Institutul
pentru Cercetarea Patrimoniului Cultural Transilvănean în Context European ACTA TERRAE SEPTEMCASTRENSIS IIISSN 1583-1817 Editura Economică, Sibiu 2003 Autor: Anca Niţoi pag.(pages):177-191 |
OBSERVAŢII
PRIVIND EVOLUŢIA ARMAMENTULUI ŞI ECHIPAMENTULUI MILITAR REFLECTAT ÎN PICTURA ALTARELOR
TRANSILVĂNENE (SEC. XV-XVI)
Anca Niţoi
Abstract
The Poliptical
Altars from Transylvania form 15th and 16th Centuries
represents a very important source in Medieval History which can help in clarifying
some aspects concerning the evolutions of armament and military equipment that
wasn’t seriously researched by the Romanian Historiography. The representations
of arms and Armour from these paintings are helpful as a comparative material,
because most of the pieces found in museums or in old collections lost their
dating, due to a superficial attendance.
Placed in former Catholic
churches the Poliptical altars were often called the „Bible of the illiterate”
because through their representation the simple man from Medieval Age could
understand the Bible and its stories. From this reason the representation were
brought up to date closed to their reality. This is why the comparative studies
can be made on these pieces grasping the evolution of Transylvania in an
European context.
În
scrierile medievale, deja din secolul al IX-lea, societatea este
văzută ca o piramidă stratificată pe trei etaje ierarhice
şi valorice, iar Adalbert de Laon defineşte la începutul secolului al
XI-lea cel mai clar această ierarhie tripartită, ca avându-i în
frunte pe clerici „oratores” deci cei ce se roagă, urmaţi de cavaleri
„belatores” sau cei ce se luptă, pentru ca pe ultimul loc să fie
plasaţi ţăranii, negustorii, meşteşugarii
„laboratores” adică cei ce muncesc.[1]
Încercând să ne raportăm la această scară valorică
impusă chiar de oamenii epocii, şi nu de istoriografia
contemporană care de prea multe ori a încercat să încorseteze istoria
de mult trecută în precepte sau comandamente politice perene, am abordat o
tematică ce am dori să reflecte aspecte definitorii pentru toate
aceste trei categorii sociale ale evului mediu: armele şi echipamentul militar, apanajul şi simbolul
cavalerului medieval; altarul, simbol
al clerului şi punctul central al vieţii spirituale creştine
medievale, ambele plasate în mediul liber
ţărănesc şi orăşenesc al Pământului Crăiesc
transilvănean.
Piesele
de armament şi echipament militar reprezintă fără
îndoială obiecte ce au stârnit întotdeauna interesul cercetătorilor,
în special şi al publicului larg, în general. De la piesele aflate în
muzee, panoplii sau colecţii particulare şi până la
reprezentările din arta figurativă, armele şi echipamentul
militar au reflectat, poate, în modul cel mai clar, evoluţia
societăţii umane deoarece au reprezentat în toate epocile istorice
creaţii de vârf ale dezvoltării tehnologice, rezultate ale unor
investiţii uriaşe determinate de capacitatea lor de a influenţa
cursul politicii, relaţiile interumane, într-un cuvânt mersul istoriei.
Altarul
reprezintă punctul central al sanctuarului creştin medieval, mândria
comunităţii creştine şi
mijloc de comunicare cu Divinitatea (în concepţia omului medieval).
Avem convingerea că forma luată de acest obiect de cult în evul
mediu, respectiv cea a altarelor poliptice, reflectă într-o societate
profund religioasă tocmai acest rol, al unei ferestre spre Dumnezeu, ce se
poate deschide în zilele de sărbătoare sau rămâne închisă
dar transparentă prin redările picturale, în zilele obişnuite.
Pentru
perioada de maximă dezvoltare a evului mediu şi implicit a pieselor de
armament şi echipament militar specifice acestei epoci, există unele
probleme în privinţa datării şi tipologiei unor categorii de
piese. Din acest motiv reprezentările din arta figurativă ajută
mult la datarea unor piese acolo unde izvoarele scrise sunt sărace iar
arheologia se confrunta cu probleme de datare. Acesta este şi cazul
armamentului şi echipamentului militar al secolelor XV-XVI, când astfel de
piese lipsesc din descoperirile
arheologice, în principal pentru că în Europa acelei vremi nu se mai practica
înmormântarea cu arme[2],
iar pierderea unor astfel de piese este exclusă, datorită valorii
mari, ele fiind recuperate în epocă chiar şi de pe câmpurile de
luptă.[3] În acest
fel, majoritatea acestui material provine din colecţii vechi, arsenale de
epocă, săli de arme sau panoplii ale unor castele sau case nobiliare.
În multe cazuri datorită faptului că nu a existat o catalogare
riguroasă, datarea exactă a numeroase categorii de arme s-a pierdut
fiind necesară datarea lor pe criterii comparative cu piese riguros
databile sau cu reprezentări din arta figurativă a epocii.
Biserica, prin intermediul predicilor dar şi al imaginilor oferite de iconografie a reuşit cel mai bine manipularea maselor. Pe lângă predicile ţinute de preoţi în biserici la sfârşitul fiecărei slujbe, imaginile reprezentate de altarele pictate şi de pictura murală au venit să susţină şi să întărească cuvântul Scripturii fiind numite şi „Biblia analfabetului” sau „Biblia săracului”. Datorită acestui rol extrem de important jucat în biserica romano-catolică de altarele poliptice, imaginile prezentate pe ele trebuiau să fie cât mai actuale, cât mai apropiate de realitatea cotidiană, pentru a putea fi înţelese uşor de către credincioşi. Din acest motiv, reprezentările unor piese de armament şi echipament militar de secol XV-XVI, reflectă chiar arsenalul utilizat în aceea epocă, aspect extrem de util cercetătorilor ce abordează istoria militară a Transilvaniei. Cum istoricii şi arheologii medievişti nu au valorificat până în prezent acest potenţial, am considerat utilă o astfel de abordare interdisciplinară a unui domeniu de pionierat în cercetarea istorică românească, marcat încă de foarte multe lacune şi în care nici terminologia nu este încă definitiv cristalizată, majoritatea denumirilor de piese de echipament militar medieval fiind traduse sau împrumutate din limbi străine, de multe ori nu în cel mai fericit mod.
Pe baza datelor statistice
şi a cronologiilor dezvoltate pe criterii tipologice, cel mai vechi altar
păstrat în Transilvania se consideră a fi cel al sanctuarului
bisericii evanghelice din Prejmer (fig. 1)[4],
iar provenienţa sa pare a fi sud germană, transmisă spre
Transilvania prin filieră austriacă. Schemele iconografice
repetă modelele sud-germane mai vechi, însă naraţiunea este încă
lipsită de dramatismul violent ce caracterizează arta germană a
celei de-a doua jumătăţi a secolului al XV-lea. Pentru datarea
acestui altar trebuie luate în considerare draperiile cu falduri, încă
relativ simple, care prin paralelele existente, amintesc de manierismul gotic
al secolului al XV-lea. Prin urmare, opiniile conform cărora datarea
picturii trebuie plasată pe la mijlocul secolului al XV-lea, par
întemeiate.[5]
În contextul
reprezentărilor de armament şi echipament militar, nu se poate spune
că altarul din Prejmer este foarte bogat, scenele în care sunt întâlnite
astfel de reprezentări fiind cele ale „Învierii” şi
„Judecăţii lui Caiafa”. În scena „Învierii”, surprindem reprezentarea
soldaţilor în armură completă, situaţie foarte rar
întâlnită pe altarele din Transilvania. Din păcate aceste armuri nu
pot fi admirate în toată complexitatea lor, deoarece sunt acoperite în
partea superioară de tunicile şi mantiile în care sunt înveliţi
soldaţii, reprezentaţi în somn. Cel mai bine vizibile sunt
părţile de armură destinate protecţiei picioarelor cu
genunchiere prevăzute cu discuri laterale de protecţie, jambierele
şi încălţările din fier. Din armura braţelor se poate
observa o parte a umerarelor, brasardele şi cotierele prevăzute cu
spin.[6]
Mult mai interesante sunt armele pe
care soldaţii le poartă. Soldatul reprezentat în stânga lui Iisus
poartă o spadă grea, pentru două mâini, (dimensiunea 2 – Pinter)[7],
cu buton piriform prevăzut cu striaţii verticale (tip „L” –
Oakeshott)[8]
reprezentând, prin aceste caracteristici, spada tipică a secolului al
XV-lea, perfect concordantă cu armura mai sus descrisă şi cu
numeroase paralele atât in mediul cavaleresc occidental[9]
cât şi în spaţiul Orientului Apropiat unde apar prin intermediul
cruciaţilor ciprioţi fiind încadrate în grupa XIX a tipologiei pe
care D. G. Alexander o întocmeşte pentru aceste arme.[10]
Al doilea soldat este dotat tot cu o spadă grea pentru două mâini,
dar prevăzută cu buton sferic (forma 12 – Pinter)[11]
şi gardă dreaptă cu capetele rotunjite (varianta d – Pinter)[12].
Spade foarte asemănătoare celei anterior descrise sunt încadrate de
D. G. Alexander în grupa XXIII a tipologiei sale, grupă datată în
perioada anilor 1450-1500.[13]
Această datare a spadei pe criterii tipologice corespunde perfect cu
propunerea de datare a altarului de la Prejmer, după anul 1450.
În ceea ce priveşte
echipamentul militar utilizat de cavalerii secolului al XV-lea, acesta este
reflectat cât se poate de sugestiv în
pictura altarului din Mălâncrav (fig. 2), remarcabilă realizare încadrată
în a doua jumătate a secolului al XV-lea[14],
cu toate că schemele iconografice aparţin încă primei
jumătăţi a secolului al XV-lea[15]
prin reprezentările Sfinţilor Gheorghe şi Mihail. Sf. Gheorghe
este îmbrăcat într-o armură care precede armura sofisticată a
stilului gotic specifică secolului
al XV-lea. Partea superioară a corpului este acoperită de o
cuirasă cu o talie înălţată, al cărei pieptar este
străbătut de nervuri ce vine în sprijinul încadrării acestui
altar în a doua jumătate a secolului XV. Cuirasa este continuată cu
un brâu subţire şi o parte prelungită care poate semăna cu
nişte tasete, acea parte a armurii care acoperă pulpele de şocul
buzduganelor sau ale securilor.[16]
Interesantă este cămaşa de zale pe o care poartă şi
din care se pot observa doar poalele. O armură realizată în
acelaşi mod, având butoni şi ornamente aurite se întâlneşte în
colecţia de arme şi armuri a Muzeului Brukenthal, fiind prezentă
în expoziţia de bază a muzeului. Cămăşile de zale s-au
întâlnit mult mai rar odată cu apariţia armurii sofisticate care
apăra întreg corpul de lovituri. De remarcat este pictarea mantiei
bătute în vânt a Sfântului Gheorghe în care se poate recunoaşte o
interferenţă bizantină, lucru rar întâlnit în pictura altarelor
transilvănene.
Prezentarea arhanghelului
Mihail este făcută aproape în acelaşi mod ca Sf. Gheorghe.
Datorită mantiei pe care o poartă, mare parte din armura
superioară a corpului nu poate fi vizibilă. Se poate observa o parte
a cuirasei brăzdată de nervuri, şi armura mâinii drepte, cotiera
în forma cotului. Partea inferioară a corpului prezintă aceleaşi
elemente de armură ca şi Sf. Gheorghe.
Ca o ilustrare a
evoluţiei pieselor de armament şi echipament militar, tot în biserica
din Mălâncrav mai există o reprezentare a Sfântului Gheorghe omorând
balaurul, aflata-n pictura murală. Situat pe peretele sudic, Sf Gheorghe
este încadrat de arhanghelul Mihail şi de Sf Laurenţiu care are ca
atribut grătarul pe care a fost martirizat.[17]
Realizate către
sfârşitul secolului al XIV-lea picturile murale din corul şi absida
bisericii din Mălâncrav se individualizează prin puternicele
caracteristici ale „goticului internaţional”.[18]
Reprezentarea Sfântului Gheorghe din pictura murală prezintă din
punctul de vedere al echipamentului militar o cuirasă fără
prelungiri cu armura mâinii. Interesant de remarcat este faptul ca totuşi
există protecţie pentru părţile sensibile ale braţului
reprezentată de o cotieră. Cuirasa se termină cu un brâu şi
tasete pentru protejarea pulpelor.
Lipsa armurii mâinilor
şi picioarelor, a protecţiei umerilor poate demonstra dezvoltarea pe
care a avut-o de la acea dată, respectiv sfârşitul secolului al
XIV-lea şi până în a doua jumătate a secolului al XV-lea când
apare iar reprezentat, dar de acesta
dată în pictura de panou.
În cadrul picturii
transilvănene cel mai caracteristic monument de trecere de la gotic la
Renaştere este altarul din Mediaş (fig. 3-4).[19]
Clasat îndeobşte printre piesele reprezentative ale goticului
transilvănean, altarul de la Mediaş se deosebeşte de majoritatea
altarelor fiind conceput generos, în spaţii largi cu panouri multe cu o
bogată încărcătură narativă.
În ce priveşte
compoziţiile sale, specialiştii au fost de acord ca meşterul
medieşan a avut ca model gravurile lui Martin Schongauer executate între 1474-1479.
Cu toate că acest artist s-a încadrat în Renaşterea germană,
opera de la Mediaş a fost atribuită goticului târziu.[20]
În „Purtare Crucii” (fig. 3)
se poate observa o halebardă scurtă
cu mâner şi inel pentru deget care are securea cu tăişul
uşor curbat . O astfel de reprezentare se găseşte în Cronica
Naţională Maghiară, aflată la Biblioteca
Naţională din Budapesta.[21]
Din armura soldatului se poate observa o parte din armura superioară cea a
mâinii prin mănuşa simplă şi brasardele. Din punctul de
vedere al protecţie capului, soldaţii poartă pălării
de fier, căşti celata cu viziera
mobilă. Astfel de piese se găsesc şi colecţiile
muzeului sibian[22],
pălăriile de fier specifice secolului XV fiind destul de rare în
colecţiile muzeelor româneşti întâlnindu-se mai ales în
colecţiile occidentale cum ar fi colecţia Spengel din München.[23]
Cel mai valoros dintre
panourile altarului de la Mediaş îl reprezintă cel al
„Răstignirii” (fig. 4) în al cărui fundal se poate distinge un
oraş care ar fi trebuit să fie Ierusalimul dar care de fapt este
Viena medievală cu Domul Sf Ştefan şi cu vechea
fortificaţie de incintă.[24]
Mântuitorul crucificat domină în prim-plan compoziţia fiind flancat
în planuri secunde de două grupuri umane: în stânga de un grup de femei
ce-l plâng iar în dreapta de un grup de bărbaţi înarmaţi. Primii
doi par sa aibă o discuţie ironică la adresa Mântuitorului
şi au fost redaţi în aşa fel încât să îi recunoască
oricine ca necreştini: unul purtând un turban musulman iar celălalt
un caftan bogat ornamentat şi o tichie ţuguiată evreiască.[25]
Bărbatul cu turban este înarmat cu o măciucă simplă în care
se sprijină cu mâna stângă şi cu o spadă pe care o ascunde
sub faldurile mantiei făcând vizibilă doar o parte a mânerului lung
şi a butonului piriform cu striaţii verticale. Acest tip de buton
(tip L – Oakeshott)[26]
este considerat ca specific mijlocului secolului al XV-lea, când apare în
special la spadele grele de luptă. O piesă purtând stema Regatului
Ungariei, de absolută corespondenţă tipologică,
inclusă de D. G. Alexander în grupa a XIX a clasificării sale, s-a
păstrat în Arsenalul din Alexandria unde a intrat in anul 1432.[27]
În Polonia piese provenite din fostele teritorii ale Ordinului Teutonilor sunt
datate după mijlocul secolului al XV-lea.[28] Tot un buton piriform dar neted întâlnim pe
spada de călău a oraşului Sibiu, păstrată
la Muzeul Brukenthal.[29]
Mult mai vizibilă este
spada de care se sprijină cu mâna stânga bărbatul în port evreiesc.
Aceasta este o arma cu mâner pentru o singură mână (m 1 – Pinter)[30],
cu buton discoidal (tip H – Oakeshott)[31]
şi garda uşor curbată (varianta g – Pinter)[32]
spre lama zveltă şi lungă ascunsă de teaca cu buterolă
aurie. Aceasta reprezintă una din cele mai răspândite arme a evului
mediu. Piese asemănătoare
păstrate în colecţia Muzeului Brukenthal sau \n ale celei din
Istanbul fiind încadrate de D.G. Alexander în grupa a XVI databile în secolul
al XV-lea.[33] Iată
că în acest caz datarea picturii de la Mediaş în 1480 ne vine în
ajutor.
Prezenţa acestui important artist, care este maestrul altarului
din Mediaş, într-o expunere privind pictura gotică din Transilvania
ar putea să apară ca o inadvertenţă. De fapt prin el
şi opera sa devine mai uşor delimitarea unui fenomen de
răscruce: în timp ce pictura de altare se orientează spre
inovaţiile stilistice ale Renaşterii, pictura murală va
păstra o atitudine conservatoare rămânând încă 2-3 decenii sub
autoritatea moştenirii gotice.
Prin sculpturile sale de factură renascentistă
şi prin influenţa Şcolii dunărene ce se resimte în
pictură, altarul de la Hălchiu (fig. 5-6) poate fi pus în
legătură cu o tendinţa novatoare în epocă,
tendinţă ce s-a concretizat în altarul din Sebeş[34]
fiind încadrabil în cel de-al treilea deceniu al secolului XVI-lea posedând
încă resturi de sensibilitate gotică.[35]
Deschis altarul
prezintă interes prin scenele „Martiriului Sf. Petru” (fig. 6) şi
„Martiriului Sf. Iacob” (fig. 5). Scena „Martiriul Sf. Petru” reprezintă o
scenă bogată în reprezentări de piese de armament şi
echipament militar. Dintre personajele aflate în prim-plan se distinge cel
aflat în stânga lui Petru care poartă la cingătoare un pumnal. Se
poate observa foarte bine garda scurtă cu braţele arcuite spre
lamă, cu mânerul înfăşurat în piele cu aplici ornamentate. Lama
este acoperită de o teacă cu buterolă. Butonul are o formă
discoidală aplatizată din care evoluează un trunchi de con.
Astfel de arme sunt caracteristice trupelor de infanterie începând cu secolul
al XV-lea, iar în colecţia sibiană nu am întâlnit corespondenţe
tipologice. O armă asemănătoare se află în Muzeul
Artileriei din Paris.[36]
În plan îndepărtat se
poate observa un soldat, participant pasiv la acţiune care posedă o armură întreagă
de cavaler. Din partea superioară a acesteia se poate observa o parte a
cuirasei precum şi umerarul drept. Foarte frumos sunt prezentate tasetele
alcătuite din lamele prinse una de alta, importante în protejarea
şoldurilor şi a pulpelor. Partea inferioară a armurii
subliniază genuncherele cu discuri protectoare, jambierele şi încălţămintea
de fier. În cap soldatul poartă o cască-calotă simplă cu discuri protectoare pentru
urechi, având o vizieră mobilă. O cască calotă, de
această dată fără vizieră, se regăseşte în
colecţiile sibiene fiind lucrată în atelierele de armurieri sibiene
în secolul al XV-lea. O astfel de armură întreagă se
găseşte în Arsenalul Imperial din Viena, încadrată la
sfârşitul secolului XV şi începutul celui de-al XVI-lea.[37]
Soldatul ţine în
mână o halebardă formată dintr-o secure perforată, cu
tăiş drept, cu două cârlige şi un vârf lung şi
ascuţit. Este de remarcat faptul că halebardele având lama securii
dreaptă sunt încadrate cu aproape un secol mai repede decât cele cu
perforaţii şi încrustaţii.[38]
Astfel de arme cu secure perforată şi încrustaţii pe ea au fost specifice armatelor de paradă
din a doua jumătate a secolului al XVI-lea fiind frecvent utilizate de
infanteria secolelor XV-XVI. Se mai poate observa în plan îndepărtat
şi o lance având o formă triunghiulară cu vârf ascuţit
pentru a putea pătrunde în armură.[39]
În scena „Martiriul Sf.
Iacob” sunt prezente aceleaşi personaje ca şi în tabloul anterior. În
prim plan se distinge un soldat ţinând în mână o spadă pentru o
mână (m 1 – Pinter)[40],
cu garda uşor curbată spre lamă (varianta g –Pinter).[41]
Butonul este discoidal (tip H – Oakeshott)[42],
dar nu se pot distinge celelalte caracteristici pentru a se încerca o încadrare
exactă în epocă.
În planul îndepărtat se
pot observa doi soldaţi purtând armuri, la unul din ei fiind vizibilă
o parte a cuirasei şi a tasetelor. Ambii poartă căşti
simple cu discuri protectoare pentru urechi. Unul dintre ei are în mână o
halebardă cu secure având tăişul curbat şi cârlig în partea opusă, terminată
într-un vârf ascuţit. Celălalt are o suliţă cu vârf în
formă de triunghi. Fiind o armă folosită de cavalerie,
suliţa are un disc opritor asemănător gărzii existente la
spade sau la săbii ce para loviturile
adversarilor. Pe lângă acest tip de suliţă folosită de
armatele occidentale se întâlnesc
şi alte tipuri mai simple folosite în special de infanterie cum ar fi
suliţa simplă cu vârful de formă romboidală ca in cazul
celei prezentate in pictura altarului de la Beia[43]
şi întâlnită în colecţiile sibiene[44]
sau cea specifică formaţiunilor de Landsknecht denumită şi
Knebelspiess[45]
(suliţă cu mâner) cu lama alungită şi aplatizată, cu
braţele laterale fixate de manşon[46].
Mult mai interesantă este varianta de ghizarmă prezentată în
plan secundar al panoului „Ecce-homo” prezent în pictura altarului de la
Hălchiu. Arma are un vârf ascuţit şi două cârlige de
agăţare unul în dreapta şi unul în stânga. Pe lângă aceste
elemente de bază ale unei ghizarme se poate observa un disc protector
pentru mână.
Un alt reprezentant al
picturii de panou transilvane de secol XVI îl reprezintă altarul de la
Fişeriu (fig. 7) cu cel mai semnificativ panou „Sf. Martin
împărţind mantaua cu cerşetorul”. În acest tablou se distinge
foarte clar o spadă pentru două mâini (m 2 – Pinter)[47],
specifică cavaleriei grele occidentale. Mânerul se continuă cu o
gardă curbată (varianta g – Pinter)[48]
şi o lamă zveltă cu o şănţuire mediană.
Butonul piriform are striaţii verticale (tip L – Oakeshott)[49]
şi este considerat ca fiind specific secolului al XV-lea când apare ca
şi în acest caz la spadele pentru două mâini.[50]
O astfel de piesă
purtând stema Regatului Ungariei inclusă de D. G. Alexander în grupa XIX a
clasificării sale s-a păstrat în Arsenalul din Alexandria unde a
intrat în 1432.[51] Foarte
interesant este faptul că deşi altarul este încadrat în primul sfert
al secolului XVI-lea, piesele de armament reprezentate fac parte din secolul al
XV-lea, pictorul dând dovada lipsei inovaţiei în compoziţiile sale.
Altarele pictate
transilvănene reprezintă adevărate cronici în imagini, izvoare
de mare valoare din care istoricii şi arheologii medievişti pot
spicui aspecte dintre cele mai interesante ale vieţii materiale şi
spirituale ale vremii, neevaluate proporţional valorii lor până în
prezent, pentru întregirea tabloului istoric atât de bogat al acestei zone.
Sesizând această
situaţie şi urmărind evoluţia pieselor de armament şi
echipament militar reflectată în pictura altarelor transilvănene de-a
lungul secolelor XV-XVI, s-a putut observa că Transilvania, mai mult decât
celelalte ţări româneşti, cunoaşte în această
epocă o pronunţată aliniere, atât din punctul de vedere al
armamentului şi al echipamentului militar cât şi în plan
cultural-artistic şi stilistic, la spaţiul cultural-istoric central
european, fără însă a lipsi cu totul unele influenţe
orientale.
De asemenea s-a putut
constata că reprezentările din arta figurativă transilvană
se constituie pentru acest spaţiu într-un extrem de important izvor
istoric, ce poate clarifica sau întregii tabloul unei epoci destul de
puţin cercetate din punctul de vedere al istoriei militare în general
şi al armamentului şi al echipamentului militar în mod special. Cu
puţine excepţii, se poate astfel afirma că piesele de armament
şi echipament militar ale spaţiului transilvănean redate în
pictura altarelor, sunt sincrone cronologic şi tipologic pieselor similare
din apusul şi centrul Europei. În acelaşi timp, datorită
plasării geo-politice a Transilvaniei, la zona de contact a
civilizaţiei occidentale cu cea orientală, întâlnim aici şi
piese de armament şi echipament militar din Orient, intrate în uzul
trupelor acestui spaţiu prin filiera Imperiului Otoman sau în urma
confruntărilor tot mai dese şi implicit a necesităţii de
adaptare la modul de luptă cu această mare putere a vremii.
Pentru o cât mai facilă
punere în valoare a acestui izvor istoric şi cultural-artistic în tabloul
general al istoriei zonale, s-a considerat necesară atât o descriere a
principalelor categorii de armament şi echipament militar, specifice
secolelor XV-XVI, în fireasca lor evoluţie istorică şi în
strânsă interdependenţă cu profundele schimbări pe care
amurgul evului mediu le aduce în planul tacticii şi strategiei militare,
cât şi o analiză a altarelor cu cea mai mare valoare în planul
problematicii propuse. În acelaşi scop s-a încercat şi o redare
schematică a situaţiei prezenţei reprezentărilor de arme
şi echipament militar prin conceperea unor tabele ce pot constitui un
punct de plecare pentru cercetarea şi
aprofundarea viitoare a acestei
tematici. Fără a avea pretenţia epuizării acestui
spaţiu inedit de cercetare, considerăm acest demers ca pe o
deschidere spre abordarea sistematică a unui izvor insuficient folosit
până în prezent de cercetarea medievistică românească, ca pe un
instrument de lucru pentru cei ce îşi concentrează interesul
ştiinţific asupra istoriei artelor, arheologiei medievistice şi
în general a istoriei secolelor XV-XVI în Transilvania.
Fig. 1. Altarul de la Prejemer – vedere generală.
Fig. 2. Altarul de la Mălâncrav-Sfinţii
Mihail şi Gheorghe.
Fig. 3. Altarul
de la Mediaş-Purtarea Crucii.
Fug. 4. Altarul
de la Mediaş-Crucificarea.
Fig. 5. Altarul de la Hălchiu-Ciclul
Patimilor.
Fig. 6. Altarul de la
Hălchiu-Martiriul Sf. Petru.
[1] Goff, J. le, Pentru un alt ev mediu, Bucureşti, 1986, p. 135.
[2] Fehring, G. P., Einführung in die Archaeologie des Mittelalters, Darmstadt, 1992, p. 64 sqq.
[3] Pinter, Z. K., Spada şi sabia medievală în Transilvania şi Banat (secolele IX-XIV), Reşiţa, 1999, p. 159.
[4] Drăguţ, V., Arta gotică în România, Bucureşti, 1979, p. 247.
[5] Vătăşianu, V., op. cit., p. 779.
[6] Vlădescu, C., Încercări asupra periodizării şi tipologiei armelor albe medievale occidentale, în SMMIM, 2-3, 1969-
1970, p. 112; Nicolle, D. C., Arms and Armour of the Crusading Era, New York, 1988.
[7] Pinter, Z. K., op. cit., p. 96.
[8] Oakeshott, R. E., The Sword in the Age of Chivalery, London, 1964, p. 68.
[9] Ibidem., p. 72 sqq.
[10] Alexander, D. G., op. cit., p. 24, fig. 98.
[11] Pinter, Z. K., op. cit., p. 99 sq.
[12] Ibidem., p. 97.
[13] Alexander, D. G., op. cit., p. 25.
[14] Drăguţ, V., op.cit., p. 248.
[15] Vătăşianu, V., Istoria artei feudale in ţările române, vol. I., Bucureşti, 1959, p. 778.
[16] Vlădescu, C., Încercări asupra periodizării şi tipologiei armelor albe medievale occidentale (secolele XV-XVIII), în SMMIM, 2-3, 1969-1970, p. 110.
[17] Drăguţ, V., op. cit., p. 223.
[18] Ibidem., p. 224.
[19] Drăguţ, V., op cit., p. 250.
[20] Ibidem.
[21] Nicolle, D. C., Arms and Armour of the Crusading Era, New York, 1988, p. 549.
[22] Pe această cale mulţumim doamnei Elena Roman de la Muzeul Naţional Brukenthal pentru consistentul sprijin acordat.
[23] Demmin, A., op.cit., p. 516.
[24] Ibidem.
[25] Pinter, Z.K., Reprezentări ale unor piese de armament şi echipament militar medieval pe altarul pictat al Bisericii evanghelice ( Sf. Margareta) din Mediaş, în Tibiscum-StComCar, X, 2000, pp. 316-317.
[26] Oakeshott, R. E., op cit., p. 68.
[27] Alexander, D. G., European Swords In the Collection of Istanbul, in Waffen und Kostumkunde, 29, 1, 1987, p. 24.
[28] Nowarkowski, A., Arms and Armour in the Medieval Teutonic Order’s State in Prussia, Lodz, 1994, p. 88.
[29] Niţoi, A., Observaţii privind spada de călău a oraşului Sibiu în Apvlvm, XXXVIII, 2, 2001 (sub tipar).
[30] Pinter, Z. K., op cit., p. 96.
[31] Oakeshott, R. E., op. cit., p. 95.
[32] Pinter, Z. K., op .cit., p. 97.
[33] Alexander, D. G., op cit., p. 23.
[34] ***, 800 de ani biserică a germanilor din Transilvania, Innsbruck, 1992, p. 72.
[35] Oprescu, G., op cit., p. 68.
[36] Demmin, A., op cit., p. 764.
[37] Ibidem., p. 429.
[38] Astfel de piese fiind întâlnite în colecţiile Muzeului de Istorie din Sibiu cu numerele de inventar m 3571, m 7358
[39] Vlădescu, C., Încercări asupra periodizării şi tipologiei armelor albe medievale occidentale (secolele XV-XVIII), în SMMIM, 1, 1968, p. 99.
[40] Pinter, Z. K., op cit., p. 96.
[41] Ibidem., p. 97.
[42] Oakeshott, R. E., op cit., p. 95.
[43] Vătăşianu, V., op. cit., p. 793.
[44] Numerele de inventar corespunzătoare acestor piese sunt m 7415 şi m 7416.
[45] Vlădescu, C., Încercări asupra periodizării şi tipologiei armelor albe medievale occidentale (secolele XV-XVIII), în SMMIM, 2-3, 1969-1970, p. 101
[46] Astfel de piese fiind întâlnite în colecţiile Muzeului de Istorie din Sibiu cu numerele de inventar m 3598.
[47] Pinter, Z. K., op cit., p. 96.
[48] Ibidem., p. 97.
[49] Oakeshott, R. E., op. cit., p. 68.
[50] În colecţiile Muzeului de Istorie din Sibiu de regăseşte cu numărul de inventar m 2453.
[51] Alexander, D. G., op cit., p. 21.