Institutul pentru Cercetarea
Patrimoniului Cultural Transilvănean în Context European ACTA TERRAE SEPTEMCASTRENSIS IIISSN 1583-1817 Editura Economică, Sibiu 2003 Autor: Octavian Tătar pag.(pages): 213-223. CONSIDERAŢII PRIVIND BISERICA
MEDIEVALĂ CATOLICĂ DE LA GÂRBOVA DE JOS, JUDEŢUL ALBA Octavian Tătar ZUSAMENFASSUNG Gârbova de Jos ist eine sich im Kreis Alba
befinden Ortschaft, die gleich entfernt von (der Stadt) Teiuş und (dem
Munizipium) Aiud ist. Im Jahre 1282 wird an derselben Stelle, wo heutzutage die Ortschaft Gârbova de Jos
liegt, eine menschliche Siedlung namens Gârbova urkundlich attestiert. Die
Ortschaft und das Feudalgebiet mit demselben Namen gehörten der adligen
Familie von Geoagiu (eine Ortschaft im Westen von Teiuş). Das
Feudalgebiet wird im Jahre 1282 von der adligen Familie von Geoagiu der
bischöflichen katholischen Kirche von Alba Iulia geschenkt. Auf diesem Gebiet
befand sich in der ersten Hälfte des 16. Jahrhunderts eine wichtige
katholische Kirchengemeinde. Das Studium zeigt die Entwicklung des Gebietes
Gârbova und der katholischen Kirche auf diesem Gebiet bis zum Beginn des 16.
Jahrhunderts und analysiert die Ansichten der Historiker und die Historik
diese zwei Bereiche betreffend (die Kirche und das Gebiet). Der Autor stellt
die Hypothese, dass die Ruinen des Baus in Gârbova de Jos die Reste einer
katholischen Kirche seien, die gegen Ende des 13. Jahrhunderts und/oder
Anfang des 14. Jahrhunderts gebaut wurde und die gegen Mitte des 15.
Jahrhunderts neu erbaut wurde. Dieses Studium plädiert für die Notwendigkeit
einer archäologischen Untersuchung des Denkmals. TARTALOM
Alsóorbó Gyulafehérvár megye községe, mely
Tövis városa és Nagy Enyed municipium között egyenlő távalságra
helyezkedik. A történelmi dakumentációk szerint a mai Alsóorbó területén már
1282 óta mint lakott létezett terület a Orbó nevü falu. A község és az
ugyanazon nevü, hozzá tartózó feudális birtókok a Tövistől nyugatra lakó
Geoagiu-i nemesi család tulajdona volt. A nemesi család 1282-ben adományként
adta át tulajdonát a Gyulafehérvári katolikus templomnak. Ezen a területen,
már a XIV. század első felében fontos katolikus paróhia létezett. A
történelmi kutatások falyamán végzett munka eredményei kimutatják Orbó
területének és a katolikus templom fejlődő létezését egésszen a XVI
század első feléig. A kutatásokat történelmi szakértők dokumentumai
alapján végezték a templomi és birtóki ágazatok irányában. A szerző
szerint feltételező lehetőség az, hogy az Alsóorbói templom romjai,
egy, a XII. vagy XIV. század első felében épitett katolikus templom
romjain feküdtek melyeken a XV. század első felében restauráló –
épitő munkát végeztek. A tanulmány hangsulyozza a régészkutatók
jövőbeli ásatási munkájának fontosságát ezen a területen. Astăzi,
Gârbova de Jos este o localitate rurală modestă, atât ca număr
de locuitori cât şi ca înfăţişare, situată la
egală distanţă între oraşul Teiuş şi municipiul
Aiud, în stânga drumului naţional ce duce de la Alba Iulia spre
Cluj-Napoca. Satul este aşezat de-a lungul pârâului cu acelaşi
nume, Valea Gârbovei, înspre partea inferioară a cursului acestuia
(harta 1). La izvoarele sale, aflate pe versantele estice ale Munţilor
Trascăului, se află localitatea Gârbova de Sus, iar pe cursul
mijlociu al pârâului se află localitatea Gârboviţa. În partea de
răsărit a localităţii, dincolo de drumul naţional,
se deschide un întins şes aşezat în lunca Mureşului, teren
foarte propice agriculturii. La nordul localităţii se află o
impunătoare pădure de foioase, ce parcă pică peste sat,
iar în partea de S se află păşunea comunală şi ceva
teren agricol, care se întind până la hotarul comunelor Stremţ
şi Geomal. Gârbova de Jos
este aşezată într-o zonă de veche şi continuă
locuire umană autohtonă, pre-dacică, dacică, apoi
romană (să amintim aici Brucla,
Aiudul de astăzi, la N, şi Apulum,
la S), daco-romană şi românească timpurie, la care se
adaugă valul colonizator maghiar – cea mai semnificativă populare a
zonei, îndeosebi pe valea Mureşului, realizată la sfârşitul
mileniului întâi şi începutul celui următor[1].
Zona va intra în “circuitul istoric” după invazia tătarilor din
1241, pe fondul măsurilor întreprinse de regalitatea maghiară de
reorganizare şi reinstalare a controlului asupra acestor părţi
ardeleneşti ale regatului. Aceste măsuri au vizat refacerea
potenţialului demografic al fostelor localităţi, pe de o
parte, prilej cu care s-a recurs la populaţia germană şi
românească, la conferirea unor domenii şi refacerea (întocmirea)
unor acte de donaţie, pe de altă parte. Prima atestare
documentară a Gârbovei este din anul 1282. Atunci, în 1282, a avut loc o
judecată, patronată de vice-voevodul Ardealului, Nicolae, între
capitlul de Alba şi comitele Petru, Samson – fiul lui Pavel, Nicolae
şi Andrei – fiii lui Andrei şi alte rude ale lor din Geoagiu,
prilej cu care pământul Gârbovei a fost lăsat capitlului.
Reproducem, în continuare, conţinutul documentului, aşa cum este el
prezent, în traducere românească, în momentul de faţă: “Noi, Nicolae vice-voevodul Transilvaniei,
prin cuprinsul <scrisorii> de faţă facem cunoscut tuturor
cărora se cuvine, că deoarece între capitlul fericitului Mihail al
bisericii Transilvaniei, pe de o parte, şi comitele Petru, Samson, fiul
lui Pavel, Nicolae şi Andrei, fiii lui Andrei şi alte rude ale lor
din Geoagiul de Sus (Gyong), pe de altă parte, s-a purtat o
judecată cu privire la nişte semne de hotar ale pământului
numit Gârbova de Jos (Vrbo), în cele din urmă, de dragul păcii,
prin mijlocirea sau prieteneasca împăciuire a unor bărbaţi
cinstiţi, părţile au ajuns la o înţelegere cu privire la
acele semne de hotar în felul acesta că, aflându-se vechile semne de
hotar, comitele Petru, Samson, Nicolae şi Andrei şi celelalte rude
ale lor din Geoagiul de Sus, au lăsat susnumitul pământ Gârbova de
Jos capitlului să-l stăpânească în pace între acele semne de
hotar şi altele reînoite lângă cele vechi. Iar hotarele acelui pământ se întind
după cum urmează: mai întâiu <hotarul> începe la un muncel de
jos de un drum pietruit lângă nişte tufe, prin două semne de
hotar, care încep să împartă… Gârbova spre… al susnumiţilor
nobili de Geoagiul de Sus şi de acolo prin nişte movile de hotar se
îndreaptă puţin spre miază-noapte, de acolo se abate spre apus
şi ajunge la nişte semne de hotar alăturate şi
alcătuite din pietre, apoi urcă spre un pârâu ce se zice Tulpataka
şi acolo coboară în acel pârâu, iar acolo sunt două movile de
hotar numite… şi prin acel pârâu se urcă până la … şi
acolo sunt două movile de hotar înconjurate de arbori; de acolo mergând
o bună bucată de drum ajunge în câmp, unde sunt două movile de
hotar înconjurate de arbori, apoi mergând coboară în pârâul numit
Wekpoteka şi trecându-l urcă la … ce se zice Geomal (Gyomal) unde
este o movilă de hotar lângă obârşia unui izvor; de acolo
urcând pe coasta unui deal, ajunge la o movilă de hotar, apoi la
două movile de hotar şi de acolo la altă movilă de hotar
şi trecând printr-o pădure deasă şi stufoasă o
bună bucată de drum, <ajunge> în vârful acelui muncel, unde
este o movilă de hotar şi apoi urcă spre dealul Pilis (montem
Plys) şi coboară în pârâul Gârbova şi trecând pârâul,
urcă pe dealul Pilis şi la izvorul Gârbovei sunt două semne de
hotar şi în vârful dealului Pilis sunt de asemenea două semne de
hotar şi de acolo se întinde drept până la munţi”[2]. Aşadar,
spre sfârşitul secolului al XIII-lea familia nobiliară din Geoagiu,
localitate situată la V de Teiuş, pe valea cu acelaşi nume,
stăpânea şi domeniu Gârbova. Iată câteva date despre
această familie nobiliară: Primele ştiri
le avem despre comitele Andrei de Geoagiu (Gyogh) şi ele provin dintr-un
act emis de “Ştefan, regele cel
tânăr al Ungariei, ducele Transilvaniei şi domnul Cumanilor”,
prin care i s-a dăruit acestuia şi urmaşilor acestuia “<pământul> numit Kend[3],
aşezat lângă Mureş, <care fusese al> clericului Iob,
mort fără a lăsa vreo rudă de sânge, aflător
lângă pământul Tynod[4]
al comitelui Andrei”[5].
Acest Andrei de Geoagiu era un nobil care, pentru faptele de arme şi
credinţa sa, fusese împroprietărit de acelaşi Ştefan al
Ungariei. Iată ce spune un document din 1264: “Dăm de ştire aşadar tuturor prin cele de
faţă că, luând aminte la credinţa şi slujbele pe
care nu le-a adus cu credinţă şi supunere iubitul şi
credinciosul nostru, comitele Andrei de Geoagiu (Gyog), în nenumărate
prilejuri vărsându-şi sângele în lupta împotriva Tătarilor
şi veghind la hotare, întru răsplata slujbelor sale, vrând noi
să-i aducem o mulţumire, i-am dat, i-am dăruit şi i-am
lăsat din plinătatea milostivirii noastre numitului comite Andrei
şi prin el moştenitorilor săi şi urmaşilor
moştenitorilor săi nişte pământuri anume: Germand
(Meşcreac), Polcholka (Peţelca) şi Cupud (Căpud),
aşezate lângă Mureş, adică pământuri ale
cetăţii noastre Alba Transilvaniei…”[6].
De numele acestui Andrei de Geoagiu, sau a urmaşilor săi
imediaţi, se leagă, probabil, şi construirea, pe la
sfârşitul secolului al XIII-lea, a cetăţii Diodului sau
Gyoghului, azi la extremitatea vestică a localităţii
Stremţ din Judeţul Alba. Alţi membrii ai familiei nobilului
Andrei, cum este un oarecare Samson, fiul lui Paul de Gyogh, vor primi
şi ei domenii în zona Teiuşului şi Aiudului[7]. Revenind la actul
din 1282 cu privire la Gârbova, se impune să amintim un document din 27
mai 1285, emis de regele Ladislau. Sosit la Alba Transilvaniei, capitlul
bisericii episcopale i-a înfăţişat “scrisoarea deschisă a lui Nicolae, răposatul vicevoievod al
Transilvaniei, întocmită cu privire la pământul numit Gârbova
(Vrbo)”[8], rugându-l
pe rege să încuviinţeze şi să întărească dania
din 1282. Din conţinutul documentului reiese că, în principiu,
regele a dat satisfacţie capitlului, eliberând o scrisoare provizorie.
Nu ştim dacă, ulterior, regele a eliberat o scrisoare
privilegială în problema în discuţie. Aflăm, însă,
dintr-un alt document, datat 1299, că domeniul Gârbova aparţinea
capitlului din Alba Iulia[9].
Atunci, în 1299, conform documentului mai sus amintit, se realizase, la
cererea capitlului din Alba Iulia, o amplă activitate de verificare pe
teren a hotarelor moşiilor capitlului şi de refacere a actelor
regale privilegiale ca urmare a distrugerii arhivei episcopiei de către
incendiul provocat de saşii care au atacat Alba Iulia. Toată
această activitate urma să se facă sub mărturia
capitlului din Oradea, împuterniciţi de către regele Andrei al
III-lea, de a umbla din hotar în hotar, fiind nobilii Nicolae de Gumbach
(Gâmbaş) şi Petru de Forro (Fărău), localităţi
din apropierea Aiudului. Cu prilejul acestor hotărnicii, se face o
delimitare între domeniul Gârbova, aparţinând capitlului din Alba Iulia,
“pământul Beldiu al nobililor din
acelaşi loc” şi posesiunile fiilor comitelui Andrei de Geoagiu
(Gyog). Iată un fragment din document: “… semnele de hotar, care despart pământul numit Oarba al
capitlului de pământul Beldiu al nobililor din acelaşi loc, se
deosebesc în următoarea ordine: Începe de la răsărit din
<râul> Mureş din locul numit Fok şi iese la două movile
de hotar, de aici coteşte spre miază-noapte şi, trecând peste
o vână de apă ajunge la drum la două movile de hotar, iar
aici, mergând pe lângă locul numit Zapucha la două movile de hotar.
De aici, se trece, peste drumul mare pe care se merge spre Alba, la Seegh, la
un stejar împrejmuit cu o movilă de hotar, unde sunt alte trei movile de
hotar. De aici, prin pomenitul Seegh coteşte spre miazănoapte spre
satul Oarba la o movilă de hotar, pământul Beldiu rămânând la
miazăzi, şi de aici se ajunge la altă movilă de hotar, de
aici la capătul numitului pământ Seegh, la două movile de
hotar. De aici coboară prin pomenitul Seegh în vale la poalele
aceluiaşi Seegh, coteşte spre apus şi ajunge la trei semne,
dintre care unul este al bisericii, altul al pomeniţilor nobililor de
Beldiu iar al treilea al fiilor comitelui Andrei de Geoagiu, iar
înşiruirea celorlalte semne de hotar ale pomenitei moşii sunt
arătate în acea scrisoare”[10]. Aşadar, la
sfârşitul secolului al XIII-lea exista un domeniu Gârbova, bine
delimitat, şi o aşezare umană cu acelaşi nume (villa Orbo), transferate, cum am
văzut, din posesia familiei nobiliare de Geoagiu capitlului din Alba
Iulia. Dacă ne raportăm la documentul din 1282, mai înainte
pomenit, se poate constata că “domeniul Gârbova” cuprindea atât
aşezarea de pe cursul inferior al pârâului Gârbovei (cea mai mare parte
a Gârbovei de Jos de astăzi, “Gârbova Mare” sau “Gârbova
ungurească” cum mai era numită[11]),
cât şi aşezările româneşti de pe cursul superior al
pârâului amintim (Gârboviţa şi Gârbova de Sus de astăzi).
Domeniul Gârbova era înconjurat de posesiuni ale familiei nobiliare de
Geoagiu, între acestea cea mai mare “presiune” o exercita, prin
vecinătatea sa directă, domeniul Tynodului. Pomenit în documente
sub denumiri şi/sau realităţi diverse (villa Tinod, la 1349, predium
Thynod, la 1466, predium Thynod
Rethe, la 1521)[12],
domeniul Tynodului se afla situat între domeniul Gârbova şi domeniul
Aiud, ambele aflate în posesia capitlului din Alba Iulia. El va rămâne
în posesia nobililor din Geoagiu până prin 1440[13].
Asupra acestui subiect vom reveni. Aspectul cel mai
important al studiului nostru rămâne cel al bisericii catolice din
Gârbova de Jos. În momentul de faţă, din vechiul edificiu se mai
păstrează doar câteva ruine. Acestea sunt situate la circa 50-70 de
metri de pârâul Gârbovei, în partea dreaptă, la intersecţia
văii cu actualul drum naţional. Zidurile biserici (dacă
realmente este vorba despre un edificiu cu o astfel de destinaţie) sunt
încă impunătoare. Construite din piatră, având o grosime
apreciabilă şi o înălţime de câţiva metri, zidurile
vechii construcţii sunt vizibile trecătorului. Cu privire la
aceste ruine, toţi autorii le-au luat în seamă în studiile lor,
începând cu cei din secolul al XIX-lea, spun că este vorba de urmele
unei biserici romano-catolice. Cel mai important aspect care le
deosebeşte opiniile îl reprezintă perioada când a fost ridicat
acest lăcaş de cult. Dintre autorii
maghiari care plasează începuturile lăcaşului de cult în
secolul al XIII-lea amintim, în primul rând, pe István Möller, autor al mai
multor studii consacrate lui Ioan de Hunedoara şi Transilvaniei din
vremea sa[14]. Amintim
apoi pe Iczkovits Emma care, în lucrarea sa Az Erdélyi Fehér megye a középkorban, pe baza cercetărilor
proprii, valorificând, însă, şi concluziile din studiul lui István
Möller intitulat Erdély nevezetesebb
műenlékei (Vestigii renumite din Ardeal), publicat în Monumenta Vaticana Hungariae,
susţine că biserica din Gârbova îşi are începuturile în
secolul al XIII-lea, cel mai probabil în a doua jumătate a acelui secol[15]. Dintre autorii
români care analizează, oarecum în treacăt, biserica de la Gârbova,
îl amintim, în primul rând, pe Virgil Vătăşianu. În cunoscuta
sa lucrare Istoria artei feudale în
Ţările Române, analizând arhitectura romanică din
Transilvania secolului al XIII-lea, pomeneşte, vorbind despre “biserica-sală” în varianta “navă plus cor aproximativ pătrat”,
biserica de la Gârbova. Iată ce spune autorul: “Fosta biserică romano-catolică din Gârbova de jos e azi o
ruină, dar se mai poate recunoaşte că nava fusese
tăvănită, iar corul purtase o boltă în cruce. La ferestre
se văd urmele unor transformări gotice târzii, atribuite epocii lui
Ioan de Hunedoara”[16]. Dintre autorii
care susţin că biserica a fost ridicată în secolul al XV-lea,
de către Ioan de Hunedoara, îl amintim pe groful Teleki József. În
lucrarea sa Hunyadiak kora
Magyarországon (Epoca Huniazilor în
Ungaria) istoricul maghiar arată că Ioan de Hunedoara, în urma
victoriei contra otomanilor din anul 1442, a construit mai multe biserici,
inclusiv cea de la Gârbova, fapt care se păstrează şi
astăzi în conştiinţa locuitorilor[17].
Ideea construirii de biserici în locurile bătăliei cu otomanii, din
1442, va fi continuată de către istoricii maghiari care au analizat
epoca lui Ioan de Hunedoara. În volumul al IV-lea al amplei lucrări A Magyar Nemzet története, lucrare
apărută la Budapesta sub redacţia generală a lui Sándor
Szilágyi în 1895-1898, Franknói Vilmos afirmă că, în amintirea
victoriei antiotomane şi pentru preaslăvirea lui Dumnezeu, s-au
ridicat biserica de la Sântimbru şi biserica paulină de la
Teiuş[18],
fără să pomenească nimic despre vreo lucrare similară
cu privire la biserica de la Gârbova. Peste o jumătate de secol, Elekes
Lajos, în lucrarea Hunyadi,
afirmă, la rându-i, că, după bătălia din 1442, o
parte a prăzii a fost folosită de către Ioan de Hunedoara
pentru a construi biserici în localităţile pustiite[19],
fără să facă vreo altă precizare. Despre ridicarea
de lăcaşuri de cult în cinstea victoriei din 1442 pomeneşte
şi Ioan Lupaş, în studiul său Voevodul transilvan Ioan Huniade – “Fortissimus athleta Christi”,
dar nu face nici o referire la biserica din Gârbova[20],
iar exemplele ar putea continua. Să vedem,
însă, ce spun documentele despre vremurile de început ale bisericii de
la Gârbova. Prima menţiune documentară despre care avem
cunoştinţă este din anul 1331. Este vorba despre un document
de menţionează unele “socoteli financiare” ale capitlului din Alba
Iulia. Înregistrându-se dijmele cuvenite capitlului pe anul 1331 se
arată că magistrul Mihail, preotul de Gârbova, a plătit
capitlului trei mărci de argint [21]. Cel mai important
document cu privire la biserica din Gârbova din prima jumătate a
secolului al XIV-lea îl reprezintă socotelile papale cu privire la
strângerea dijmelor cuvenite din regatul Ungariei pe şase ani. În
socotelile despre prima plată pe anul întâi (1332) din Arhidiaconatul
Alba[22]
al Bisericii Transilvaniei[23]
este pomenit Simion, preotul de Gârbova (Orbow),
care a plătit 80 de dinari[24].
Acelaşi registru, de data aceasta cu referire la socotelile despre plata
a doua pe anul întâi (1332), arată că preotul Simion din Gârbova a
plătit 4 pense în dinari[25].
În socotelile pe anul următor (1333), biserica din Gârbova nu mai este
menţionată. Abia cu prilejul plăţii a doua pe anul al
treilea (1334) este menţionat din nou Simion, preotul de Gârbova,
plătind trei pense în dinari[26].
Ultima menţiune a bisericii este din 1335, când acelaşi preot
Simion de Gârbova apare în registru cu 80 de dinari – plata întâi pe anul al
patrulea (1335)[27]. Din datele
documentelor pomenete mai înainte se pot desprinde câteva concluzii: Domeniul Gârbova,
ca şi cel al Aiudului, se afla, spre mijlocul secolului al XIV-lea,
încă în stăpânirea capitlului din Alba Iulia. Toate domeniile
învecinate erau stăpânite de familia nobiliară de Geoagiu. Un
document din 1328 adevereşte că domeniile Teiuş şi
domeniul Stremţ – cu care domeniul Gârbova se învecina la sud –
aparţineau nobililor de Geoagiu, care se judecau pentru ele[28].
E posibil ca în această perioadă (sfârşitul secolului al
XIII-lea şi prima jumătate a secolului al XIV-lea) să fi
existat o “dispută” consistentă între autorităţile ecleziastice
din Alba Iulia şi familia nobiliară de Geoagiu pe seama
posesiunilor din zonă. Într-o hotărnicire din 1342-1343 între
domeniul nobiliar de Trascău şi moşia Aiud a capitlului din
Alba Iulia ţinea să se arate, în mod pronunţat, faptul că
stăpânirea capitlului asupra domeniului Aiud dura de aproape o sută
de ani şi că proprietarii vecini ai moşiei Aiud erau nobilii
de Geoagiu (Gyog)[29].
Se pare că frământările interne din cadrul familiei nobiliare
de Geoagiu, mai ales după moartea vice-voievodului Andrei de Geoagiu, pe
seama moştenirii de familie[30],
au slăbit substanţial poziţia acesteia în disputa cu capitlul
de Alba Iulia. Ca urmare, în 1349 Grigore de Geoagiu (Diod) şi fiul său, Mihail, au dăruit satul Geomal
şi jumătate din satul numit Tynod
capitlului din Alba Iulia[31].
Ambele domenii erau în hotar cu domeniul Gârbova, Geomal în partea de SV,
Tynodul în partea de NE. În al doilea rând,
în prima jumătate a secolului al XIV-lea pe domeniul Gârbova exista o
localitate cu acelaşi nume(“Gârbova ungurească”, “Gârbova Mare”,
cum am arătat mai înainte), alături de localităţile
româneşti cu nume asemănătoare (Gârbova de Sus şi
Gârboviţa), cu populaţie catolică (posibil majoritar
maghiară) importantă, cu o stare economică de un nivel
apreciabil şi cu o organizare ecleziastică proprie. Aceste trei
elemente erau condiţiile necesare pentru a se constitui o “unitate
parohială”, organizată “independent”, aptă şi în drept de
a intra în socotelile papale[32].
Parohia din Gârbova era, potrivit registrului cu socoteli papale pe anul 1332
mai înainte amintit, bine individualizată. În apropierea sa mai erau
pomenite doar cele din Aiud, Teiuş, Geoagiu, Sântimbru, Mihalţ.
Alte domenii şi aşezări, preponderent maghiare şi
catolice, îndeosebi cele învecinate – din dreapta Mureşului (Tynod,
Beldiu) sau de peste Mureş (Peţelca, Meşcreac etc.) –, nu
aveau un astfel de statut, nefiind pomenite în registrele capitlului din Alba
Iulia. Urmărind contribuţia bănească a parohiilor din
jur, Gârbova se situa, atunci, la 1332-1335, între primele contribuabile. În al treilea
rând, fiind aşezată pe un domeniu episcopal, biserica de la Gârbova
a avut un statut privilegiat, în sensul că s-a aflat sub protecţia
preoţimii din administraţia episcopală şi a primit
sprijinul acesteia. E posibil, în acelaşi timp, să fi constituit un
fel de “centru ecleziastic” al domeniilor din zonă (cu excepţia
domeniului Aiud) şi un bastion al catolicismului pe aceste domenii,
avându-se în vedere o pondere substanţială a populaţiei
româneşti ortodoxe (avem în vedere întreaga zonă de la poalele
munţilor Trascăului; la 1349 Geomalul este pomenit în documentele
ca “villa Olahalis Dyomal”[33]).
Dacă impunătoarea construcţie din piatră se va dovedi, în
urma cercetărilor arheologice sistematice, că păstrează,
în mare parte, elemente din vremurile sale de început (secolele XIII-XIV),
atunci ipotezele mai înainte enunţate au susţinere reală. Din datele de care
dispunem până în prezent şi pe care le cunoaştem, Gârbova nu
mai apare în documente decât mult mai târziu. La 1505, în documentele
capitlului de Alba Iulia, sunt pomenite trei localităţi cu nume
apropiate: Gârbova de Sus (Felsőorbó),
Gârboviţa (Középorbó) şi
Gârbova de Jos (Alsóorbó)[34],
aşezate pe cursul mijlociu şi superior al pârâului, având o
populaţie românească preponderentă. Apreciem că
evenimentele din Transilvania din deceniile patru şi cinci ale secolului
al XV-lea, legate, în principal, de expediţiile otomane, şi o
oarecare instabilitate internă a regatului maghiar au perturbat serios
viaţa comunităţii catolice de pe domeniul Gârbova. Evenimentul cu cel
mai mare impact asupra întregii zone rămâne, pentru acele vremuri,
incursiunea otomană în Transilvania din martie 1442, dar îndeosebi
confruntarea militară otomano – transilvăneană de la
Sântimbru. Am analizat, cu alt prilej, aspectele militare ale acestei
confruntări[35].
Am subliniat atunci faptul că oastea otomană era aşezată,
în aşteptarea unei ciocniri decisive cu oastea lui Ioan de Hunedoara,
într-o zonă foarte favorabilă – un platou întins de teren,
mărginit, la nord, de dealuri abrupte, înalte şi împădurite,
delimitat, spre est, de Mureş, închis spre Alba Iulia de dealul Bilag
şi Râpa Dracului (Pârâul Iovului, de azi). Înspre nord, platoul se
întindea până spre Gârbova-Teiuş. Era o zonă intens
locuită, prosperă, asemănătoare, din acest punct de
vedere, cu zona săsească din sudul Transilvaniei. Apreciem,
aşadar, că întreaga zonă a văii Mureşului, până
la nord de Aiud, a suferit cumplit de pe urma jafurilor otomane. Iar
dacă ipoteza lansată de noi cu câţiva ani în urmă, potrivit
căreia a existat o a “doua bătălie de la Sântimbru”[36]
se adevereşte, atunci se poate întregii imaginea unei zone distruse, în
mare parte, faţă de care Ioan de Hunedoara nu putea rămâne
indiferent după 1442. Cât priveşte
biserica şi domeniul Gârbova, apreciem că două dintre
măsurile întreprinse de Ioan de Hunedoara au avut impact asupra lor. Prima
măsură a însemnat cedarea domeniilor Tynod şi Geomal
capitlului din Alba Iulia. Actul a fost emis la Turda, în 1442[37],
fără a putea preciza cu exactitate ziua şi luna emiterii sale.
Cum s-a ajuns la acest act de mărinimie? Are vreo legătură cu
bătălia de la Sântimbru? În jurul anului
1440, ultimul urmaş în linie bărbătească al familiei
nobiliare de Geoagiu, Mihail, fiul lui Ladislau, a murit. Documentul din 1442,
mai înainte pomenit, precizează că domeniile şi cetatea aflate
în posesia nobililor de Geoagiu au fost donate, imediat după moartea lui
Mihail, de către regele Ungariei, Vladislav, lui Ioan de Hunedoara. În
această calitate face voievodul donaţia amintită, “pentru fericirea noastră şi
pentru mântuirea şi odihna sufletului celui de odinioară Ioan cel
Tânăr de Hunedoara, războinicul războinicilor, fratele nostru
iubit, mort pentru cauza patriei în părţile transilvane şi
înmormântat în susnumita Biserică a Fericitului Arhanghel Mihail”[38].
Dacă avem în vedere faptul că Ioan de Hunedoara s-a aflat la Turda
în luna ianuarie 1442[39],
aceasta înseamnă că donaţia nu are nici o legătură
cu bătălia de la Sântimbru, pe de o parte, şi nici cu o
eventuală, cum adeseori s-a presupus, moarte a fratelui său în
confruntările cu otomanii de la Sântimbru. Prin cedarea celor
două domenii, Tynod şi Geomal (acest fapt dovedeşte că
cedarea din 1349, făcută de nobilii de Geoagiu capitlului, nu a
avut viaţă lungă, familia nobiliară de Geoagiu
“producând” urmaşi în linie masculină), posesiile capitlului de
Alba Iulia în zona Gârbovei întărindu-se considerabil, domeniile
rămânând în posesia bisericii de Alba Transilvaniei până în secolul
al XVI-lea. Cea de a doua
măsură întreprinsă de voivodul Transilvaniei, de această
dată după confruntarea cu otomanii din 1442, strâns legată de
prima şi în logica obiceiului medieval, se referă la refacerea
zonei distruse, recunoaşterea (preţuirea) efortului antiotoman al
localnicilor şi invocarea graţiei divine pentru izbânda contra
păgânilor. Pe această linie, după 1442, Ioan de Hunedoara
dispune refacerea bisericii de la Sântimbru, căreia îi adaugă un
altar, îi supraînalţă nava în stil gotic şi-i construieşte
o incintă de apărare[40].
De asemenea, la Teiuş, între anii 1446-1450, din ordinul lui Ioan de
Hunedoara, pietrarul Conrad construieşte o biserică
întărită în stil gotic, dăruită călugărilor
paulini[41]. Pe acest
fond e posibil şi un sprijin substanţial acordat de voievod
Bisericii Transilvaniei pentru refacerea lăcătuşilor de cult
afectate în urma evenimentelor din 1442, prilej cu care să se fi
făcut intervenţii constructive şi asupra bisericii din
Gârbova, pe care însemnările scrise ulterioare, dar şi tradiţia
orală, să le fi consemnat şi atribuit în exclusivitate
“curajosului” salvator – voievodul Ardealului. Doar cercetările
arheologice la faţa locului pot să spună mai mult (eventual
să întregească) decât ceea ce s-a consemnat în scris sau s-a
transmis pe cale orală. Aceste achiziţii istorice odată dobândite
se va putea face pasul mai departe cu privire la soarta domeniului şi
bisericii catolice de la Gârbova în secolele următoare.
Harta 1.
|
[1] Iczkovits Emma, Az Erdélyi Fehér megye a középkorban (Comitatul Alba în evul mediu), Budapest, 1939, p. 5-15. Deşi unele aprecieri ale autoarei, îndeosebi cele referitoare la românii şi slavii din această zonă, sunt tributare unor scheme explicative mai vechi, depăşite astăzi de cea mai mare parte a cercetării istorice, lucrarea cuprinde date interesante şi operaţionale din punct de vedere al unei cercetări istorice zonale.
[2] Documente privind istoria României, veacul XIII, C. Transilvania, vol. II (1251-1300), Editura Academiei RPR, Bucureşti, 1952, doc.266, p.236-237 (în continuare: Documente..., C Transilvania).
[3] Kend, vechea denumire a satului Uifalău, unificat (încorporat), în timp, cu comuna actuală Rădeşti, situată peste Mureş de Aiud, în judeţul Alba.
[4] Despre Tynod – domeniu şi/sau localitate, vezi studiul nostru O posibilă localizare a domeniului Tinodului donat de Iancu de Hunedoara capitlului din Alba Iulia în 1442, în Corviniana, anul III, nr. 3, Hunedoara, 1997, p. 45-49.
[5] Documente …, C.Transilvania, veacul XIII, vol. II (1251-1300), doc. 46, p. 53.
[6] Ibidem, doc. 48, p. 54-55.
[7] Ibidem., doc. 146, p. 145-146.
[8] Ibidem., doc. 312, p. 277.
[9] Ibidem., doc. 499, p. 455-456.
[10] În traducerea documentului s-au făcut unele confuzii grave cu privire la unele localităţi. Astfel, ceea ce documentul originar numea Orbo a fost tradus ca Oarba, localitate în apropierea Luduşului de Mureş, deşi era evident că o localitate din zona Luduşului nu se putea învecina cu Beldiu din apropierea Teiuşului. În textul documentului este vorba de domeniul Gârbova. De asemenea, localitatea Gyog, din document, nu este Geoagiul de lângă Orăştie ci Geoagiul de lângă Teiuş, acolo unde îşi aveau reşedinţa urmaşii comitelui Andrei.
[11] Iczkovits Emma, op.cit., p. 60.
[12] Coriolan Suciu, Dicţionar istoric al localităţilor din Transilvania, vol. II, Editura Academiei RSR, Bucureşti, 1968, p. 415; I. Emma, op.cit., p. 60, 63.
[13] O. Tătar, op.cit.
[14] Cel mai reprezentativ rămâne studiul intitulat Építészeti emlékek Hunyadi János idejéböl (Vestigii istorice din timpul lui Ioan de Hunedoara), publicat în Magyarország műemlékei, I, 1905. Acestuia i se adaugă lucrarea Vajda Hunyadi.
[15] I. Emma, op.cit., p. 60.
[16] V. Vătăşianu, op.cit., vol. I, Editura Academiei RPR, Bucureşti, 1953, p. 73.
[17] Gróf Teleki József, op.cit., első kötet, Pesten, MDCCCLII, p. 291 (A közvélemény a magyar-orbói romokban álló egyház építtetését is Hunyadiak tulajdonítja ezen diadal emlékére).
[18] Franknói Vilmos, A Hunyadiak es a Jagellok kora (1440-1526) (Epoca Huniazilor şi a Jagellonilor), Budapest, 1896, p. 26.
[19] Elekes Lajos, Hunyadi, Akadémiai Kiado, Budapest, 1952, p.156
[20] Ioan Lupaş, Voevodul transilvan Ioan Huniade – “Fortissimus athleta Christi”, în Studii, conferinţe şi comunicări istorice, vol. II, Tipografia “Cartea Românească”, Cluj, 1940, p. 78-128.
[21] Documente…, C.Transilvania, veacul XIV, vol. III (1331-1340), Editura Academiei RPR, Bucureşti, 1954, doc. 27, p. 19-20.
[22] Arhidiaconatul de Alba cuprindea o parte din Transilvania de sud şi de răsărit, adică părţi din comitatul Alba de Sus, Turda, Târnava Mare, Trei Scaune, Braşov.
[23] Este vorba de Episcopia catolică de Alba, care administra, din punct de vedere ecleziastic, zona Ardealului.
[24] Documente…, C.Transilvania, veacul XIV, vol. III (1331-1340), doc. 56, p. 124.
[25] Ibidem., p. 137.
[26] Ibidem., p. 194.
[27] Ibidem., p. 206.
[28] Documente…, C.Transilvania, veacul XIV, vol. II (1321-1330), Editura Academiei RPR, Bucureşti, 1953, doc. 517, p. 264.
[29] Documente…, C.Transilvania, veacul XIV, vol. IV (1341-1350), Editura Academiei RPR, Bucureşti, 1955, doc. 78, p. 82.
[30] Prima dispută are loc între Elisabeta, “văduva lui Toma, fiica răposatului vicevoievod Andrei” şi fraţii săi Ştefan, Andrei şi Ladislau, pe seama unor bunuri de 50 de mărci de argint (Documente…, C.Transilvania, veacul XIV, vol. IV (1341-1350), doc. 409, p. 292). În 1356, fraţii mai sus amintiţi – Ştefan, Andrei şi Ladislau – “finalizau”, printr-o înţelegere patronată de arhidiaconul de Turda, Solomon, o dispută mai veche cu rudele lor – Nicolae şi Petru de Grind – asupra celei de a IV-a părţi cuvenită Elisabetei, estimată la 70 de mărci (Documenta Romaniae Historica. C.Transilvania, vol. XI (1356-1360), Editura Academiei RSR, Bucureşti, 1981, doc. 57, p. 64-65, doc. 109, p. 112).
[31] Documente…, C.Transilvania, veacul XIV, vol. IV (1341-1350), doc. 677, p. 469, doc. 682, p. 471-472. Documentul prevedea că cedarea s-a făcut pentru 50 de mărci (şi alte motive), iar dacă familia de Geoagiu va avea urmaşi, atunci domeniile amintite vor reveni acelor urmaşi.
[32] Analiza problemei la A. A. Rusu, G. Pascu Hurezean, Biserici medievale din judeţul Arad, Arad, 2000, p. 24, 29.
[33] C. Suciu, op.cit., vol. I, p. 255.
[34] Iczkovits Emma, op.cit., p. 60.
[35] O. Tătar, Consideraţii privind bătălia de la Sântimbru (1442), în Corviniana, anul II, nr.2, Hunedoara, 1996, p. 47-57.
[36] Ibidem, p. 55-57.
[37] Documente privitoare la istoria românilor. 1346-1450, vol. I, partea a II-a, Bucureşti, 1890, p. 681-682.
[38] Ibidem, p. 681.
[39] Francisc Pall, Iancu de Hunedoara şi confirmarea privilegiului pentru negoţul braşovenilor şi al bârsenilor cu Ţara Românească, în 1443, în AIIA, IX, 1966, p. 64. A se vedea, în acest sens, studiul istoricului A. A. Rusu, Întregiri şi interpretări privitoare la itinerariile lui Iancu de Hunedoara, în AIIA-Iaşi, XXVII, 1990, p. 171-185.
[40] V. Vătăşianu, op.cit., p. 249, Gh. Anghel, Fortificaţii medievale de piatră din secolele XIII-XIV, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1986, p. 168-170.
[41] V. Vătăşianu, op.cit., p. 250-251, I. Ardelean, Oraşul Teiuş. Schiţă monografică, Alba Iulia, 1994, p. 25.