Legenda
ilustraţiilor
Cuprins
|
Roşcani – Biserica Monument Istoric
Autor: ZENO-KARL PINTER.
ISBN 973-9425-88-7, Editura Emia, Deva 2001 © copyright:
ZENO-KARL PINTER
4. Concluzii
Din analiza comparativă a planimetriei şi
volumetriei monumentului, cu rezultatele furnizate de cercetarea
arheologică şi istorică, se pot desprinde câteva concluzii
legate de evoluţia în timp a construcţiilor eclesiastice ce s-au
succedat cronologic în perimetrul ocupat astăzi de biserica monument de
cultură din Roşcani.
Terenul pe care se ridică biserica, a fost
întărit cu un val de pământ. Această fortificaţie sau
întăritură era încă bine vizibilă în secolul al
XVIII-lea, când valul de formă ovală şi cu o deschidere spre
est, apare figurat în „Cartarea Iosefină” a Transilvaniei, (fig. 1) executată
între anii 1769 şi 1773 şi păstrată la Arhiva de
Război din Viena.
Această amenajare de pământ mai poate fi vag urmărită în
teren dar abordarea arheologică este foarte dificilă datorită
mormintelor contemporane amenajate în jurul bisericii. Cu toate acestea,
amenajarea a putut fi surprinsă pe o porţiune destul de mică
şi în cercetarea arheologică, respectiv în secţiunea S3 (fig.
21, 29). Rolul acestei amenajări putea fi acela de a proteja biserica
şi comunitatea ce se strângea în jurul lăcaşului de cult sub
conducerea cnezilor de sat, împotriva unor agresori mai puţin
numeroşi, în general împotriva cetelor prădalnice ce se desprindeau
din armatele medievale organizând „aprovizionarea“ trupelor. Nu se poate
exclude nici apartenenţa acestei amenajări la o fostă curte
cnezială, de care s-ar putea lega primele faze ale bisericii şi
eforturile constructive mai târzii ale familiei nobiliare Caba, ce transformă
în secolul al XVIII-lea monumentul elesiastic amenajându-şi aici
locurile de veci, desigur având conştiinţa originii şi a
legăturii familiei cu acest loc. Nu excludem nici existenţa unor
amenajări civile, legate eventual de o curte cnezială sau seniorială
în interiorul acestei fortificaţii, cel mai probabil la nord sau
nordvest de biserică, unde din relatările unor săteni
rezultă că la săparea gropilor de morminte „au apărut
multe pietre mari” dar unde din păcate o intervenţie
arheologică sistematică este exclusă datorită
densităţii mormintelor noi, care probabil au şi distrus în cea
mai mare parte aceste urme. Din păcate în singurul loc în care valul de
ăpărare a putut fi abordat pe cale arheologică, adică în
capătul de sud al secţiunii S3, nu s-a putut stabili cu certitudine
o datare mai strânsă a acestei amenajări. Cert este însă
că în acest loc, orizontul vechi de înhumări din necropola
aferantă bisericii, datat clar în secolul al XVI-lea, nu
depăşeşte, nu suprapune şi nici nu este deranjat de
această amenajare, fapt ce pledează pentru o datare a
fortificaţiei anterior orizontului vechi al necropolei, cel mai probabil
în secolul al XV-lea. În această perioadă, pe de o parte se
intensifică raidurile turceşti în Transilvania, iar pe de altă
parte politica defensivă a regatului şi a familiei
Corvineştilor iniţiată încă la sfârşitul secolului
al XIV-lea şi continuată în secolul următor de ilustrul Ioan
de Hunedoara, bazată pe mica nobilime militară, duce la
întărirea cnezimii mărunte a zonei, la creşterea importanţei
ei politico-militare
şi chiar la asimilarea acestor elite româneşti în categoria micii
nobilimi.
De aceeaşi situaţie trebuie legat şi mormântul notat de noi
M11, (fig.40) cercetat în secţiunea S5, al unui individ căzut
probabil într-un conflict armat desgfăşurat în perioada secolul al
XV-lea
şi depus tot în interiorul valului de pământ.
Biserica, plasată în centrul spaţiului
delimitat de valul de pământ amintit mai sus, are mai multe etape
constructive, clar demonstrate de cercetarea arheologică.
Cea mai veche parte a construcţiei
păstrate până astăzi doar cu modificări minore, o
reprezintă turnul clopotniţă, respectiv parterul şi
primele două nivele ale acestuia, în care se mai păstrează
ancadramente din piatră databile din punct de vedere stilistic în
secolele XIV-XV. Cercetarea arheologică a confirmat prin stratigrafie
şi prin raportul dintre fundaţia turnului şi cea a navei, în
secţiunea S1, această ipoteză de datare. În secţiunea S1
s-a stabilit că turnul clopotniţă este cert anterior navei
actuale, ce se adosează turnului, (fig. 28) iar nava este cu
siguranţă ulterioară anului 1540, deoarece talpa
fundaţiei acesteia, suprapune mormântul M4, datat în acest an cu un
denar de argint emis sub autoritatea regelui Ferdinand de Habsburg (1526-1564).
Turnul fiind mai vechi decât nava şi decât mormântul M4, poate fi datat
cu maximă siguranţă înainte de secolul al XVI-lea.
Chiar dacă turnul este cea mai veche parte
păstrată a actualei biserici de zid, el nu reprezintă prima
şi nici cea mai veche construcţie cu caracter eclesiastic din acest
perimetru, deoarece şanţul de fundaţie al zidului de vest
secţionează mormântul M7, (fig. 30) ceea ce demonstrează
că înaintea construirii turnului, pe acelaşi loc exista deja un
cimitir, care în evul mediu se grupa întotdeauna în jurul unei biserici.
Iată de ce putem presupune că pe locul actualei biserici a existat
una mai veche şi evident mai mică, din moment ce la construirea
turnului au trebuit să fie distruse mormintele ce se apropiau prea mult
de acest vechi edificiu. Câteva urme ce ar putea aparţine primei
biserici ridicate pe acest loc, probabil din lemn, au fost surprinse prin
cercetarea arheologică în caseta C1 deschisă în interiorul
bisericii. Aici au apărut urmele unui puternic incendiu ce a produs
calcinarea solului viu, păstrându-se amprentele unor lemne carbonizate
provenite probabil de la o veche amenajare (fig. 34, 35). Aceste urme de
incendiere sunt tăiate de şanţurile de fundare a turnului
clopotniţă şi a unei nave vechi din piatră, demolate cu
prilejul construirii actualei biserici.
Turnul clopotniţă actual face deci parte
din primul edificiu eclesiastic din piatră, o construcţie de
dimensiuni reduse, ale cărei urme au fost descoperite în cadrul
cercetărilor arheologice întreprinse în interiorul bisericii, în caseta
C1. Aici s-a putut observa că nava primei biserici din piatră, nu
depăşea în lăţime turnul, zidurile acesteia fiind
demolate din fundaţie cu prilejul construirii actualei nave. Astfel
traiectul acestui zid a putut fi urmărit doar prin „amprenta” sau
„negativul” zidului demolat şi printr-o mică porţiune
păstrată chiar în continuarea turnului. Zidurile acestei prime nave
din piatră închideau un spaţiu extrem de mic, nava veche având
lăţimea de maxim 2,50 m, şi lungimea probabil nu mai mare de 4
m. Aceste dimensiuni sunt mai reduse chiar decât ale celor mai mici capele de
curte şi biserici de sat din Ţara Haţegului, construite cam în
aceeaşi perioadă.
Acest aspect ne face să credem că prima biserică de zid
construită la Roşcani a avut caracter particular, de capelă de
curte a unei familii cneziale, cel mai probabil a familiei Caba. În sprijinul
acestei ipoteze poate fi adus şi caracterul militar al complexului, dat
de valul de pământ mai sus analizat şi de deschiderile de la primul
nivel al turnului, care pot servi drept guri de tragere asupra flancurilor
cele mai expuse ale ansamblului.
Actuala navă, cu altarul aferent, a fost
construită la începutul secolului al XVII-lea, fapt consfinţit prin
descoperirea în secţiunea S2, a mormântului M2, (fig. 37) a cărui
groapă a fost săpată după ce nava a fost terminată
şi care mormânt a putut fi datat prin descoperirea unei monede emise în
anul 1577. Cum această monedă a fost perforată şi purtată
în salbă, fiind deci folosită ceva mai mult timp după data
emiterii, se poate considera că a ajuns în inventarul mormântului
după anul 1600, dată la care biserica era deja construită cu
planimetria actuală. Asociind la această constatare descoperirea
monetară din mormântul M4 din secţiunea S1 se poate afirma că
nava în planimetria ei actuală a fost construită între 1550 şi
1600. Această navă a fost pavată cu cărămizi
aşezate pe un pat de mortar, aşa cum s-a demonstrat prin
descoperirea unor urme ale acestui pavaj în caseta C1 deschisă în
interiorul bisericii (fig. 32,33,34) şi cum dealtfel se obişnuia în
această perioadă, similitudini excelente existând la biserica Sf.
Nicolae din Hunedoara
sau la vechea biserică din Nălaţi.
În anul 1766 se
definitivează ultima intervenţie arhitectonică majoră
asupra bisericii, când familia nobiliară Caba îşi amenajează
cripta sub naosul bisericii. Cu acest prilej, pământul evacuat din
criptă este întins în interiorul bisericii, peste vechea pardoseală
din cărămizi şi biserica se pavează din nou, de data
aceasta cu lespezi din piatră aşezate peste pământul nivelat
(fig. 31). Acest pavaj se păstrează, în cea mai mare parte intact,
până astăzi fiind uzat doar în locurile de trafic intens unde
gresia destul de moale s-a corodat. Cu acelaşi prilej, se pictează
tabloul votiv (fig. 11) şi probabil tot interiorul bisericii,
pictură din care s-au mai păstrat doar câteva porţiuni pe
bolta altarului (fig. 18). Tot acum, se pune pisania din altar ce îi
pomeneşte pe noii ctitori (fig. 17). Se pare că în această
etapă, nava, altarul şi turnul au avut o învelitoare din
ţiglă, cum se poate deduce din descoperirile de material tegular
din săpătura arheologică şi aşa cum se poate observa
pe tabloul votiv, unde se poate chiar distinge o depunere a ţiglelor diferit
colorate în aşa fel încât să apară pe acoperişul navei un
model în romburi (fig. 11).
În a doua jumătate
a secolului al XIX-lea, probabil în urma apariţiei unor fisuri – cauzate
probabil de puternicul cutremur documentat în Transilvania în anul 1839 -
şi a pericolului de prăbuşire a monumentului, se întreprinde o
acţiune de consolidare prin montarea tiranţilor din fier şi
prin zidirea masivilor contraforţi pe exteriorul altarului şi pe
partea de sud a navei. Cu acelaşi prilej, în jurul bisericii se
amenajează un pavaj din piatră, surprins în secţiunile S2
şi S5 .
La începutul secolului
al XX-lea, din relatarea lui C. Petreanu, reiese că turnul era „acoperit
cu tinichea” în timp ce „nava şi altarul au acoperiş de
şindrilă”. Probabil înlocuirea învelitorii grele din
ţiglă cu una mai uşoară din şindrilă, a
apărut ca o necesitate şi s-a materializat cu prilejul
lucrărilor de consolidare din secolul al XIX-lea.
În a doua jumătate
a secolului al XX-lea nu se mai petrec schimbări majore la
biserică. Sunt doar rostuite cu ciment fundaţiile şi contraforţii
de pe altar, învelitoarea de tablă de pe acoperişul turnului este
înlocuită cu una de şindrilă, contraforţii intermediari
de pe navă sunt demolaţi, se amenajează un acces din beton
între poarta cimitirului şi uşa bisericii şi se toarnă un
trotuar de gardă din beton în jurul monumentului, această din
urmă intervenţie nu tocmai benefică, deoarece obturează
aerisirile criptei şi favorizează penetraţia
umidităţii în ziduri.
În încheiere se cuvine
să facem câteva referiri la ctitorii edificiului de cult ce a făcut
obiectul acestui studiu, familia nobiliară Caba de Roşcani. Cu
excepţia monumentalei lucrări publicate sub auspiciile ASTREI
încă la sfârşitul secolului al XIX-lea de Ioan cavaler de
Puşcariu,
literatura de specialitate românească este destul de săracă în
genealogii ale elitelor medievale din Transilvania, fapt datorat în mare
parte orientării istoriografiei noastre post belice, care
influenţată de factorul politic, a catalogat fără
discernământ, în masă, aceste elemente ca aparţinătoare
din punct de vedere social „claselor exploatatoare”, din punct de vedere
spiritual cultelor occidentale şi din punct de vedere etnic,
minorităţii maghiare. Orientarea de ansamblu a istoriografiei
europene spre reevaluarea rolului elitelor în istorie, precum şi contribuţiile
de marcă ale lui Radu Popa
şi mai recent, după 1990, ale unor cercetători ca Adrian
Andrei Rusu,
cu referire la mica nobilime din
zona Haţegului, Ligia Boldea
şi Viorel Achim
despre nobilimea bănăţeană sau Antal Lukács referitor la
Ţara Făgăraşului,
au făcut ca în ultimii ani, optica asupra acestor categorii sociale
să se schimbe treptat redescoperindu-se originea cnezială
românească a multor familii nobiliare, rolul deosebit pe care acestea
l-au jucat în apărarea ţării şi calitatea lor de ctitori
ai unor extrem de importante monumente de artă şi cultură
românească.
Originile familia ce a
ctitorit biserica din Roşcani sunt încă neclare, satul Roşcani
şi Districtul Dobrei, prin plasarea lor geografică, aflânu-se
în afara sferei de interes a cercetătorilor mai sus amintiţi.
În tabloul votiv şi în pisania bisericii găsim primele indicii
asupra onomasticii şi deducem primul reper cronologic, respectiv
nomenul Caba şi anul 1766. Ioan cav. de Puşcariu consideră
că numele Caba este unul şi acelaşi cu cel de Kába sau
Kábay, fiind vorba doar de diferenţă de grafie
sau transcriere în diferite limbi. Acest argument poate fi susţinut
de inscripţia tabloului votiv şi a pisaniei bisericii din
Roşcani, redactate în caractere slavone şi unde numele apare cu „К” deoarece în
acest alfabet „C” are altă semnificaţie fonetică. Acelaşi
autor descoperă peste 100 de paterfamilii răspândite în zona
Aradului, Bihorului, Sălajului şi Someşului menţionând
existenţa unor diplome de înnobilare emise de Matia Corvin în 1465,
Ştefan Báthory la 1575 şi Maria Tereza în 1776. Nici una dintre aceste familii nu este însă
menţionată ca avându-şi reşedinţa în Roşcani.
Coriolan Petreanu, citând un document din anul 1725, menţionează
pentru prima dată un membriu al familiei Caba ce poartă numele
de Kaba, prenumele de László şi predicatul de nobleţe „Roskany”
adică de Roşcani, considerându-l una şi aceeaşi
persoană cu cea menţionată în pisania bisericii şi
redată în tabloul votiv respectiv descendent din familia Kaba din
Dobra, menţionată în 1475, 1478, 1507 şi 1699. În genealogia propusă de Ioan cav. de Puşcariu
întâlnim însă o altă filiaţie pentru familia „Roskany”,
pe care o asociază cu un oarecare Sindea alias Csókonesti de Roşcani,
rezident în comuna Roşcani, Districtul Dobrei, Comitatul Hunyad
şi clar diferenţiat de familiile comunităţii militare
Dobra alias Jó Fü, înnobilate pentru „servitiile cu armele şi cu
caii”. Acest Sindea de Roşcani este înnobilat pentru
„servitiulu militaru” – nici mai mult nici mai puţin decât – de
Mihai Viteazul, principele Valahiei şi al Transilvaniei printr-o
diplomă emisă în anul primei mari uniri, 1600, în Alba Iulia. Mai mult decât atât, blazonul dobândit de Sindea
cu acest prilej conţine pe scutul heraldic culorile ce peste două
secole şi jumătate vor deveni tricolorul
naţional românesc: roşu galben şi albastru, peste
care este figurată emblema familiei: un cerb străpuns de săgeţi,
întregul ansamblu fiind încununat de o coroană din care iese acelaşi
cerb săgetat. Este deci foarte probabil ca amplificarea
bisericii din Roşcani în forma actuală, executată în
jurul anului 1600, să fie opera ctitorială a acestui personaj.
Se pune evident întrebarea, dacă Sindea este înnobilat abia la
1600, cine a fost ctitorul primului edificiu de zid din Roşcani
şi cum ajunge satul în posesia acestui nobil. Cel mai probabil,
Mihai Viteazul acordă acest feud unui luptător destoinic,
pentru „serviciul militar”, fie confiscându-l unui alt posesor infidel
cauzei sale, fie prin stingerea familiei ce a posedat feudul până
la acea dată. Nu este însă exclusă nici posibilitatea
ca Sindea să fi fost cneaz de sat în Roşcani, sub autoritatea
micilor nobili din familia Caba de Dobra şi datorită unor
fapte de arme şi nu în ultimul rând datorită credinţei
sale ortodoxe, să fi fost înnobilat de voievodul unirii, într-o
posesie pe care până în acel moment o stăpânea sub drept cnezial.
Pe de altă parte, numele de Sindea, cu indubitabilă rezonanţă
românească, este inedit în spectrul onomasticii nobiliare transilvane,
fiind poate de tradiţie munteană, ceea ce ar putea arunca
o lumină nouă asupra onomasticelor de „Munteanu” păstrate
ca nume de familie până astăzi în Roşcani.Este însă
posibil să fie vorba şi de o simplă transcriere eronată,
atât de des întâlnite în cancelariile medievale, a numelui cunoscutei
şi foarte răspânditei familii nobiliare de origine haţegană
Cândea, din care a putut deriva – Sîndea – Sindea. Cert pare însă
faptul că între anii 1600 când este ridicat la rang nobiliar Sindea
de Roşcani şi anul 1725 când este pomenit Roskany Kaba László
Nemes Személly, cel mai probabil ctitorul pisaniei, a tabloului votiv
şi a criptei din biserica roşcanilor, între familia de Roşcani
şi familia Caba s-a încheiat o alianţă matrimonială,
rezultatul fiind o nouă familie, cea a nobililor Caba de Roşcani,
desprinsă colateral din trunchiul genealogic al familiei Caba.
În acest fel se clarifică şi situaţia aparent contradictorie
legată de ctitorirea unei cripte de familie într-o biserici ortodoxă
la 1776, de către o familie nobiliară, pe care orice istoric
este tentat să o catalogheze în această perioadă drept
maghiarizată, respectiv catolică sau calvină. Familia
Caba de Roşcani nu poate fi însă inclusă în acest clişeu,
nici chiar în secolul al XVIII-lea. Înnobilarea prin Mihai Viteazul,
în scurta perioadă de unire a Transilvaniei cu Ţara Românească
şi Moldova, perioadă în care în Ardeal se înregistrază
un avânt al ortodoxiei, ridicându-se biserici şi întemeindu-se
mitropolii, a permis nobililor de Roşcani să-şi păstreze
credinţa, chiar dacă pe tabloul votiv membrii familiei sunt
reprezentaţi în costumaţie specifică elitelor nobiliare
central europene, aşa cum apar ctitorii pe mai toate reprezentările
din arta figurativă medievală. Avem convingerea că dacă
Ladislau Caba de Roşcani ar fi avut altă credinţă
decât cea ortodoxă şi o altă origine decât cea românească,
cu greu ar fi acceptat cioplirea textului pisaniei în limba română
şi în caractere chirilice şi cu certitudine nu şi-ar
fi amenajat locul de veci pentru sine şi familia sa, în ctitoria
strămoşească ortodoxă de la Roşcani.
|