| 
 
 |  REPERTORIUL ARHEOLOGIC AL JUDEŢULUI SIBIU Autor: Sabin Adrian Luca, Zeno Karl Pinter,
  Adrian Georgescu. ISBN 973-590-856-5, Editura Economică, Sibiu 2003. Volum realizat cu sprijinul deosebit al: Asociaţia NIKE – pentru sprijinirea
  învăţământului şi cercetării istorice şi
  arheologice sibiene; S.C. Clio Consult S.R..L.;
  Fundaţia AZZOLA, Sibiu.  Copyright ă 2004 by Editura Economică 2003.  Seria Bibliotheca Septemcastrensis
  III, Universitatea “Lucian Blaga” Sibiu,
  Institutul pentru Cercetarea şi Valorificarea
  Patrimoniului Naţional în Context European. 
   214.
  Sibiu (Nagyszeben, Hermannstadt, Hermestatt), municipiu   Anul primei atestări scrise: înainte de 1189; Scrisoare a cardinalului Gregorius, în care
  decide înfiinţarea prepoziturii din Sibiu.[1]               Pe teritoriul propriu-zis al Sibiului s-au
  făcut foarte puţine descoperiri – de cele mai multe ori
  întâmplătoare – încât cele mai multe obiecte notate ca provenind din
  Sibiu trebuiesc atribuite regiunii şi împrejurimilor mai apropiate sau
  mai îndepărtate.              1. În pârâul Vizakna
  ce curge spre Ocna Sibiului s-a descoperit un răzuitor datând, probabil,
  din epoca neolitică. Bibliografie: Roska 1942, p.
  197, fig. 238; Kalmar 1999, p. 183.               2.
  Pe Dealul Ocnei Sibiului (Salzburger Berg)
  s-a găsit un topor de piatră, probabil de la începuturile epocii
  bronzului. Bibliografie: MNB.               3.
  În Lazaret s-a descoperit
  fragmentul unui topor de piatră datând, de asemenea, de la începutul
  epocii bronzului. Bibliografie: MNB.               4.
  Pe teritoriul Primăriei Vechi se află o aşezare
  eneolitică din cultura Coţofeni. Într-o săpătură a
  lui P. Beşliu s-au descoperit materiale ceramice aparţinând
  culturilor Petreşti, Wietenberg, Noua şi civilizaţiei dacice
  clasice (I î.Chr.-I d.Chr.). Bibliografie: Beşliu 1997, p. 39-58; Luca-Boroffka
  1995; 1997; Ciugudean 2000, p. 80.   5. În Piaţa Huet,
  în dreptul casei cu nr. 15, cu prilejul cercetărilor arheologice întreprinse
  în toamna anului 2002, a fost surprins, sub stratul de pământ
  răvăşit de morminte şi amenajări contemporane, un
  strat gros, 0,80-1,00 m, de pământ negru, foarte compact conţinând
  material ceramic specific culturii Coţofeni şi un complex
  arheologic adâncit aparţinând aceluiaşi orizont cultural şi
  aceluiaşi nivel stratigrafic. Bibliografie: Pinter-Ţiplic 2002.                6.
  În Piaţa Mică, au fost descoperite în anul 1994, cu prilejul unor
  lucrări edilitare, materiale arheologice aparţinând culturii
  Coţofeni. Bibliografie: Avram-Bucur 1999, p. 61.               7.
  În împrejurimile Sibiului, fără precizarea altor elemente, s-a
  descoperit următoarele artefacte: a) Mai multe topoare şi dălţi de
  piatră din epoca pietrei sau de la începutul epocii bronzului. Bibliografie: MNB.   b) Un vas şi ceramică de factură
  neolitică şi un prâsnel. Bibliografie: MNB şi MNIT.   c) Un topor de aramă cu un singur
  tăiş de la sfârşitul eneoliticului. Bibliografie: Roska 1942, p.
  197, fig. 238; Kalmar 1999, p. 183.   d) Un celt, o brăţară, un vârf de
  lance şi un cuţit, toate din bronz, încadrabile în epoca târzie a
  bronzului (MNB). Tot în această
  epocă se încadrează şi fragmentul unei securi, trei celturi
  şi un vârf de lance (MNBud, MINV; MD). Bibliografie: MNB, MNBud, MINV şi MD.   e) În MNB există patru depozite de bronzuri (Transilvania I-IV) a căror provenienţă nu este cunoscută. Bibliografie: Petrescu-Dâmboviţa 1977, p.
  159.   f) O spirală de aur (MNB) şi alte inele
  de aur. Bibliografie: MNIT.   g) În anul 1935 s-au oferit MMB, din partea unui
  negustor din Sibiu, două brăţări din bronz şi o
  fibulă de fier celtică (Latčne B). Bibliografie: MMB.   h) 
  Pandantive din aur în formă de semilună, datând din a doua
  jumătate a secolul IV d.Chr. şi monede de la Didius Iulianus,
  Constantius şi Constantinus Gallus au fost descoperite în secolul XVIII. Bibliografie: Protase 2000, p. 185.   i) De pe raza oraşului (incluzând
  Guşteriţa şi Turnişor) sunt consemnate monede romane
  imperiale, începând cu secolul II şi ajungând până în secolul IV. Bibliografie: *** TIR, L35, p.
  65; Preda 1975, p. 480; Munteanu 2003, p. 120.   j) În Sibiu şi împrejurimi s-au descoperit 4
  monede de tip PROVINCIA DACIA. Bibliografie: Winkler 1971, p. 154; Munteanu
  2003, p. 120.               8.
  Din Strada Băii (Badgoße) provine o greutate pentru
  războiul de ţesut din epoca bronzului. Bibliografie: MNB.               9.
  Lângă Cimitirul militar s-au
  descoperit, în anul 1878, două topoare de bronz cu aripioare (epoca
  bronzului) (MNB). Depozitul face parte din
  seria Moigrad-Tăuteu din secolul X î.Chr., Ha B1. Bibliografie; Petrescu-Dîmboviţa 1977, p.
  134.               10.
  Pe teritoriul municipiului, în curtea Şcolii profesionale IPAS din
  strada H. Coandă nr. 58, s-au descoperit, cu ocazia fundaţiilor
  pentru internatul şcolii, în anul 1859, două vase de tip Noua
  (sfârşitul epocii bronzului), precum şi fragmente ceramice
  aparţinând aceleiaşi culturi.  Terenul pe care a fost
  făcută descoperirea este o mică ridicătură (grind)
  situată în lunca din dreapta Cibinului. Bibliografie: MNB.               9.
  Aproape vis-á-vis,
  pe malul stâng al Cibinului, pe hotarul cartierului Guşteriţa, în
  cariera de nisip a fabricii Record,
  la câţiva km, în linie dreaptă, de locul în care s-au descoperit
  cele două vase mai sus menţionate, s-au descoperit, cu prilejul
  unor cercetări de suprafaţă efectuate în anul 1968, câteva fragmente
  ceramice, printre care şi o toartă cu buton din pastă
  neagră, lustruită. Fragmentele respective erau într-un strat de
  cultură cu o grosime medie de 0,15-0,20 m. Pe baza fragmentelor
  ceramice recoltate această aşezare poate fi atribuită culturii
  Noua. Bibliografie: MNB.               10.
  La Viile Sibiului (Cătunul Viilor),
  pe locul numit Valea Hambei, au
  apărut, cu prilejul realizării unor construcţii de către
  I.A.S. Sibiu, mai multe fragmente ceramice. Cu prilejul
  cercetărilor efectuate la faţa locului de către I. Paul
  şi N. Lupu, în iulie 1960, s-a constatat existenţa unei
  aşezări cu două niveluri de locuire, unul hallstattian şi
  altul dacic. Bibliografie: MNB.               11.
  Între Viile Sibiului şi Sibiu, în spaţiul dintre şoseaua
  Sibiu-Mediaş şi albia Cibinului, în apropierea Spitalului Nr. 3, se
  ridică un tumul aplatizat de lucrările agricole. De pe mantaua tumulului
  s-a recuperat cu prilejul unei periegheze un fragment dintr-o greutate pentru
  războiul de ţesut şi materiale ceramice atipice. Bibliografie: Informaţie Z. K. Pinter.               12.
  În apropierea podului peste Cibin, pe drumul spre Daia, s-au descoperit mai
  multe fragmente ceramice pictate de factură grecească (MNB). Bibliografie: Avram-Bucur 1999, p. 61.               13.
  Pe locul actualului oraş nu a existat nici o aşezare din epoca
  romană. Canalul dinspre Gura Râului şi Poplaca nu este roman, cum
  s-a bănuit, ci mult mai recent, din secolul XVIII. Două inscripţii
  au fost descoperite la Sibiu în poziţie secundară (MNB).[2] Tot aşa, celelalte
  descoperiri romane, care în literatura arheologică mai veche au fost
  raportate la Sibiu, provin fie de la Guşteriţa, fie din alte
  părţi. Cu prilejul
  lucrărilor pentru canalizare, pentru introducerea gazului metan,
  telefonie şi altele, întreprinse în oraş începând cu sfârşitul
  secolului XIX, nu au ieşit la iveală urme romane, încât localizarea
  aici a anticei Cedonia este
  lipsită de temei, ea putând fi localizată ipotetic – mai
  degrabă – la Guşteriţa. Bibliografie: Bentö 1833, p.
  26, 549; Hekner 1834, p. 258; 1851, p. 28-29; Neigebaur 1851,
  p. 260-264; Vass 1863, p. 109; Gooss 1876, p. 79; Király
  1893-1894, p. 31.               14.
  Din Dumbravă (Jungen Wald)
  provine o monedă de bronz a lui Constantin I, ajunsă în fosta
  colecţie CCS. Bibliografie: Preda 1975, p.
  480; Protase 2000, p. 185.               15.
  În împrejurimile oraşului s-a descoperit o monedă de bronz,
  aflată într-o colecţie privată din Timişoara. Bibliografie: Mitrea 1966, p. 410-411.               16.
  Se menţionează, între Sibiu şi Guşteriţa,
  descoperirea a 15 denari republicani şi imperiali, printre ultimii
  aflându-se şi piese de la Nerva. Bibliografie: Mitrea 1945, p.
  107; Winkler 1955, p. 148.               17. Cu prilejul săpării
  în anii 1994-1995 a şanţurilor pentru pozarea cablurilor
  telefonice, în perimetrul oraşului istoric, în timpul supravegherilor
  şi intervenţiilor de salvare, s-au făcut mai multe descoperiri
  arheologice aparţinând perioadei medievale: a. În strada Felinarului, vase întregi databile în
  secolul XVI. b. În Piaţa Mică, o monedă
  emisă de Carol Robert de Anjou. c. În străzile Avram Iancu şi
  Filarmonicii, fragmente de tubulatură din lemn şi ceramică,
  provenind de la vechile canalizări şi aducţiuni de apă. d. În subsolul imobilului din Piaţa Mică
  nr. 12, au apărut urmele unor şanţuri, ceramică
  databilă în secolele XII-XV şi o monedă emisă de Bela IV. e. Pe strada Movilei şi în Parcul Astra, au
  fost surprinse fundaţiile zidului de incintă, demolat în aceste
  zone în secolul XIX. f. Pe strada N. Bălcescu, în faţa
  clădirii Romtelecom, au fost surprinse fundaţiile casei medievale
  demolate cu prilejul construirii centralei telefonice. g. În Piaţa Mică nr. 11, au fost
  descoperite urme ale unor construcţii din lemn şi ceramică
  databilă în secolele XIII-XIV. h. În Piaţa Huet nr. 3, a fost cercetată
  o groapă menajeră datată pe baza materialului ceramic în
  secolul XVI. i. În strada Avram Iancu nr. 11, au fost
  descoperite fundaţiile de piatră ale unei case medievale, datate în
  secolul XIV, pe baza descoperirii unei monede emise de Carol Robert de Anjou.
   Bibliografie: Beşliu 1995, p. 82; Avram-Bucur
  1999, p. 63.   18. În luna noiembrie a
  anului 2001, s-a desfăşurat o intervenţie de salvare pe strada
  Manejului, de-a lungul zidului de incintă, prilej cu care s-a surprins
  talpa fundaţiei şi au fost recuperate materiale ceramice databile
  în secolele XV-XVIII. Bibliografie: Pinter-Ţiplic 2001 – raport
  ms. S.C. Clio-consult S.R.L.   19. În anul 2002, cu
  prilejul lucrărilor de reabilitare a pasajului de la Puntea Minciunilor,
  s-au efectuat săpături de salvare pe partea de S a pasajului, în
  faţa Casei Roşii (viitorul Centru cultural luxemburghez). Au fost surprinse cu acest
  prilej mai multe ziduri din cărămidă ce se constituie într-un
  sistem de casete ce susţin zidul de sprijin al pasajului, legându-l de
  fundaţiile caselor de pe latura de NV a Pieţei Mici. În poziţie
  secundară, din pământul răvăşit de construcţia
  unui spaţiu sanitar public la mijlocul secolului XX, au fost recuperate
  materiale ceramice amestecate, databile în secolele XIII-XVIII. În spaţiul rutier de
  sub Puntea Minciunilor, a fost surprins un tronson al vechii canalizări
  din tuburi de lemn. Bibliografie: Pinter-Ţiplic 2002 – raport
  ms. S.C. Clio-consult S.R.L.   20. În toamna anului 1999, cu
  prilejul instalării cablurilor subterane ale Romtelecom, în imediata
  apropiere a pasajului ce uneşte Piaţa Mică cu Piaţa Huet
  prin parterul casei cu Nr. 15 şi lângă intrarea secundară a Muzeului
  de Etnografie Universală Franz Binder, au apărut urmele unui
  zid din piatră de carieră legată cu mortar hidraulic de foarte
  bună calitate, ca şi mai multe fragmente ceramice medievale
  recuperate de colegii de la susnumita instituţie muzeală. În
  primăvara anului 2000, s-au întreprins primele cercetări
  arheologice cu caracter de salvare în acest perimetru prin
  reprezentanţii Muzeului Brukenthal, P. Munteanu Beşliu, N. Rodean
  şi A. Georgescu. Cu acest prilej sunt executate două casete prin
  care o porţiune a zidului cu clară traiectorie circulară este
  scoasă la iveală. În
  anul 2002, s-au reluat cercetările sistematice prin colectivul Z. K.
  Pinter, I. M. Ţiplic. Din
  punct de vedere planimetric, s-a surprins în patru segmente zidul rotondei,
  astfel încât edificiul poate fi conturat şi marcat. În plus, s-a
  descoperit o parte din stâlpul central de susţinere a bolţii, trei
  nivele de refacere a pardoselei cu şape de mortar, precum şi o porţiune
  din pavajul iniţial din piatră de carieră cu mortar. Nu s-a
  surprins absidarea edificiului spre răsărit, ci doar o
  îngroşare a zidului în această zonă. A
  fost, în schimb, surprinsă intrarea pe partea de V, din păcate
  distrusă de amenajări contemporane în cea mai mare parte. Toate
  aceste aspecte pot conduce la concluzia că partea cercetată
  reprezintă subsolul sau cripta unei capele rotonde, probabil primul
  edificiu de cult ridicat de colonişti în secolul XII. De
  acest edificiu vor fi ţinut şi mormintele cu groapa
  săpată cu nişă pentru cap, descoperite în anul 1994, la
  foarte mică distanţă spre corul bisericii parohiale.  Bibliografie: Beşliu şi colab. 2000, p. 471-484; Pinter-Ţiplic
  2002 (sub tipar).   21. Biserica parohială luterană din
  piaţa Huet, odinioară purtând hramul Sf. Maria, se
  prezintă astăzi drept cel mai vechi edificiu transilvan realizat în
  stilul goticului matur şi târziu, cu cor poligonal, transept, navă
  centrală şi colaterale, turn clopotniţă şi un nartex
  adosat pe partea de V, numit „Ferula”. Partea cea mai veche a edificiului o
  reprezintă corul, atestat şi în cea mai veche matricolă
  păstrată a bisericii, din anul 1371, păstrată în
  biblioteca Battyaneum, în care se menţionează daniile generoase ale
  comitelui Conradus şi a juratului Schoder, destinate lucrărilor la
  o fereastră înaltă (cum nu există decât în cor) de la biserica
  Sfintei Fecioare. La această dată, va fi fost definitivat
  deja şi planul bazilical cu transept şi sacristie, ca şi
  etajele inferioare ale turnului, căci în aceeaşi notiţă
  se menţionează dania de 100 de florini a comitelui Martinus, pentru
  edificarea turnului. La sfârşitul secolului XIV, lucrările
  sunt întrerupte din motive mai puţin cunoscute, dar foarte probabil
  datorită concentrării activităţilor constructive asupra
  fortificaţiilor urbane, necesare în faţa crescândului pericol
  turcesc. După 1424 şantierul este reactivat cu
  amploare, fiind supraînălţată nava centrală şi
  lărgite navele laterale. Aceste spaţii sunt boltite cu nervuri în
  cruce pe ogive, în colaterale fiind refolosite chei de boltă mai vechi.
  În jurul anului 1448, se amplifică monumentul spre V prin adosarea
  ferulei ce păstrează acelaşi plan trinavat, înglobând turnul. În 1474 se începe transformarea bazilicii gotice
  într-o biserică-sală. În acest scop, se ridică peretele
  exterior de S ce dobândeşte aspectul actual de faţadă cu
  pinioane, iar în interior se creează o tribună ce se întindea
  şi de deasupra părţii de S a ferulei şi a transeptului.
  În aceeaşi etapă de construcţie se lărgeşte
  sacristia şi se prelungeşte transeptul în partea de N,
  lărgirea corului fiind definitivată doar la nivelul
  fundaţiilor. Ultimele lucrări de amploare se
  desfăşoară între 1494, când se definitivează turnul,
  şi 1520 când sunt terminate pridvoarele de acces de la portalurile de N
  şi S, ca şi turnuleţul cu scară melcată de pe
  faţada de S.  Biserica este bogată în plastică
  monumentală. Consolele colateralelor sunt ornamentate cu motive vegetale
  şi, într-un singur caz, cu mască umană. În cheile de
  boltă se întâlnesc reprezentări ale Mariei, a lui Iisus, a simbolurilor
  Evangheliştilor Luca şi Marcu, a mielului (Agnus Dei)
  şi a episcopului Wolfgang. Portalul de S, cel mai vechi păstrat, este
  datat în anul 1457, iar portalul de N, realizat de pietrarul Nicolaus, a fost
  terminat în anul 1509. Uşa de acces în sacristie, de pe partea de
  NE, realizată în stilul goticului târziu, păstrează încastrat
  deasupra ancadramentului un fragment dintr-un portal renascentist, cu blazon
  datat 1595 şi provenit probabil din casa comitelui Albert Huet. Pe peretele interior de N al corului se
  păstrează o valoroasă pictură murală, realizată
  în anul 1445 de Johannes de Rozenaw ce reprezintă scena Răstignirii,
  încadrată de un chenar arhitectural în care sunt plasate personaje
  biblice, dar şi istorice, respectiv regii canonizaţi Ştefan
  şi Ladislau. În cor se păstrează una dintre cele mai
  frumoase cristelniţe din Transilvania, turnată de meşterul
  Leonhardus în anul 1438, conform tradiţiei, din bronzul tunurilor
  turceşti capturate de sibieni în anul 1437.  Amvonul este databil în secolul XV şi a fost
  realizat de pietrarul sibian Andreas Lapicida. Vechiul altar poliptic a fost
  montat în anul 1986, după restaurare, în aripa de S a transeptului. Panourile mobile au fost pictate de un
  reprezentant anonim al şcolii dunărene, între 1480 şi 1525, puternic
  inspirat şi influenţat din ciclul Patimilor al lui Albrecht
  Dürer. Panoul central şi predela au fost repictate în anul 1701 de
  pictorul sibian Jeremias Stravonius cel Bătrân. Spaţiul interior al bisericii a fost, secole
  de-a rândul, folosit drept necropolă pentru personajele importante ale
  comunităţii sibiene. Vechile lespezi funerare, odinioară
  încastrate în pavimentul bisericii, au fost demontate în anul 1853 şi
  ulterior prinse în zidurile ferulei. În anul 1796 se interzic înhumările
  în biserică, dar s-a mai făcut o singură excepţie, în
  anul 1803, când baronul Samuel von Brukenthal a fost depus în apropierea
  primului stâlp al navei centrale, în dreptul amvonului. Cea mai veche lespede păstrată este cea
  a primarului Georg Hecht († 1496), conducător al armatei
  săseşti, ce s-a remarcat în bătăliile cu turcii de la
  Câmpul Pâinii (1479) şi Turnu Roşu (1493). Mai numeroase sunt lespezile executate în secolele
  XVI-XVII, în stilul Renaşterii, unele opere ale pietrarilor sibieni
  Elias Nicolai şi Sigismund Möss. O excepţie este lespedea funerară a
  domnitorului muntean Mihnea Vodă cel Rău († 1510), decorată cu
  o cruce de factură ortodoxă şi având inscripţie
  chirilică (slavonă).             Cu
  prilejul cercetărilor arheologice întreprinse în anul 1994, în
  prelungirea corului bisericii parohiale s-au descoperit fundaţii din
  piatră legată cu mortar ale unui cor cu închidere poligonală
  şi contraforţi pe colţuri. Fundaţiile taie morminte mai
  vechi din cimitirul comunităţii săseşti, gropile cele mai
  vechi, practicate în solul viu, fiind săpate cu nişă pentru
  cap. Fundaţiile sunt
  rezultatul unui proiect nedefinitivat de mărire a corului în secolul XV
  şi nu provin de la vechiul edificiu romanic, aşa cum aprecia M v.
  Kimakowicz, în urma observării acestor fundaţii cu prilejul unor lucrări
  edilitare din anul 1911. Cu prilejul
  cercetărilor arheologice întreprinse în sacristia bisericii, au fost
  identificate de asemenea morminte vechi, cu groapa săpată în solul
  viu, distruse parţial de fundaţiile corului.             În
  primăvara anului 2000, cu prilejul unor lucrări efectuate în
  interiorul bisericii, în aripa de N a transeptului, au fost identificate
  amenajările din cărămidă ale criptelor dezafectate în
  anul 1853, când lespezile funerare au fost mutate în ferula. Bibliografie: Kimakowicz 1910,
  p. 251-252; 1913, p. 379-380; Vătăşianu 1959, p.
  213; Ionescu 1963, p. 157-159; Treiber 1971, p. 33-36; Fabritius-Dancu
  1983, pl. 20; Beşliu 1995, p. 81-82; Avram-Bucur 1999,
  p. 63; Ţiplic 2000a, p. 8-9.              22. În jurul bisericii au
  existat mai multe capele gotice. Una dintre ele s-a demolat
  la sfârşitul secolului trecut, iar resturile acesteia au fost înglobate
  în casa de locuit din Piaţa Huet nr. 17. Cercetările
  arheologice efectuate în acest imobil în anul 1999, au surprins absida
  poligonală cu contraforţi a corului capelei ridicate în stil gotic,
  cel mai probabil în secolul XIV şi o groapă-osuar pe latura de SE a
  corului. Bibliografie: Ţiplic 2000, p. 117-125; Ţiplic-Crângaci
  2000, p. 95.               23.
  Urmele unei capele gotice ridicate în secolul XV, au fost cercetate
  arheologic în anul 2000, în clădirea din str. General Magheru nr. 1-3,
  colţ cu Piaţa Mare. Construcţia pare
  să fi făcut parte dintr-un ansamblu constând din turn
  locuinţă şi capelă de curte, ridicat de comunitate în
  scopul găzduirii regelui. Bibliografie: Beşliu 2001, p. 63-72.               24. În anul 1999, s-au efectuat
  săpături de salvare în strada Vopsitorilor, în perimetrul casei cu
  nr. 13. S-au descoperit materiale ceramice databile în
  perioada secolelor XV-XVII şi s-a surprins fundaţia veche a
  imobilului, construită din zidărie de piatră cu mortar,
  sprijinită pe bârne de lemn bătute vertical în solul
  mlăştinos. În faţa imobilului actual, s-a surprins
  vechea amenajare a canalului construit în secolul XIV, cu malurile taluzate
  cu lemn, urmele podeţului ce asigura accesul spre curtea casei şi
  resturi ale unei amenajări ce permitea drenarea apei într-un canal
  secundar ce trecea prin curtea casei. Bibliografie: Pinter şi colab, 2000, p.
  95-96.               25.
  Mănăstirea premonstratensă este atestată în jurul anului
  1234.[3] Bibliografie: *** 1957, p. 237;
  Rusu şi colab. 2000, p. 234.               26.
  Mănăstirea dominicană este atestată documentar în anul
  1241.[4]
  Claustrul a fost ridicat în secolul
  XIII, pe un grind de mlaştină în zona actualei Pieţe a
  Gării. Bibliografie: Pfeiffer 1913, p.
  160; Rusu şi colab. 2000, p. 234-235.               27.
  Mănăstirea minorită s-a găsit pe strada 9 Mai nr. 75. Până la
  sfârşitul secolului trecut s-a păstrat corul gotic al bisericii,
  care în perioada interbelică a fost folosit ca depozit de băuturi
  alcoolice, iar mai târziu, compartimentat şi transformat în
  locuinţe. Mănăstirea este
  cunoscută în documente de la 1300.[5]
  Cercetările arheologice efectuate în perioada anilor 1987-1989, au
  demonstrat existenţa a două faze de construcţie. Într-o primă
  etapă, în ultimele decenii ale secolului XIII, a fost parţial
  edificată o bazilică trinavată cu cor poligonal sprijinit de
  contraforţi.  În secolul XIV, în a doua
  etapă, autorul cercetărilor, P. Munteanu Beşliu afirmă
  că a fost ridicată o biserică cu o navă centrală
  şi doar o colaterală pe latura de N. De asemenea se afirmă
  că în acelaşi strat de pământ negru în care s-a descoperit
  ceramică preistorică, fără a aparţine unui nivel de
  locuire deosebit, a apărut ceramică din secolul XIII. Din dărâmături a
  fost recuperat un fragment de teracotă reprezentând-o pe Maria cu
  Pruncul, iar din poziţii stratigrafice nespecificate, provin: un
  fragment de iatagan cu incrustaţii de argint, o furculiţă de
  fier, o linguriţă de argint, o cataramă şi mai multe
  ghiulele din piatră.  Bibliografie: Zimmermann şi
  colab., UB, I, p. 215; Thalgott 1934, p. 75; Rusu
  şi colab. 2000, p. 237; Beşliu 2001, p. 15-30.               28.
  Cercetările arheologice de salvare prilejuite de modernizarea
  străzii Constituţiei, au surprins la intersecţia
  străzilor 9 Mai şi Constituţiei, urmele bisericii Sf.
  Elisabeta, pomenită în anul 1300 (vezi punctul anterior), ce pare
  să fi aparţinut tot Ordinului Franciscan, eventual
  călugăriţelor clarise.  Cu acelaşi prilej au
  fost surprinse fundaţiile zidului de incintă de la E de
  biserică. Bibliografie: Thalgott 1934, p.76; Niedermaier
  1979, p. 21; Rusu şi colab. 2000, p. 237; Beşliu 2001,
  p. 31-35.               29. Mănăstirea din
  strada Şelarilor a servit, în secolele XVIII-XIX, ordinului franciscan. Se presupune că, iniţial, a
  aparţinut ordinului clariselor, fiind construită în prima ei
  formă în secolul XIV. Biserica a fost de tip sală şi a avut un
  cor relativ mare. Spre S de edificiul de cult s-au grupat
  încăperile mănăstireşti, în trei aripi dispuse în jurul
  unei curţi interioare. În secolele XV-XVIII construcţia a fost
  extinsă de cel puţin două ori. În secolul XVIII s-a transformat şi biserica. Bibliografie: Thalgott 1934, p.
  76; Rusu şi colab. 2000, p. 237-241.               30.
  Clădirile vechiului spital îngrijit de ordinul Sf. Spirit  sunt situate în dreptul străzii
  Azilului. Biserica a fost
  iniţial de tip hală şi – probabil – de stil romanic.  Aceasta a suferit
  modificări importante în perioada stilului gotic – schimbări care
  au afectat mai ales corul. Spaţiul destinat
  comunităţii a fost modificat şi el, în secolul XVIII, astfel
  încât astăzi edificiul are înfăţişarea unei hale. Cu
  acelaşi prilej se reface şi intrarea, căreia i se adaugă
  un pridvor. Primele încăperi ale
  spitalului au fost alipite bisericii, ele păstrându-se pe partea de S a
  acesteia, unde formează un tronson cu mai multe nivele suprapuse. Ulterior, în decursul
  secolelor XV-XVIII, au fost construite mai multe aripi situate la N de
  edificiul de cult, ce se întindeau până la nivelul corului. Cercetările
  arheologice au surprins mai multe niveluri de înmormântare, cel mai vechi
  fiind caracterizat prin depunerea defuncţilor în gropi înguste, cu
  mâinile întinse pe lângă corp şi craniul ridicat faţă de
  nivelul corpului.             Spitalul
  este atestat documentar în anul 1292 de magistratul din Sibiu.[6] Bibliografie: Thalgott 1934, p.
  74-75; Rusu şi colab. 2000, p. 235; Beşliu 2000, p.
  94-95.               31.
  La 1728 apar în Sibiu şi călugăriţele ursuline. Biserica Ursulinelor din
  str. Gen Magheru nr. 38, a fost iniţial ridicată în stil gotic,
  aşa cum se mai poate deduce din ancadramentele ferestrelor păstrate
  încă în capela de pe latura de S a navei, din forma ancadramentului
  portalului sau din capitelurile coloanelor angajate vizibile parţial în
  navă. Pe faţada de V se mai
  pot distinge, marcate în tencuială, urmele a două ferestre gotice
  în arc frânt. Bibliografie: Avram-Bucur 1999, p. 82-84; Rusu
  şi colab. 2000, p. 241.   32. Mănăstirea ortodoxă apare în anul 1940, o dată cu refugiul de la Cluj. Este reamenajată cu
  hramul Sfântului Mare Mucenic Dimitrie. Bibliografie: Rusu şi colab. 2000, p. 241.               33.
  Prima casă a Sfatului orăşenesc s-a găsit spre E de
  Turnul Sfatului. Aceasta era o clădire relativ mică, cu subsol
  şi două niveluri. La parter a avut un portic cu stâlpi de
  piatră. Încăperile au fost de mărimi diferite. Construcţia a
  existat, deja, în anul 1324 şi a servit ca primărie până la
  sfârşitul secolul XV, subsolurile fiind folosite ca închisoare şi
  după această dată. Cercetările
  arheologice întreprinse în luna februarie 2003, au demonstrat că
  edificiul vechii primării a fost ridicat în Piaţa Mică la 12 m
  de zidul celei de-a doua incinte, iar corpul de clădire ce uneşte
  vechea construcţie cu zidului de incintă şi Turnul Sfatului
  reprezintă o a doua fază de construcţie de la sfârşitul
  secolului XIV. În subsolul imobilului
  (astăzi str. Avram Iancu nr. 1-3) cunoscut drept Curtea de Fier,
  s-a surprins arheologic zidul celei de-a doua incinte şi coborârea
  şanţului de apărare din faţa acestuia. Cu prilejul
  cercetărilor arheologice amintite, în aripa imobilului ce dă spre
  str. Avram Iancu s-au descoperit fundaţiile unei case medievale şi
  un tunel boltit din perioada modernă, probabil din vechea reţea de
  canalizare. Bibliografie: Seiwert 1874, p.
  398-399; Thalgott 1934, p. 78; Niedermaier 1979, p. 272; Fabritius-Dancu
  1983, pl. 25; Avram-Bucur 1999, p. 183; Pinter-Ţiplic 2003
  – raport ms. S.C. Clio-consult S.R.L.               34.
  Edificiul din str. Mitropoliei Nr. 2, cunoscut drept Primăria Veche
  sau Casa Altemberger-Pempflinger, astăzi Muzeul de Istorie, a
  făcut obiectul mai multor cercetări arheologice: 1967 – N.
  Puşcaşu, 1984 – Th. Nägler, 1985-1993 – P. Munteanu-Beşliu. În curtea a doua, în
  dreptul turnului locuinţă au fost cercetate urmele unei case din
  lemn, datate pe baza materialului ceramic, în secolele XII-XIII şi
  atribuite primilor colonişti saşi. În curtea principală,
  s-a cercetat arheologic o groapă identificată ca loc de turnare a
  clopotelor de bronz, anterioară primei faze a primăriei vechi. Bibliografie: Avram-Bucur 1999, p. 62.               35. Prima şcoală a
  funcţionat probabil în capela ce se ridica până în secolul XIX la E
  de actualul Liceu Brukenthal. Clădirea ei a fost mărită în
  secolul XIV prin cuprinderea unor clădiri mai vechi şi prin
  adosarea unor construcţii spre Turnul Preoţilor.  Vechiul ansamblu a fost demolat în anul 1782,
  păstrându-se doar pivniţele iniţiale. Cercetările
  arheologice întreprinse în anul 2002 în curtea şi pivniţele
  Liceului Brukenthal au scos la iveală substrucţiile unor
  clădiri anexe plasate între capelă şi Turnul Preoţilor.  Bibliografie: Thalgott 1934, p.
  78; Pinter-Ţiplic 2002 – raport ms. S.C. Clio-consult S.R.L.               36.
  Cercetările arheologice desfăşurate în curtea Palatului
  Brukenthal, în anii 1991-1995, au scos la iveală urmele foarte bine
  păstrate ale unor anexe din lemn, aparţinând celor două case
  medievale demolate la construirea palatului. S-a constatat că cele
  două case medievale din piatră demolate în secolul XVIII,
  ieşeau mai mult spre Piaţa Mare decât faţada actuală a
  palatului, fundaţiile fiind actualmente marcate în trotuar. Bibliografie: Beşliu 1998, p. 109-126; Avram-Bucur
  1999, p. 62.               37.
  Prima fortificaţie a fost construită în jurul bisericii Sf. Maria. Traseul acesteia se observă prin modul de
  aşezare al caselor din jurul Pieţei Huet. Este posibil ca prima
  curtină să fi fost ridicată pe traiectul unei vechi
  fortificaţii din lemn şi pământ. Fragmente din zidurile primei
  incinte au fost incluse în fronturile caselor Pieţei Huet şi mai
  sunt vizibile în pivniţele acestor imobile. Unul dintre turnurile de
  poartă aferente fortificaţiei, respectiv cel de acces pietonal de
  deasupra scării Saag, s-a păstrat până astăzi, iar altul,
  Turnul Preoţilor, prin care se făcea accesul rutier, a fost demolat
  la sfârşitul secolului XIX. Această primă
  incintă a fost ridicată în jurul bisericii şi a prepoziturii,
  înaintea invaziei tătare, între anii 1191 şi 1224. Spre sfârşitul
  secolului XIII a apărut şi a doua centură de
  fortificaţie, ce se adosează spre E primei incinte şi închide
  perimetrul semilunar al actualei Pieţe Mici. Unele porţiuni din
  zidurile de apărare s-au păstrat înglobate în zidurile caselor
  construite mai târziu în Piaţa Mică. De asemenea, s-a
  păstrat şi turnul de poartă, numit mai târziu Turnul Sfatului,
  datorită primei case a sfatului, construite în imediata sa
  vecinătate.  La mijlocul secolului al
  XIV-lea apare şi un al doilea zid care înconjoară acelaşi
  areal, aşa-numitul Zwinger. Construirea zidului care a
  înconjurat Oraşul de sus, a treia centură, a fost începută în
  jurul anului 1325. Edificarea lui a durat până spre sfârşitul
  secolului XIV. Porţiunile mai vechi
  ale zidului au fost construite din zidărie de piatră, iar
  tronsoanele mai noi din zidărie mixtă. Zidul a fost prevăzut
  cu un drum de strajă cu creneluri. Turnuri au existat, în
  prima fază, numai la porţile de intrare în cetate. În decursul secolelor
  XV-XVI fortificaţiile au suferit schimbări multiple. Zidul a fost
  supraînălţat şi îngroşat în anumite părţi,
  crenelurile au fost înlocuite de metereze, iar numărul turnurilor s-a
  mărit semnificativ. Zidul din jurul
  Oraşului de jos, a patra centură, cu turnurile aferente, s-a
  ridicat începând cu sfârşitul secolului XIV şi până în jurul
  anului 1410.  În secolele XVI-XVII, se
  adaugă fortificaţii specifice luptelor de artilerie, cum este
  Turnul Gros, sau bastioane de tip italian, cum sunt Bastionul Haller sau
  Bastionul Soldisch.  Bibliografie: Horwath 1931, p.
  14; Niedermaier 1979, p. 238-239; Avram-Bucur 1999, p. 92.     | 
[1]
Zimmermann şi colab., UB, I, p. 1.
[2] CIL, III, 1572, 1613.
[3] Claustra surorum in Hungaria . . . Dyocesis Ultrasilvanae: Villa Hermanni.
[4] Eodem ano Tatari in Hungaria terra scilicet septem castrorum civitatem dictam Hermanni villam in Aprili expugnantes, usque ad centrum ibi peremerunt, predicatorum cenobium ibidem incendentes.
[5] „…quinque marcas fratribus Minoribus ad opus ecclaesiae sanctae Elysabeth”
[6] quandam domum a nobis pro hospitali habitam . . . viris religiosis . . . fratribus Cruciferis de ordine sancti spiritus concessimus: Zimmermann şi colab., UB, I, p. 192.