|
INTRODUCERE ÎN ARHEOLOGIA
INFORMATIZATĂ
Autori:
Gh.
Lazarovici, D. Micle. Toate
drepturile asupra acestei lucrări aparţin autorilor. Nici o parte
din această carte nu poate fi reprodusă sau transmisă, sub
nici o formă, electronică, mecanică sau de mână,
fără permisiunea scrisă a autorilor. Tehnoredactare computerizată: Dorel Micle, Daniel Stoian; Grafică computerizată: Dorel Micle; Coperta:Dan Buia. Apărut în: BIBLIOTHECA HISTORICA ET ARCHAEOLOGICA UNIVERSITATIS TIMISIENSIS. III; Prelucrare Web: Cosmin Suciu;
Powered by: Institutul
pentru Cercetarea Patrimoniului Cultural Transilvanean în Context European (IPTCE) INTRODUCERE Calculatorul
personal (PC – personal computer) a
devenit simbolul tehnologiei contemporane, iar aria lui de aplicabilitate a
atins şi domeniul arheologiei – disciplină ce a fost mult timp
considerată ancorată în graniţe fixe, fără o
posibilitate de modernizare a tehnicilor de lucru. Informatica
este aceea care a spart barierele ce îngrădeau arheologia, însă
legăturile dintre cele două ştiinţe sunt departe de a se
fi finalizat. Este evident că disciplina informaticii nu a fost
gândită pentru o aplicabilitate în arheologie, apropierea dintre ele
făcându-se din mers, intruziunea uneia în domeniul celeilalte provocând
transformări a căror importanţă este greu de precizat la
ora actuală. Tendinţa
actuală în arheologie este aceea de ultraspecializare într-o
anumită epocă, cultură sau chiar fază, astfel încât,
dintr-un anumit punct de vedere arheologul este victima încorsetării
crescânde a propriei lui meserii – practicând săpături tot mai
minuţioase şi publicând numai în reviste de specialitate adresate
unui public restrâns – , el adună o cantitate enormă de artefacte
şi informaţii ce trebuiesc depozitate, gestionate şi
analizate. Extraordinara
creştere a documentaţiei, ca rezultat al acestei cercetări,
explică faptul că însuşi specialistul unui astfel de domeniu
restrâns poate fi copleşit, la un moment dat, de multitudinea
informaţiilor. De
aceea s-a căutat un remediu pentru această “inflaţie
documentară” încă din 1960, prin introducerea unor tehnici
mecanografice şi a unor fişiere de selectare optică, a
informaţiei arheologice. Însă abia în ultimii 15 ani, informatica a
impus progrese semnificative, permiţând o gestionare sigură şi
rapidă a imensei documentaţii arheologice. Astfel
au apărut proiectele unor “bănci de date” naţionale şi
internaţionale (echivalentul băncilor de evidenţă
muzeală de la noi) care să regrupeze cunoştinţele
arheologilor dintr-un anumit domeniu, pentru a le pune la dispoziţia
colectivelor ştiinţifice din întreaga lume, prin consultarea la
distanţă (prin intermediul INTERNET-ului). De asemenea au
apărut “bazele de date”, locale sau personale, care tind să
înlocuiască clasica muncă cu fişe, introducerea, organizarea,
selectarea şi regăsirea informaţiei (după anumite
criterii) făcându-se foarte uşor şi rapid. În
acest fel calculatorul a devenit un instrument privilegiat, mai întâi pentru
că face comodă şi performantă utilizarea bazelor de date
(vechile fişe), iar în al doilea rând pentru că facilitează
prelucrarea materialului arheologic prin intermediul unor sisteme expert
(programe de arheologie, geografie, chimie, etc.) în vederea analizei finale
şi publicării artefactelor şi informaţiilor dintr-o
săpătură arheologică. a.
Aplicaţiile
informaticii în gestionare şi documentare Băncile de date,
destinate tezaurizării informaţiei, pot lua forme diverse după
domeniul pe care ele le acoperă şi după finalitatea care li se
atribuie: 1.
Gestionarea
colecţiilor arheologice din instituţii Informatica poate ajuta
arheologia în gestionarea colecţiilor arheologice, mai ales în două
categorii de situaţii: când este vorba de un muzeu (sau ansambluri de
muzee) şi când este vorba de materialul arheologic găsit într-un sit
(sau ansambluri de situri) prin săpătură sistematică sau
prospecţie arheologică. Aici artefactele sunt
grupate în spaţiu şi se caracterizează prin diversitatea lor.
Depozitarea acestora se face după tipul de săpătură
şi provenienţa lor, precum şi după specificul muzeului.
Băncile de date iau în calcul o documentare extrem de fină,
înregistrând şi cele mai mici probleme de ordin practic sau
instituţional. Calculatorul nu face, în acest caz, decât să execute
operaţiile elementare ale gestiunii: ·
arhivare (înregistrare); ·
reperare (regăsire); ·
tipărire de liste (inventare şi cataloage, indecşi,
răspunsuri la interogări speciale); ·
calcule statistice. Descrierea rămâne în
general sumară, iar gestionarea unei astfel de bancă de date poate
fi operată relativ uşor de un specialist care va avea
responsabilitatea actualizării datelor. Sistemele de exploatare
informatică, a unei bănci de date, nu sunt în general prea
sofisticate. De aceea s-au înmulţit gestionările de acest tip în
domeniul arheologiei şi istoriei (cel mai cunoscut exemplu este Muzeul Computer Network care gestionează
aproximativ 50 de muzee din New York şi estul S.U.A.). 2.
Băncile de date
documentare axate pe domenii Într-o bancă de date
pot fi înmagazinate nu numai diverse colecţii de materiale arheologice,
ci şi ansambluri coerente de acelaşi tip, în interiorul unui câmp
cultural, mai mult sau mai puţin larg (expl.: toate vasele ceramice ale
culturii Petreşti sau Vinča, toate inscripţiile romane din
Dacia, toate spadele medievale româneşti, etc.). S-ar remedia astfel
problema dispersiei documentelor (artefactelor) şi a publicaţiilor.
Operaţia este analoagă marilor “corpusuri” tradiţionale,
calculatorul oferind posibilitatea unei consultări rapide şi la
distanţă, adăugarea de documente noi, corectarea erorilor sau
modificarea descrierii. Astfel, pe lângă băncile de date materiale,
arheologul are la dispoziţie şi o bancă de date
bibliografică, utilă atât specialistului cât şi studentului,
iar prin intermediul INTERNET-ului şi omului de rând pasionat de istorie
şi arheologie. Prin legarea în reţea şi standardizarea
câmpurilor, din bazele de date ale muzeelor din întreaga ţară, se
poate crea un sistem naţional de gestionare a datelor arheologice, orice
specialist putând consulta rapid ultimele date de specialitate prin simpla
introducere a parolei şi a interogării respective. Însă nu toţi
arheologii au acceptat utilizarea calculatorului în munca de arhivare a
artefactelor arheologice. Dacă cei mai mulţi se opun din
necunoştinţă de cauză, ignorând sau pur şi simplu
preferând sistemul clasic, există şi arheologi care au adus
argumente logice şi ştiinţifice privind refuzul de a utiliza
calculatorul. Problema principală o constituie “datele” ce trebuiesc
introduse în memoria calculatorului, ce nu sunt considerate date cu
adevărat arheologice, descrierile nefiind exhaustive şi obiective,
astfel încât nu există o compatibilitate între arheologi sau
instituţii. Răspunsul la
această obiecţie s-ar putea găsi în definirea unor formule
exhaustive şi obiective, în concordanţă cu practicile şi
nevoile momentului, prin generalizarea unei metodologii unice, acceptate de
toţi arheologii. Deşi s-au făcut câteva încercări în
acest sens, acest domeniu fiind încă la început de drum, rămâne în
sarcina tinerilor arheologi aplicarea pe viitor a unor tehnici şi metode
general acceptate. Să nu uităm, de
asemenea, că literatura de specialitate, clasică, este plină
de termeni confuzi, de descrieri eronate sau de sinonime pentru prezentarea
aceluiaşi tip de obiect sau tehnici de lucru, astfel încât
standardizarea clasificărilor, descrierilor şi operaţiilor ar
fi mult grăbită de utilizarea calculatorului. Această dificilă
punere la punct a sistemelor descriptive trebuie să fie gândită în
raport cu obiectivele prevăzute de arheolog şi în raport cu
sistemele informatice chemate să le exploateze, căci pentru a fi
utilizabilă (de către arheolog) o descriere trebuie să exprime
un anumit număr de relaţii şi eventual mai multe nivele de
înregistrare. De exemplu, o descriere a
unui obiect arheologic trebuie regăsită la mai multe nivele de
interogare, în funcţie de natura aplicaţiei:
Ori numai sistemele
informatice dezvoltate sunt capabile să trateze o asemenea
informaţie după modalităţile (de altfel destul de
diverse) ce trebuiesc luate în consideraţie în analiza datelor. b. Aplicaţiile informaticii în prelucrare şi calcul
statistic În fine,
calculatorul poate fi utilizat în arheologie pentru a extrage mai multe
informaţii, dintr-o bază de date, decât au fost introduse
(adică operaţii complexe de căutare a unor tipuri speciale de
date). Este vorba de
operaţii de ordin divers, adesea auxiliare, pentru a eficientiza munca
arheologului. Astfel, este posibil ca în practica prospecţiei electrice
sau magnetice, informaţiile oferite de aceste aparate să fie
introduse automat, direct în calculator, care le va exprima imediat într-o
formă lizibilă. În acelaşi mod se poate lucra şi în cazul
aparatelor de datare exactă a unor artefacte arheologice (metoda C14,
metoda termoluminiscenţei, etc.), transferul datelor făcându-se
automat de la maşină la calculator. În ceea ce priveşte
prelucrarea materialului arheologic stocat într-o bază de date, este
utilizată statistica ce poate fi aplicată în calcule de clasificare
sau seriere automată, pentru identificarea similarităţilor sau
disimilarităţilor, pentru analizarea rangurilor într-o astfel de
clasificare (în clase disjuncte sau continue), pentru cercetarea
frecvenţelor distribuţiilor unor obiecte sau proprietăţi,
pentru a identifica independenţa dintre serii sau corelaţii, etc. În urma unei astfel de
prelucrări, clasele şi seriile vor putea fi interpretate ca
reflectând o evoluţie în timp sau o difuziune în spaţiu, sau ca
exprimând producţia diverselor ateliere, etc. Bineînţeles că
arheologului îi revine sarcina de a interpreta rezultatele furnizate de
calculator, deoarece acesta nu poate face conexiuni logice şi
interpretări factoriale. Pentru toate aceste
operaţii informatizate, devine indispensabilă prezenţa
calculatorului, de îndată ce numărul informaţiilor (datelor)
de tratat descurajează calculul clasic “cu mâna”. Aceasta masă de
informaţii înregistrată în calculator, devine aici o bază de date (locală) foarte
diferită de banca de date,
despre care s-a vorbit mai sus. Aceste baze de date mai sunt numite
bănci de date cu caracter “ştiinţific”, “euristic” sau “de
structură”, însă nici una dintre expresii nu este
satisfăcătoare. Realizate nu pentru
exploatări generale, ci pentru rezolvarea unor probleme particulare,
puse de un arheolog sau de o echipă de arheologi, bazele de date au o
amploare mai mică decât băncile de date documentare, ele putând fi
şterse de îndată ce rezultatul cercetării a fost atins. Facilităţile
oferite de calculator nu se văd decât în derularea exactă a unor
operaţii cerute. Alegerea acestora, pertinenţa datelor şi
reprezentarea lor, interpretarea rezultatelor şi validarea lor, cad în
sarcina unei strânse colaborări între arheolog şi informatician. Uimitoarea varietate de
aplicaţii şi experimentări în arheologie a calculatorului,
ţine de diversitatea cerinţelor şi nevoilor dar şi de
principiile pe care se fondează operaţiile de gestiune, de
documentare şi de calcul statistic. Toate pun probleme tehnice,
instituţionale şi teoretice;
acestea din urmă ating probleme fundamentale precum cele ale
posibilităţilor şi limitelor, ale formalizării, ale
aptitudinii statisticii de a construi modele general validate de
ştiinţele exacte cu aplicabilitate în ştiinţele umaniste,
etc. La toate aceste întrebări
se pot găsi răspunsuri numai lucrând într-un astfel de program
informatizat de arheologie şi ţinând pasul cu ultimele descoperiri
ale ştiinţei şi tehnicii, căci altfel arheologia se va
transforma din disciplină ştiinţifică în artă, unde
amprenta interpretării personale tinde să ia locul analizei
ştiinţifice. Lucrarea de faţă
doreşte să ofere specialistului în arheologie o alternativă la
metodele clasice de cercetare arheologică, accentuând una din
disciplinele conexe cu aplicabilitate în arheologie: informatica. Pentru aceasta, prima
parte a studiului se axează pe noţiunile teoretice de
informatică, ce-şi găsesc aplicabilitate în arheologie,
punându-se accentul pe definirea termenilor ştiinţifici, iar a doua
parte se axează pe aplicaţiile arheometrice şi pe modelele
practice necesare unui program informatizat de arheologie. Nu în ultimul rând
sunt prezentate principalele softuri (programe), ce se găsesc pe
piaţa românească sau străină, de arheologie sau din alte
discipline cu aplicabilitate în arheologie. |