
stabilită ca obligatorie prin lege în anul 802 de către Carol cel
Mare, dar cu toate acestea papii Nicolae I, Adrian II, au recunoscut şi
după această dată legitimitatea căsătoriilor
exclusiv civile. Dar începând cu secolul al X-lea, tribunalele ecleziastice
şi-au asumat, efectiv o competenţă exclusivă în toate
chestiunile care priveau căsătoria, inclusiv separarea soţilor,
diviziunea bunurilor şi contestaţiile relative la dotă.
Aşadar, de la această dată actul căsătoriei nu mai
este doar un act civil, ci şi un act religios, un sacrament:
căsătoria trebuia neapărat să aibă şi binecuvântarea
bisericii - lucru ce era obligatoriu în Orientul creştin încă din
secolul al IV-lea. Situaţia sanitară din Evul mediu este
destul de dificil de cunoscut, în lipsa unor informaţii precise şi a statisticilor. Cu toate acestea
ştim că mortalitatea infantilă era ridicată şi
că, în această perioadă, condiţiile de viaţă
erau destul de dure şi totuşi sănătoase. Parisul
secolului al XIII-lea avea un număr mare de spitale, dintre care Hôtel-Dieu,
care exista deja în secolul al IX-lea şi fusese reconstruit în secolul
al XI-lea, era cel mai important. Personalul de la Hôtel-Dieu era
format din călugări de ambele sexe, din preoţi şi
servitori. Era mixt, deoarece erau acceptaţi bolnavii atât
bărbaţi, cât şi femei. Ştiinţa medicală medievală
se baza pe o tradiţie îndelungată: cea a medicilor greci, latini
şi arabi. De la Salerno, renaşterea studiilor specializate s-a
răspândit, în secolul al XIII-lea, la Bologna, Montpellier şi Paris. În istoria socială a morţii, Evul Mediu
a însemnat o creştinizare a morţii; după care, a urmat
perioada unor etape succesive de desacralizare a reprezentărilor
morţii. Această creştinizare însă n-a exclus
permanentizarea unor credinţe şi practici păgâne, ca bocitul,
ospăţul funebru, ideea revenirii spiritului celui decedat. Slujba
religioasă, în biserică sau în casa celui decedat, pentru odihna
sufletului şi iertarea păcatelor lui este de dată relativ
recentă - din secolul al X-lea. Mai apropiată decât ne imaginăm, în
general, de unele aspecte ale vieţii noastre de astăzi, viaţa
medievalilor impresionează prin vitalitatea sa, prin echilibrul
său, prin magnifica civilizaţie pe care a produs-o şi prin
calitatea umană deosebită a personalităţilor cărora
le-a dat naştere: Sf. Geraud d'Aurillac, fraţii Chiril şi
Metodiu (sec. XI), Sf. Norbert de Magdeburg (sec. XII), Sf. Elisabeta a
Ungariei, Sf. Francisc din Assisi (sec. XIII) etc. Din punct de vedere
social, viaţa medievală nu se desfăşoară în cadrul
unor caste închise, într-o societate rigidă. Promovările sunt
frecvente: individuale, datorate bisericii, ai cărei prinţi şi
conducători provin din toate categoriile sociale (exemple în acest sens
sunt un Suger, un Maurice de Sully, episcop al Parisului şi constructor
al catedralei Notre-Dame, un Robert Sorbon), dar şi familiale, realizate
în câteva generaţii şi datorate îmbogăţirii de pe urma
negoţului şi a achiziţionării de pământuri
nobiliare. |